Animo voor "gezamelijke" weidegang ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteTea216

Animo voor "gezamelijke" weidegang ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:29

Hallo allemaal :D

Ik vroeg me af of er animo is voor een weidegang met kuddes (of per 2, wat de meeste willen..) van verschillende leeftijden (misschien ook met een paar jaarlingen/twenters?) die je met meerdere mensen regelt/verzorgd.

Het idee is zeg maar dat je een groep mensen met paarden hebt en qua locatie een weiland in de buurt van allemaal vindt en huurt*. Op dat weiland staan dan (pak hem beet) 10 paarden met misschien 7 verschillende eigenaren. Elke eigenaar komt dan een afgesproken dag in de week om de paarden te controleren, schuilstal uit te mesten en te voeren (in de winter misschien 2* per dag), de andere eigenaren zijn natuurlijk dan ook vrij om te komen. We denken dat je zo een heleboel kosten en tijd bespaart, want niemand hoeft er winst uit te maken. is dit heel onrealistisch? of is er gelijk animo voor?

De punten waar ik wel vragen bij stel:
* Een locatie bij iedereen in de buurt is er niet, en dicht bij de stad is gelijk een stuk duurder. dus waar huren we?
* Wat als iemand ziek is/niet kan komen?
* Hoe zit het dan met verzekeringen? mocht er een paard door het draad lopen ect.
* Iemand die meerdere paarden heeft, moet die ook vaker 'verplicht' komen?
* Ook de basis dingen, mestafvoer, verschillende brokken, wel/geen bak (of alleen afgezet grasveld), maar mocht ik bij deze vraag komen zijn we al heel ver :)
* Het liefst zou ik mijn paard 's nachts op stal zetten, ik weet niet of dit mogelijk is? (ook qua locatie/fiets afstand?)

Zelf woon ik trouwens in omgeving Breda, mocht iemand daarmee een betere schatting kunnen maken?
Alvast bedankt voor het lezen en proberen te begrijpen van mijn belabberde uitleg :Y)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:45

Ik heb zelf een paar jaar mijn paard op een soortgelijk systeen gehouden en zou dat niet zo snel weer doen. :n Mijn ervaring is dat er maar één rotte appel tussen hoeft te zitten en je al dikke problemen hebt. Bovendien houdt iedereen er iets andere ideeen op na over hoe de optimale verzorging er uit moet zien: welk strooisel, hoe vaak en hoe grondig mesten, hoe veel voeren, waar het voer te halen,... Noem maar op. Dat geeft ellenlange discussies en dan waren wij maar met vier verschillende eigenaren; dan moet je maar eens met 10 gaan staan. Op een pensionstal beslist gewoon de pensionhouder. Punt. Véél makkelijker!

Maar om een paar van je vragen te beantwoorden:

* Wat als iemand ziek is/niet kan komen?
Telefoonlijst bij de hand houden. Eventueel bijrijders inschakelen. Eventueel een tweede lijst met vervangers aanleggen.
Maar als iemand plotseling een ongeval heeft en meerder weken uit roulatie is heb je dus al je eerste probleem. En als iedereen op kerstdag naar zijn familie wil ook.

* Hoe zit het dan met verzekeringen? mocht er een paard door het draad lopen ect.
Elke eigenaar is voor zijn eigen dier verantwoordelijk. Bij ons was het zo dat in het huurcontract stond dat de eigenaar van het stuk weideland verantwoordelijk was voor het instandhouden van de bestaande voorzieningen (schuilstal, omheiningen,...) en de mestafvoer. Ook daar hebben we overigens een paar problemen mee gehad omdat der eigenaar andere voorstellingen had van paardveilige omheiningen dan de onze. Maar goed, dat probleem kan je natuurlijk op een gewone pensionstal ook tegenkomen en is niet eigen aan het systeem.

* Iemand die meerdere paarden heeft, moet die ook vaker 'verplicht' komen?

Dat was bij ons wel zo, ja.

