Een oude pony en dan later.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Een oude pony en dan later.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 13:46

Zit een beetje met het volgende "probleem" .
Wij hebben een oudere pony, wordt volgend jaar 25.
Ze heeft jaren op een manege gestaan en wij hebben haar nu ruim een jaar.
Het is een schat van een beest en ze loopt nog aardig mee tijdens de lessen/privelessen en carrousel.
Mijn dochter rijdt er op en mijn zoontje is het op haar aan het leren.
Maar ja, op een gegeven moment houdt het natuurlijk op dat ze nog actief kan meelopen.
Mijn zoontje zou haar dan misschien nog wat kunnen rijden want die vraagt geen moeilijke dingen van haar maar mijn dochter wil verder. Nu kan zij dan wel een manegepony/paard nemen of leasen maar ja eigenlijk willen we dan ook wel weer een geschikte eigen pony/paard gaan zoeken.
Maar ja twee ponies op de manege er op nahouden is qua kosten geen doen dus wat doen we dan met de oudere pony?
Ik wil liever niet dat ze terug naar de manege gaat om nog wat kabouterlesjes mee te sjokken, steeds weer een andere verzorger/berijder, krijg ik niet over mijn hart (ze kan wat lastig zijn met opzadelen en niet iedereen reageert daar goed op). Ze is ook echt aan ons gehecht gehaakt. Ze staat daar al zo lang, zou het uberhaupt fair zijn tegenover haar, om haar te verplaatsen?
Zou ze kunnen wennen aan een andere plek, liefst veel buiten en met gezelschap? En dat ze, als ze dat nog leuk vindt dan, wat buitenritjes kan maken?
I.v.m. de lessen e.d. zou ik een eventueel nieuwe pony wel op de manege willen blijven stallen.
Het is nog lang niet aan de orde maar iets wat heel af en toe wel door mijn achterhoofd speelt. Wil haar het liefst een super oude dag bezorgen, maar wat is dan wijsheid?

HorseTopShop

Re: Een oude pony en dan later.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:47

Sorry, maar had je daar niet eerder aan kunnen denken?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:48

Je kunt haar toch op een goedkopere plek stallen waar ze bijvoorbeeld lekker elke dag buiten komt en waar je niet per se iedere dag heen hoeft? Zal zo'n pony vast blijer van worden dan van een manege, heb jij minder kosten en diertje is ook tevreden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:51

Ik zou die pony naar een goedkopere plek zetten, omdat je weinig faciliteiten nodig hebt meer dus gewoon een fijne plek waar de pony met pensioen kan gaan.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:59

HorseTopShop schreef:

TS zegt toch dat het nog niet aan de orde is? Dan is het toch logisch dat ze dit topic plaatst om ideeën op te doen hoe ze dit het beste op te lossen? Wat kort door de bocht dit weer!

TS, ik zou, mocht er een nieuwe pony komen, een lekker plekje voor je andere pony zoeken waar ze buiten kan staan met soortgenoten. Denk dat ze dan het meeste kan genieten van haar oude dag

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:04

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:05

Een weitje zoeken met ponyvriendjes waar ze een rustige oude dag kan hebben? Er is vast wel iets in de buurt, dan kan je er nog naartoe gaan of anders is er vast iemand die haar wil poetsen en aandacht geven zoals een lief verzorgertje :)
Maar je hebt haar dus gekocht toen ze al 23 was? Dan had je er wel rekening mee moeten houden dat je er niet nog jaren rijplezier mee zou hebben...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:13

en een natuurlijk verloop is ook een overlijden .... gewoon natuurlijk zomaar dat kan ook hoor!
geen zorgen maken waar er nog geen zijn, al is het goed dat je er over nadenkt!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:13

HorseTopShop schreef:

Zelfde gedachte.

Gewoon naar een goedkopere stal gaan verhuizen in de buurt, het is heus geen enorme aanslag op de gezondheid van een oud dier om te gaan verhuizen.

Gewoon goed voor blijven zorgen en aandacht blijven geven dan is ie het zo gewend, als het maar goed heeft en vooral goed te eten en soortgenoten om mee te klooien/spelen en of samen te zijn. Dat het een fijne plek is.

Is er niets aan de hand.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:20

TS zegt toch dat dit nog niet aan de orde is, maar wilt alleen maar ideeën op doen. Soms kun je het nooit goed doen, als ze een jongere pony had gekocht, had iedereen haar voor gek verklaard en gezegd dat ze beter een oudje had kunnen nemen. |o

TS geeft aan haar niet weg te willen doen en ook niet terug naar de manege maar vraagt om ideeën. Niet iedereen weet wat er allemaal mogelijk is. Ze probeert alleen ellende te voorkomen, bij haar, de kinderen maar ook de pony!

Ik vind het juist goed van de TS om er nu over na te denken, voordat ze straks overhaaste stappen neemt. ;)

Ik kan natuurlijk niet in TS haar portemonnee kijken :$ maar ik zou er voor kiezen om een goedkoper plekje te vinden voor haar, waar ze lekker hele dagen naar buiten kan en zolang ze het aan kan af en toe een ritje.

