Ervaringen paarden in populieren'bos'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Ervaringen paarden in populieren'bos'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:00

Zijn er bokkers die hun paarden in een populieren'bos'/weide hebben staan?
Wat zijn jullie ervaringen? Bijten de paarden veel aan de schors? Zorgen jullie voor een aparte paddock bij stormweer (ivm vallende takken)? Kunnen de paarden er blijven staan wanneer het herfst wordt en de bladeren massaal vallen?

De reden van deze vraag, is omdat ik mogelijks mijn paarden zou kunnen verhuizen naar een stuk land wat eigenlijk een populierenbos is, maar waar steeds heel veel gras onder groeit.
De populieren zijn hoog opgesneden en zijn al goed volgroeid (gemiddelde omtrek van bijna 100cm), maar zijn wel bedoeld om kwaliteitshout van te maken, dus de schors mag niet beschadigd raken.

De bomen hebben in het verleden al last gehad van zogenaamde 'roest', weet iemand of dit gevaarlijk kan zijn voor paarden?

ireika

Re: Ervaringen paarden in populieren'bos'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:13

Niemand hier die hiermee ervaring heeft? Of met slechts een paar populieren in de weide?
Tips/bedenkingen zijn uiteraard ook welkom :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:59

Is zelfs wettelijk niet toegestaan, paarden mogen niet in een bos gehuisvest worden.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:10

oh, dit wist ik dus niet. Wel jammer, want er staat echt veel gras onder doordat de bomen ruim uit elkaar staan en heel hoge kruinen hebben.

Edit: waar kan ik daar iets over vinden? Op internet lijk ik niet meteen wetgeving hier rond te vinden. Weet iemand of dit ook geldt in België?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:31

Ik ben Belg en heb het ook over België.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:44

Ha oke, fijn om te weten! Op internet kan ik er nergens iets van vinden, maar ergens vind ik het niet onlogisch van wetgeving natuurlijk.
Blijf wel benieuwd of het praktisch wel doenbaar/veilig is..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:15

Ik weet niet of je elke verzameling bomen een bos kunt noemen :)
Dan zou je ze ook niet in een boomgaard mogen houden bijvoorbeeld.

@TS: buiten of het al dan niet mag... als je de stammen wilt beschermen tegen vraat zul je om elke stam óf iets moeten winden dat ze er niet bij kunnen (en dat regelmatig loshalen en opnieuw winden om de groei niet te verstoren) óf een omheining tot 2 mtr hoog maken dat ze er niet bij kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:22

We hebben hier een dikke populier naast de stal staan. Rena van mij eet daar alleen af en toe een puntje van de laagst hangende tak vanaf maar toen de Fjord er bij kwam heeft die een moordpoging gedaan door een heel stuk van de schors weg te vreten _-:(

Ondanks eigenlijk altijd toegang tot gras of hooi.

Het risico bestaat dat je een hork hebt die sloopt wat maar gesloopt kan worden, of die (ineens) gaat vreten aan de bomen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:29

Bedankt voor je reactie :)
Vrees dat mijn ruin ook een beetje het type 'sloper' zal zijn, hij is ontzettend nieuwsgierig en vindt het leuk om alles eens af te tasten met zijn mond... Aan zijn vorige weide heeft hij ook een aantal kleinere boompjes aangevreten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:32

En alle bomen tot 2 meter omheining met stroomdraad en onderling verbinden is ook een heel gedoe.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:34

Ik heb hier een eigen bosje met oude eiken en zelfs daar beginnen ze vroeg of laat aan de bast te knagen, de verkens -:(- , dus ze mogen er een paar uur op grazen en dan er af en de eik in de paddock is omwikkeld met herrashekwerk.

In de winter als de sapstroom minimaal is zou je ze wel daar kunnen laten grazen zolang er genoeg gras is maar in het voorjaar zou ik de gok niet nemen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 16:01

DubbelDun schreef:
En alle bomen tot 2 meter omheining met stroomdraad en onderling verbinden is ook een heel gedoe.

Heb ik inderdaad al op zitten denken, maar het zou me héél veel draad en palen kosten want ik gok dat er zo'n kleine honderd bomen staan, netjes in een raster geplant.

Vrees dat ik mn idee een beetje ga moeten laten varen... of inderdaad Spatter, als ik een stuk land in de buurt zou kunnen vinden, kan ik ze er in er wel af en toe op laten :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:43

Hey,

Hier een strook canada populieren langs de weide (dus geen ervaring met het eten van schors). Pony's hebben geen last van vallende takken. Hoewel er wel veel op de grond liggen. De bladeren waar ze aan kunnen worden opgegeten (een van de pony's gaat er zelfs voor op haar achterste benen staan). Gevallen bladeren worden ook met veel plezier gegeten.

Kan je niet iets op de stammen smeren waardoor ze er vanaf blijven?
Kan je het raster van de bomen niet gebruiken om de weide op te splitsen? Zodat je bijvoorbeeld lange stroken krijgt waarbij ze niet aan de bomen kunnen?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 14:18

Bedankt voor je reactie, fijn om te horen dat ze geen last hebben van de bladeren en takken!

In lange stroken zou inderdaad het "gemakkelijkste" zijn, maar gaat me alsnog heel veel draad en paaltjes kosten... Iets aan de bomen smeren is mss ook een idee, maar zou niet weten wat (moet dan iets zijn wat vies smaakt, lang blijft zitten, de boom niet aantast en niet te lelijk is)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:22

Vorig jaar heeft mijn staleigenaar allemaal populieren gekapt in een andere weide en die in zijn eigen weide (waar mijn paarden staan) gelegd als brandhout. Onze paarden waren niet meer weg te krijgen bij die bomen, ze waren echt gek van die schors :')

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:34

sit is idd vrij wel verboden! wij thuis hebben een soort tja... wat zal ik zeggen mini bos :P hier in hebben mij iets van 7 bomen staan en dit mag wel voor de rest staan ze tussen struiken

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:51

Onze paarden staan ook in een populieren bos.
We hebben het bos wel uitgedund wat betekent dat we 40% mochten kappen.
We hebben toen alle dikke bomen eruitgehaald waardoor er een hele open vlakte ontstond met hier en daar een groepje bomen.
Onze paarden vinden dit helemaal geweldig en staan met regen of wind dichtbij de bomen en in de zomer zorgt het voor verkoeling door de schaduw.
Ze eten niet aan de schors, alleen als we wat bomen bij snoeien laten we soms een tak liggen waar ze mee kunnen spelen of aan kunnen eten.