paar vragen, graag hulp!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pensionbaas

paar vragen, graag hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 22:11

Ik ga over een paar maanden een eigen stal bouwen. Nu heb ik een aantal vragen:

Hoe groot wil jij als pensionklant dat jouw zadelruimte minimaal is?
Hoe breed moet de stalgang zijn?
Hoe groot moet een stal minimaal zijm voor een pony tot 1.45 (hooguit swinters met sneeuw snachts op stal. In principe 24/7 buiten. Weide of paddock met onbeperkt hooi).
Hoe groot is een poetsstand?

Ik ga geen pensionstal beginnen ondanks mijn naam. Ik krijg wel twee pensionklantkes (2 vriendinnen. Die tegen onkosten mogen staan).

Paarden staan in princile 24/7 buiten. Stallen zijn enkel voor nood. Wil graag goed voorbereid zijn!

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 22:25

Zou een stal van 2,50 bij 3,50 te doen zijn voor een pony tot 1,45?

Enkel bij sneeuw/vuurwerk/noodgevallen.

ikkedus

Re: paar vragen, graag hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:35

Ik zou minimaal 3 bij 3 doen. Ik vind dat voor ieder beestje echt de minimummaat.
Gangbreedte in ieder geval zo breed dat een paard om zijn as kan draaien zonder dubbel gevouwen te worden. Ongeveer paardenlengte denk ik. Eem poetsstand moet ook ongeveer zo groot zijn als je er slechts van 1 kant in kan.
De zadelkast. Ik heb graag een lange kast met ruimte voor dekens. Minimaal 75 cm breed om je zadel er zonder beschadigingen in te kunnen hangen.

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:02

Gedachte was om 2 poetsstands te maken. Die ik eventueel van voren dicht kan maken als noodstal :D

Staat op papier nu als 3 bij 3,5 net als de rest.

Wat vinden jullie.. Ik heb 5 paarden. En 1 pension"klant" (in ruil voor hulp op stal/oppas dochtertje/beestjes). En er komt nog 1 pensionklant die haar eigen onkosten betaald. (Hooi/voer enz).

Wat is nu wijsheid..

Zorgen voor 7 stallen?

Of ervanuitgaan dat ze zich redden op paddock met schuilstal?

Er komen zowieso 2 stallen. Ik heb namelijk 2 "oudjes" (merrie van 1,72 van 18. En merrie van 1,37 van 25).
De poetsstands komen er 2. En wil ik zo maken dat die evt stal kunnen zijn.

Er zijn dus 2 stallen. En 2 ter nood om te bouwen.

Zou dit afdoende zijn?

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:11

Probleem waar we mee zitten zijn de te bouwen meters.

De loods word 10 meter breed. En max 16 meter lang.

Hierin moet ook ruimte zijn voor onze auto (jaja luxepaard xp) de tractor. En een potstal voor wat koetjes (2 hobbykoetjes en elk jaar een miss 2 kalfjes voor eigen vlees).

De ruimte voor de koeien cq tractor en auto word plus minus 6 bij 10

Ik houd dan 10 bij 10 over.

Mijn euvel is dus. Hoe richt ik dit het beste in?

Mijn punt dat er zowieso in moet; fikse zadelkamer voor mezelf. (4 bij 4 of 3 bij 5 ongeveer). Want ik heb inmens veel spullen :D O:) (3 westernzadels. 6 engelse zadels. 15 hoofdstellen. 12 dekens.. enz xp).

Voor mijn 2 pensionklanten was mijn gedachte een ruimte van 1,50 bij 1 (2 meter hoog). Lijkt me afdoende voor 1 paard?

Dan was mijn gedachte. Stal voor mijn grote paard moet minimaal 3 bij 4 (1 van de oudjes die zowieso een vaste stal krijgt).

Daarnaast 4 bij 5 vrij te houden
3 bij 5 achter tegen de muur voor mezelf. Daarvoor de ruimtes van de stalgenootjes. Het stukje van 2 bij 1 dat overblijft blijft de deur naar mijn zadelkamer vrij. En kan daar mooi een grote wasbak met warm en koud water. Evt waterkokertje e.d.

