slowfeeder in stal hangen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

slowfeeder in stal hangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 18:12

Hallo,

Wij hebben ons welsh en shetlander sinds kort ook weer snachts op stal, ze staan met zn beiden in een stal, smorgens zijn ze er voor half 8 uit en savonds 7 uur komen ze weer op stal.

Nu wou ik een slowfeeder gaan aanschaffen, een net met kleine gaatjes, zodat ze langer over het hooi doen en hun een leuke bezigheid hebben.

Is dit verstandig om die in de stal op te hangen ? En zijn er dingen waar ik op moet letten ? (Ivm stof oid)

hielkebro

Re: slowfeeder in stal hangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:54

upp :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:57

Hebben ze ijzers onder? Zorg iig dat t hoog genoeg hangt. Mijn pony bleef er met zijn ijzers achter hangen. Die van mij hing overigens eerst ook gewoon in stal. Nu staat hij 24/7 buiten, dus hangt t net ook buiten :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:58

Ik denk dat je deze gewoon in de stal kunt hangen hoor :) . Wel oppassen met het rollen dat de hoefjes er niet in kunnen blijven haken.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:04

ik hoop niet dat ze hem slopen :Y)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:17

Op de kleine pensionstal waar ik sta heeft inmiddels bijna iedereen fijnmazige netten en/of hooitassen in de stallen hangen en dat bevalt heel goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:17

Mijne hebben het geprobeerd... And failed miserably :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:20

Hier hangt er sinds eergisteren ook 1, en tot nu toe ben ik er positief over!
Afbeelding

Paardlief zelf was wat minder blij :')

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:22

zometeen raken de ponys er in verstrikt :D

er zijn speciale slowfeeder netten, zijn die van goeie kwaliteit ? of hangt het van het merk af ?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:24

Het hangt er ook vanaf hoe jouw pony's omgaan met zo'n net. Ik heb er eentje van de Paardendrogist en die was in no-time gesloopt door mn paard die er tamelijk wilt mee omging :+
Voor mn pony heb ik nu dezelfde en hij is gewoon nog heel, hij gaat er ook een pak rustiger mee om :P

Ik zou het hooinet trouwens niet hoger hangen dan dat Froukje1993 heeft, dat is wel een mooie hoogte! :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:25

Ik heb de mijne hiervandaan en ben er heel tevreden over.
http://www.minihorseshop.be/stalartikel ... eders.html
Het is echt een enorm verschil in tijd, onze paarden doen minstens drie maal langer met hun hooi dan zonder net. Voor een Haflinger die van lucht dik wordt, is dat echt geweldig! Bovendien morsen ze niet zo veel en heb je dus veel minder verlies.

Momenteel heb ik ze zo hangen (het net helemaal rechts hangt wat laag, maar ongelukken zijn er nog niet mee gebeurd. Alleen de Haflinger heeft vooraan hoefijzers en zij staat nooit met haar voorbeen te kappen ofzo.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 11-12-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:27

xAnthea schreef:
Het hangt er ook vanaf hoe jouw pony's omgaan met zo'n net. Ik heb er eentje van de Paardendrogist en die was in no-time gesloopt door mn paard die er tamelijk wilt mee omging :+
Voor mn pony heb ik nu dezelfde en hij is gewoon nog heel, hij gaat er ook een pak rustiger mee om :P

Ik zou het hooinet trouwens niet hoger hangen dan dat Froukje1993 heeft, dat is wel een mooie hoogte! :)

waarom niet hoger ? :Y)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:29

Ik heb een little bit hooitas in de stal, bevalt prima. Goed stevig en geen gevaarlijke haten. Wel goed bevestigen!

tess_84

hielkebro schreef:
xAnthea schreef:

waarom niet hoger ? :Y)

Omdat ze anders in een nogal onnatuurlijke houding moeten eten. Hoofd zo laag mogelijk is het beste.

xAnthea

Omdat omhoog eten niet echt natuurlijk is. Paarden eten meestal gewoon met hun hoofd omlaag.
En als je wat stof in je hooi hebt zitten, dan kan dat stof in de neus komen waardoor ze eventuele luchtwegenproblemen krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:33

Ik gebruik al jaren netten als slowfeeder. Ik heb ze uit Duitsland laten komen, daar waren ze toen veel goedkoper dan in Nederland. Ze zien er nog uit als nieuw, terwijl mijn pony's er lang niet altijd zachtzinnige mee omgaan.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:09

Bij Barefoot verkopen ze netten met mazen van 2 cm. Kan je zelf wat van in elkaar maken, of laten doen.