Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:31

Wij huren sinds een tijdje een prachtig stukje grond met bak en stallen. De weide is omheind met hekken en schrikdraad. Desondanks lukt het soms een pony om uit te breken. Hij loopt dan op een strook grond van een natuurstichting. Die zijn daar uiteraard niet blij mee en dat begrijp ik.

We hebben al van alles geprobeerd maar het probleem is dat het hek alleen een plank boven heeft en een kleine pony piept er als het schrikdraad maar even hapert zo onderdoor. De verhuurders zijn enorm fijne mensen en altijd bereid ons te helpen maar ik krijg nu het idee dat er van mij wordt verwacht dat ik dat hek maar even in orde maak zodat er geen pony meer onderdoor kan.

Ik vraag me af of dit ook mijn taak is Ik huur het land. Dient een verhuurder dan niet te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Ik wil dit zeker weten voordat ik de verhuurders hiermee confronteer want het zijn zoals ik zeg ontzettend aardige mensen en ik wil ze niet voor de schenen schoppen. Maar zelf geld uitgeven aan een omheining lijkt mij niet mijn verantwoordelijkheid. We betalen een behoorlijk bedrag om het te huren maar dat vinden we het waard. Een hek ga ik dan geen extra kosten aan uitgeven. Ik ben uiteraard bereid om mijn handen uit de mouwen te steken en mee te helpen.

Kala

Re: Wie dient te zorgen voor een deugdelijke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:35

Wat staat er in het huurcontract?

In principe zijn de verhuurders er verantwoordelijk voor. Je kunt ook aangeven dat je het wel wilt doen, mits zij de spullen er voor regelen (lees: betalen).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:36

Ik heb al veel stukken grond gehad als huurder en heb telkens zelf voor de omheining moeten zorgen.
Of plaatsen of verbeteren of een draadje bij hangen etc.
Nu dat zijn altijd mondelinge overeenkomsten, hooguit een papiertje met datum en bedrag.

Als ik het goed begrijp blijft een standaard paard wel achter de omheining, maar is er 1 pony die ontsnapt, dan vind ik het helemaal jouw verantwoordelijkheid om dat op te lossen.
Extra stroom, extra draadje, oid.

Natuurlijk als je vind dat het bedrag dat je moet betalen al zo hoog ligt dat alle kosten door de eigenaar gemaakt moeten worden dan zal je toch met hen rond tafel moeten.
Misschien maken ze er helemaal geen probleem van om de kosten te vergoeden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:37

Zou daar geen probleem van maken en zelf de verantwoording voor de veiligheid van mijn dieren nemen!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:39

Die verhuurders lijken mij niks aan te kunnen doen dat jou pony elke keer de poten neemt.. Terwijl verder gewoon degelijke omheining staat.. Jij wil dit anders en dit zal waarschijnlijk ook gewoon zelf moeten doen, dit vind ik ook niet meer als normaal eerlijk gezegd.. Wat is nou een paar meter stroom draad nou..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:42

Waarom zet je niet gewoon een draadje voor het hek? Soort sas. Dat kost niet zo heel veel en jij hebt rust.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:46

Dat is toch jouw verantwoording dat je dieren veilig zijn en blijven? Wij hebben altijd zelf weiland, maar ik zie hier ook in mijn omgeving de huurders het zelf doen. En als ze niet meer meer huren, nemen ze het eventueel weer mee.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:50

Ik heb ooit op een stalling gestaan, waar mijn pony dwars door het draad heen ging. Dikke vacht en een miezerige stroom. Meerdere gesprekken gehad met de eigenaar van het erf, dat de stroom te weinig was voor mijn pony.
Daar werd niets aan gedaan en van mij werd verwacht dat ik nieuw draad zou plaatsen. Het was echter mijn pony die daar alles kapot maakte. Dit ook gedaan, was overigens een prima stalling.

Ik sta nu op een stalling waar de stroom/bedrading echt top is. Mijn pony is hier nog nooit ontsnapt, enkele keer in haar afgezette stukje weide naar de volle weide.

