Paard schoonhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Paard schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:37

Mijn haflinger is echt een zwijn.. -O-
Dit is het derde jaar dat ze onder de kak zit, en ik heb nog steeds geen oplossing.. Ze ligt altijd heel erg veel op stal, en ze gaat altijd precies in haar eigen keutels liggen, dan wordt dat hard en krijg je het er echt bijna niet meer van af. Ik spuit haar elke week af met warm water, alleen daar heb ik niet elke dag de tijd voor helaas. Vorig jaar had ik haar in de dekens gezet om dit te voorkomen, alleen ze had na een maand al 3 dekens gesloopt, dus dat is ook niet echt 'de' oplossing.
Iemand een idee hoe ik haar fatsoenlijk schoon kan houden? :o?

capopjekop

Re: Paard schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:44

Het is een paard en die mogen toch best een beetje vies zijn?

Voor een wedstrijd kan ik me voorstellen dat je haar schoon wil houden, dan zou je een hoodie kunnen proberen. Die kun je online wel kopen of in een westernshop.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:45

Wat heb je voor ondergrond in de stal, hoe lang staat ze op stal en hoe groot is de stal?

Lijkt mij niet fijn om in je eigen mest te gaan liggen, maar weet niet hoeveel ruimte ze heeft om ergens anders te gaan liggen?
Ik heb het bij mijn haflinger ooit ook gehad, maar dat kwam door een inloopstal die eigenlijk alleen om te schuilen was. Werd dan ook niet dagelijks uitgemest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:46

capopjekop schreef:

Voor een wedstrijd kan ik me voorstellen dat je haar schoon wil houden, dan zou je een hoodie kunnen proberen. Die kun je online wel kopen of in een westernshop.

zoals ze hm beschrijft is het niet een beetje vies :o
ook voor lessen en trainingen moet een paard gewoon schoon zijn

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:47

capopjekop schreef:

Voor het plaatje maakt het mij ook niet zoveel uit, alleen het zit vooral op haar buik en benen, en ben bang dat het gaat schuren met de singel oid..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:49

Dat kun je toch wel weg krijgen met een goede rosborstel als het droog is? Ik heb iig nog nooit gehad dat het zo vast zat dat ik het niet weg kon poetsen. Je zag dan nog wel een vlek, maar de plek zelf voelde zacht aan zonder harde stukjes. En als het nat is even met een vochtige spons of doek weg doen.

Overigens doelde ik op een sleazy, dat is een volledige deken. Maar die zou ik niet voor dagelijks gebruik aanraden (kunnen je manen kapot door gaan als je het vaak gebruikt).

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:50

Sting schreef:
Wat heb je voor ondergrond in de stal, hoe lang staat ze op stal en hoe groot is de stal?

Lijkt mij niet fijn om in je eigen mest te gaan liggen, maar weet niet hoeveel ruimte ze heeft om ergens anders te gaan liggen?
Ik heb het bij mijn haflinger ooit ook gehad, maar dat kwam door een inloopstal die eigenlijk alleen om te schuilen was. Werd dan ook niet dagelijks uitgemest.

Geen idee hoe groot haar stal is, maar iig niet klein. Gok op 3x4 oid. Ze staat gewoon op stro, wat elke dag wordt uitgemest. Ze staat 3 uurtjes per dag buiten (zonder het rijden meegeteld) en voor de rest dus gewoon binnen. Denk dat ze het gewoon lekker warm vind ofzo ? ^)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:51

capopjekop schreef:
Dat kun je toch wel weg krijgen met een goede rosborstel als het droog is? Ik heb iig nog nooit gehad dat het zo vast zat dat ik het niet weg kon poetsen. Je zag dan nog wel een vlek, maar de plek zelf voelde zacht aan zonder harde stukjes. En als het nat is even met een vochtige spons of doek weg doen.

Overigens doelde ik op een sleazy, dat is een volledige deken. Maar die zou ik niet voor dagelijks gebruik aanraden (kunnen je manen kapot door gaan als je het vaak gebruikt).

Nee.. Ze heeft een hele lange vacht, en alle poep gaat er aan vast kleven en door de kou wordt het hard.. Ik kan anders morgen wel even een foto voor je maken ?

Edit: Spons of doek is wel een goed idee, volgende keer even een spons meenemen :j

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:58

3uur per dag buiten is niet zoveel, dan blijft er 21 uur per dag over om in een (smerige) stal jezelf vies te maken :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:00

Hoeft niet hoor, geloof je zo ook wel.

