Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:24

Vrij onverwacht heb ik een huis gekocht waar straks de paarden aan huis kunnen staan. Ik heb hier op Bokt al heel wat topics uit VSW gelezen, want het wordt voor ons de eerste keer dat we helemaal zelf voor de paarden moeten gaan zorgen. Tot hiertoe heb ik ze altijd op pension gehad, waar ik niet veel meer 'moest' doen dan poetsen, rijden en een keer een drol uit de stal halen.
Ik ben er me van bewust dat het straks een hele klus wordt om alles zelf te doen, en daarom leek het me wel leuk om een topic te starten met handige tips voor mensen met paarden aan huis. Weetjes, aandachtspunten, maar ook tips om een klusje efficiënter uit te voeren, enzovoort.

Momenteel zijn wij nog volop aan het oriënteren, we zijn eruit welke stallen er komen, maar we weten bijvoorbeeld nog niet helemaal zeker welke stalbedekking we willen gebruiken.
Ook zijn we nog zoekende naar oplossingen om de paddock/bak te verlichten zonder elektriciteitsaansluiting, momenteel denken we aan bouwlampen op het schuilhok (dat zal grenzen aan de paddock).

Wie wil graag tips en tricks uitwisselen?

Erica_Risje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:30

Bedenk ook heel goed hoe je je mest gaat wegbrengen/laten halen of hoe je uitkomt met de groene containers.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:53

Als de grond aan huis ligt kan je toch gewoon een lange electriciteitskabel leggen voor licht.
De plaatsing van je stallen is belangrijk en zorg voor een verhard (eventueel overdekt) stuk voor je stallen, dat geeft je heel veel plezier bij regen en modder en is uiteraard beter voor de paardenhoeven/benen.

Wij hadden zo van die 1000L vaten staan die volliepen met regenwater, erg goedkoop in water ;-).
Er bestaan ook automatische drinkenbakken om daarop vast te maken, dan hebben ze altijd water en moet je niet met emmers over en weer.

Een kruiwagen met 2 wielen ipv 1 is ook een fijne.

Idd opletten met mestopslag/afvoer.
Ga je de weide/paddock ook opkuisen of laat de mest liggen? (Zou ik geen voorstander van zijn als je tussen andere mensen woont).

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:58

De wei ligt 1 perceel verder dan het huis, er ligt nog een ander stuk weide tussen. Het is onze bedoeling om de stallen bij het huis te zetten, en de paarden 's morgens en 's avonds buiten en binnen te zetten. Op de wei nemen we nog een schuilhok. Onder de stallen en het schuilhok komt een verharding.
Het is wel de bedoeling om de paddock en wei zo mestvrij mogelijk te houden, er zijn geen dichte buren maar dat vinden we zelf netter.

De watervaten en kruiwagen zijn 2 goede tips, die gaan we zeker meenemen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:59

Een aantal zaken kan je van te voren uitzoeken:

* waar laat ik de mest en wat kost dit
* waar haal ik mijn ruwvoer en wat kost dit
* waar haal ik mijn krachtvoer en wat kost dit
* welke dierenarts/praktijk kan ik bellen in nood maar ook voor inentingen en sla deze nummers op!
* welke hoefsmid wil ik bij mijn paarden

Daarnaast de praktische zaken om over te denken:

* stallen
* opslag van materiaal en voer
* opslag van mest
* watervoorziening
* omheining
* bak/paddock
* verlichting
* trailer en plek voor de trailer nodig/mogelijk

Als je bovenstaande in orde hebt is het elke dag een kwestie van routine opbouwen en je ritme zien te vinden. Ik meste elke dag het land en de stallen uit, voerde 3x per dag. Was prima te doen.

Qua lampen zou ik investeren in LED ipv TL of bouwlampen. Deze verbruiken aanzienlijk minder stroom en gaan ook een stuk langer mee.
Wij hebben net een nieuwe lamp geplaatst voor de bak en het licht is echt een stuk minder scherp dan bouwlamplicht. Maar wel prima om mee te rijden.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:03

Ik ga dit topic ook volgen! Handige tips zijn er al voorbij gekomen :)

Volgend jaar komen de paarden ook aan huis te staan, maar er moet ook nog veel veranderen en aangepast zijn.