Mijn advies: bezint eer ge begint!

_rosita_

Re: Animo voor "gezamelijke" weidegang ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:49

Volledig eens met soesita!
Zelfde ervaring idd en doe dat nooit meer.
hierna jaren volledig alleen gestaan, nu sinds 3 jaar op een plek waar meerdere eigenaren staan, maar ieder zijn eigen land/stal heeft. Ieder zijn eigen ding en toch aanspraak of als je met 1 goed overweg kunt de mogelijkheid om samen te zorgen..

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:50

^^ Bedankt voor jullie reactie! hier heb ik echt wat aan! denken jullie dat als je alles van te voren afspreek (echt alles, van voer tot strooisel en van deken drogen tot modderpoel in wei) het wel goed zou kunnen gaan?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:59

WhiteTea216 schreef:
^^ Bedankt voor jullie reactie! hier heb ik echt wat aan! denken jullie dat als je alles van te voren afspreek (echt alles, van voer tot strooisel en van deken drogen tot modderpoel in wei) het wel goed zou kunnen gaan?

Nee, dat denk ik niet. Er is altijd wel wat dat je niet ziet aankomen.
Wat me nog eventueel een oplossing lijkt is dat jij het land huurt en het dan onderverhuurt. Dan gelden jouw regels en neem jij de beslissingen en moeten de anderen zich maar aanpassen. Alleen: dan heb je ook helemaal de verantwoordelijkheid voor dingen als mestopslag en -afvoer, hooi en stro halen,...

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:04

Dan is het eigenlijk weer een "pensionstalling" insteek toch? alleen verhuur je dan land i.p.v boxen & diensten?
Denk je dat het met 2 of 3 personen wel lukt? (misschien als een ''hoofd'' is, zoals jij zegt ?)
Als ik het zo lees denk ik dat ik maar opzoek moet gaan naar een betere pensionstalling i.p.v zelf dit beginnen :)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:12

Wij hebben een soortgelijke constructie al tien jaar. We hebben elk een taak en duidelijke afspraken. Nadeel is wel dat er inderdaad soms discussies ontstaan en dan is het wel handig dat een iemand de knoop doorhakt. Maar verder is het bij ons prima te doen. Ieder zijn eigen taak. Bijv hooi inkoop, mestafvoer, onderhoud, boodschappen. Een iemand die financiën regelt. Mijn taak is hooi regelen. Iedereen bepaalt zelf hoeveel voer en wat voor voer. Bodembedekking voor iedereen gelijk. We hebben wel regels opgesteld. En tuurlijk met zeven dames is het soms wel een kippenhok maar we hebben ook veel lol samen en run en ons stalletje zo prima.
Als je er nog vrage over hebt, pb maar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:26

Wij doen dit ook, maar ik sta met mensen die ik al jaaaaaaaren ken en zijn hele goede vriendinnnen..en dan nog breekt eens in de zoveel tijd de pleuris uit..het is onswijs lasrig omdat niemand de baas is en er altijs wel iets anders loopt als je denkt...koop je hooi, gaat er een hoesten...koop je kuil reageert er eentjr heftig op de darmen...geloof me, je hebt zoveel ellende dat je soms verlangt naar een pensionstal. Maar mijn paarden hebben het goed, maar soms denk ik....inladen en wegwezen. :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:30

Mijn bedenking, waarom zou iemand voor 10 paarden willen zorgen als je er zelf maar 1 hebt.
Uitmesten, hooi geven, water, eten etc is een enorm werk voor 10 paarden.

Paarden op de wei zijn vaak anders dan op stal, niet iedereen is even vlot met een ander zijn paard.
Iedereen doet toch alles op zijn manier en dat geeft vaak problemen.

