Wintervacht Shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evania6wendy

Wintervacht Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:02

Hey bokers,
Ik woon in noord Brabant waar het nu sneeuwt ,het is hele al wit.
Maar dus ik heb een Shetlander die niet geschoren is en heeft ook geen winterdeken dat is ook niet nodig want ze heeft een dikke winter vacht! Alleen zit ik dan met het poetsen enzo ,want als ik echt ga rossen vat ze koud dus denken jullie dat alleen de zachte borstel geen kwaad kan?

Mvg
Evania /3

BeeMed

Re: Wintervacht Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:11

Helemaal niet poetsen. De vacht is van zichzelf waterafstotend. Als je poets beschadig je dat en is de vacht minder waterdicht.
zachtborsteltje kan niet zoveel kwaad, maar zeker niet rossen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:31

Nu vooral niet te veel borstelen bij een paard wat 247 buiten staat. Het zand mag eraf met een zachte borstel, maar meer is ff niet nodig.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:42

Ik zou alleen de staart en manen af en toe doen, verder lekker met rust laten. :)

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:40

[quote="knuffeldier"]Helemaal niet poetsen. De vacht is van zichzelf waterafstotend. Als je poets beschadig je dat en is de vacht minder waterdicht.
zachtborsteltje kan niet zoveel kwaad, maar zeker niet rossen.[/]

Ik weet dat je niet mag rossen hoor alleen het ging meer over het zachte borseltje of dat geen kwaad kon :j maar heel erg bedankt ;)

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:29

Wij hebben ook Shetlanders staan, ook geen deken. Ze hebben een hele dikke vacht, soms halen we het erge modder eraf.

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:23

Helemaal niet poetsen? Goed dat jullie dat zeggen, dit wist ik niet!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:25

Ik haal er af en toe een harde borstel over. Mijn Shet heeft zo'n lange vacht dat ik de huid toch niet raak :')

LanoushkaNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:28

Mijn shet heeft ook geen dekentje op en staat 24/7 buiten. Ik poets haar alleen als ze gereden word op als ze heel erg vies is!

adventure5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:06

wij hebben er ook 1 en ook ik woon in noord brabant. alleen die van ons is wel geschoren en staat nu met deken op. maar zelfs hier doen wij nu weinig aan omdat ze nu niet zo veel last heeft van schuren (bij te lange haren schuurt ze alles kapot). enige wat we nu doen is manen en staart poetsen en in de gaten houden dat ze niet schuurt. maar voor de rest is het heel makkelijk als ze buiten staan ongeschoren zo min mogelijk poetsen hooguit voor het rijden op de plekken waar het zadel zit maar zo min mogelijk is het beste.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:27

Mijn mini's staan ook lekker puur natuur buiten, geen deken ook echt niet nodig. Wat er inderdaat al gezegd word, af en toe een borstel eroverheen kan geen kwaad, gewoon een beetje oppervlakkig met een zachte borstel, no problem.

hailey1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:27

Ik heb een shetlander hengstje van 1 jaar. Ik heb hem via iemand die vertelde dat hij schuurde uit vervelening (verteld door veearts). Ik zocht een wei maatje en heb hem bij mijn merrie paard gezet. Het gekke is, hij doet het nog. Het is nog een hengstje en af en toe probeerd hij op mijn merrie te springen (wordt binnenkort geruind). Mijn merrie laat dat niet toe! Daarna valt mij op begint hij dus te schuren. Ik zie geen schimmel of luis maar vraag mij af of het frustratie is. Waar hij eerst stond stonden in de buurt ook merries. Heeft iemand hier ervaring mee??

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:57

hailey1974 schreef:
Ik heb een shetlander hengstje van 1 jaar. Ik heb hem via iemand die vertelde dat hij schuurde uit vervelening (verteld door veearts). Ik zocht een wei maatje en heb hem bij mijn merrie paard gezet. Het gekke is, hij doet het nog. Het is nog een hengstje en af en toe probeerd hij op mijn merrie te springen (wordt binnenkort geruind). Mijn merrie laat dat niet toe! Daarna valt mij op begint hij dus te schuren. Ik zie geen schimmel of luis maar vraag mij af of het frustratie is. Waar hij eerst stond stonden in de buurt ook merries. Heeft iemand hier ervaring mee??

Misschien kam je hier Eem topic van maken, dan zien denk ik meer mensen het :)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:24

gewoon lekker laten doen, alleen af en toe de manen en staart uitpluizen

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:34

Iritepiet1 schreef:

dat schijnt achterhaalt te zijn want juist door te poetsen strijk je het vet door de haren waardoor het gewoon waterafstotend blijft. Je mag alleen niet wassen

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:36

Snooki schreef:
Iritepiet1 schreef:

dat schijnt achterhaalt te zijn want juist door te poetsen strijk je het vet door de haren waardoor het gewoon waterafstotend blijft. Je mag alleen niet wassen

Ben ik het mee eens, maar zou de roskam toch in de poetskist laten liggen, maar af en toe een harde of zachte borstel eroverheen halen kan geen kwaad.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:53

Ik denk inderdaad dat je de pony best is kan poetsen met een zachte of harde borstel. Natuurlijk niet overdreven vaak maar niet gaan rossen. Dit kun je misschien een keer doen als t een paar dagen droog blijft.