Ervaringen hooiruiven/hooistolpen/hooi-iglo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Ervaringen hooiruiven/hooistolpen/hooi-iglo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 23:50

Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen van diverse hooiruiven/stolpen/iglo's voor in de wei, zie de link hieronder:

http://www.nedlandic.nl/13-hooiruif-paarden

Niet perse de producten van deze firma, maar de meeste soorten staan hier wel bij.

Ik zoek iets wat geschikt is voor zowel jonge paarden als volwassen paarden, veiligheid en duurzaamheid staat voorop.

Ook belangrijk: weinig knoeien met hooi, niet klem kunnen komen te zitten/been erin zetten of hoofd klem krijgen, liefst overdekt, makkelijk in gebruik en niet te duur. Het gaat om gemiddeld 4 paarden/ponys.

Wat is jullie ervaring, wat is aan te raden en wat is af te raden? Welk merk?

tamary

Re: Ervaringen hooiruiven/hooistolpen/hooi-iglo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:04

Die ronde bogen zijn af te raden (kan paard op gespietst worden ookal lijkt dat onmogelijk). Verder heb je voor alle ruiven liefst een verhard stuk nodig om ze op te plaatsen ivm vertrappen van de grond er omheen. De grote ruiven voor hele balen zijn eigenlijk alleen interessant als je een trekker met klem hebt om ruif mee te kunnen vullen. Geen enkel ruif is bestand tegen schuurders, dus heb je excemers maak/kies dan iets wat in de omheining geïntegreerd is. Minder verspilling is combi van lekker hooi, rubber mat er voor/omheen, hooinet met kleine maas 3-4 cm en goed schoon houden. Ruif waar stof, etc. er onder uit valt heeft mijn voorkeur, laag onderin wordt nl anders snel schimmelig en door de geur eten ze dan steeds minder uit de ruif, terwijl er zat lijkt te liggen.

Lastige met overdekt is dat de regen net op de ruggen loopt bij dit soort ruiven en dan zit je alsnog met mogelijk rainrot.

Ashley5760

Re: Ervaringen hooiruiven/hooistolpen/hooi-iglo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:21

Wij hebben er 3 met ronde bogen.
Super! Zou nooit meer anders willen.
Grote paarden ponys, veulens en koeien eten eruit inmiddels al 3 winters.
Ik zou iig geen iglo nemen, het hooi staat daar toch op de grond, geeft vuiligheid trekt vocht in en sowieso zou ik het niet prettig vinden als paard zn hoofd in zo'n donker gat moet steken.
Die andere blijft hooi lang goed (voordroog gaat uuteindelijk schimmelen natuurlijk als het niet opgegeten word). Blijft droog weinig rotzooi (let wel op hoe je de pak aansnijdt).
Ideaal ding haha
Spijlen ben ik niet zo'n fan van (met hooiruif geen ervaring maar met vaste opfok stal spijlen wel en heb daar al wat veulens in vast zien zitten (met voorbenen erdoor en dan niet meer voor of achteruit kunnen dat je spijlen los moet zagen)). Die nijging is er natuurlijk minder omdat wr direct acter de spijlen een baal staat, maar toch zou niet mijn keus zijn