geen verlichting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

geen verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 11:15

Hallo,
Ik kwam op bokt verschillende topics tegen over dit onderwerp, maar geen enkel waar je het echte kostenplaatje kunt berekenen of waar ik echt in vond wat ik zocht.

Ik huur momenteel voor de winter een weide met buitenbak aan. Alleen is er geen stroom en kan ik momenteel dus niet rijden hierdoor omdat het er echt pikdonker is.

Ik dacht meteen aan een generator, maar als ik dan een iets of wat stille variant zoek kom al snel op de 350-400€ uit voor 1000W.

Daarna qua lampen en masten zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik dacht aan 2 à 3 gasontladingslampen van 400W. Enig idee hoe hoog de masten hiervoor moeten zijn ? Wat kost zo een mast ?

Maar eigenlijk ga ik denk ik sowieso al richting 700-1000€ als je de masten+lampen+generator samentelt.
Dit is mij eigenlijk te veel aangezien ik vanaf april terug naar mijn eigen weide verhuis en ik daar geen verlichting nodig heb (piste op verplaatsing en langer klaar).

Hebben jullie nog ideen of aanbiedingen die interessant kunnen zijn voor dit doel ? Wat heeft jullie installatie gekost en zijn jullie er blij mee ?

Alvast bedankt voor het meedenken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:27

betadine schreef:
Hallo,
Ik kwam op bokt verschillende topics tegen over dit onderwerp, maar geen enkel waar je het echte kostenplaatje kunt berekenen of waar ik echt in vond wat ik zocht.

Ik huur momenteel voor de winter een weide met buitenbak aan. Alleen is er geen stroom en kan ik momenteel dus niet rijden hierdoor omdat het er echt pikdonker is.

Ik dacht meteen aan een generator, maar als ik dan een iets of wat stille variant zoek kom al snel op de 350-400€ uit voor 1000W.

Daarna qua lampen en masten zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik dacht aan 2 à 3 gasontladingslampen van 400W. Enig idee hoe hoog de masten hiervoor moeten zijn ? Wat kost zo een mast ?

Maar eigenlijk ga ik denk ik sowieso al richting 700-1000€ als je de masten+lampen+generator samentelt.
Dit is mij eigenlijk te veel aangezien ik vanaf april terug naar mijn eigen weide verhuis en ik daar geen verlichting nodig heb (piste op verplaatsing en langer klaar).

Hebben jullie nog ideen of aanbiedingen die interessant kunnen zijn voor dit doel ? Wat heeft jullie installatie gekost en zijn jullie er blij mee ?

Alvast bedankt voor het meedenken

Jouw berekening is zo slecht nog niet. En dat is tevens het probleem, dat ga je niet uitgeven aan een tijdelijke installatie.

Er zijn wel andere oplossingen, maar die zijn zeker niet goedkoper.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een telescoopmast op een auto of aanhanger. Dat spul is te koop, Google is your friend, maar goedkoop is dat spul zeker niet. Wanneer je zelf erg handig bent, kun je daar wellicht zelf iets op verzinnen, maar dan nog is het niet simpel.

Streefhoogte 7 - 10 meter. Twee lampen SON-T 400 werkt als een tierelier maar let op dat je niet verblindend bent richting de openbare weg!

Ter vergelijk: wij hebben 4x SON-T 150 op twee masten van 8mtr aan de lange kant en dat voldoet uitstekend. Voor het mooie moet ik de lampen nog een keer nastellen.

betadine

Re: geen verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 11:44

Ikke: daar vreesde ik dus al voor dat het moeilijk goedkoper gaat lukken.
Die aanhangers met verlichting heb ik gevonden, maar dat was wel + 1500€.
Een vriendin van mij die haar stal heeft heeft wel super lampen vind ik. Die hangen op nog geen 4 meter hoog en verblinden niet. Het is geen heel fel licht, maar je ziet er de hele piste mee en hebt dus geen 8 meter masten nodig. Deze hebben ook wat tijd nodig om op volle kracht te komen en knipperen bij het aansteken. Enig idee welke lampen dit kunnen zijn ? Ga het haar eens vragen als ik ze zie, maar ik vind het qua effect warmer en minder verblinden als die projecterende lampen.