Dan heb ik dus 4 bij 5 weg.
En 4 bij 3 weg.

Hoe de rest in te delen?
Iemand miss een idee die dat leuk op papier kan zetten?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:39

Kan je niet een los schuurtje aan de loods maken als zadelkast?
Of met een doorgang, dus een deuropening maken en daaraan vast een zadelkast timmeren?

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:24

Dat lijkt me niet echt om aan te zien ghihi.
Ik wil nu ik zelf kan bouwen juist een mooie grote zadelkamer in de loods. Doe het al jaren met kasten. Maar dat is niet meer te doen met al mijn spullen ;

8zadels waarvan 3 western
Schapenzadel
15 hoofdstellen
17 dekjes
5 westernpads
13 dekens
12 halstersets
8 peessets
4 poetskisten
4 voertonnen
Kast vol ehbo en supplementen xp

Ik heb te veel spullen om nog in kasten weg te werken.

Ik wil een nette zadelkamer met een zadelmuur. Hoofdstelmuur. Dekenrekken. Stellages voor de rest netjes geordend weg te leggen.

:D

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:33

wbt de stallen, als de paarden in een groep op de weide/paddock staan, waarom zou je er geen groepsstal van maken?

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:44

Ze staan per 2 of 3.

Ik heb 2 oudjes die samen staan. Twee merries.
Twee jonge dieren die flink ravotten (beide merries). (Hier komt tezijnertijd een 3e paard bij).
En een hengstveulen die hengst blijft die samen met een ruin staat.

Mijn oudjes vinden de twee jonkies niet leuk. (Jonkjes jagen na. En de oudjes zijn erg onderdanig).

En de hengst gooi ik ook niet tussen de dames :D

De hengst blijft ten allen tijden buiten (tinker met inmense vacht :D ). Bij nood zet ik de ruinen bij de koeien. Dan splitsen we die stal in 2.

Ik heb zelf de gedachte om twee boxe een staldeur naar buiten te geven. Die precies in depaddock uitkomt.

De hengst en ruin staan aan de andere kant met een eigen schuilstal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:55

Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 04-12-14 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:59

pensionbaas schreef:
Voor mijn 2 pensionklanten was mijn gedachte een ruimte van 1,50 bij 1 (2 meter hoog). Lijkt me afdoende voor 1 paard?

Mijn punt dat er zowieso in moet; fikse zadelkamer voor mezelf. (4 bij 4 of 3 bij 5 ongeveer). Want ik heb inmens veel spullen :D O:) (3 westernzadels. 6 engelse zadels. 15 hoofdstellen. 12 dekens.. enz xp).

Hier spreek je jezelf in 1 post direct tegen :D

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:14

antje_vip schreef:
pensionbaas schreef:

Hier spreek je jezelf in 1 post direct tegen :D

Hoezo spreek ik mezelf tegen? :D

Ik heb 5 paarden. :D

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:17

1,50 bij 1 voor 1 paard.
Maar ik heb vijf paarden dus dat is al anderhalf bij 5. :D
Dan heb ik westerntuig dat dubbel ruimte inneemt O:)
En ik heb 4 soorten voer in grote tonnen die ik graag achter slot zet :D

Ook deel ik mijn zadelkamer met manlief. En over een paar jaar dochterlief (nu 2,5 en helemaal weg van paarden ♡ ).

Dus met het oog op de toekomst :D

En eh.. Mijn tuig mag best als een winkelstelling weghangen O:) xp

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:21

pensionbaas schreef:
Dat lijkt me niet echt om aan te zien ghihi.
Ik wil nu ik zelf kan bouwen juist een mooie grote zadelkamer in de loods. Doe het al jaren met kasten. Maar dat is niet meer te doen met al mijn spullen ;

8zadels waarvan 3 western
Schapenzadel
15 hoofdstellen
17 dekjes
5 westernpads
13 dekens
12 halstersets
8 peessets
4 poetskisten
4 voertonnen
Kast vol ehbo en supplementen xp

Ik heb te veel spullen om nog in kasten weg te werken.

