nieuwe weide, weiden of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

nieuwe weide, weiden of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 10:17

Wij zijn net verhuisd naar een nieuwe plek waar de paarden meer weides krijgen.
Nu zijn dit oude koeienweides, vorig jaar zijn deze weides doodgespoten, bewerkt en helemaal opnieuw ingezaaid, helaas niet met een paardenmengsel, en bemest naar koe-maatstaven dus vrij flink.
.
Dit jaar zijn de weides 5 x gemaaid, ze zijn niet begraasd door vee.
De paarden staan nu op de paddock, want ik durf ze er niet op te laten eerlijk gezegd.

Wat denken jullie, kan ik de paarden er elke dag een uurtje oplaten (uiteraard met opbouw)?
Of zou het gras nog teveel van het goede zijn?

Punz

Re: nieuwe weide, weiden of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:28

Nu in de winter zou ik dit wel durven, zeker als het niet vriest. In het voorjaar wordt het dan toch oppassen, weides zijn dan al snel ( veel) te rijk, waardoor je paarden behalve risico op koliek in het voorjaar, ook last kunnen gaan krijgen van op ZE lijkende jeuk ( maar dat is het dan niet)/ schuren/ mijt.

Dus voorjaar/najaar ( de momenten waarop het gras een groeispurt heeft) heel voorzichtig zijn, daarnaast met beleid weiden.

maar gewoon regenachtig, somber winterweer is het perfecte moment om de paarden op dit gras te zetten. Zou nu al wel direct een uurtje durven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:30

Mijn fjorden en shetten staan in de winter altijd op bemest en gemaaid koeienland. Dat gaat al jaren prima. Begin/half maart haal ik ze er weer af zodat het gras kan herstellen en de paarden gezond blijven.

Tussen half maart en eind mei zou ik de paarden er niet op durven laten. Dan eerst laten maaien en vanaf half juni de paarden er met strookbegrazing er weer op. Het deel dat je teveel hebt laat je ook nog een 2e keer maaien. Dan heb je het ergste wel zo'n beetje gehad. De komende 2/3 jaar niet meer bemesten, wel kalk strooien. Volgende winter de paarden er goed op laten grazen en dan in het voorjaar doorzaaien met een paardenmengsel zodat je een geschiktere grasmat creëert.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:46

Na de afgelopen natte periode wil ik dan eindelijk de paarden rustig aan de wei op doen.
Zou dat goed komen met dit weer of moet ik erg oppassen?

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:46

niet te lang moet kunnen denk ik

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:52

denk dat als je het opbouwt met een uurtje wel zou kunnen