Nieuwe stal, 2 opties, tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Nieuwe stal, 2 opties, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 18:58

Wij willen graag een nieuwe stal bouwen. De plek waar deze komt is naast de bak. Hier ligt al een goede fundering/vloer alleen het gebouw wat er op staat was al 'tweedehands' toen hij aankwam bij ons en heeft na 30 jaar zijn beste tijd wel gehad. Maar de fundering/vloer is in orde en willen wij dan ook graag weer gebruiken voor de stallen. Daarom kunnen de drie boxen alleen op deze plaats komen. Niet iets op zij of naar achter of groter of wat dan ook. Maar dat vinden wij geen probleem.

Even een korte schets over hoe wij de paarden houden op dit moment. In het algemeen lopen zij in de avond/nacht buiten in de bak. (Dus 24/7 buiten) Op de plaatst waar de nieuwe stal zal komen staat nu een ruimte die wij hebben omgebouwd tot schuilstal (maar heeft dus zijn beste tijd gehad). Mocht het weer heel koud en nat zijn dan gaat mijn ruin op stal ergens anders op het terrein. Mijn merrie staat niet graag alleen en liever ook niet op stal dus zij blijft dan met de pony in de bak/schuilstal. Ik wil de nieuwe stal dus graag zodat ik alle drie de paarden op één plek op stal kan doen. En ieders een eigen stal heeft mocht ik ze met slecht en koud weer liever op stal hebben. En tevens is het soms ook makkelijker, kunnen zij rustig eten/ ik rustig dekens wisselen of als ik er één wil rijden en het te nat is om de rest in de wei te doen. Maar ik wil denk ik het grootste gedeelte van het jaar ook wel gewoon als schuilstal gebruiken. Dus dat ik de deuren gewoon open laat en zij zelf kunnen bepalen waar ze gaan staan 's nachts.

Wij hebben nu 2 opties bedacht. Beide opties hebben
- 3 boxen van 3,5 x 3 meter (deze maten en plaats kunnen dus niet anders ivm de vloer)
- een kleine opslag ruimte voor vlas/hooi/voer. (wij beschikken nog over een grote opslag ruimte)
- een zadelkamer
- een poetsplaats van 3x3 meter.

Alleen nu de verschillen. Voor de boxen hebben wij een ruimte van ruim twee meter over. Wij willen het dak doortrekken tot aan de bak dus het wordt hoe dan ook overdekt. Alleen nu zijn wij aan het twijfelen hoe wij de buitenmuur daar willen hebben.

Stal 1:
Afbeelding

Hier loopt de buitenmuur om de boxen heen en is de ruimte voor de boxen dus alleen overdekt en omheind worden met een hek. Om bij het grote deel van de stal te komen en dus de poetsplaats zal er een ruime schuifdeur moeten komen. Wij kunnen nog dwarshekjes ofzo plaatsen op het gedeelte van het overdekte. Dan heb je een soort van kleine uitloop en kun je het als schuilstal gebruiken.
Voordelen: Wij kijken hier recht op vanuit de keuken en een deel van de woonkamer dus wij kunnen gelijk op de boxen kijken zonder dat er een extra muur tussenzit
Nadelen: Met de schuifdeur werken lijkt mij niet altijd prettig
En de stal is altijd open. Ik zou namelijk niet de bovenkant van de deur sluiten omdat er dan nauwelijks verse lucht binnenkort en ze dan tegen vier dichte muren aan kijken (Raampje aan de achterkant kan niet want hier loopt een dikke heg). Met koude wind is dit toch wat minder prettig

Stal 2
Afbeelding
Hier loopt de buitenmuur op de rand van de bak. En heb je een gangpad voor de stallen. Maar ook op het gangpad zouden wij eventueel dwarshekjes kunnen plaatsen ofzo zodat je het nog als schuilstal kan gebruiken. Maar 'ziet er misschien gekker uit'
Voordelen: Hele stal gesloten. Met kou en geur weer kunnen de deuren naar buiten gesloten worden maar de paarden kunnen nog wel hun hoofden over de deur van de box steken. En dit is een gevoelsding meer denk ik maar dit voelt voor mij gezelliger en meer als een echte stal
Nadelen: Je kijkt vanuit huis op een dichte muur (wel met deuren) Maar niet gelijk op de stallen met paarden.
En je rijd in de bak dan gelijk langs de muur heen.

Dus kortom welke optie zouden jullie kiezen? En nog verdere tips voor de stal?
O de stallen naar voor plaatsten dus tegen de bak aan en met de gang eventueel aan de achterzijde is niet een optie ivm de vloer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:03

Ik zou optie een kiezen. Dan heb je 3 echte buitenboxen dus nooit last van te warme boxen. Door het dak voor de box heb je ook geen regen inslag. Je kunt je paarden zien altijd en kijkt dan niet tegen een muur aan. De schuifdeur hoeft geen probleem te zijn, eventueel kun je die vervangen door een overhead deur, een mega rolluik zeg maar. Of een garagedeur met een gewone loopdeur erin waar een paard doorheen kan. En wat is het bezwaar van deze ruimte helemaal openhouden? Of de paarden via de onderkant naar de poetsplaats laten gaan?

Yenni

Re: Nieuwe stal, 2 opties, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:10

Ik zou ook voor optie 1 gaan.

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:16

ik zou ook optie een kiezen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:17

Ik zou de poetsplaats en de zadelkamer omdraaien. Zo kan het gepoetste paard de anderen nog zien.
Verder zou ik juist een gang achter de stallen langs maken, zodat je ze kan voeren zonder in der stallen te hoeven

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:27

Ik zou ook voor optie een gaan, maar misschien zou ik dan wel kijken om de rechter buitenmuur door te trekken tot (bijna) tegen de bak. Hierdoor beperk je de tocht toch wat meer. Buitenstallen lijken me veel fijner voor de paarden zeker omdat ze gewoon zijn van 24/7 buiten te staan en omdat er geen andere mogelijkheid is om een luikje/raam in de stal te maken.

En waarom perse een schuifdeur als dat te moeilijk is? Het kunnen toch ook gewone deuren zijn die naar buiten opendraaien?

Verdere indeling vind ik netjes bedacht. Eventueel zadelkamer en poetsplaats wisselen? Dan hoef je geen al te gekken bochten te maken waardoor je misschien je materiaal (zadel) beschadigd door tegen de hoek te botsen. Maar dan heb je wel geen raampje meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:27

Rechter buitenmuur doortrekken was ook mijn 1e gedachte. Indeling is verder mooi, al zou ik geen smalle deuren willen hebben in een loopstal, wegdraaiende wanden of iets als paddockpanelen dus als boxwand. Dat geeft 1 grote loopstal waar ze elkaar niet zo makkelijk klem kunnen zetten en geen deuren kunnen blokkeren. Deel waar de boxen zijn kan je voorzien van rubbermatten/hitmatras. Scheelt veel strooisel, ze mesten er niet zo graag op (want voor veel paarden is schuilstal het toilet)en altijd zachte ligplek.

Hoe wil je het oplossen met water? Want drinkbak midden in een loopstal (ivm 3 boxen naast elkaar) is kwetsbaar.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:28

ik zou optie 1 kiezen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:35

Ik zou ook aan de rechterkant de buitenmuur doortrekken en verder het overdekte stuk 'open' laten.
Het idee om de poetsplaats en zadelkamer om te draaien vond ik ook een hele mooie!

Daarnaast zou ik het, zoals Tamary al zegt, ook erg eng vinden om 3 boxen als schuilstallen te gebruiken, stel dat ze met z'n tweeën in één stal komen te staan en ze krijgen mot? Ik wil altijd dat mijn paarden nog weg kunnen, mocht er wat zijn.. Je weet maar nooit..
Ik zou persoonlijk dus de stallen dichtlaten en het overdekte gedeelte (met aan de rechterkant ook een dichte muur) als 'schuilstal' gebruiken. Ze hebben hier ook droge voeten, staan uit de regen en de wind en kunnen gemakkelijk weg indien nodig..

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:55

Ik zou voor optie 1 gaan. Meer buitenlucht voor de paarden is alleen maar beter voor ze. Zou zoals de andere al zeggen wel de poetsplaat en zadelkamer omdraaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:57

Optie 1. Ik zou ten allen tijde 's nachts de voeropslag afgesloten willen zien in het geval van uitbraak van een van de paarden.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:02

Ik zou ook voor optie 1 gaan (mag ik vragen met welk programma je deze plattegrond heb gemaakt?)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 00:04

Bedankt voor de tips. Poetsplaats en zadelkamer is inderdaad een goede optie.
Schuifdeur zal niet zo zeer moeilijk in gebruik zijn maar ik dacht meer aan het bouwgedeelte maar dat is ook niet te moeilijk. Ik wil dat gedeelte wel graag afgesloten willen zien.
3 open stallen met 3 paarden gaat dat goed? was mijn gedachte ook al gepasseerd maar omdat er geen mogelijkheid is om én deze stal te bouwen én een schuilstal qua ruimte, dacht ik dat zien we wel hoe dat loopt. Maar deuren dicht en het overdekte gedeelte gewoon als schuilgelegenheid gebruiken vind ik wel een mooie optie. Net als de rechtermuur doortrekken, iets waar ik niet zo snel aan gedacht zou hebben omdat we daar langs moeten na de mesthoop maar dat is met een loopdeur op te lossen.
Bedankt voor het meedenken. Bokt ziet meer dan ik alleen

xalm: hij is gemaakt met floorplanner.nl.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:06

Ik heb zelf wat vragen bij een aantal van drie paarden.
ervaring leert dat er toch altijd 2 naar elkaar toetrekken en dat een oneven aantal problemen oplevert.
Als er plek is voor 4, waarom dan niet vier plaatsen plannen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:10

Heb jarenlang 3 gehad en is juist ideaal. Wanneer je er een meeneemt blijven er twee over dus nooit een alleen.
heb je 24 uur openstal dan zou ik geen zijwanden in de stal willen hebben. Mijn ervaring is dat wanneer 1 paard in een stal staat nummer 2 er gezellig bij gaat staan en dan moet nummer 1 wel kunnen vluchten. Dus een flexibele afscheiding tussen de stallen voor het voeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:24

Leuke schetsen, ziet er goed uit. Maar volgens mij kan de indeling voordeliger.
De drie deuren naar de bak zijn nodeloos duur. Je kunt ook via 1 deur naar de bak komen, maak daar eventueel een bredere deur van.
Gek genoeg heb je vanaf de poetsplaats geen opening naar de bak. Dat lijkt me juist veel logischer - na het opzadelen wil je immers richting bak, toch?
De schuifdeur tussen stalgang en poetsplaats heeft imo geen functie. Je hebt immers ook al een deur voor de voeropslag, dus waarom dan nog het gangpad afsluiten? in praktijk zal deze 24/7 open staan omdat het gewoon onhandig is telkens door een deur te moeten.
Het is wellicht handig om 1 tussenwand van de boxen flexibel te maken, zodat je van 2 boxen een hele grote zou kunnen maken. Je weet het nooit, maar mocht je ooit een veulen willen fokken is dat heel handig. Ook bij zieke paarden, of paarden met veel gedwongen boxrust.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:38

Dees schreef:
De schuifdeur tussen stalgang en poetsplaats heeft imo geen functie. Je hebt immers ook al een deur voor de voeropslag, dus waarom dan nog het gangpad afsluiten? in praktijk zal deze 24/7 open staan omdat het gewoon onhandig is telkens door een deur te moeten.

Die deur in schets 1 is niet onnodig, dat is namelijk een buitendeur, want schets 1 heeft buiten boxen en schets 2 heeft binnenboxen

Ik zelf zou voor optie 2 gaan. Als het gaat om de overkapping naar de bak toe iig. Je rijdt dan wellicht wel tegen een muur aan maar het is zovaak slecht weer in NL. Wij hebben nu buitenboxen met een overkapping die uitsteekt maar het is zo guur en koud en in de zomer alsnog warm. Ik had liever een dichte muur gehad...... In mijn ervaring ook een stuk gezelliger :P

Maar ik zou inderdaad als ik jou was ook wanden kiezen die je open kan klappen ofzo, zodat als je hem als loopstal hebt dat je dan 2 toegangen open hebt en ze er doorheen kunnen. En dan ook 2 buiten deuren. 3 lijkt me wel weer beetje overbodig; middelste buitendeur lijkt mij niet nodig.

Verder vind ik de zadelkamer persoonlijk wat onhandig gepositioneerd, ik zou die in een hoek zetten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:04

paar vraagjes, kun je maten bij de tekeningen zetten ? hoe groot is het ganpad voor de stal bij optie 2 en voer jij kleine of grote pakken hooi/stro. Hoe hoog is het gebouw in beide opties ? hoever is de grote opslag van hooi/stro van dit gebouw af ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:18

Ik zou voor optie 1 gaan, dat geeft veel meer frisse lucht bij de paarden. Eventueel kan je aan de bak-kant van dat windbreaker doek bevestigen, dat scheelt 's winters een hoop kou zonder het benauwd te maken en kan ook als zonwering dienen als de zon vol op de stallen staat.

De doorgang naar de poetsplaats zou ik voorzien van roldeur.

De zadelkamer zou ik combineren met de voeropslagplaats, of een kasten wand die uitkomt op de dan grotere poetsplaats, evt. aan twee kanten.
Zo betrek je het raam van de zadelkamer bij je poetsplaats, dat geeft meer licht. Wel tralies voor het raam voor de veiligheid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:18

Ik zou ook voor optie 1 gaan, maar is het niet handiger dat de paarden vanuit de paddock op dat overdekt stuk kunnen komen, en je dit dus volledig open laat? Dan kan dat idd dienen als schuilhok, maar wordt het niet gevaarlijk door de deuropeningen.

Als je schrik hebt voor kou door de open wand, kan je niet met bijv. opschuifbare windzeilen werken, zoals je soms ziet bij koeienstallen? Of vrees je dat dat geen mooi zicht oplevert vanuit je huis?

http://www.gevatuinen.be/images/schuilgrond_r5_c6.jpg

Dit heb ik ook es gezien: staldeuren waren de breedte van de box, en als je die open zette, kwamen die juist tot aan de paddockomheining (hier nog niet geplaatst) waardoor de paarden elk een uitloopje voor hun box hadden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:40

Mijn '2 cents'

Afbeelding

Ik heb de stallen vergroot, de voeropslag langwerpig gemaakt, de poetsruimte iets verkleind en de zadelkamer verplaatst.
De stallen hebben schuifdeuren. De deur naar de bak (1x) is ook schuifdeur.
Een andere optie daar is de bruine lijn: muur openbreken zodat je een schuilgelegenheid krijgt waar ze ook in de winterdag droog staan terwijl ze toch 'buiten' staan.