paarden opvang , mogelijk of niet , ervaringen gevraagt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

faunty

paarden opvang , mogelijk of niet , ervaringen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 17:23

Wij zitten te denken om een paardenopvang te beginnnen.
we hebben al een aantal keren pony's opgevangen , in totaal . waarvan 2 zeer zwaar verwaarloost ( 1 was te ziek dus die hebben we vorige maand moeten laten gaan) .
mijn vader is hoefsmit ( natuurlijk bekapper basis niveau ). mijn moeder heeft vroeger met kwpn'ers gefokt en werkt nu nog steeds op de manege een aantal uur in de week. ikzelf ben 16 jaar .
onlangs hebben we ook een mentaal getraumatiseerd paard opgevangen , samen met onze goede instructrice (gecetificeerd en heeft zelf een aantal jaar grand prix gereden en paarden en ruiters tot dat niveau begeleid).

we beschikken over een stalgebouw met 4 grote ( 3,5 bij 4 ) stallen , en in de winter 1 ha land met eromheen een paddock paredise met aansluitend de 'bak' (35 bij 55) die als paddock dient en waar in de zomer gereden in kan worden.
in de zomer staat ook een 4.5 ha natuurgebied ( grasland) beschikbaar , dit licht acher de gewone wei.
ook hebben we een 20-40 bak die weer proof is , dus kan altijd in gereden worden. alles is eigenlijk mogelijk : dekens , voer , suplementen, medicijnen enz. zijn geen probleem. verder hebben wij zelf ook een aantal paarden (4 d/e pony's , 1 paard , en 5 shetjes), deze lopen ook op het land , maar gaan niet op stal.

het plan is dan om verwaarloosde paarden , of paarden die mishandelt zijn ( niet als het gevaarlijk wordt) en oude paarden op te vangen en de jonge paarden weer klaar te maken voor een nieuw baasje en de oude een lekkere oude dag te geven.

nu hebben we een paar vragen voor mensen die ook een opvang hebben :
zijn er al veel opvangtehuizen voor paarden ?
is het reeël om op deze manier een tehuis op te zetten ?
wat zijn ong jullie extra maandelijkse kosten m.b.t. speciale uitgaven ( dus niet voer een huisvesting)
wat is belangrijk om te overwegen ?
wat zijn ong de opstartkosten ? ( we gaan natuurlijk zelf ook goed onderzoeken als het een definitief plan wordt)
moet je er altijd geld in blijven stoppen of kun je ook opbouwen voor bijv een extra stal ?

ik hoop dat bokt me kan helpen

ik hoef geen reacties over mijn leeftijd of haatreacties , we proberen iets te doen voor paarden die het iets minder getroffen hebben dan die van ons

groetjes faunty

friesiszwart

Re: paarden opvang , mogelijk of niet , ervaringen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:24

de aanschaf van een "verwaardloosd" paard hoeft natuurlijk niet veel te zijn, de kosten voor het opknappen van zo'n paard vaak wel. Als je (jullie ) dit willen doen om eraan te verdienen zou ik er niet aan gaan beginnen. Hou er rekening mee dat je eigen paardenbestand groter zal worden.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 18:35

het is niet de bedoeling om er zelf geld aan over te houden , maar het is meer de vraag naar ervaring of je ook je onkosten er voor een deel uit kan gaan halen .

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:52

ik denk niet dat je je kosten eruit zal halen bij verkoop, vooral niet als je het paard een langere periode zult hebben en daar ga ik wel vanuit omdat je aangeeft dat het paard verwaarloost zal zijn als jij het zal overnemen. Dus een lange periode van voeropbouw / spieropbouw of vertrouwensband opbouwen en dat zijn dingen die niet binnen een week gedaan zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:54

Ik denk niet dat je de kosten eruit kan halen. Voor de oudere paarden kan je misschien geld vragen per maand (dan ben je geen eigenaar maar een pensioenstal).
Ook bij verkoop zal je denk ik niet genoeg eruit kunnen halen. Het zal dus meer geld kosten dan opleveren, dit moet je wel in gedachte houden :)

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:03

Wat bedoel je precies met opvangen? Gezien je het namelijk ook hebt over of je er constant geld in zal moeten blijven stoppen. Wil je verwaarloosde paarden aanschaffen, of wil je graag dat mensen hun verwaarloosde paarden bij jou komen stallen? Wanneer je ze zelf aanschaft zal je er vermoedelijk geen geld uit kunnen halen, Wanneer je jou stal aanbied is dat wel mogelijk mits je alles goed doorberekend, etc.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 19:49

we zouden dan vooral verwaarloosde opvangen en eigenaren helpen met paarden met een licht trauma of een mentaal probleem , dus dat is dan meer pension , er is verder geen spraken van winst , maar dat het niet zo is dat het 0,0 oplevert ,dus dat alles altijd betaald zal moeten worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:59

Een opvang kost altijd alleen maar geld, dat moet je zien al (dure) hobby. Als je de paarden niet bezit maar er iedere maand pensiongeld voor krijgt dan is het een ander verhaal maar dan heb je gewoon een pensionstal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:21

ED → VSW

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:44

Het blijft je constant geld kosten! Donateurs hoef je in deze crisistijd niet op te rekenen,net als sponsors.Ik betaal al jaren héél veel uit eigen zak.Ook moet je het vast leggen bij de Notaris wil je een officiële opvang zijn,en wij betaalde daar toen rond de 350,- voor.Ook moet je vermeld staan bij de KvK, maar dat kost niet veel.De vraag naar een opvang voor paarden is heel groot, máár men wil er niet voor betalen! het paard word afgestaan aan je en als het paard weer gezond is,kan je het herplaatsen.Hier vraag je uiteraard ook geld voor,maar je zal nooit het geld terug krijgen wat je er aan hebt uit gegeven.
Je zou er iets 'bij' moeten doen waarmee je de kosten van de opvang kan dekken.
Wij maken hindernissen en de opbrengst daarvan gaat in de opvang van de paarden.
Geloof me, je maakt geen cent winst en je komt gewoon niet uit,het kost je alleen maar geld.
Het is wel zeer dankbaar werk! heel veel succes als je een opvang gaat beginnen.

JollysJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:24

Het zal je vast niet veel opleveren aan geld maar wel voldoening!
In ieder geval heb je een goede voorsprong als het gaat om ervaring, ruimte.
Een goede samenwerking met de dierenbescherming is ook nog een optie....succes!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:28

Ik denk ook inderdaad niet dat het veel geld zal opleveren, maar wel wat en het kan prima!
In de buurt bij ons is er ook een paardenopvang waar ik een tijdje heb gewerkt, dat was helemaal niet zo heel luxe maar toch erg gezellig en goede verzorging, dus het is zeker mogelijk. Wel was er op de stal dan ook mogelijkheid om een (gezond) paard bij te rijden, of te verzorgen. Ook werden er wel eens met de (gezonde) paarden ritjes gemaakt in de stad met kleine kinderen. Dit allemaal als extra zakcentje. Het kan ook wel zonder, maar het is wel handig.
De kosten hangen denk ik ook erg vanaf hoeveel paarden je hebt, of je stalknechten wil en waar je je voer etc koopt. Wil je dan ook gelijk zadels hiervoor en hoofdstellen?
Succes!