Bodem buitenpiste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

5904

Bodem buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:32

Hoi,
ik heb wat rond gezocht maar ik vind niet meteen een topic dat aan mijn specifieke eisen voldoet :o .
(als je er toch een weet, dan hoor ik het graag en bied ik je alvast mijn excuses aan.)

Wij zijn van plan om binnenkort een buitenpiste aan te leggen. De piste wordt 20 op 60 en omheind met hout, zal ook hoger gelegen zijn dan de omringende weien zodat het water goed kan aflopen. Nu weten we nog niet welke bodem we het beste moeten gebruiken. Daarom vraag ik jullie om hulp!

Kort even wat ik zoek: de piste moet het hele jaar door berijdbaar zijn, ongeacht wateroverlast, sneeuw, vorst,... Vooral dressuurgericht. De piste zal zo vaak als nodig is gesleept worden.

Ik heb al veel gehoord over All Weather Turft, eb-en vloed, houtsnippers,... Misschien weten jullie nog andere bodems?
Wat ik graag wil weten over deze bodems:
- Heel het jaar door berijdbaar? (bij wateroverlast, watertekort, vorst)
- Leuk gevoel tijdens het rijden? (zakt niet te diep in, niet té veerkrachtig, niet te zwaar)
- Prijs? (en hoe groot de piste was die jullie hebben aangelegd)
- Hoe vaak moet er bijgevuld worden?
- Heb je de indruk dat die soms gesleept moet worden? Zo ja, hoe vaak is dat?
- Algemeen beeld, op vlak van uiterlijk?
- Andere ervaringen?

Alvast suuuuper hard bedankt! *\o/*

xmarliez

Re: Bodem buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:32

Een Swanenberg bodem! Die is het hele jaar goed te rijden. Alleen bij hele erge vorst maarja dan is er vrijwel geen een baan te rijden volgens mij. Er zitten kunstgrasmatten onder die zorgen voor een goede 'vering' en de zandlaag is precies goed. Je moet hem volgens mij 2 keer per jaar laten egaliseren en slepen kun je zo vaak doen als je wilt. Die van ons wordt vrijwel nooit gesleept en is altijd perfect te rijden.
De baan ligt bij onze vereniging dus de kosten zou ik zo niet precies weten maar volgens mij is het niet de goedkoopste bodem (+ 15.000). Maar wat mij betreft het geld zeker waard. Heb nog nooit op zo een fijne bodem gereden.

5904

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 12:22

@xmazliez, oke, super, daar ga ik eens een offerte vragen om te kijken wat dat kost. Bedankt!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:18

Ondergrond is al minstens even belangrijk als de bodem zelf è, denk daar dus ook aan.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:26

Ik heb een Lapere piste liggen, bij mij is het een 'gewone' ecotrack bodem. Ligt het gehele jaar goed behalve bij vorst. Maar zij hebben ook een speciaal soort zand dat gewaxed is en dus niet bevriest. Hoeft nooit gesproeid te worden en maar heel zelden gesleept. Dit is uiteraard geen goedkope bodem, ik denk dat de prijs daarvoor rond de 60 euro per m² zat, drainagelaag, drainagebuis, geotextiel, zand, toevoer van materiaal en aanleg van de piste inbegrepen. Indien je meer info of een offerte wil, best even met hen contact opnemen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:49

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:54

Ik heb hele goed ervaringen met zowel Swanenberg als Achterberg bodems. Beiden volgens mij wel erg prijzig, maar dan heb je ook wel wat :)
Volgens mij is onze Swanenberg op stal tweedehands, wie weet is er zoiets mogelijk?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:59

Wat is je budget?

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:17

Ik heb een bak gewoon door een loonbedrijf aan laten leggen. Niet zomaar natuurlijk maar we (vooral mn vader) hebben veel informatie verzameld over allerlei bakken. Het kwam er op neer dat het erg aan de ondergrond zou gaan liggen en de goede mate wit zand er boven op. We hebben hier de eerste laag uitgegraven toen ergens heel diep wit zand gegraven drainage in gelegt en dat weer opgevult met dat wat van de eerste laag kwam, toen is er een klein laagje los gelegt en daar is een kleine laag wat vaster kleiachtige zand over gelegt en daarna het witte zand. De eerste paar maanden was het nog wat mul en lag wat hoger dan gewenst maar dat hadden we met de bedoeling zo gedaan omdat het nog wat zou inzakken. Nu ligt mijn bak er al ruim 2 jaar perfect bij. Het enige is dat hij bij regen niet extreem snel door zakt, er onstaan amper plassen alleen heel soms als het even heel hard regent maar na een uurtje is het ergste weg. Ik heb daar verder helemaal geen last van alleen 's winters wil hij bij vorst nog wel wat bevriezen als het dus heeft geregent.

Zoo... Heel verhaal maar ik ben wel blij met mn bak aangezien dit een best goedkope manier is geweest.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:06

Simbaa schreef:
Ik heb hele goed ervaringen met zowel Swanenberg als Achterberg bodems. Beiden volgens mij wel erg prijzig, maar dan heb je ook wel wat :)
Volgens mij is onze Swanenberg op stal tweedehands, wie weet is er zoiets mogelijk?

Wij hebben in onze binnenbaan ook een tweedehandse en die rijdt net zo fijn als de buitenbaan (wel nieuw destijds). Een Swanenberg bodem is goed en blijft goed dus krijg je de mogelijkheid een tweedehandse over te nemen dan zeker doen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:15

xmarliez schreef:
Simbaa schreef:

Wij hebben in onze binnenbaan ook een tweedehandse en die rijdt net zo fijn als de buitenbaan (wel nieuw destijds). Een Swanenberg bodem is goed en blijft goed dus krijg je de mogelijkheid een tweedehandse over te nemen dan zeker doen.

Wij hebben een tweedehands agterberg bodem toen over kunnen nemen :j het is zeker een mogelijkheid om naar te kijken!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:20

Bij ons is de bodem omgekeerd, dus het gele zand opgegraven, het zwarte wat er vanaf kwam in het gat en het gele er weer bovenop. Was eigenlijk altijd wel goed te doen maar de toplaag werd bij veel regen wat blubberig en dat willen we niet omdat we eigenaar zijn van een pensionstal. Afgelopen zomer gedraineerd, nu is hij helemaal super. Weinig slepen (als we hebben gesprongen slepen we hem wel altijd even) en niet te zwaar maar ook niet te hard.

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:25

Wij hebben ook een swanenberg! Ideaal, droog, vlak (zelfs bijna geen hoefslag) en je kunt altijd rijden.
We hebben wel zelf een rotorkopeg aangeschaft zodat we zelf regelmatig kunnen slepen. Als dt voor de eerste nacht vorst gebeurd en tijdens het vriezen zo'n 2 tot 3 x per dag dan houdt je de bovenste 5-10cm los en kun je zelfs met -10 gewoon rijden!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:52

ik heb een Zorgdrager eb en vloed van 20* 60 m2. Super service en er valt echt te praten met die mannen, ik moet ze bijna nooit slepen en ligt altijd goed! zeer goed in prijs!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:59

Wij hebben woudzand liggen. Is niet te zwaar, altijd rijdbaar en echt heel erg fijn. Het is wel echt een dressuurbodem, als ik fanatiek wil gaan springen dan moet ik toch wel naar iets anders gaan zoeken.

Bij ons is de bodem ook omgekeerd, en daar onder lag dus woudzand.