dilemma opzadelen! dikke hernia met zware atrose.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

dilemma opzadelen! dikke hernia met zware atrose.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:19

Goed ik heb eindelijk weer groen licht gekregen van de neuroloog dat ik voorzichtig weer mag proberen te rijden.
Helaas eerst alleen bak werk wand paard wil buiten nog wel eens jolig zijn.
Maar nu ....
Het opzadelen ....
Ik mag niet zwaar tillen en al helemaal niet met gewicht in de handen draaien.
Dus met een western zadel opzadelen is uit den boze!!!!

Maar goed om niet altijd afhankelijk te zijn van stalgenootjes en of mensen die ik mee zeul wat te doen.....
Ik heb al aan een katrol systeem gedacht maar hoe en wat exact ...
Ik kan misschien mijn stalbaas wel zover krijgen dat ik er 1 mag ophangen maar hoe zou ik dit het beste kunnen doen...
Zijn er bokkers met de zelfde uitdaging en of die hier al een oplossing voor hebben ??
Een lichter zadel is uit den boze gezien deze opmaat is gemaakt.
En paard leert het wel snel dus daar maak ik me niet druk om.
Tevens ga ik nu ook denken aan een trailer oplossing. ..

Pfffffff Hoe dit op te lossen ......

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:30

wat fijn dat je weer voorzichtig mag beginnen met paardrijden, :)
ik heb geen tips helaas.
Mijn man gaat altijd mee of er is iemand anders die opzadelt en mij er op helpt en dat is ook niet altijd prettig maar helaas geen andere optie of er moet hier een leuke optie voorbij komen ;)

Air

Re: dilemma opzadelen! dikke hernia met zware atrose.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:34

Deze snap ik niet:
''Een lichter zadel is uit den boze gezien deze opmaat is gemaakt.''

Want, tijdelijk, een boomloos zadel is wel zo handig voor je, dunkt me.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:04

Maak een verhoging waar je gemakkelijk en stevig op kunt lopen. Hierdoor kom je zelf hoger te staan, en kun je, als je je paard daarnaast zet, het zadel op je paard leggen zonder moeilijk te moeten tillen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:12

Tja, klinkt mij asl ook een passend lichter (kunsstof) zadel kopen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:03

Heeft jouw westernzadel ook zo'n knop vanvoor? Anders is hier mijn wilde plan:

Als je nu zorgt dat je westernzadel op zo'n karretje ligt, dan kan je het op dat karretje meenemen naar stal (dus hoef je daar al niet te dragen). Dan zorgen dat er een katrolsysteem ophangt ergens waar je je paard kan zadelen. Maak zo'n soort lassolus in het touw en leg die om de knop van je zadel, zodra je er dan druk op zet, trekt dit automatisch strak, waardoor je zadel niet los kan komen. Dan trek je het zadel omhoog (wat afhankelijk van het aantal katrollen dat je heb niet zo zwaar zou mogen zijn). Eventueel even vastknopen ergens, zodat je je paard onder het zadel kan manoeuvreren, dekje kan neerleggen etc, en dan touwtje terug los en zadel rustig laten zakken.

De minpunten die ik hierbij zie:
- Je zadel hangt daar wel in de lucht te zweven. Ten eerste weet ik niet hoe goed dit voor je zadel is en ten tweede moet je wel zorgen dat je paard zich niet het apenlazerus schrikt van dat zadel.
- Wanneer je het zadel laat dalen op de rug komt het eerst met de achterkant terecht. En misschien is het moeilijk om op deze manier zadel + dekje op de goede plek te krijgen.
- Je moet wel een goede stevige balk o.i.d. in stal hebben waar je de katrollen aan kan vastmaken en zorgen dat het hele spel niet naar beneden komt.

Anyway, het was maar een wild gedachtenspinsel, maar misschien heb je er iets aan =)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:23

@ Doggylover dat is wel heel fijn idd !!!
Helaas werkt de mijne nachtdiensten dus mee gaan zal niet vaak kunnen ......

@ Air Heel simpel opties als een ander zadel hoeven niet aan gedragen te worden gezien dit zadel uit alle zadel dilemma's maar op maat is gemaakt.
Ik denk dat ik al zeker een 7.000 euro heb uitgegeven en zeker 5 jaar aan zadels voor hem zowel boomloos en niet.
Dus een ander zadel ga ik gewoon niet aan beginnen.

@ angela dat is het hem dus ik mag helemaal niet meer zwaar tillen.
Dus ook niet op een verhoging ...

@ Sizzle gaat hem niet worden zie oa antwoord air

@ Fangio idd aan zo iets heb ik dus ook al zitten denken.
Maar idd het zadel optillen aan de knop alleen is lastig zadelen (van achter naar voor ....)
Paar aan het schrikken hebben ben ik niet zo bang voor de mijne is redelijk snel gewend aan nieuwe dingen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:35

Ik heb een elektrische lier om mijn hooinetten uit het water te tillen. Die hang je permanent aan een balk.
Ik drukt op de knop, de haak komt naar beneden, haak hem in het net, druk op de knop. Net omhoog.
Je kan aan de haak ook een band maken met twee lussen. Een lus doe je aan de haak, dan onder je zadel door van voor naar achter en dan de andere lus weer aan de haak. Dan tilt hij hem zo omhoog. Gaat heel soepel dus je hoeft alleen maar een beetje bij te sturen met je hand.
Als hij dan op je paard ligt hoef je alleen de band er onder uit te trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:41

Ik zou het zadel niet aan de knop optakelen, maar aan de D's voor de borstriem en de D's voor de achtersingel, dan hangt stabieler ook.
Ipv zelf takelen denk ik dan eerder aan een liertje. Die kun je handmatig of zelfs elektrisch bedienen en heeft een rem zodat je ook niet bang hoeft te zijn dat het losschiet.
Denk bijv richting het systeem van de hefbruggen bij garage's (dat losse snoer met die bedieningsknoppen).
Verder kwam ik dit ding nog tegen
http://www.marktplaza.nl/auto-diversen/ ... 76131.html

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:47

Ik heb artrose in beide schouders en een nekhernia. Boven mijn macht tillen is uit den boze. Ik zadel op via een kruk. Hoef dus eigenlijk niet te tillen...alleen de zadel in mijn armen nemen. Paardlief blijft goed staan en ik kan het zo op haar leggen/schuiven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:49

dit zijn fijne tips hier kan ik wat mee ;)

Caro18 ik mag niet zwaar tillen hij zijn mijn onderste wervels dus wat ik ook doe hoe ik ook til er komt altijd extra druk op de wervels ook als ik op een krukje ga staan.