Ik zou er niet z'n punt van maken en zelf de omheining goed maken. Het is vele male erger als jouw pony ontsnapt en er gebeurt wat.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:52

@ Kala; in het huurcontract staat dat ik de locatie huur met gebruik van land, bak en stallen. Als er iets door mijn toedoen kapot gaat dan dien ik dat zelf te repareren en dat vind ik niet meer dan normaal.

Ik heb dus een huurcontract getekend maar daar staat niets in over het onderhouden van de omheining. Ik denk dat als ze er nog een plank in het midden tegenaan slaan dat het probleem is opgelost. Het stroom werkt af en aan.

@ Nicole, het gaat niet om een paar meters maar 2 HA dus dat heb je niet in orde voor een paar tientjes. En er staat geen deugdelijke omheinging anders ontsnapte hij niet.

Ze hebben hiervoor altijd grote pony's gehad. Die duiken niet even snel onder een hek van anderhalve meter.

@ Shirley, er is geen gevaar want hij kan nergens heen Het is een strook wat doodloopt maar wel van een natuurinstantie. Ik ken dit soort instanties en die vinden dat paarden een land verzuurd. de strook is behoorlijk lang echter maar een meter of 3 breed. Gevaar is er dus niet alleen is het grond die niet van de verhuurder is.

@Kirr, ons vorige land was ook doehetzelf maar daar betaalde we ook een enorm laag bedrag voor dus dan is er geld over om te klussen. Dit was ook duidelijk afgesproken toen we het huurcontract tekende. Dat is nu niet aan orde geweest en het kost nu ook ff een poepie duurder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:53

Dat is overal anders geregeld, er is niet echt een standaard voor :)

In principe mag de eigenaar gewoon kiezen wat hij aanbiedt: wat vraagt hij voor het land en wat biedt hij daarvoor: alleen het land waarop je dan verder alles zelf moet neerzetten en onderhouden, of zit er nog iets bij dat je mag gebruiken / doet de eigenaar iets van onderhoud... in principe spreek je dat af voordat je gaat huren :)

Als je al huurt en niet zeker bent omdat je geen afspraken gemaakt hebt dan ligt het voor de hand dat je met de verhuurder in gesprek gaat over dat de afrastering aangepast moet worden i.v.m. uitbreken.

Overleg voor wie het werk en de kosten zijn. Vindt de verhuurder dat de kosten voor jou zijn en is daar verder niet over te praten, dan heb je de keuze: je accepteert het of niet.

Je HOEFT die wei immers niet te huren, bent vrij om te blijven of weg te gaan :)

Wel zou het natuurlijk fijn zijn als je besluit om geld te investeren, dat je dan wat zekerheid krijgt dat je de boel nog een poosje kan blijven huren :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-12-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:54

Nogmaals er is geen gevaar het betreft land van een natuurinstantie. Ik heb een paar pony's ook nog een tijdje op een pension stalling gehad buiten op het land. Die staleigenaar verzorgde gewoon de omheining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:55

Hier ook al diverse weides gehuurd en huur nu nog. Afspraak is simpel: Wat er is is van de huurder. Bij inspectie voor de huur gaan we hiermee akkoord. Wil je achteraf nog iets veranderen? Eigen kost, maar dan mag je dat wel ook weer meenemen als je vertrekt.

Zoals ik het lees is de omheining zeker goed genoeg maar is het gewoon jouw pony die altijd ontsnapt. Dan moet jij ook maar voor een oplossing zoeken. Kan goed zijn dat er al jaren paarden op staan die niet door de omheining gaan/gingen. Dan moeten ze nu voor die 1ne pony toch ook kosten gaan doen?

Edit:

Citaat:
het gaat niet om een paar meters maar 2 HA dus dat heb je niet in orde voor een paar tientjes. En er staat geen deugdelijke omheinging anders ontsnapte hij niet.

Ze hebben hiervoor altijd grote pony's gehad. Die duiken niet even snel onder een hek van anderhalve meter.

