Niet uit de stal kunnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_SnowBall

Niet uit de stal kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 02:10

Allereerst een gelukkig nieuwjaar!

Het probleem :
Mijn verzorgshetlander stond eerst in een weide. Samen met een ezel. Nou moeste we altijd wel heel vlug zijn om uit de wei te gaan met de pony om bijvoorbeeld te wandelen. Dat komt omdat de ezel Floris volgt. Nou is dat natuurlijk gewoon, want ezels die kunnen moeilijk tegen alleen zijn. Maar we mogen de ezel helaas niet meenemen. Maar nou; staan ze in een ruime stal. Denk dan aan 2mx2m. Dus nu is dat super moeilijk! Nou hebben we ook niet de beste deur, dus wij gaan er zegmaar super snel in. Maar hoe kan je dat met de pony doen? We hebben het afgelopen x gedaan, ik hield de ezel vast en mijn vriendin liep snel weg. Maar 1, de ezel draait zo dat ik tegen de deur aan word geduwd ( Auw dus) 2, wie doet de deur dicht? Weet iemand een manier? De ezel is van die boerderij zelf, en Floris is van iemand anders die daar stalt. Dus dat is ook geen optie. Wie oh wie helpt mij?

Anoniem

Re: Niet uit de stal kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:17

2x2? Dat is geen ruime stal, veel te klein voor 2 pony's!

Kun je de ezel er niet ook gewoon uit halen en hem er daarna weer in zetten?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:32

2 x 2 meter? Heb je een spelfoutje gemaakt of is het echt zo klein?
Standaard stallen zijn 3,5 bij 3,5, en zelfs dat is nog niet zo ruim..
Zeker voor twee pony's. Beesten moeten toch wat rond kunnen lopen ;)
De ezel kan niet in een andere stal?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 03:03

Ezel even vaszetten?

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 03:22

Denk eerlijk gezegd dat het veiliger is de ezel even mee te nemen en dan weer terug te zetten.
2x2 is heel erg klein voor een stal. Weet je zeker dat je het goed geschat hebt?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 10:07

Uhm, iets verkeerd geschat zo te zien :+ Ik zal anders een foto maken van de stal, misschien geeft dat wat een indruk. Helaas als we de ezel mee laten lopen, wilt ie niet meer terug, en ja dan moet je de baas spelen, maar dan wordt ie wel heel sterk! Verder kan je hem in de stal niet echt vast zetten.. Klinkt raar, maar (ik zal het proberen om zo goed mogelijk uit te kunnen leggen) Je hebt dan de deur, die is van hout(sterk hout) die zit aan de rechterkant, daarnaast heb je een soort grote voerbak(zo'n reling achtig, moeilijk uit te leggen) dan heb je gewoon zijkanten, en daarnaast heb je nog 2 stallen( 1 bezet, andere vol met troep) en dan stenen muur, met een luikje. Dat is het zo'n beetje. Maar goed ik zal een foto maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:11

Ik hoop van harte voor de pony's dat je het verkeerd hebt geschat... :(:)

Waarom mag je de ezel niet meenemen dan?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 10:15

Ik weet wel zeker dat ik het verkeerd heb geschat, want ik heb ff in de kamer gemeten. En ik zal je vertellen, het is veel en veel groter! Uhm naja we mogen hem wel meenemen, alleen hij is erg sterk voor ons en dan zijn we bang dat we de controle verliezen :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:38

Weet je wel hoeveel 1 meter is? Dat is ongeveer 1 grote stap, 100 cm.
Want 2 x 2 is erg klein.
Kan je de ezel niet vastzetten? Of 1 iemand houdt hem vast terwijl de andere de pony uit de stal haalt?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 10:40

We kunnen de ezel niet vast zetten, en dat hebben we geprobeerd maar dan drukt ie ons tegen de muur aan. En ja ik weet nu dat 2x2 verkeerde gok is :D

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 11:35

Vandaag ga ik naar Floris toe, en ik maak dan meteen een foto van de stal!

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:57

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het, stal is enorm vies! We willen super graag eens een lekkere frisse stal geven, alleen dat mag niet van de eigenaren >;) Echt heel raar... Maar goed, niet mee bemoeien. Beetje onduidelijke foto's maar hoop dat het een beetje duidelijk is. Zo zie je ook hoe de deur enz is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:02

Ik vind dit niet dierwaardig hoe deze dieren gestald zijn.

ik begrijp ook dat de ezel NOOIT buiten komt??

Dit is in en intriest.... Dit kan niet.
Ook vind ik de stal te klein voor 2 dieren.

Je mag de stal niet mesten?

Dan zou ik maar eens melding gaan maken hiervan..
Die dieren staan in hun eigen schijt en pies...

Als ik al weet dat er bij mnpaard een natte plek ligt en dr is nog maar weinig vlas, regelen we het ergens..
Ik lig droog in een schoon bed.. dus mn paard ook! (oke niet in bed, maar in stal :P )

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:06

Dat begreep ik dus ook niet waarom je niet mag uitmesten. Tis gewoon vies.. Ik heb maar wat stro van de grond geraapt daar in die grote stal, en erin gegooit dat ze nog iets hadden. Nou moet ik wel zeggen, dat ze sinds december pas in stal staan. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder erg. Ik ga volgende keer toch nog maar eens vragen en kijken of ze terug kunnen op de wei. Want ze hebben prima een wintervacht en als ze willen wil ik best een dekentje aanschaffen. Maar die stal moet echt uit gemest worden. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik ben bang dat ik samen met mijn vriendin niet meer mag komen. Terwijl ze zou ontzettend lief zijn!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:11

Ik zou zeggen, vraag het aan de eigenaar van de ezel. Zijn stal, zijn ezel. Leg het probleem daar neer. Zo te zien is het een ouderwetse "pot stal". (Een potstal is een stal waarin de mest wordt opgepot. Op gezette tijden wordt de mest bedekt met een nieuwe laag stro. Door deze manier van werken komt het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte heeft bereikt, wordt de stal geleegd.) Maar kan het ook mis hebben, wordt nog steeds gebruikt,ook bij paarden en das de keuze van de stalhouder of boer.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:16

Dat zou inderdaad kunnen, maar dan zouden ze nu toch wel stro er weer over heen hebben gedaan? Naja, ik ga gewoon even vragen :)

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:04

zou even dit probleem bij de eigenaar neerleggen, anders ga je straks rare streken uithalen wat voorkomen had kunnen worden

Cynthia_idk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:00

En weet je al meer ?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 08:47

Ja, ze hebben alles uit gelegd van hoe en wat. En om een lang verhaal kort te maken : Ik mag nu uitmesten. En heb uitgelegd gekregen waar de stro ligt. Ben blij dus! En nu helpt die mevrouw me ook de ezel tegen te houden om er uit te gaan :) Helemaal blij dus :D !