Geef mij maar mijn eigen stukje, waarbij ik alles zelf kan beslissen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:43

Kirrr, dat wel... maar daar tegen over staat dat je maar 1 of twee stalbeurten in de week hebt. Ipv altijd zelf naar stal moet voor de verzorging.
Ik sta ook al jaren in een dergelijk systeem... met 1 belangrijk verschil dat ik in pension sta waarbij voer, hooi etc geregeld word door de eigenaar va het spul
maar de voer en staldiensten en het onderhoud samen gedaan worden.
Daardoor sta je idd 1 keer in de week mest van 10 paarden uit de paddock te scheppen, maar hoef je niet twee maal daags zelf op te komen draven om te voeren etc. Maar doe je dat op de stalbeurt en een keer een losse voerbeurt per week . Dat in combi met het feit dat mijn paard lekker buiten op de groep staat is voor mij voldoende om die ene keer flink mesten in de week te compenseren, de schappelijke pensionprijs is mooi meegenomen.
Hier gaat het op twee verschillende stallen al jaren goed in ieder geval...
Maar ik denk dat het toch fijn is als er 1 persoon is die chef is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:58

Sonja_vR schreef:
Kirrr, dat wel... maar daar tegen over staat dat je maar 1 of twee stalbeurten in de week hebt. Ipv altijd zelf naar stal moet voor de verzorging.
Ik sta ook al jaren in een dergelijk systeem... met 1 belangrijk verschil dat ik in pension sta waarbij voer, hooi etc geregeld word door de eigenaar va het spul
maar de voer en staldiensten en het onderhoud samen gedaan worden.
Daardoor sta je idd 1 keer in de week mest van 10 paarden uit de paddock te scheppen, maar hoef je niet twee maal daags zelf op te komen draven om te voeren etc. Maar doe je dat op de stalbeurt en een keer een losse voerbeurt per week . Dat in combi met het feit dat mijn paard lekker buiten op de groep staat is voor mij voldoende om die ene keer flink mesten in de week te compenseren, de schappelijke pensionprijs is mooi meegenomen.
Hier gaat het op twee verschillende stallen al jaren goed in ieder geval...
Maar ik denk dat het toch fijn is als er 1 persoon is die chef is.

dat is dus gewoon een doe het zelf stal.
Wat ts bedoelt is nog wel een stapje verder. Heb heel wat doe het zelfstallen gezien en dat vond ik alsnog beter dan watts voorstelt..mijn enige voordeel waarom ik het toch doe is dat mij paarden er goed staan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:10

Ik kan zelf regelen of ik ze wat vroeger binnenhaal als het gaat regenen en ik nog graag wil rijden.
Ik kan ze vlak na mijn werk gaan eten geven, zodat ik een uurtje later kan gaan rijden.
Anders kom je misschien daar en heeft je paard net gegeten of is hij kletsnat.
Of heeft degene die die dag moet komen niet gezien dat het deken van je paard kletsnat is en eigenlijk vervangen moet worden, waardoor paard de dag erna ziek is.
Of zijn er mensen die voor de nacht een ander deken willen, gaat die ene persoon dan ook die dekens moeten wisselen of dient de eigenaar daar dan zelf voor te komen.
De ene eigenaar wil misschien om 17:00uur voederen terwijl anderen 20:00 uur oké vinden, of gewoon niet vroeger kunnen door werk.
De ene geeft 2kg hooi en de andere 8kg.
De ene wilt al een DA bellen vanaf dat paard koliekverschijnselen heeft, de andere wil eerst een uur stappen en een nacht aankijken. Niet iedereen is op elk moment bereikbaar om dit telefonisch na te vragen. Plus wat als er discussie is? Wie betaald dan de rekening? Degene die onnodig gebeld heeft (omdat hij het wel als nodig zag) of de eigenaar van het paard die het absoluut niet nodig vond.
Je spreekt van een weiland en dan paarden per 2, dat wil zeggen 5 schuilstallen en dat wil ook zeggen dat je heel wat land nodig hebt. Je hebt heel wat plaats nodig voor opslag.
Lijkt me sterk dat je een stuk gaat vinden waar alles zo op staat of waar je het mag op zetten. Wie gaat betalen voor die stallen? Ieders een deel? Wat dan als 1 iemand wil vertrekken? Wie betaald zijn stuk dan terug? Wat met omheiningskosten etc? Er gaat altijd wel wat kapot.