Wanneer je licht zou willen in de schuilstal op de wei, kan dit simpel opgelost worden door verlichting op een autobatterij aan te sluiten. Wij hadden een klein zonnepaneeltje aangesloten op de batterij en op het dak van de stal gelegd. Zo moesten we de batterij nooit zelf opladen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:04

Ik denk ineens nog aan een praktisch punt:
Momenteel wordt de weide niet gebruikt en het gras is dus best lang. We willen graag in maart of april verhuizen, dus dat is te vroeg om eerst nog een keer te hooien. Hoe zouden jullie dat oplossen? Het gras afmaaien en weggooien vind ik een beetje zonde, maar zo kunnen ze er ook niet op.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:10

Kudde schapen erop; vast wel een boer die zijn schapen een maandje kwijt wil in het gras: wordt je weiland netjes kort gegeten en kunnen daarna de paarden erop

Doen wij hier ook: eerst de schapen erop en daarna de paarden

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:12

Kijken of je een boer kan vinden die het wil maaien voor in de kuil.

Verder proberen praktisch te denken. De mesthoop niet aan de andere kant van het perceel als je stal zodat je iedere keer heel ver moet lopen bijvoorbeeld. Zorg voor een goede watervoorziening waarbij je zo min mogelijk last hebt van vorst (binnen kan verwarmingslint een optie zijn, buiten is bijvoorbeeld zorgen dat je waterleiding niet te dicht aan de oppervlakte ligt ook erg handig).

Kijk of je uit kunt komen met grote pakken hooi en stro/pallets vlas, is goedkoper maar dan moet je het wel kunnen verplaatsen. Hoe zit je met vervoer, als je een aantal keer per jaar iemand moet betalen om het te laten bezorgen loopt dit ook aardig op.

Voldoende verlichting vind ik zelf ook echt een must, zeker in de winter zal je vaak in het donker bezig zijn en ik vind het zelf echt vervelend als ik maar half zie wat ik aan het doen ben.

En zo zijn er eigenlijk nog heel veel dingen. Ik zou voor jezelf proberen te bedenken welke handelingen je allemaal dagelijks/wekelijks/maandelijks verricht, wat je hiervoor nodig hebt en waar je deze spullen kunt/wilt laten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:58

We hebben inderdaad al veel gedacht aan wat er allemaal zal moeten gebeuren, stilaan krijgen we een goed beeld denk ik.
Welke stalbedekking hebben jullie en waarom? Wij neigen naar stropellets vanwege de kleinere mesthoop en omdat je het makkelijker kan opslaan dan balen stro, maar heb in praktijk nog nooit met die pellets gewerkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:48

Ik gebruik houtkrullen omdat mijn mestboer dat graag wil, en aangezien hij de mest gratis afvoert... vind ik dat prima.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:18

Denk goed na over de drink-installatie. Vooral in de winter is dit altijd een kritiek puntje bij ons: de leidingen bevriezen. Wij moeten dus iedere winter met emmertjes water heen en weer vanuit huis, en dat neemt echt veel tijd in beslag.
Misschien ondergrondse leidingen of verwarmde bakken?

Als stalbedekking hadden wij voorheen altijd stro, maar dat geeft teveel rommel. Nu hebben wij vlas, werkt voor ons een stuk beter, helemaal nu onze paarden 24/7 buiten staan en zelf kunnen bedenken of zij in stal staan of niet.

En verder: je leert met de jaren. Een paard aan huis is fantastisch en als er 1 jaar iets niet goed gaat, leer je dat voor het volgende jaar :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:41

Wij hebben van die 300l vaten staan op de weide met een automatische drinkbak die je daaraan kan bevestigen.
Hierdoor zeul je niet telkens met emmers als de drinkbakken leeg zijn.

De stallen thuis hebben we houtkrullen en een boer die dit gratis komt ophalen.
Ik ga 1x in de week zakken eten voor de paarden halen, dat er altijd al eten is voor het op is.