Ik wil een nette zadelkamer met een zadelmuur. Hoofdstelmuur. Dekenrekken. Stellages voor de rest netjes geordend weg te leggen.

:D

Ik bedoel ook meer een soort blokhut idee. Of iets in hetzelfde materiaal als de loods.
Dan heb je een aparte ruimte, scheelt behoorlijk ruimte.

Maar op zich zou het allemaal moeten passen. Vraag is alleen waar je ruimte op moet inleveren dan.

pensionbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:31

We willen een damwand loods plaatsen. En daarin alles maken.

Ik zie daar niet echt een optie in om de zadelkamer daarbuiten te maken.

Dat vind ik ook niet echt mooi. En daar we er vanuit huis op kijken wil het oog ook wat :D

Ook is mijn tuig me erg geliefd, en lijkt me het tuig middenin de loods wat inbraakveiliger. (Komt zowieso een groot slot op).

Ook.. Als ik de zadelkamer appart erbij reken. Dan moet ik die meters toch weer van de loods aftrekken.

Ook zullen er dan meer kosten zijn dan dat je met enkel de loods hebt.

Ik denk dat ik er ongeveer uit ben.

Ik maak 1 poetsstand. Die ik opeis als ik met mijn grote merrie aan de gang ga.

De pensionners krijgen elk hun eigen plek in de stalgang. Geen gedoe. Elk hun eigen plek.
Daarbij betalen ze niks extras dus ik mag bes de poetsstand toeeigenen vind ik ghihi (een gaat een 25 a 30 euro betalen per maand. Evt winter iets meer. Ander doet klusjes en opassen waar nodig).

De poetstand word 2.5 breed bij 3.5 diep.
Daarnaast 3 stallen van 3.5 diep. En zullen dan plus minus 2.75 breed worden.

Stalgang van 2.5 meter. Andere zijde 2 stallen van 3 bij 4. Met daarnaast 5 bij 4 zadelkamers.

Dan kan ik de poetsstand evt nog altijd als nood gebruiken. En evr de stalgang wat hekken plaatsen.

Maar zal niet nodig zijn hoop ik.

Isathjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:25

Ik volg ff ga het zelf ook doem

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:49

Als je een ruime inloopstal hebt kun je daar ook altijd meerdere paarden in opsluiten. Dat scheelt je stallen in de loods.

Mijn inloopstal is ruim 6 bij 7 en daar passen 4 boxen in. Heb aan de ene kant dichte wand met 2 dubbelw deuren met veiligheidsglas en aan de andere kant hoog windgaas met er onder 2 wanden met veiliheidaglas en schuifdeuren.
Kan ook opgesplitst worden. Nadeel is wanbeer de paarden te snel naar buiten willen of tegelijk door 1 deuropening dat de doirgangwn niet ruim genoeg zijn. Brede hoge openingen zijn veiliger...

Probeer met de loods ook eens andere maten en indeling. Beetje creatief kan soms verrassend zijn. Deuren met luiken naar buiten zijn fijn. Qua inbraakwerendheid dan wel weer een zwak punt want daar kan iemand ook zo naar binnen uiteraard.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:37

Ik weet niet aan welke kant vd loots je de deuren hebt?! Ik zou zelf kiezen voor 2boxen van 3 bij 4 en de zadelkamer van 4bij 4 op de korte kant dan heb je 10 bij 4 weg.
Dan zou ik links en rechts aan de muren een poetsplaats maken 2 bij 3 jou poetsplaats voor de zadelkamer en voor je klanten aan de andere kant voor 1 stal. Dan kan je bij de poetsplaats van de klanten nog 2 grote kasten van 1,5m breed maken. Daarnaast past dan nog een box van 3,5 bij 3,5 en aan de andere kant hebt je nog een 4 bij 3,5 vrij met een gang van 3m. 4 grote stallen, 2 poetsplaatsen, een zadelkamer voor jou en je klanten hebben ook der eigen plek.
nu alleen op de gok dat daar niet nog een grote deur zit, opzich ook geen probleem als je die box alleen voor nood hebt,dan zou ik er alleen wel een voorwand inplaatsen die compleet naar binnen kunt draaien.