Dus bij hun zal het ook niet in orde zijn voor een paar tientjes. Enig idee hoeveel wat planken er tegenslaan kost? Dan denk ik dat je snel jouw huurcontract mag uitdoen en ze wel iemand anders zoeken met paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:57

Maar eigenlijk staat het gewoon in je contract? Als er door jouw toedoen iets kapot gaat, dien je dat te repareren. Jouw pony maakt het draad stuk dus dien jij dat te repareren?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:58

Ik krijg heel veel antwoorden maar ik kan er helaas weinig mee. Ik heb een huurcontract en wil alleen weten wie is verantwoordelijk voor de omheining?

Ik dacht hier misschien een goed antwoord te krijgen maar ik krijg het gevoel eerder aangevallen te worden. Het is gewoon een vraag. Ik denk dat ik het maar neerleg bij mijn rechtsbijstand. Ik laat jullie wel weten wat het antwoord is. Dan weten we het zeker.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:59

[***] schreef:
Maar eigenlijk staat het gewoon in je contract? Als er door jouw toedoen iets kapot gaat, dien je dat te repareren. Jouw pony maakt het draad stuk dus dien jij dat te repareren?

Nee!! Het draad is niet kapot. Waar lees je dat? Er is niets kapot. Hij floept er ergens doorheen maar waar kunnen we niet vinden. Alles is nog in takt alleen het wordt wat makkelijker omdat er alleen een plank van boven zit.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:01

Ik ga even informeren. Ik laat jullie het antwoord wel weten. Het wordt op deze manier een welles/nietes spelletje en wijzen met het vingertje en niemand weet er blijkbaar echt het fijne van.

Wordt vervolgd!

Bedankt in ieder geval voor de moeite om mee te denken. Wordt zeker gewaardeerd!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:01

Yinnar schreef:
Ik denk dat ik het maar neerleg bij mijn rechtsbijstand. Ik laat jullie wel weten wat het antwoord is. Dan weten we het zeker.

Slim :j
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:01

Yinnar schreef:
[***] schreef:

Nee!! Het draad is niet kapot. Waar lees je dat? Er is niets kapot. Hij floept er ergens doorheen maar waar kunnen we niet vinden. Alles is nog in takt alleen het wordt wat makkelijker omdat er alleen een plank van boven zit.

Oh sorry hoor, ik nam aan dat hij door het draad gaat. Ik heb ook wat posts over draad en stroom gelezen en dat waarschijnlijk door de war gehaald.

Dan weet ik het ook niet. Ik zou het gewoon zelf in orde maken zodat mijn pony er niet uit zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:03

Als ik het goed heb is normaal de verhuurder verantwoordelijk voor herstellingen (zie het als een huis waar de waterketel kapot gaat etc) maar niet verantwoordelijk voor iets extra (als je een extra tuinhuis wilt zal de verhuurder dit ook niet eventjes betalen). Dus, jij wilt een extra plank en bent daar verantwoordelijk voor

(Als ik het goed voorheb) Niet het antwoord wat je wilt horen dus.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:04

Waarom ga je niet eerst met de verhuurders om tafel? Dan weet je wat hun erover denken en hoe hun het contract bedoeld hebben. Rechtsbijstand vragen lijkt me beetje stap te snel als je niet eens met de verhuurders hebt gesproken.
Er zijn gewoon geen vaste afspraken hiervoor en aangezien je contract dus niet meteen aangeeft wat er bij dit geval moet gebeuren gewoon gaan praten.

De omheining is dus niet helemaal geschikt voor de kleine pony die je hebt en dat het stroom er niet altijd op staat helpt natuurlijk ook niet. Er zijn paarden die elk uur even testen of er wel voldoende stroom op de omheining staat en mocht dat niet het geval zijn dan kruipen ze er mooi tussen door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:05

Als je van de basis uitgaat:
Als je een huis huurt, is het groot onderhoud (denk aan kapotte kozijnen/lek dak) voor de verhuurder, maar klein onderhoud voor de huurder.
Ook de tuinafscheiding is voor kosten van de huurder.
Als je hond onder de poort door kan, kun je niet de verhuurder aanspreken; maar zul jezelf dat moeten aanpassen.