Voor de rest weet ik ff niets :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:55

Ik volg! Heb sinds juli de paarden bij huis. Al was alles al erop ingericht, dus hoef alleen naar eigen inziens dingen te verbeteren, hier en daar wat op te knappen en te onderhouden :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:03

Hier staan ze al jaren aan huis maar tips extra zijn altijd welkom, zelfs na al die jaren worden nog dingen verbeterd hier. De 2 klote punten hier is een uitloop die makkelijk een modderpoel wordt en geen degelijke mestafvoer. Dus zeker eens voor rond bellen, die uitloop hangt er van af met welke grond je zit natuurlijk! :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:12

Mallootje schreef:
We hebben inderdaad al veel gedacht aan wat er allemaal zal moeten gebeuren, stilaan krijgen we een goed beeld denk ik.
Welke stalbedekking hebben jullie en waarom? Wij neigen naar stropellets vanwege de kleinere mesthoop en omdat je het makkelijker kan opslaan dan balen stro, maar heb in praktijk nog nooit met die pellets gewerkt.

Ik heb een tijdje stropellets gebruikt en op zich was ik daar wel tevreden van, al stoft het wel heel erg.
Je moet het dan wel gebruiken waarvoor het dient en het wat laten oppotten, ik weet niet of je dat wil doen? Probleem bij ons was dat mijn Haflinger de hele stal op twee dagen gewoon leegat... Zelfde met vlas (iets minder erg) en stro, dat heb ik niet eens geprobeerd. Nu heb ik houtkrullen en dat werkt prima!

Voor water: altijd makkelijk als je het regenwater van stal / schuilstal kan opvangen. Een tip die ik hier kan geven: neem geen doorzichtige vaten, want daar komen heel snel algen in in de zomer. Je hebt voor de waterleidingen van die draden die verwarmen, maar het punt waar het meestal het eerste bevriest, is de automatische drinkbak zelf. Wij zaten met hetzelfde probleem. Mijn man gaat nu zoiets ineen knutselen, zodat we niet elke dag op en af moeten met water:
http://www.ranchtanks.com/

Succes ermee en ik volg ook, want tips zijn altijd welkom!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:21

Mijn tip, maar die is misschien wat persoonlijk: zet ze niet meer op stal maar zkrg voor een inloop stal. Als je beide werkt en met bijzondere gelegenheden zijn er altijd dagen dat je het niet red om je paard binnen en buiten te zetten. Dan js het wel heel praktisch dat ze zich zelf kunnen redden. Kunnen eten, drinken en schuilenm als zij dat zelf willen.
Bij ons was het vanwege het 'dierwelzijn' maar zeker vanwege het mens welzijn de beste keuze.

Denk bij het bouwen van je stal om voldoende opslagmogeliijkheid voor voer, hooi, stro, eventuele machines om de bak te slepen en wei te onderhouden. Voor je het weet heb je een heel wagen en machine park.

De wei kun je nu echt het beste maaien of af laten grazen door schapen. Lang gras komt eigenlijk nooit goed de winter door. Volgend jaar heb je er alleen maar last van.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:26

@pol013: We gaan voor beide. Stallen bij het huis, zodat ze 's nachts echt bij ons op het erf staan, en een schuilhok/inloopstal op de wei zodat ze kunnen schuilen als wij er niet zijn om ze binnen te zetten bij erg slecht weer.

@Tess: Ai, stof is niet zo goed.. Mijn ene ruin heeft snel last van hoesten. Hoewel de stal 'open' wordt is dat dan misschien toch niet de beste oplossing.

Ik ga in elk geval eens kijken naar die watervaten, dat lijkt me een erg handige oplossing voor de wei.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:42

Wij hebben er hier ook resoluut voor gekozen om geen dichte stallen meer te zetten. Spaart meteen de kost voor goede staldeuren uit ;-) Ik zou nooit meer anders willen, als je ziet wat voor kilometers die paarden lopen. Ze staan evengoed overdag te dutten als dat ze 's nachts eten. Het is niet zoals bij mensen, die slapen als het donker is en wakker zijn als het licht is. Ze eten een paar uur, staan dan te slapen, eten weer wat, kuieren rond, ... Waarom wil je ze 's nachts op stal, Mallootje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:03