Ik denk dat het al veel zal schelen als je vaker de stal uit mest en haar langer naar buiten doet. Nu staat ze gemiddeld 20 uur op stal en een paard poept best veel is mijn ervaring. Als er dan 1x daags gemest wordt dan ligt er op een bepaalt moment best veel poep in de stal en moet ze er wel op gaan liggen. Verder zou ik het zo veel mogelijk weg poetsen en weg frummelen met je handen. Als je het bolletje vuil tussen je vingers rolt en kneed dan kun je het er vaak zo af pulken. Als het niet op de zadel en singelplek zit zal het niet zo snel gaan schuren hoor. Ik heb nog nooit schuurwondjes daardoor gehad, terwijl mijn pony ook een kampioen is om zich vies te maken (en dat in wintervacht is dus niet te doen om het echt schoon te krijgen, dus ook regelmatig met een 'bont' paard naar de les gegaan. Zolang de zadelplek en het stuk waar het hoofdstel komt maar goed schoon is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 17:05

capopjekop schreef:
Hoeft niet hoor, geloof je zo ook wel.

Ik denk dat het al veel zal schelen als je vaker de stal uit mest en haar langer naar buiten doet. Nu staat ze gemiddeld 20 uur op stal en een paard poept best veel is mijn ervaring. Als er dan 1x daags gemest wordt dan ligt er op een bepaalt moment best veel poep in de stal en moet ze er wel op gaan liggen. Verder zou ik het zo veel mogelijk weg poetsen en weg frummelen met je handen. Als je het bolletje vuil tussen je vingers rolt en kneed dan kun je het er vaak zo af pulken. Als het niet op de zadel en singelplek zit zal het niet zo snel gaan schuren hoor. Ik heb nog nooit schuurwondjes daardoor gehad, terwijl mijn pony ook een kampioen is om zich vies te maken (en dat in wintervacht is dus niet te doen om het echt schoon te krijgen, dus ook regelmatig met een 'bont' paard naar de les gegaan. Zolang de zadelplek en het stuk waar het hoofdstel komt maar goed schoon is.

Ik sta op een stal waar ik alles zelf moet doen, behalve het voeren. Ik ga er zelf elke dag heen om uit te mesten en haar zo lang mogelijk buiten te hebben. In de vakantie is vaker en langer wel te doen alleen met school gewoon niet. Ik kom soms om 11 uur in de avond om nog alles te doen ivm. veel leer werk en lange dagen.
En het zand zit juist op de singel plek -O-

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:26

Zou je niet alleen haar buik kunnen scheren? Of in een modelletje?

Ik heb mijn pony ook aan stukje geschoren omdat ze onder de mestvlekken zat ;) (staat 24/7 buiten, maar ligt soms ook gewoon in de mest, met haar hoofd ofzo :P ) Ik heb haar in een jachtmodel geschoren en verder wel een deken op omdat ze buiten staat!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:28

Ik weet niet of je alleen op stal staat of niet. Maar kun je niet met mede paardeneigenaren iets regelen over het mesten? Dat ze bijvoorbeeld de mest er voor je uithalen als ze op stal zijn. En als jij er bent, doe je het ook bij hun paarden. En ze hoeven dan niet je hele stal meteen te mesten, maar alleen de mesthopen eruit zal al helpen.
Zo blijft er minder mest liggen waardoor je paard misschien schoner blijft.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:52

Dan denk ik dat scheren het enige is wat je inderdaad nog kan doen. En dan een deken met liefst een buikflap. Als ze zoveel op stal staat, hoe krijgt ze de dekens dan kapot?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:57

Hoeveel stro ligt er in de stal?

Als ik niet genoeg stro in de stal van mijn ruin gooi, dan maakt hij er een grote smeerboel van.
Gooi ik net wat meer dan normaal erin, dan heb ik de volgende dag nog een redelijk schone stal.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:02

Anoukloves_ schreef:
Ik weet niet of je alleen op stal staat of niet. Maar kun je niet met mede paardeneigenaren iets regelen over het mesten? Dat ze bijvoorbeeld de mest er voor je uithalen als ze op stal zijn. En als jij er bent, doe je het ook bij hun paarden. En ze hoeven dan niet je hele stal meteen te mesten, maar alleen de mesthopen eruit zal al helpen.
Zo blijft er minder mest liggen waardoor je paard misschien schoner blijft.

Doen we ook, we staan er alleen maar met zn 3en, waarvan 1 alleen haar eigen klusjes wil doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:03

purple schreef:
Zou je niet alleen haar buik kunnen scheren? Of in een modelletje?

Ik heb mijn pony ook aan stukje geschoren omdat ze onder de mestvlekken zat ;) (staat 24/7 buiten, maar ligt soms ook gewoon in de mest, met haar hoofd ofzo :P ) Ik heb haar in een jachtmodel geschoren en verder wel een deken op omdat ze buiten staat!

Dat is wel een goed plan :j

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:04

Sabbientje schreef:
Hoeveel stro ligt er in de stal?

Als ik niet genoeg stro in de stal van mijn ruin gooi, dan maakt hij er een grote smeerboel van.
Gooi ik net wat meer dan normaal erin, dan heb ik de volgende dag nog een redelijk schone stal.

Gewoon een normale hoeveelheid stro. Soms iets meer als ik weet dat ik de volgende dag minder tijd heb.