Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pensionbaas schreef:Ik heb gelukkig wel nog een halfjaar om na te denken voor we gaan bouwen haha.
Waar ik dus vooral mee zit. De 3 bij 4 stallen zullen gebruikt worden swinters als mn oudjes het niet aankunnen.
Verder is de bedoeling dat de rest buiten blijft. Met schuilstal, onbeperkt hooi en evt dekens.
Mijn gedachte was. De poetsstands 2,75 breed.
En de twee stallen daaronder 2,75 breed. Bij 3,5 diep.
Zou dat afdoende zijn met de gedachte dat ze er hooguit 25 nachten per jaar in zullen staan?
pensionbaas schreef:Ik heb gelukkig wel nog een halfjaar om na te denken voor we gaan bouwen haha.
Waar ik dus vooral mee zit. De 3 bij 4 stallen zullen gebruikt worden swinters als mn oudjes het niet aankunnen.
Verder is de bedoeling dat de rest buiten blijft. Met schuilstal, onbeperkt hooi en evt dekens.
Mijn gedachte was. De poetsstands 2,75 breed.
En de twee stallen daaronder 2,75 breed. Bij 3,5 diep.
Zou dat afdoende zijn met de gedachte dat ze er hooguit 25 nachten per jaar in zullen staan?
tamary schreef:1 poetsstand is dus noodzakelijk, 2e optioneel.
Dan ene kant 2 boxen van 3x4 + poetsstand (die dan om te bouwen is tot 3x3 box voor nood) en andere kant 1 box 3x4 en rest zadelkamer (die zou dan 3x7 worden). Je gang is dan 4 meter en die heb je het liefst overal even breed, anders kom je met een onrustig paard klem te zitten. Kom je alsnog boxen tekort zet je een paar hekjes in je stalgangJe kan eventueel een meter van de gang afsnoepen en je boxen 3,5x4 maken, maar ruimte in je stalgang is zowel prettig als veilig en zeker met oudere paarden is meer ruimte om te draaien handig.
mirgino schreef:mooie stalling gaat dat worden![]()
mijn paard van 160cm heeft 5 jr in een box van 235cm x 500cm gestaan en kon daar goed in draaien/liggen en overdwars staan eten![]()
nu kwam er een andere box vrij zonder luik maar wel 300cm x 400cm en heb ik hem toch daarin verhuisd
maar als het voor af en toe een nacht is past het best hoor!
leuk dat je zo bezig bent met stalling
Donja schreef:Wil je aan beide kanten van de stalgang eruit kunnen? of is 1 kant dicht?
Ikzelf heb een stal laten bouwen van 7 x 9 (buitenmaat), groter mocht niet. Hierin zitten 5 stallen (2 redelijk grote, 3 kleinere) en een ruimte voor spullen e.d.. Mijn stalgang is ruim een meter breed. Ze kunnen hier niet keren, maar een drachtige merrie kan er wel gewoon doorheen lopen
Mijn stallen zijn niet heel groot (2 van 3 x 3.5 en 3 van 3 x 2.7), maar mijn paarden staan zomers dag en nacht buiten en 's winters minimaal 8 uur per dag buiten.
Mijn stalgang is aan de ene kant in- en uitgang voor de paarden, de achterkant zit een deur naar de mestplaat.
ynskek schreef:nog een probeerseltje voor als je niet persee een door lopende gang hoeft te hebben...
[ [url=m/K65FsM.png]Afbeelding[/url] ]
en met ingetekende poetsplaats... rekening houdend met een stalgang van 3 meter breed
[ [url=m/f84tMv.png]Afbeelding[/url] ]