Als ik het nu nog eens moest doen zou ik het ook heel anders doen, door de jaren heen krijg je toch andere inzichten in het houden van paarden :D
-zorg er voor dat groot materieel makkelijk overal bij kan (grote poorten/draaibeweging)
-laat een mestput verdiept aanleggen (scheelt veel 'opkruien')
-bij de huisstallen zou je kunnen kiezen voor een (wegdraaibare)voorkant van metalen panelen met voerrooster en poort* (scheelt vertrappen van hooi én lekker luchtig)
-bekijk de mogelijkheid om een pad te kunnen maken langs het tussenliggende weiland (soort PP óm het land heen bijv), dan kunnen de paarden zelf naar huis komen als ze dat willen (of als je roep :D )
-zorg voor een flink bestraat deel zodat ze met sneeuw/vorst altijd droog/gelijk staan
-zorg voor goede metalen kasten om je spullen/dekens in op te bergen (scheelt een hoop aan muizenvraat).
*https://www.growi.de/stall-und-weidetechnik/futterraufen-panels/panels/growi-panel-360cm-b-x-220cm-h.html

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:24

Waar maak je je bak/paddock? Op de weide of op het stukje bij huis? Hoeveel ruimte heb je ongeveer? Wij hebben de wei in tweeën opgedeeld, zodat je aan verweiding kan doen. Dit is fijn omdat je gras beter kan herstellen en er dus ook minder kapot gelopen wordt.

Wij hebben de paarden op vlas, omdat dit weinig afval geeft, makkelijk op te slaan is (mits je een kat hebt, anders is het een drama met muizen) en makkelijk uit te mesten is. Een kat is sowieso heel erg handig op stal, zeker als je stallen aan huis zitten. Paarden en hun voer trekken nu eenmaal ratten en muizen aan, hoe goed je het ook opbergt, graantjes en dergelijke komen toch weer naar buiten bij de paarden. De mest hebben wij in zo'n afzichtelijke container, ergens achterin weggestopt. Na een half jaar is de mest verteerd en kan het de wei op voor bemesting.

Ik heb eerst jaren alles met de hand gedaan maar heb nu een kleine trekker, had ik veel eerder moeten doen. Nu kan ik de bak slepen, water oppompen, de wei vlakken en maaien, veel meer balen hooi verslepen in mijn bakje, het is echt heel handig om te hebben. Het scheelt mij veel tijd maar vooral veel energie en spierpijn.

Wij hebben geen waterleiding naar de stallen toe, maar wel een hele lange tuinslang. Deze bevriest in de winter, dan gebruiken we de H2go bag om water te verslepen. Voor water in de stallen geven we ze een grote emmer die aan de muur hangt, 1,5 emmer past erin. Dit is genoeg voor de tijd dat wij ze op stal hebben.

We hebben sinds dit jaar de paddock van wit zand in plaats van bagger, en jeetje wat een verademing is dat zeg. Daarnaast hebben we een put aangesloten op de drainage, zodat het water snel en langzaam de grond in kan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:04

ons paar hoest ook,wij hebben ze ook aan huis.en we gebruiken ook vlas.dan heb je veel mindder afval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:10

Persoonlijk vind ik vlas in het begin erg glad en gebruik houtkrullen. Al het andere (stro, strokorrels, vlas, aubiose en rapsodie) wordt ook gegeten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:11

Ik lees mee maar al mijn eerste tip: alles wat je kunt laten bestraten of beton op gieten: doen!! :')

Winterperiode met eigen stuk kan anders echt een hel worden (denk kruiwagen vol hooi/water door diepe modder in de klei duwen)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:24

Mijn beste advies----> neem rubber stalmatten!
Paarden liggen altijd zacht en droog, is makkelijk schoon te maken en je hebt heel weinig mest.
Ik strooi dus ook niet op.

Verder, kijk of je een tractortje of zoiets kunt aanschaven.
Je zult merken dat er zoveel klussen en klusjes zijn waarbij zo'n ding gewoon enorm handig is .

Verlichting is enorm belangrijk, niks zo irritant als in het donker met slecht weer moeten ploeteren .
Om het pad naar achteren te verlichten hebben wij zo'n kerst slangverlichting , 2 x 15 meter.

Sla een put!
Laat het grondwater onderzoeken en kijk of het drinkbaar is.
Scheelt je in de zomer heel wat geld als je grondwater kunt gebruiken.