zelf een hooiruif maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

zelf een hooiruif maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 20:11

Hallo,

ik zit er over te denken zelf een soort hooiruif met een voerbak eronder te maken.
als je op internet gaat kijken zijn die dingen gewoon veel te duur. ik gooi het hooi nu op de grond in de wei. en het is natuurlijk zonde als er wat weg waait of vies wordt en daardoor niet gegeten wordt.

ik twijfel erover om hout te gebruiken. dat gaat rotten in de wei en de paarden zouden er aan gaan kunnen bijten.
voor de voerbak wil ik gewoon een ijzeren bak op marktplaats zien te vinden.
en voor de ruif zelf ijzer gaas/hek met kleine gaten.
Ik wil er ook een dak op maken.
ik dacht er eerst aan gewoon een soort kubus vorm te maken. maar dat is niet handig. het water wat op het dakje valt kan niet goed weg, de kubus moet dat hoog staan om nog goed bij de voerbak te kunnen en dat is weer niet ideaal voor de nekhouding van de paarden. Dus de traditionele vorm van een ruif lijkt me het beste.

ik zoek mensen met tips, ideeën en ervaring om mijn idee uit te werken.
dus brand los! :)

Groetjes

Lotte1801

Re: zelf een hooiruif maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:13

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:17

Zorg er wel voor dat de paarden kunnen vreten in een voor hen natuurlijke houding dus niet hoog iets maken maar laag bij de grond. Ook eventueel stof wat vrijkomt kan dan minder problemen opleveren. Een bak met net/gaas is voldoende en gras in de weide wordt ook nat bij regenachtig weer.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:29

Ik heb/had het zo.
Afbeelding
Achter het gaas zit dus een taps toelopend schot zodat het naar beneden zakt. Zo eten ze bij de grond, vertrappen ze niet alles en kan je hem volproppen voor een hele dag. Ook in het blanke hout (de deur) zit dus een grote ruif. Hier stonden ze met een aantal paarden te eten.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 00:31

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:32

Paal in de grond, haakje eraan en een hooinet aan vast? Is toch veel gemakkelijker? :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 00:35

Michellette schreef:
Zorg er wel voor dat de paarden kunnen vreten in een voor hen natuurlijke houding dus niet hoog iets maken maar laag bij de grond. Ook eventueel stof wat vrijkomt kan dan minder problemen opleveren. Een bak met net/gaas is voldoende en gras in de weide wordt ook nat bij regenachtig weer.

als je goed leest heb ik dat er ook bij gezet. ik wil daar ook rekening mee houden. en ik vind het niet zo erg dat het nat wordt maar vooral dat het vies wordt.
ik zou inderdaad ook een soort bak kunnen maken zoals je nu vaak van kunststof ziet. alleen dan moet ik het zo maken dat het niet rot van onder en ik moet iets voor de voerbak verzinnen. die wil ik er wel graag bij want ik geef ze smorgens in de wei gelijk brok.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 00:38

TurdusMerula schreef:
Paal in de grond, haakje eraan en een hooinet aan vast? Is toch veel gemakkelijker? :)

goed idee maar helaas geen optie. dan heb ik nog geen voerbak erbij en ik heb een hekel aan die hooinetten vullen :p ik heb smorgens meestal ook niet veel tijd dus ik gooi het liever gewoon ergens in. en ik wil het ook kunnen verplaatsen.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:42

Ik heb een groencontainer gekocht op marktplaats. In de zijkant zover mogelijk onderin een stuk uitgezaagd zodat er een gat is waar het hooi uit kan. Hier doe ik altijd mijn hooi in. Hooi zakt naar beneden als er van wordt gegeten en het blijft droog en wordt niet vertrapt.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 00:57

