rechten pensionklant bij faillissement stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

rechten pensionklant bij faillissement stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:05

Mijn vriendin staat op een stal waarvan zij gezien heeft dat er brieven van deurwaarders binnen zijn gekomen. Eigenaar heeft nog niets bij de klanten gemeld maar ze is wel bang dat straks de stal failliet word verklaard en dat de deurwaarders ook echt aan de deur komen. Ze is al wel op zoek naar iets anders maar heeft nog niets kunnen vinden. Wat als intussen straks de boel eventueel geveild moet worden? Wat zijn dan haar rechten met haar eigen paard als het nog op het terrein staat? Wie weet dit? Anders overweegt ze om eventueel het paard weg te halen en tijdelijk ver weg te zetten. Maar dat is niet echt de ideale oplossing voor haar.

Marjo89

Re: rechten pensionklant bij faillissement stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:06

Ik zou weghalen. Maar zou dit rap uitzoeken.
Als er eenmaal een curator is heb je niets meer te vertellen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:08

Bij faillissement wordt een curator aangesteld. Alles wat op het terrein bevind wordt dan geveild, tenzij jij kan aantonen dat jij de eigenaar bent van een goed dat zich op dat terrein bevind. Dan krijg je dat goed ook terug.

Dus als jij kan aantonen dat het jouw paard betreft, krijg jij dat paard terug

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:08

Citaat:
De wet kent de fiscus het zogenaamde bodemrecht toe. Dat is het recht van de fiscus om beslag te leggen op goederen van derden (=u) die zich op de bodem van de belastingsschuldige (=de pensionstalling) bevinden en zich op die goederen te verhalen. Dat recht kan de fiscus zowel in als ook buiten faillissement uitoefenen. Wel is het beleid van de fiscus erop gericht om zogenaamde 'reële eigendom' van derden te ontzien. 'Reële eigendom' wil zeggen dat de juridische eigendom aan de derde toebehoort alsmede de economische eigendom in overwegende mate aan de derde toebehoort.

Daarnaast is het mogelijk dat een rechter-commissaris in faillissement een zogenaamde 'afkoelingsperiode' afkondigt. Dat is een periode van maximaal vier maanden waarin derden de goederen (=het paard)die zich in de macht van de gefailleerde of de curator bevinden niet kunnen opeisen, tenzij de derde een machtiging van de curator daartoe heeft verkregen.
Het kan dus risico's/ongewenste gevolgen met zich meebrengen om uw paard te laten staan.
Ik hoop uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.

Gevonden op de site van de Rechtswinkel.
Weghalen dus.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:09

Deurwaardersbrieven betekend niet dat die bedrijven ook echt een faillissement aan gaan vragen. Dat vergroot de kansen om geld op te halen niet altijd. En dan nog, alleen de bank mag de boel laten veilen, wie weet word die gewoon betaald.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:13

Als zij netjes kan aantonen via bankafschriften dat ze stalling betaald is er niets aan de hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:14

Het zou je toch gebeuren... Je zal je paard heus wel terugkrijgen, maar geen idee hoe lang het kan duren en wat je er misschien allemaal voor moet doen. Kan me voorstellen dat je vriendin zich zorgen maakt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:14

Gypsy schreef:
Deurwaardersbrieven betekend niet dat die bedrijven ook echt een faillissement aan gaan vragen. Dat vergroot de kansen om geld op te halen niet altijd. En dan nog, alleen de bank mag de boel laten veilen, wie weet word die gewoon betaald.

inderdaad deurwaardersbrieven hoeven niet veel te zeggen, want vaak is er van beslag nog lang geen sprake, deurwaardersbrief krijg je vaak al als je de factuur niet betaald, daarna de aanmaning niet betaald (sommige bedrijven laten de aanmaning zelfs door een deurwaarder verzorgen)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:22

Als ze zichzelf er onzeker over aan het voelen is zou ik het als ik haar was er toch maar eens over gaan hebben. Misschien is het wel helemaal niet zo erg als ze denkt, als de eigenaar niks gezegd heeft denk ik ook niet dat het heel erg is. Wanneer hij het niet zou zeggen, de paarden worden weggehaald dan krijgt hij waarschijnlijk alleen maar meer gezeur. Dus het lijkt mij dat hij hier nog niks over gezegd heeft omdat het nog niet zo erg is. Als het toch echt niet lekker voelt ga er met hem overpraten lijkt mij wel het handigst. Voordat ze overhaaste beslissingen gaat nemen, lijkt me praten het handigst. Het snelst mogelijk. Als het wel erg is meteen verhuizen, voorkomt een hoop moeilijkheden qua de regeling van het paard. Wel is het lastig om weer te verhuizen met je paard, begrijp ik. Veel succes in elk geval. Hopen dat het niet zo erg is als ze denkt!