Omheining rijbak hoe/wat/hoe duur ect?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Omheining rijbak hoe/wat/hoe duur ect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:50

Hi All,

Ik weet niet of dit goed staat, anders excuses!

Ik ben opzoek naar een nieuwe omheining voor mijn buitenrijbak, de afmetingen zijn 20*60.
Ik wil gewoon een nette omheining maar ook weer niet de hoofdprijs eraan uitgeven.

Heeft iemand tips/ervaringen? Daarnaast vraag ik me af hoeveel palen ik nodig heb voor een rijbak van 20*60... zo kan ik ook inschatten wat de prijs zal zijn.

Ik hoor het graag, bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Mukkietje op 29-12-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Re: Tips omheining rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:53

Palen met band erop? Reken om de drie meter zeker een paal, dus 160 door drie delen is 55?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:54

denice schreef:
Palen met band erop? Reken om de drie meter zeker een paal, dus 160 door drie delen is 55?

Dankjewel voor je reactie:). Die had ik inderdaad ook al gezien, echter vraag ik me af hoelang die banden mee gaan.. is natuurlijk relatief gezien niet duur!

denice

Re: Omheining rijbak hoe/wat/hoe duur ect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:58

Ze kunnen natuurlijk slap gaan hangen uiteindelijk, maar dan span je de boel gewoon opnieuw? Je kunt ook een plank doen bovenop en de rest band?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 09:59

denice schreef:
Ze kunnen natuurlijk slap gaan hangen uiteindelijk, maar dan span je de boel gewoon opnieuw? Je kunt ook een plank doen bovenop en de rest band?

Dankje voor de tips, ik ga erover nadenken!

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:05

Wij gebruiken ook gewoon banden....als ze slap gaan hangen inderdaad weer even aanspannen...voor ons voldoet het prima......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:11

Ik heb bielzen waar nog band op moet.

Mooier maar duurder: op een vroegere pensionstal bielzen en stijgerhouten planken.

Bij de buren stond er rond door rond maar hun paard bokte dat wel een paar keer kapot. Kwetsbaarder dus.

In de straat een metalen railing, ook mooi als je de buizen netjes gelakt en roestvrij houdt.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:15

Urielle schreef:
Ik heb bielzen waar nog band op moet.

Mooier maar duurder: op een vroegere pensionstal bielzen en stijgerhouten planken.

Bij de buren stond er rond door rond maar hun paard bokte dat wel een paar keer kapot. Kwetsbaarder dus.

In de straat een metalen railing, ook mooi als je de buizen netjes gelakt en roestvrij houdt.

Goede opmerking van het kapot trappen! als het lint kapot gaat is dat natuurlijk veel minder duur om te vervangen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:18

Op de hoeken en bij de ingang een biels ingraven en verder kunststof paaltjes met 2 of 3 lagen breed lint. Op de bielzen zet je het lint vast met spanners zodat je heel makkelijk elke zijde apart kunt opspannen.
Er kan dan makkelijk 4 meter tussen de palen.
Hiermee heb je dan een zo goed als onderhoudsvrije bak.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:22

DubbelDun schreef:
Op de hoeken en bij de ingang een biels ingraven en verder kunststof paaltjes met 2 of 3 lagen breed lint. Op de bielzen zet je het lint vast met spanners zodat je heel makkelijk elke zijde apart kunt opspannen.
Er kan dan makkelijk 4 meter tussen de palen.
Hiermee heb je dan een zo goed als onderhoudsvrije bak.

Super tip, hier kan ik veel mee. ik was inderdaad al aan het kijken naar kunststofpalen. Deze zijn wel erg prijzig, maar als het omd e 4 meter kan dan valt het weer mee. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:03

Even op MP kijken :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:07

Wij hebben palen om de 4 meter en lint, maar mooi is het niet, lint gaat slap hangen na loop van tijd. Wel goedkoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:08

Slap hangen = opspannen :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:14

DubbelDun schreef:
Slap hangen = opspannen :)

Hoe vaak denk je dat ik dit zal moeten opspannen? Is dit te vergelijken met normale schrikdraad die ook af en toe losser gaat zitten en die je strak moet trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:16

Ligt er een beetje aan hoeveel wind het vangt
Ik vind persoonlijk hout of kunststof netter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:34

Tegen vat op de wind kun je er het beste één slag in doen, dat scheelt enorm in slijtage.
Opspannen doe je als je zit dat het slapper gaat hangen, hoe vaak ligt aan de kwaliteit van het band.
Ik koop al mijn omheining spul vanaf de Duitse ebay, dat scheelt aanmerkelijk in prijs. Kwalitatief zit er veel verschil in, maar ik heb liever goedkoop en vaker opspannen, dan het 2- of 3-dubbele betalen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:38

Ik heb ook wel gelezen best machinaal opspannen? Geen idee hoe je dat doet verder.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:40

DubbelDun schreef:
Tegen vat op de wind kun je er het beste één slag in doen, dat scheelt enorm in slijtage.
Opspannen doe je als je zit dat het slapper gaat hangen, hoe vaak ligt aan de kwaliteit van het band.
Ik koop al mijn omheining spul vanaf de Duitse ebay, dat scheelt aanmerkelijk in prijs. Kwalitatief zit er veel verschil in, maar ik heb liever goedkoop en vaker opspannen, dan het 2- of 3-dubbele betalen :D

Bedankt voor je tips, wat bedoel je precies met "een slag in doen" :P?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:43

Dat het niet 'recht' hangt (dus dat je tegen een gelijke brede kant aan kijkt), maar 1x een draai er in maken.

@Urielle: machinaal opspannen doen ze vaak met rubber band, niet met lint, ik vrees dat je het dan snel té strak doet en daar kan het ook niet tegen :D

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:44

Als de paarden niet in de bak hoeven te staan en deze alleen gebruikt wordt om in te rijden kun je natuurlijk nog altijd alleen een rand van bijvoorbeeld bakstenen maken, zodat het zand in de bak blijft liggen.. Dan hoef je nooit op te spannen.. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:47

@J_Onne : hoe moet ik dat zien ?? maw wat heeft het uitlopen van zand met het opspannen van lint te maken ??
Overigens is een rand van 20/30 cm om het zand binnen de palen te houden wel een goede investering (scheelt ook een hoop werk. Maar wil je het goed doen is het wel een flinke investering erbij, want met een paar simpele kantplanken red je het niet.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 29-12-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:47

J_Onne schreef:
Als de paarden niet in de bak hoeven te staan en deze alleen gebruikt wordt om in te rijden kun je natuurlijk nog altijd alleen een rand van bijvoorbeeld bakstenen maken, zodat het zand in de bak blijft liggen.. Dan hoef je nooit op te spannen.. ;)

ze hoeven niet in de bak te staan, maar ik vind het prettiger met loswerken etc dat er een omheining is:)

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:49

Heeft er helemaal niks mee te maken...
Want als je alleen een rand om de bak legt om het zand binnen te houden heb je helemaal geen omheining nodig imo, en dus geen lint/band dat je moet opspannen..
Kan je paard ook niet aan de bakrand plakken..

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:50

ze hoeven niet in de bak te staan, maar ik vind het prettiger met loswerken etc dat er een omheining is:)[/quote]

Dan is alleen een rand geen optie nee :)