Welke 'soort' (voordroog)kuil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Welke 'soort' (voordroog)kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 15:20

Wij voeren sinds enkele jaren voordroogkuil aan mijn paard en shetlander (voorheen hooi maar ivm luchtwegproblemen bij paard op advies van da overgegaan op kuil).
We halen altijd kleine baaltjes bij een boertje uit de buirt, altijd goed. Paardjes doen het er prima op. Verkeerd pak (beschimmeld oid) mogen we gewoon terugbrengen.
Vandaag ging mijn vriend weer een lading ophalen, belt ie ineens met de vraag welke we willen, 2e snee, 3e snee of van onbemest land...eeehhhhh??

Ik weet dat we wel wisselende partijen hebben. Het ene is soms wat droger (heb ik het liefst) het ene wat grofstengeliger dan het andere pak. Soms is het wat groener, etc etc. Het was altijd maar net wat de beste man in de aanbieding had.

Maar nu hebben we dus de keus. Wat voeren jullie en wat kan ik het beste kiezen?

Even een kleine situatieschets;
Mijn minishet hoeft uiteraard niet zoveel voedingswaarde en toont enige gelijkenis met dikkie dik, maar houdt wel van knabbelen.. Heeft regelmatig een onverklaarbaar diarreedagje, maar is verder goed gezond.
Mijn paard is een kwpn'er, maar wordt wegens een blessure voorlopig niet bereden. Verder voldoende in conditie, eet alles en poept eigenlijk altijd normaal.

Ze komen dagelijks buiten, nu in de winter alleen op zand, krijgen 4x per dag ruwvoer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:23

Onze voorkeur is van een bemest land (gras heeft immers ook goede voeding nodig) en dan grofstrengelig en zo droog mogelijk. Dat het bijna hooi is.

friesiszwart

Re: Welke 'soort' (voordroog)kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:47

ik heb bij voorkeur 2e snee van bemest land.
En dan hooi.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:54

Normaal gezien geen 3 e snee omdat dat (vaak) te fijn is.
En inderdaad van bemest land. Geen probleem met eerste snede als het maar voldoende doorgegroeid is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:37

Bedankt voor de reacties.
We hebben nu een deel 2e snee van bemest land en een deel van onbemest land (voor dikkie dik).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:49

Hooi wat onbemest is moet meer zijn best doen om te kunnen groeien. Zal dus meer suikers bevatten om te kunnen groeien. Mensen denken dat onbemest land veiliger gras heeft maar dat is niet waar. Wil je de shet minder rijk hooi voeren maar wel buikvulling geven dan kun je het mengen met gerste stro. Of je hooi minimaal 30 min in water leggen zodat de suikers er een gedeelte uitspoelen. Zorg dan wel voor een vit min aanvulling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:17

Geldt dat dan ook voor het gras?
Dat je een paard dat snel dik wordt, nog beter op bemest land kan zetten dan onbemest??

(vraag me dat af, voor de mijne)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:19

@DC
Klopt, gras van onbemest land bevat meer suikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:20

Ok. dat wist ik niet.

Land waar de mijne opstaat, wordt bemest...ik dacht, anders laat ik 1 weiland niet bemesten voor hem.
Maar dat maakt dus niets uit,haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:21

Ja :j gezond gras, is goed gras. Wij bemesten bewust het land, om zo gras te krijgen dat goed kan groeien en dus ook minder suikers bevat. Wij laten het wel pas hooien als het uitgebloeid is, zodat ze echt grofstrengelig hooi krijgen (de rest van het hooi kopen wij wel als voordroog pakken). Je moet alleen zorgen dat ze niet teveel binnen krijgen, dus de input verminderen als ze te dik worden. Doen wij dmv strookbegrazing en dan is het juist voor de grond fijn dat het bemest is in het voorjaar omdat het wel wat te lijden heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:22

Dank.
Strookbegrazing doen we idd.
Maar even zien hoe we het voor de mijne doen deze lente/zomer..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:28

Idd onbemest gras/wei is suikerrijker. Hooi is immers gras he ;)