Als je ergens op pension staat, zijn deze aanpassingen meestal wel voor de pensionhouder, tenzij je een pony hebt die het heel bont maakt.
Je kunt dan ook niet verwachten dat ze overal (op eigen kosten) 5 draden gaan spannen omdat je een Houdini hebt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:08

Yinnar schreef:
Ik krijg heel veel antwoorden maar ik kan er helaas weinig mee. Ik heb een huurcontract en wil alleen weten wie is verantwoordelijk voor de omheining?

Ik dacht hier misschien een goed antwoord te krijgen maar ik krijg het gevoel eerder aangevallen te worden. Het is gewoon een vraag. Ik denk dat ik het maar neerleg bij mijn rechtsbijstand. Ik laat jullie wel weten wat het antwoord is. Dan weten we het zeker.

Ik vind eigenlijk helemaal niet dat je aan gevallen wordt. Ik denk wel dat jij niet de antwoorden krijgt die je verwachtte/hoopte en dat niet zo leuk vindt ;) .

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:12

DeMolenhoek schreef:
Als ik het goed heb is normaal de verhuurder verantwoordelijk voor herstellingen (zie het als een huis waar de waterketel kapot gaat etc) maar niet verantwoordelijk voor iets extra (als je een extra tuinhuis wilt zal de verhuurder dit ook niet eventjes betalen). Dus, jij wilt een extra plank en bent daar verantwoordelijk voor

(Als ik het goed voorheb) Niet het antwoord wat je wilt horen dus.

Nee dat is een aanname van jou maar je hebt me gewoon niet overtuigd. Als het mijn verantwoordelijkheid is neem ik die. En als ze het huurcontract willen opzeggen dan lig ik daar ook niet wakker van omdat ik nog een andere mogelijkheid heb. Dit is echter een prima plek dus niet direct de dwang om weg te gaan. Wel als ik honderden euro's moet betalen voor een hek.

@ Evelijn, ik ga niet in gesprek als ik het niet zeker weet. Als ik weet hoe het juridisch zit dan weet ik ook waar ik het over heb. We kunnen dan altijd in gesprek om te kijken hoe we het oplossen.

@ brainless, Houdini zou een mooie naam zijn echter dat is hij niet. Het wordt hem gewoon makkelijk gemaakt. Het achterste land is nu te nat vandaar dat ze naar voren zijnn gehaald maar achter ontsnapte hij niet want daar zitten wel 2 planken aan de palen. Daar kan hij er niet doorheen. Hij is ook geen schrikdraad en hekken gewend Hij stond altijd op land wat was omheind met sloten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:13

Jij bent accoord gegaan met hoe het erbij stond/staat dus ben jij verantwoordelijk voor aanpassingen voor jouw pony. Anders had je bij aanvaarding moeten aangeven dat je graag een middenplank gehad had vanwege je pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:14

Er is simpelweg geen standaard voor de verhuur van weides: dat is je antwoord :j

Het ene weiland wordt "kaal" verhuurd en daar ben je als huurder helemaal zelf verantwoordelijk voor alles dat je er op wilt zetten en het onderhoud daarvan. Het andere weiland heeft wellicht een mooie afrastering en opstallen en wordt keurig voor je onderhouden. En nog 1000 situaties er tussenin: dat zijn gewoon dingen die je onderling afspreekt :j

Zowel huurder als verhuurder mogen helemaal zelf weten wat ze verwachten, en zijn vrij om niet met iemand verder te gaan die andere verwachtingen heeft.

Staat het terrein je niet aan dan zijn er een paar opties:

- je gaat in overleg met eigenaar of die de situatie aan wil passen en onder welke voorwaarden
- zo nee dan kan je overwegen het zelf aan te passen waarbij je overlegt over de voorwaarden
- wil de eigenaar geen aanpassingen / wil jij het niet zelf doen dan zoek je een plek die beter voldoet aan je eisen

Maar iemand willen dwingen om aanpassingen te doen... daar wordt het niet gezelliger van en gaat je met een beetje pech je plekje kosten omdat de eigenaar het je niet meer gunt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-12-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt