Ondergrond paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Ondergrond paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:19

Onze 2 pony's (fjord + shetlander) staan het jaar rond afwisselend in de weide of in een paddock van ca. 14 x 14 meter. Vanuit de paddock hebben ze vrij toegang tot de stal met 2 geschakelde ponyboxen van ca. 2,5 x 2,5 meter.
We sluiten de pony's tot nu toe nooit echt op. Alleen als er een expliciete reden voor zou zijn (bijv. blessure) zouden we ze opsluiten in een box.

De paddock heeft op dit moment een zandbodem (ooit bodem gekeerd en later alweer eens een vieze bovenlaag verwijderd en aangevuld met schoon nieuw zand).
De afwatering van de paddock is helaas slecht: bij nat weer blijven er flinke plassen in staan en wordt het een echte blubberzooi. En dan is mest verwijderen eigenlijk niet te doen, zodat de paddock steeds viezer en viezer wordt.

Nu is afwatering dus al een probleem, ook omdat ons perceel min of meer het laagste punt in onze directe omgeving is. Het water komt dus juist naar ons toe.
Maar er zijn plannen van natuurbeheerders (Staatsbosbeheer en het waterschap) om ons heen om het grondwaterpeil over niet al te lange tijd zo'n 20 tot 30 cm te laten stijgen, i.v.m. plannen voor verdere natuurontwikkeling.
Dat betekent dat de afwatering van de paddock alleen maar moeilijker zal worden, want het water kan gewoon nergens heen.

Van het water kunnen we dus niet echt af, maar ik zou dan tenminste toch wel van de modder af willen zodat we de boel ook beter schoon kunnen houden. En dus zoeken we een manier om de paddock te verharden.

We overwegen de pony's in natte tijden voorlopig toch maar helemaal op stal te zetten en de paddock dus te sluiten. Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Ik geef ze veel liever de gelegenheid om zelf te kiezen of ze binnen of buiten staan. En ook de bewegingsvrijheid die ze hebben met de paddock vind ik belangrijk.

Zijn hier mensen die hun paddock helemaal verhard hebben?
En zo ja, hoe bevalt dat (ook i.v.m. slijtage hoeven). En waarmee heb je de paddock verhard (materiaal)?

Ik hoor het graag!

DubbelFun

Re: Ondergrond paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:47

Leuk van het waterschap op het waterpeil te gaan verhogen ;(
Wat je kunt doen is het hele stuk flink verhogen (30 a 40 cm) en rondom geulen graven voor de afwatering. Voor de stallen een stuk bestraten en verder toch maar de poep er uit halen, ook al zul je dit met dikke (waterdichte) handschoenen moeten doen.
Dat is echt het behoud van een schone paddock.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:59

Wij mesten altijd uit, regen of geen regen. Met rubber handschoenen aan rapen we de mest van de grond.
En ik denk ook dat dat ervoor zorgt dat de bodem minder snel dicht slempt.
Maar een stuk verharden is sowieso prettig. Een verharden paddock van 14 x 14 kan heel prima denk ik, of is-ie ook bedoeld om te longeren oid?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 21:42

marionblo schreef:
Maar een stuk verharden is sowieso prettig. Een verharden paddock van 14 x 14 kan heel prima denk ik, of is-ie ook bedoeld om te longeren oid?

Nee, in de paddock wordt niet gelongeerd. Wordt alleen gebruikt om de pony's vrij in te laten lopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:47

ivm de slechte bodemgesteldheid hebben wij bestrate paddocks, anders was de paddock maanden lang een blubberbende.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:25

friesiszwart schreef:
ivm de slechte bodemgesteldheid hebben wij bestrate paddocks, anders was de paddock maanden lang een blubberbende.

Bedoel je dan tegels of echte straatstenen of iets anders?
En dat bevalt echt goed?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:10

Ik heb een deel rond d stal verhard en een deel zand. Het bestraatte deel is zo ruim dat ze er wat rond kunnen lopen ook al is het zanddeel erg nat.

Iunnen jullie geen bezwaar indienen tegen de plannen? Straks staat jullie stal onder water...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:46

We zijn met meerdere buurtbewoners bezig met pogingen om bezwaar aan te tekenen, maar we vrezen dat dat niets gaat uithalen. Tot nu toe krijgen we nergens een poot aan de grond.

De geplande natuurontwikkeling hier in de omgeving maakt deel uit van Europese afspraken over Natura 2000, en daar kunnen wij als bewoners van het gebied weinig tegenin brengen.

Water in de stal is nog niet het ergste:
Er is een behoorlijk grote kans dat we het straks in echt natte tijden in huis ook niet droog gaan houden. Ooit in het verleden heeft het water hier (bij vorige bewoners) al eens eerder over de vloer gespoeld.
Vanwege de wateroverlast voor boeren en particulieren zijn er toen maatregelen genomen om de grondwaterstand te verlagen. En die maatregelen wil men nu weer ongedaan maken.

Het is echt een feest.... maar niet heus... |(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:49

Ik heb een volledig betegelde paddock/stal en dat bevalt uitstekend.Je zou ook een deel kunnen betegelen...

Hier liggen standaard formaat "stoeptegels"...als je MP even afneust dan zul je zien dat ze vaak genoeg gratis worden aangeboden ;)

Afbeelding

Mijn paddock is ongeveer 12x8m en dan nog apart de stal erbij.Een stuk van 5x12m is zand en die gaat dan over in de baan.Hier zandgrond dus dat was verder geen probleem.
Mochten de voeten toch wat teveel slijten,kun je er altijd een laagje zand overheen gooien.Of een deel met rubbermatten aankleden.

Balen hoor met de grondwaterstanden...zijn ze er ook al uit wie er op gaat draaien voor de schade? :(:)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 16-12-14 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:50

@marja: ik kan me niet indenken dat ze dit nu zo ineens over jullie 'uitgieten' dat moet toch al veel eerder kenbaar gemaakt zijn ?? A;s er sprake is van onderlopende woningen dan zijn ze wel aansprakelijk. Of je moet buitendijks wonen, daar gelden andere regels.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:04

Ik heb geschreven dat we nu al flink last hebben van water en dat dat er in de toekomst waarschijnlijk niet beter op zal worden.
Ik heb niet geschreven dat dit nu opeens over ons wordt uitgegoten. De procedure rond verhoging grondwaterpeil loopt al een paar jaar. We zijn zelfs al bij de provincie geweest voor protest.

En ja, voor onderlopende woningen zijn ze wel aansprakelijk, maar het lijkt hen nog niet tegen te houden. Daarvoor nemen ze gewoon een bedrag op in de begroting.
Men heeft zelfs geopperd dat er evt. een damwand rond ons perceel zou moeten komen, om het water buiten te houden. Dat zie ik nog niet gebeuren rond een perceel van ca. 1 hectare.

Bovendien zijn hier boeren met vele hectares grond die straks in natte jaren hun mais niet kunnen oogsten. Dat is nu soms ook al moeilijk, maar wordt dan absoluut veel moeilijker. Gaan ze daar dan ook allemaal damwanden omheen leggen?

Maar goed, het gaat hier in dit topic om een mogelijke aanpassing van de paddock om het water nu en in de toekomst beter het hoofd te kunnen bieden. :)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:08

@Tinky12: Dat ziet er netjes uit zeg! En zo is het ook prima schoon te houden natuurlijk.

Hoe zit het met beweging van de paardjes? Maakt er ook wel eens een jolige sprong of iets dergelijks daar op de tegels? Want dat doen ze hier wel nu in de zandpaddock.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:14

:P Alles staat open hier...ze kunnen dus vanaf de paddock zo de baan op.Die is ruim 100m lang en 35m breed.En er wordt af en toe een darby georganiseerd :+ (Ik heb in het midden een stuk gras van zo'n 2000m2 )

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:16

Ah, okee. Zo zou het bij ons niet worden (kan niet). Het is óf paddock, óf weide.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:17

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:01

Heb net gelezen over "ecorasters". Dat lijkt me erg mooi als ondergrond voor de paddock... daar gaan we eens meer over uitzoeken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:13

Bij ons op stal (veen en klei ondergrond) zijn recent nieuwe paddocks aangelegd. Verhoogd, drainage buizen en daarboven die eco rasters en 5 cm zand. Blijft super droog, terwijl alles er om heen in kniediepe blubber is veranderd op het moment.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:15

Ik vraag me alleen af...als ze echt gaan rauzen over die rasters of ze dn het zand er niet aflopen en uitglijden over de roosters ??

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:19

Mijn paard raust nogal :+ Op sliding plates, maar is absoluut niet glad. Nou ligt er ook nog wel een 5 centimeter zand op de rasters en wordt het hier minimaal wekelijks gesleept.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:40

Stal 't Ilperveld heeft ecorasters in de paddocks liggen,ik heb toen ook geïnformeerd om zij er erg tevreden over waren.
Helaas was de inhoud van mijn spaarpot niet voldoende :+ Spul is erg duur in aanschaf,zelfs 2e hands.Al ligt het er aan hoeveel meter je wilt gaan gebruiken.