We zitten op het einde van een doodlopend straatje dus op dat vlak geen problemen met verblinden van bestuurders enzo

De generator qua kosten vind ik nog oké omdat we die best wel gaan kunnen gebruiken, maar daar moet dus zeker geen 400€ meer bijkomen voor masten+lampen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:46

Mag je bij je bak wel verlichting hebben? Hier in de gemeente moet je vergunning hebben (wat in veel gevallen afgewezen word ivm lichtvervuiling)

Maar heb je perse zoveel licht nodig? Is een buitenlamp (zo'n gewoon ding met spaarlamp/letlamp) bij elke letter aangesloten op een generator niet een oplossing?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:47

Kan je niet een paar bouwlampen neerzetten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:48

En een mast op aanhanger huren? Geen idee wat de kosten daarvan zijn hoor..

En op bva veiling worden die dingen ook weleens aangeboden, dit zal ook wel in de prijs kunnen schelen.

Je kan ook naar gewone lantaarnpalen kijken :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:51

ledlooplamp met accu van de gamma mischien een optie? €18/stuk en verblinden niet. waren er bij mij op paardrijden een paar die dat gingen proberen, maar weet niet hoe dat nu bevalt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 11:59

De eigenaar heeft enkele maanden geleden de verlichting weg gehaald op het stuk. Dus er was verlichting |o

Bouwlampen zouden een oplossing kunnen zijn ,maar daar moeten dus ook die masten voor gekocht worden. Dan zit ik dus nog altijd aan tamelijk veel kosten voor een tijdelijke oplossing.

palousa_boy: dat huren is wel een goed idee. Ga eens uitzoeken of dat hier ergens word aangeboden te huur. Op lantaarnpalen heb ik al gezocht. Dat zou eigenlijk ook wel een oplossing kunnen zijn aangezien daar de mast al bij is. Enkel het verkrijgen,vervoeren en plaatsen van die lantaarns lijkt me wel nog een opgave, maar daar ga ik toch ook eens voor kijken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:00

Rintah; Wat voor iets is dat die ledlooplamp ? Is dat iets voor op je cap te bevestigen ofzo ? Ik heb hier kleine ledlichtjes, maar dat geeft toch maar heel erg weinig licht eigenlijk. Ga ze eens meenemene naar daar, maar denk dat ze niet zo veel doen :=

edit: heb het even opgezocht en ben wel benieuwd nu. Heb je geen contact meer met hen om te vragen hoe het bevalt ? :o

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:05

En kan je ze dan niet op de bakrand vast zetten met een tairippie? Ik zeg maar wat hoor..
Weet dat wij inderdaad de bouwlampen op masten hebben, maar als je er in elke hoek 1 zet en riichting de grond richt? Of is dat niet voldoende of op goede manier verlicht?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:12

Staan er bomen om de bak heen?
Maak je daar de bouwkamp op vast?
Of op een schuur in de buurt?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:41

vergeet niet dat niet alles mogelijk is, en vergunningen ook veel kosten als het dan al mag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:49

friesiszwart schreef:
vergeet niet dat niet alles mogelijk is, en vergunningen ook veel kosten als het dan al mag.

Voor een mobiele opstelling is geen vergunning nodig Bovendien is TS van België, daar wordt altijd al veel simpeler omgegaan met dit soort dingen.
Kan regeltjesziek Nederland nog wat van leren........

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:22

betadine schreef:
Rintah; Wat voor iets is dat die ledlooplamp ? Is dat iets voor op je cap te bevestigen ofzo ? Ik heb hier kleine ledlichtjes, maar dat geeft toch maar heel erg weinig licht eigenlijk. Ga ze eens meenemene naar daar, maar denk dat ze niet zo veel doen :=

edit: heb het even opgezocht en ben wel benieuwd nu. Heb je geen contact meer met hen om te vragen hoe het bevalt ? :o

