Bak slepen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lazarillo

Bak slepen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:43

Ik ben op zoek naar tips voor het slepen van je bak met je paard.
Welk tuig is geschikt of welke aanpassingen heb je nodig?
Brandt maar los :j

Captain

Re: Bak slepen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:44

Ik lees even mee.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:47

Kan je dit doen met een paard? Nog nooit van gehoord! Misschien een boomstam er achter ;) wij doen het altijd met de zitmaaier en daarachter een ding hahah geen verstand van :roll:

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:48

Een stevig borsttuig of boerenwerktuig, hoofdstel, strengen en een knuppel, leidsels en goede wandelschoenen. Als sleep kun je autobanden gebruiken of een klein deel van een grote weidesleep.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:51

Wij hebben voor de koop van ons paard, het paard voor een kleine bak/weidesleep gezet.

Gaat wel over een paard van 600 kg, en enorm wat trekkracht.

Mijn vriend kon er zelfs op staan, en madam trok hem, met de sleep en al, gewoon door de zware modder...
Daar is een goed kwaliteit borsttuig voor gebruikt, met stevige strengen, een zweng die op de sleep was gemaakt, en da wast,

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:52

ja, werd hierboven al vermeld, ik heb een stevig borsttuig, hoofdstel, leidsels, wat touwen aan het borsttuig en daaraan een kleine omgekeerde eg of grote autoband. Een 'echte sleepconstructie' met halve autobanden en kettingen is nog in de maak ;-).
Zitmaaier komt er niet door bij mij in de bak, loonwerker heeft dat zand heel dik gelegd en is enorm zwaar nu :-(, er moet weer wat uit. Dus vandaar gemakkelijker met de Tinker ;-) maar zelfs mijn flinke shetlander kon dat toendertijd :-) in de roundpen. Het is erg leuk om te doen met ze.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:53

Denk dat het best zou moeten kunnen, ik zou dan persoonlijk wel zorgen dat je niet in je eentje bent en dat als er iets gebeurd je genoeg hulp in de buurt hebt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:59

ik sleep met regelmaat de bak met een van mijn paarden. Ik gebruik hiervoor mijn marathontuig en een oude eg. Gaat super

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:00

Ik sleep de bak met mijn tinker.
Ik heb de leren strengen vervangen voor touwstrengen, maar verder een gewoon tuig.

Verder heb ik een kleine trekkerband, een halve vrachtwagenband en een rekje tot mijn beschikking.
Een pallet wil ook wel werken.

Dit is April met de halve vrachtwagenband:
Afbeelding

Maar je kan ook sleeprekken kopen die je achter je paard kan hangen.
Bijvoorbeeld zoals in deze advertentie: http://www.bokt.nl/markt/ad/236734/laat ... tig-houden

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:49

We slepen altijd de bak met onze paarden. Met een freiberger of kwpn-er. Nu met een tweespan shetlanders.
we hebben een speciaal gemaakt borsttuig van nylon band ,(koeienhalsbanden), met een hele dikke laag vilt eronder.
beresterk, soepel en zacht voor het paard.
en als sleep een stuk van een oude weisleep voor achter de tractor.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:51

ik sleepte de bak met een bils achter mn paard :) ging vlot

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:53

inkepink schreef:
ik sleep met regelmaat de bak met een van mijn paarden. Ik gebruik hiervoor mijn marathontuig en een oude eg. Gaat super

Ik sleep ook de bak met een oude eg, soms knoop ik een paar eggen aan elkaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:06

Ik heb een mini weidesleepje voor mijn pony's. Zwengetje er tussen en mijn gewone marathon tuig.

Paddock maak ik zo netjes, land word zo gesleept. Sleepje kan ook achter de zitmaaier.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:12

yvje86 schreef:
inkepink schreef:

Ik sleep ook de bak met een oude eg, soms knoop ik een paar eggen aan elkaar.

met de eggen durf ik het niet, veel te bang dat er iets misgaat en dan heb je die enge punten......

Ik sleepte vroeger de bak met paard en een oud weidehek erachter, tegenwoordig hang ik het hek achter de Landrover, scheelt me heel veel tijd :+

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:03

wij sleepten de bak meestal met de shet en daarachter een houten balk.
toen een paar keer met de fries en een ijzeren gaaswerk
en nu hebben we een tuintrekker met een stuk betongaas (oud hek)

paard/pony hadden we gewoon een normaal borsttuig om.
de strengen hebben we verlengd met een stuk touw met snelsluitingen en zo aan het sleepobject vastgemaakt.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:05

Ook wij gebruiken hier een oude eg om de bak te slepen.
Wij vinden het ideaal!

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:08

Met twee halve autobanden met kettingen aan een houten zwengetje, getrokken met een gewoon stevig borsttuig, gaat het prima. Tenminste met een paard of pony wat het gewend is om gemend te worden... ;)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:12

Kan gewoon met een heel simpel borsttuig inderdaad.
Het makkelijkste gaat het wanneer je kettingen of touwen ipv lederen strengen gebruikt en je aan het uiteinde een soort zweng maakt met een halve bezemsteel of een stang. Aan de uiteindes maak je die strengen vast en precies in het midden komt er een ketting of touw naar een paaltje/weidesleepje/kleine tractorband.

Ik vind het overigens zelf prettiger om dat te doen met een hoofdstel zonder oogkleppen omdat het dan makkelijker is de hoeken goed mee te nemen:)

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:21

best gaaf! :D

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:39

Ik sleep de bakken altijd de oude Fjord van de staleigenaar. Ze vindt het helemaal geweldig om voor de koets te lopen maar dat kan ze niet meer (niet meer op de weg) dus als ik haar hier blij mee maak, doe ik t graag!

helena299

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:41

Ik volg!

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:19

op de vorige pension stal waar ik stond deden we het altijd met de fries van de staleigenaar.
dat was een boer en hij had een 'borsttuig' gemaakt met strengen en daaraan maakte we een pallet vast.
als de bak niet zo zwaar was gingen er weleens kinderen (van een jaar of 7-8) op de pallet zitten zodat hij iets zwaarder was en het zand beter vlakte.
we deden het ook weleens voor de lol omdat de fries het ook erg leuk vond.

ook heb ik het een keer met mijn draver geprobeerd wat ook erg goed ging, maar vlak daarna zijn we van stal verhuist dus heb ik het niet nog eens gedaan.

ik heb er vast wel een foto van.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:37

Ik sleep de bak ook regelmatig met paard. Ivm zeer ongunstige ligging achterin een kleigrond weide hebben we geen mogelijkheid tot een tractor daar krijgen.
Ik gebruik een houten pallet als sleep, en gooi hier altijd enkele extreem zware stenen op, mijzelf ( :+ ) of een leerling die het lollig vind om voortgetrokken te worden. Het gewicht zorgt ervoor dat de boel ook mooie strak in de grond blijft en de pallet niet 'boven' de grond blijft en niets doet.
Ik gebruik trouwens gewoon regulier koets tuig :j
grappige is, ze heeft nog nooit van haar leven voor een koets gestaan, dus qua ervaring is ze best groen,maar de bak slepen vind ze tot op heden prima om te doen, echt ideaal

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:31

Ik volg ook even, wil dit ook graag doen met mijn paard.
Wij hebben ook weides waar geen zware tractors opkunnen, anders zijn ze meteen kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:34

Ik sleepte de bak ook altijd met mijn shet. Dus haar gewone tuig en daar dan een omgekeerde pallet achter hangen, werkt echt super!