Beschermbeugel waterbak - is het wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Beschermbeugel waterbak - is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 23:24

Mijn merrie kan nogal heftig zijn qua reacties richting de buurman. Dit gaat helaas niet alleen gepaard met wat gillen en gemopper, maar moet ze lekker uitbundig doen met een flinke trap naar achteren met een achterbeen. De stal is inmiddels al voor de helft ingepakt met rubberen matten om de klappen te dempen, maar ik zie het nog wel eens gebeuren dat ze de waterbak eraf slaat (zit links achterin).

Nu zat ik te denken aan zo'n beschermbeugel voor de waterbak
Afbeelding

Maar ik zou mijzelf niet zijn als ik ook daar spoken in zou zien.... Is het niet een reeele kans dat ze vast kan komen te zitten met een achterhoef in die beugel? Aangezien de ruimte tussen de stangen toch best wel groot is? Is het dan het overwegen waard, of is het risico nemen van een waterbak eraf slaan en mogelijk een paar uur waterballet dan geen 'fijner' risico?

Wat denken jullie? Zie ik spoken, of zou het een mooie oplossing zijn om de waterbak te beschermen?
Ik weet het, ik kan een miep zijn, maar ik zie het mijn paard al doen :+ {:)

lies_sparkle

Re: Beschermbeugel waterbak - is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:34

Ik zou het niet doen, die beugel heeft niet alleen veel ruimte maar geeft ook niks mee.
Hierdoor heeft ze veel kans op verwondingen bij het slaan.

Wat ik je kan aanraden als ze verder wel helaas gezond is verklaar is gewoon een specikuip op de grond, niet kapot te krijgen en dan is de stal ook gelijk met een hoek minder.

Als ze zulk heftig gedrag vertoont zou ik ook mij hier nog verder in verdiepen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:43

Ik ben het niet helemaal eens met Liespower. Ik zou het wel doen. Er zit in mijn ogen namelijk weinig verschil in meegeven van een betonnen muur of een dergelijke beugel, dan denk ik zelfs dat zo'n beugel eerder meegeeft. Klem komen te zitten zie ik niet snel gebeuren. Een waterballet wil je echt niet, er staat erg veel druk op waterleidingen en je stal staat in no time helemaal blank.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:44

Een andere buurman is zeker geen optie?

Dan zou ik de drinkbak naar voren verplaatsen, die beugel zou ik ook eng vinden, zie dat al gebeuren...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 07:27

Deze dingen zijn toch niet voor niets gemaakt ;) ze hebben echt wel uitgetest of de ruimte er tussen veilig genoeg is voor paarden. Kan mij daarom ook echt niet voorstellen dat er iets mee zou gebeuren.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 07:33

Ik heb er 1 omdat mijn pony anders de waterbak als jeukobject gaat gebruiken met gevolg toen ik hem er nog niet om had dat er een straal water uitspoot.
Ik ben er zeer tevreden over en kan me niet goed voorstellen dat ze onveilig zijn. Mijn pony trapt alleen niet dus daar heb ik geen ervaring mee.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:04

Er bestaan ook modellen beschermbeugel zonder de onderste beugel en als je een beugel kopt van het merk van je drinkbak past hij mooi rond de drinkbak.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:19

In heb ook zo'n beschermer om mijn waterbak, nadat mijn merrie ook de hele stal heeft laten overstromen, waardoor alle (30/40) stallen leeggehaald moesten worden omdat alles zeike nat was .. Na mijn idee kan er niks mee gebeuren, en zijn die gaten niet dusdanig groot dat ze hun hoef d'r in kwijt kunnen *D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:24

Hier houten balkjes voor de waterbak, werkt ook goed. Kan je niet een stuk verduisteren achter de waterbak? Dan ziet ze haar buurman niet.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:29

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:34

Ik heb op de eerste stalling waar ik stond er ook 1 gehad voor mijn tinker merrie.
Die vond het wel handig dat de waterbak precies op kont kriebel hoogte zat, dat heeft een keer een verzopen stal opgeleverd.
Gelukkig was de leiding niet gebroken maar wel flink aan het lekken omdat die ontzet was de hele nacht.
Daarna is er een beugel omheen gehangen en dat werkte super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:38

Wij hebben die beugels op stal. Maar daar had het paard een keer goed gemikt en de drinkbak was nog kapot, precies bij de lepel. Vraag mij niet hoe het paard het voor elkaar heeft gekregen maar ik heb dus wel gezien dat het niet altijd helpt.

Maar persoonlijk heb ik nog nooit gehoord (gelukkig maar) dat er een hoef in is blijven hangen. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:52

ideaal die beugels! Wij hadden een paard die rolde heel wild en die kreeg elke keer de hele drinkbak kapot. met een beetje pech lukt het nog steeds, maar de kans is wat kleiner

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:16

Bedankt allemaal :) Ik blijf het een eng idee vinden :P Maar goed, alles aan gort zie ik ook niet zitten.
Andere buurman kan niet, maar heeft ook geen zin. Ze accepteert hem goed, ze kent hem ook goed aangezien ze in de zomer in het land ook naast elkaar staan, maar het is en blijft gewoon een echte echte merrie. En zeker met voer erbij is ze wat lastiger. Dat ze gelijk dr been achteruit slaat bij een gil is gewoon irritant en niet handig... Stal is al verstevigd met grote rubberen matten omdat ze al een deuk in het betonplex had gemaakt. Het is gewoon een miep helaas.
Ik heb al een doek tussen de tralies gemaakt, zodat ze in de hoek waar ze eten heeft geen last heeft van de buurman en kan ze rustig eten. Maar ja, blijkbaar nog niet altijd even genoeg ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:45

Jarom heeft 2x zn waterbak er af getrapt of er op gaan zitten wellicht. Die beugel is een uitkomst.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:46

Die beugels zorgen ervoor dat onze tinker de boel niet demonteert. Die zet zijn dikke debbes erop en daar kunnen drinkbakken niet zo best tegen.

Onze oude merrie heeft ereen gehad omdat ze uit nijd de bak eraf trapte vanwege haar buurman of vrouw. Daar hielp het bij haar goed tegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:04

Bij ons op stal zitten ook om alle waterbakken van dit soort beugels (maar dan een enkele beugel), nog nooit problemen mee gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:32

Ik zou ook geen dubbele beugel willen vanwege voeten die er in kunnen komen.

@liespower94: een speciebak kan wel degelijk kapot hoor, het is geen buigzaam rubber. Dus bij een beetje kracht breekt het echt wel.
@xmarliez: ik vrees dat er weinig getest wordt op veiligheid op paardengebied. NIemand weet immers of er een pony-veulen of een shire op stal staat :)

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:42

Mijn paard heef een beugel om de waterbak nadat zij deze er half had afgetrapt.
Bij mij zit de beugel vrij strak om de waterbak.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:48

Ik heb ook zo'n beugel om de waterbakken. Ik zou niet weten hoe ze daar in vast moet komen te zitten. Het is een heel degelijk ding en het zit niet ruim uit elkaar oid. Ik zou het zeker doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:06

Je hebt enkele beugels en die getoonde dubbele...die dubbele heb ik het dus over :)