https://www.gamma.nl/assortiment/elro-l ... egories%3C{catalog01_catverlichting}%2fcategories%3C{catalog01_catverlichting_catverlichting_werklampen}%2fcategories%3C{catalog01_catverlichting_catverlichting_werklampen_catverlichting_werklampen_looplampen}%2ffh_item_type%3d{product}%26fh_start_index%3d0%26fh_view_size%3d20%26fh_refview%3dlister%26fh_lister_pos%3d17%26fh_secondid%3db_product_b021362973

deze bedoel ik. komt makkelijk 10 meter ver voor wat betreft goed licht, dus als je daar een stuk of 4/6 van hebt heb je je hele bak goed verlicht. alleen als je er recht voor staat is die fel aan de ogen, maar iets van boven/iets van onder heb je daar geen last meer van.

weet niet meer wie het waren :o dus kan het helaas niet voor je navragen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:48

ikke schreef:
friesiszwart schreef:

Voor een mobiele opstelling is geen vergunning nodig Bovendien is TS van België, daar wordt altijd al veel simpeler omgegaan met dit soort dingen.
Kan regeltjesziek Nederland nog wat van leren........

Zo makkelijk is België ook weer niet... Helaas -O-

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:55

Kan je niet een bouwlamp neerzetten, is geloof ik 35/40 euro, de grootste dan. Verlicht prima. Wij hebben zelf een oude lantaarn paal met daar een bouwlamp op bevestigd, wellicht een ideetje?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:59

aikon schreef:
Hier in de gemeente moet je vergunning hebben (wat in veel gevallen afgewezen word ivm lichtvervuiling)

Lichtvervuiling, waar halen ze het? :D Ben ik efkes blij dat ik maar een domme Belg ben, zo gek zijn ze hier nog niet.

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:31

tja lampen zijn egt heel duur! wij hebben momenteel een buiten bak met verligting geen idee wat voor ik zal wel ff vragen .... maar je bent zeker rigting de 300 euro kwijt!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:06

Hwn tja, hier verzinnen ze veel om maar geen vergunning te hoeven geven. Zelfs een open staande trailer in het land moet je vergunning voor hebben, want het is volgens hun dan een dieren verblijf EN vergunningsplichtig 8)7 Schuilhutten mag hier dus ook niet :n En "Als je je paard onder dak wil hebben ga je maar naar een pensionstal, zijn er genoeg" Misschien dat friezen anders zijn dan anderen }>

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:44

Zo sorry dat ik eventjes mijn topic liet liggen. Heb hier al veel fijne dingen gelezen en zoals Mallootje zegt is het hier qua vergunningen ook niet zo simpel. Ze zijn het hier gelukkig wel makkelijker aan het maken op sommige dingen. Wel was er vroeger verlichting aanwezig op het stuk dus dan gaat dit denk ik geen probleem vormen.
Nu kan ik de generator van mijn vader gebruiken (2000W). Hopelijk ga ik me enkel niet te veel gaan storen aan het geluid, want ik word nogal vervelend van geluid eigenlijk :(

Qua lichten zelf gaan we kijken voor TL buizen. Een vriendin die haar stal heeft heeft dit hangen in haar piste van 20x40 en zelfs als er 1 kant niet werkte en er dus maar 2 op de 4 lichten werkten was het nog goed te doen om te rijden. Het voordeel vond ik vooral dat ze niet verblinden en hierdooor dus ook minder hoog moeten hangen (ik schat zo een 4m). Mijn vriend zit een beetje met het probleem van het vervoer van bv balken van 8-9 meter en voor die TL lichten zouden we dan 2 balken van 2 meter aan elkaar kunnen bevestigen en kunnen we dit toch gemakkelijekr vervoeren en plaatsen.

Het blijft wel een hele onderneming voor een tijdelijke periode. Ik zal naargelang het weer nog op dit stuk staan tot einde maart. Dus nog iets van een 3 maand misschien 4 als het echt rotweer is.

Vanaf woensdag heb ik weekje verlof en gaan we proberen om de verlichting te plaatsen.

Als iemand positieve of negatieve ervaring heeft met TL verlichting, zeker zeggen, want na het weekend hoop ik toch dat we ons materiaal hebben gevonden en geplaatst.