:wave:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:25

Een oud paard kan je zeker nog verplaatsen. Ik heb jaren in het bestuur gezeten van een organisatie die oude manegepaarden opving en herplaatste. Op een enkele uitzondering na, wenden alle paarden héél snel aan het leven buiten de manege, nieuwe maatjes,... echt, dat duurde nog geen week of ze waren volledig op hun gemak op de nieuwe locatie! Sommige paarden stonden meer dan 25 jaar op dezelfde manege.

Slechts bij één bepaald paard was dit moeilijk, maar die is uiteindelijk samen met z'n manegemaatje verhuist naar een nieuwe plek en toen lukte het wel :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:33

en ts je kinderen kunnen ook leren trouw, solidariteit en liefde als ze niet meer op hun vriendje kunnen rijden. dan opent het ook weer deuren wandelen, fietsen, knuffelen en verzorgen.
ze kunnen er dan wel van leren dat je een pony niet aan de kant schuift als oude schoenen omdat ze zinloos is.
en een afscheeid daar leer je ook van.....

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:23

Dank je wel voor jullie reacties!
Het is nu nog niet aan de orde gelukkig maar ooit komt die dag natuurlijk. En ja dat wisten we toen we een oudere pony kochten! Dit was een bewuste keuze.
Stelde mezelf ook meer de vraag omdat ik me afvroeg of zo'n oude pony die bijna haar hele leven al op hetzelfde plekje staat en vaste vriendjes heeft nog kan wennen aan een nieuwe plek, of dat niet zielig is. Maar nu ben ik haar waarschijnlijk weer veel te veel aan het vermenselijken :D
Ik en mijn kinderen blijven haar ook trouw, anders zouden we haar wel terug naar de manege doen of laten inslapen omdat ze niet meer "bruikbaar" is.
Het is alleen dat mijn dochter en zoon natuurlijk wel willen blijven rijden later en op een gegeven moment zal dat niet meer op haar zijn. En zoalks gezegd, twee ponies bekostigen op de manege waar we staan is helaas geen optie.
Mijn gedachte was om haar naar een plekje in de buurt te proberen te halen zodat we er nog wel heel vaak langs kunnen gaan om haar te poetsen/knuffelen, laten stappen etc.

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:57

Ik zou persoonlijk een plekje zoeken waar ze wanneer ze er aan toe is lekker kan genieten van haar pensioen. ideaal zou zijn 24-7 buiten met schuilmogelijkheden en vriendjes.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:18

Waarom dan niet 2 pony's op een goedkopere pensionstalling en dan lessen aan huis?
Over het algemeen kan je zowat voor de stalling van 1 op een manege er 2 kwijt op een pensionstalling met een goede buitenbak.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:36

Omdat we op een superleuke manege rijden, ik rijdt er zelf, mijn dochter en mijn zoontje.
Hebben daar zo veel kennissen dat we het heel erg moeilijk zouden vinden om weg te gaan. :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:13

Dat snap ik maar het is een alternatief voor de toekomst :-)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:22

Ik zou de pony nu al verhuizen, nu is ze nog fit en ik zou dan wel naar een stal gaan waar ze lekker veel in de wei kan lopen. Misschien is er in de buurt van de manege een geschikte plek te vinden zodat jullie nog wel naar de manege kunnen lopen voor een lesje.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:50

Je kunt haar misschien wegdoen naar een gezin wat een weidemaatje zoekt of gewoon een knuffelpaard?

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:56

Ik zou zeggen, zoek een goedkope tussenoplossing, en doe dit paardje niet meer uit handen.
Ook al komt ze in bruikleen, je weet nooit wat ze ermee uithalen.
Zoek een weilandje met een schuilstal en een paar vriendjes en dat paardje heeft een toppensioen.
Jij gaat een paar X per week lekker poetsen en teuten, en alle partijen zijn blij :) Vooral het paardje!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 18:36

Voorlopig blijft ze nog waar ze is, ze staat er goed, wordt goed verzorgd en heeft nog plezier in het rijden.
Laatst heeft mijn dochter nog een flinke buitenrit met haar gemaakt en daar geniet ze nog echt van.
Maar ja eens komt de dag dat ze misschien niet meer (regelmatig) kan werken en aangezien ik twee kinderen heb die graag rijden moet er dan naar iets anders gezocht worden.
Kan een andere pony zijn, maar misschien leasen we dan gewoon opnieuw een manegepony.
Ga wel in de tussentijd rondkijken/vraen naar mogelijkheden hier in de buurt om haar eventueel dan te kunnen stallen. Lekker 24/7 buiten, met stal en weidemaatjes.
Weg gaat ze zo wie zo niet meer. Zou het niet kunnen verdragen dat een ander er mee gaat rijden of zelfs maar tutten ;) . Ze blijft bij ons tot haar einde! Hebben zelfs in haar paspoort laten zetten dat ze niet geslacht mag worden (moest van mijn dochter).