Wat zou jij doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:35

Sinds een tijdje hebben wij nieuwe buren. Buren met 4 paarden..... Leuk zou je denken, dezelfde hobby, wie weet kun je elkaar helpen met dingen.
Maar die buren nemen het niet zo nauw. De eerste week liepen ze overdag los, weiland was nog niet goed afgezet en paarden liepen heerlijk over de graanvelden van de buurman. Wij er achteraan om ze te vangen, meer dan twee uur mee bezig geweest. Maar goed kan gebeuren.
Laatst werden we uit ons bed gehaald door een buurman eindje verder op. Onze paarden liepen los. Dat kon haast niet want alles stond op stal dus zou er opzet in t spel moeten zijn. Snel, snel aankleden en naar buiten. Je raad t al, het waren de paarden van de buren.
Ze gingen in volle galop er vandoor. Dus de eigenaren uit bed gehaald en samen op zoek gegaan. Het is hier stikdonker, zeer wijds en ze kunnen alle kanten op. Weer ruim 2 uur gezocht en gevangen. De dag er na zag ik er weer eentje loslopen in het bos. Wat blijkt hebben ze de weide langs de bosrand niet eens afgezet, want paarden gaan toch niet door t bos heen.
Iedere keer gezeik met die paarden, ik ben t zat. Nooit een dank je wel en als je er wat van zegt krijg je een grote mond: bemoei je met je eigen zaken.
Dus sinds dien doe ik dat ook. Ik heb ze op t luzerneveld van een ander zien staan maar heb niets gedaan, niet gevangen, niet gemeld, niets.... Zoek t maar uit.
Maar gisteravond laat toen we naar huis reden stonden op eens hun paarden weer op de weg. Vol in de remmen, paarden schrokken enorm en gingen er vandoor. Wij hebben onze weg naar huis vervolgd. Maar toen begon t te knagen. Dus buren gebeld.... Namen niet op. Dus in de auto naar de buren. Flink getoeterd op de deuren gebonkt en ze uit bed gehaald. Ik heb deze keer niet geholpen met vangen.
Mijn man zei: maar de volgende keer doen we helemaal niets meer! We bellen niet, we gaan er niet naar toe, helemaal niets. Maar wat dan??? Ik zie t al voor me, in t donker een aangereden paard, de gevolgen voor de paarden maar ook voor de automobilisten op de weg. Wat zouden jullie doen?

rina

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:37

Heel simpel de politie bellen als ze weer ontsnapt zijn. Als dat een paar keer gebeurd vind oom agent het ook niet grappig meer en zal ze wel eens aan de oren trekken.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:38

Ik zou gewoon direct de politie bellen i.p.v. de eigenaren. Als dat maar vaak genoeg gebeurd nemen die wel maatregelen, of er gaat een lichtje branden bij de eigenaren.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:39

Ik zou de politie bellen als je je weer eens los ziet lopen. Dit soort dingen zijn natuurlijk levensgevaarlijk, vooral in het donker. Voor je het weet zit er een auto tegenaan, met alle gevolgen van dien....;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:39

Politie inlichten dat de buurman zijn paarden los laat lopen en het weiland niet eens heeft afgezet. Kan de polotie verder kijken wat er mee gedaan wordt en moet worden gedaan

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:41

Een goed gesprek met de buren aangaan en ze desnoods aanbieden om te helpen met een goede omheining?
Kost minder tijd dan dit...
En zo te lezen kunnen ze wel wat adviezen gebruiken!

Dieren aan hun lot overlaten zou ook niet in mijn hoofd opkomen :n
Je vergeeft het jezelf nooit als er iets ernstigs gebeurt en je had het kunnen voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:41

Voor de buren zou ik idd zeggen :wave:
Maar om de dieren en evt andere personen als er wel ongelukken van komen zou ik niets doen als ik weet dat ze los lopen ook niet kunnen.
Lekker makkelijk voor ze, de buren als toeziend oog en paardenvangers.
Misschien toch eens een heel goed gesprek aan gaan met ze?
En idd politie op de hoogte brengen, misschien maakt dat net wat meer indruk.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:43

Ik wilde zeggen ga eens in gesprek met ze, maar uit je OP blijkt dat dit niet haalbaar is. Dan zou ik inderdaad ook gewoon melding maken bij de politie en die doen daar vast wel iets mee, zeker als het met grote regelmaat gebeurd!

Jammer, kan zo leuk en makkelijk zijn, buren met dezelfde hobby!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:44

Het klinkt niet alsof je met deze mensen een goed gesprek aan kan gaan.
Ik zou ook de politie blijven bellen, want het is een gevaar op de weg.
'Je vergeeft het jezelf nooit' vind ik wat ver gaan als buren zijnde, verantwoordelijkheid ligt niet bij TS

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:48

Jotoma schreef:
Het klinkt niet alsof je met deze mensen een goed gesprek aan kan gaan.
Ik zou ook de politie blijven bellen, want het is een gevaar op de weg.
'Je vergeeft het jezelf nooit' vind ik wat ver gaan als buren zijnde, verantwoordelijkheid ligt niet bij TS

Dat goede gesprek moet je ook niet aangaan als je net overhit het spul weer terug hebt gejaagd, maar op een rustig moment.

En het jezelf niet vergeven als je iets ernstigs bewust niet tracht te voorkomen heeft niets te maken met het zijn van buren.
Wel met je eigen verantwoordelijkheid t.o.v. onschuldige dieren en medemensen!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:49

Politie bellen. Je hebt al meerdere keren helpen vangen en er kan niet eens dankjewel vanaf en ze zeggen dat je met je eigen zaken moet bemoeien. Dan zou ik er snel klaar mee zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:51

Ik denk dat je met de politie bellen wel voldoende verantwoordelijkheid neemt. Elke keer zelf de paarden gaan vangen houdt mijn inziens een keer op.
Hier een soortgelijke situatie gehad, buurt was er zo flauw van. Dat beperkt zich nu ook alleen tot politie bellen.

XLeandrosX

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 12:03

We hebben geprobeerd om het gesprek aan te gaan de dag nadat we snachts hadden geholpen. Toen kregen we te horen dat het onze zaken niet zijn.
Heb al een keer de burgemeester hier over gebeld. Dat is hier in Frankrijk de eerste stap. Zij zou een brief schrijven. Ik zal haar eens vragen of ze dat al heeft gedaan en anders de volgende keer de politie bellen.