Stiperdestip schreef:
Ik heb een groencontainer gekocht op marktplaats. In de zijkant zover mogelijk onderin een stuk uitgezaagd zodat er een gat is waar het hooi uit kan. Hier doe ik altijd mijn hooi in. Hooi zakt naar beneden als er van wordt gegeten en het blijft droog en wordt niet vertrapt.

ik zie nu heel toevallig dat idee langskomen op marktplaats. ik vind het een hele goeie. alleen een een beetje groot en ze kunnen niet overal bij. als het nu achterin ligt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 01:16

mzara schreef:
TurdusMerula schreef:

goed idee maar helaas geen optie. dan heb ik nog geen voerbak erbij en ik heb een hekel aan die hooinetten vullen :p ik heb smorgens meestal ook niet veel tijd dus ik gooi het liever gewoon ergens in. en ik wil het ook kunnen verplaatsen.

Hooinetten kun je van te voren klaarzetten zodat je ze bij haast alleen nog hoeft op te hangen. Vullen vind ik juist gemakkelijk, dat kan bij het hooi, een vol net neem je makkelijk mee zonder te morsen. En verplaatsen lijkt mij juist gemakkelijk, het weegt immers niks en je kunt het overal aan vastmaken. Als je een kleine maaswijdte hebt en geen paarden met ijzers, dan kunnen ze er ook niet in blijven hangen en kun je ze evt. zelfs vanaf de grond voeren.
Maar goed, was niet bedoeld als pleidooi voor netten, meer ter 'overdenking' of evt. om periode makkelijk te overbruggen.
Als je zoekt op slowfeeder, slow feeding, enz. zul je genoeg op internet tegenkomen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 01:23

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 07:39

Mijn paard gaat altijd overal tegen aan schuren. Dus alles gaat om. Weet niet wat die van jou doen, maar hou er wel rekening mee. Hij krijgt zelfs zo'n grote hooiruif met dakje verhuisd. (waar een hele baal in kan)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:17

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:39

Ik heb sinds vandaag een Easyfill hooinet van Divoza. Vind het een onzettend fijn ding, de mazen zijn niet al te groot zodat ze het hooi niet te snel op kunnen eten. Door de boog kun je het heel handig vullen, bovenste net omvouwen, hooi erin leggen, ophangen en klaar :) :

Afbeelding

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:10

_Tristan schreef:
Ik heb sinds vandaag een Easyfill hooinet van Divoza. Vind het een onzettend fijn ding, de mazen zijn niet al te groot zodat ze het hooi niet te snel op kunnen eten. Door de boog kun je het heel handig vullen, bovenste net omvouwen, hooi erin leggen, ophangen en klaar :) :

[ [url=m/pSd6mW.jpg]Afbeelding[/url] ]

heel leuk. maar ik ben niet opzoek naar een hooinet. ik heb al een hele fijne in de stal ;).
ik weet niet waar je dat vandaan hebt. maar toch bedankt.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:19

Gezien je zocht naar gemak, tijdbesparing. :)
Deze is heel snel te vullen, vandaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:24

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het zo gemaakt. Ik zou niet anders meer willen. Het hooi blijft mooi droog en schoon en het is makkelijk te vullen.
Weinig verspilling ook! Wat er nu rondom ligt komt door de harde wind die er stond.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:34

Wij hebben dit jaar 2 hooiruiven gemaakt,

de eerste, in hout, maar mijn veulen heeft dit half opgegeten tegen de dag erna, zoals je op de foto een beetje kijkt zie je dat er een ding opligt waar gaten inzaten!
Afbeelding

En dan de tweede,bovenaan zie je de binnenkant van ons hooikot (je kan een plank laten zakken, zodat je het makkelijk kan vullen, en onderaan zie je de hooiruif langs de buitenkant.
Afbeelding

Die onderste heeft nu toch de winter al overleefd, er zit een draad over zodat ze niet aan het hout komen, we hebben al wel een keer een stuk van de draad moeten vernieuwen.

De hooiruiven hebben ons beide niet veel gekost, max. 20 euro ofzo.