Even een korte schets over hoe wij de paarden houden op dit moment. In het algemeen lopen zij in de avond/nacht buiten in de bak. (Dus 24/7 buiten) Op de plaatst waar de nieuwe stal zal komen staat nu een ruimte die wij hebben omgebouwd tot schuilstal (maar heeft dus zijn beste tijd gehad). Mocht het weer heel koud en nat zijn dan gaat mijn ruin op stal ergens anders op het terrein. Mijn merrie staat niet graag alleen en liever ook niet op stal dus zij blijft dan met de pony in de bak/schuilstal. Ik wil de nieuwe stal dus graag zodat ik alle drie de paarden op één plek op stal kan doen. En ieders een eigen stal heeft mocht ik ze met slecht en koud weer liever op stal hebben. En tevens is het soms ook makkelijker, kunnen zij rustig eten/ ik rustig dekens wisselen of als ik er één wil rijden en het te nat is om de rest in de wei te doen. Maar ik wil denk ik het grootste gedeelte van het jaar ook wel gewoon als schuilstal gebruiken. Dus dat ik de deuren gewoon open laat en zij zelf kunnen bepalen waar ze gaan staan 's nachts.
Wij hebben nu 2 opties bedacht. Beide opties hebben
- 3 boxen van 3,5 x 3 meter (deze maten en plaats kunnen dus niet anders ivm de vloer)
- een kleine opslag ruimte voor vlas/hooi/voer. (wij beschikken nog over een grote opslag ruimte)
- een zadelkamer
- een poetsplaats van 3x3 meter.
Alleen nu de verschillen. Voor de boxen hebben wij een ruimte van ruim twee meter over. Wij willen het dak doortrekken tot aan de bak dus het wordt hoe dan ook overdekt. Alleen nu zijn wij aan het twijfelen hoe wij de buitenmuur daar willen hebben.
Stal 1:

Hier loopt de buitenmuur om de boxen heen en is de ruimte voor de boxen dus alleen overdekt en omheind worden met een hek. Om bij het grote deel van de stal te komen en dus de poetsplaats zal er een ruime schuifdeur moeten komen. Wij kunnen nog dwarshekjes ofzo plaatsen op het gedeelte van het overdekte. Dan heb je een soort van kleine uitloop en kun je het als schuilstal gebruiken.
Voordelen: Wij kijken hier recht op vanuit de keuken en een deel van de woonkamer dus wij kunnen gelijk op de boxen kijken zonder dat er een extra muur tussenzit
Nadelen: Met de schuifdeur werken lijkt mij niet altijd prettig
En de stal is altijd open. Ik zou namelijk niet de bovenkant van de deur sluiten omdat er dan nauwelijks verse lucht binnenkort en ze dan tegen vier dichte muren aan kijken (Raampje aan de achterkant kan niet want hier loopt een dikke heg). Met koude wind is dit toch wat minder prettig
Stal 2

Hier loopt de buitenmuur op de rand van de bak. En heb je een gangpad voor de stallen. Maar ook op het gangpad zouden wij eventueel dwarshekjes kunnen plaatsen ofzo zodat je het nog als schuilstal kan gebruiken. Maar 'ziet er misschien gekker uit'
Voordelen: Hele stal gesloten. Met kou en geur weer kunnen de deuren naar buiten gesloten worden maar de paarden kunnen nog wel hun hoofden over de deur van de box steken. En dit is een gevoelsding meer denk ik maar dit voelt voor mij gezelliger en meer als een echte stal
Nadelen: Je kijkt vanuit huis op een dichte muur (wel met deuren) Maar niet gelijk op de stallen met paarden.
En je rijd in de bak dan gelijk langs de muur heen.
Dus kortom welke optie zouden jullie kiezen? En nog verdere tips voor de stal?
O de stallen naar voor plaatsten dus tegen de bak aan en met de gang eventueel aan de achterzijde is niet een optie ivm de vloer.