Sowieso vind ik 1x per dag maar naar de paarden heel erg weinig. Dan moet je al zien dat ze 24/24
ruwvoeder hebben op een manier dat ze niet morsen.
Er is weinig controle op wonden, koliek, etc. (behalve als een buurtbewoner een oogje in het zeil kan houden). Plus dat er toch ook wel paarden zullen bijzitten die werken, die dus ook muesli/krachtvoeder nodig hebben? 1x per dag krachtvoeder is niet ideaal.
Wat met water? Als het vriest, hoe hou je de waterbak dan ijsvrij?

Ik vind het idee op zich wel leuk, maar ik denk dat je idd een goed plan met regels moet opstellen.
Maar dan nog zijn er veel mensen die in het begin akkoord gaan en pas achteraf problemen gaan maken. En zoveel mogelijk horror/probleem scenario's moet opstellen met een mogelijke oplossing.

Sonja, ik begrijp absoluut je standpunt hoor. Ik ben zelf niet anders gewend dan alleen voor mijn paarden te zorgen. elke ochtend en avond en tijdens de winter zelfs onder de middag.
En soms zelfs een 4de keer per dag als ik ga voederen na het werk om dan een uurtje later met de trailer te kunnen vertrekken naar de training.
Maar ik ben zelf veel te kritisch om de verzorging aan iemand anders over te laten. Heb ook niet zo'n simpele paarden. Mijn ervaring leert dat paarden in een kudde ook heel anders zijn dan alleen of per 2 op de weide of op stal. Je staat vaak onbewust op de verkeerde plaats als de paarden onderling niet helemaal stabiel zijn met onveilige situaties als gevolg.
Helemaal alleen 10 paarden verzorgen als het -10 vriest en je moet sleuren met hooi en water, door de modder etc, is toch wel een hele opdracht. Die dat sommige mensen zonder ervaring met dit systeem of met eigen paarden misschien wel onderschatten.
Plus dat je meestal ook wel 'rotte appels' hebt, die poep laten liggen voor de volgende, die ze maar net genoeg water geven, die het niet nodig vinden om voeder voor de volgende dag klaar te zetten, die de kruiwagen altijd vol laten staan.

Ik vind het trouwens ook fijn om elke dag langs mijn paarden te gaan en ben er sowieso zo vaak om te rijden, dat de klusjes dan ook snel gedaan zijn.
Maar ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring/gevoel en hoop dan ook dat TS hier iets aan heeft en een fijne oplossing vindt.

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 16:41

Ik denk dat duidelijke regels en afspraken zeker een must zijn! ook lijkt een 'hoofd' persoon die toch als regelaar en aanspraakpunt regeert me bij nader inzien handig. Wat ik wel denk is dat ik sommige problemen anders ook op een pensionstal zou tegenkomen, zoals wanneer de DA bellen, of hoesten bij hooi ect. hoe je dit op moet lossen is weer een 2e...
Alvast bedankt voor jullie reactie's, aan allen heb ik veel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:59

Gekvanfleur. Het gaat wel een beetje beyond "doe het zelf" zoals ik in pension sta. Heiningen, hooien, mesten, we doen het gewoon echt samen.
ik heb al wat heiningen gezet door de jaren heen.
Kirr. Ik kom er ook wel dagelijks hoor (als ze weer uit de opfok is that is)
Maar ik hoef nu niet minstens twee maal daags om te voeren en te mesten en dan nog een keer rijden etc.
In de zomer loopt het wel eens uit de klauwen als de heining gerepareerd/vervangen moet worden en 2e aan het hooien zijn en dergelijke...maar ik moet er niet aan denken dat ik niets te doen heb op stal buiten mijn eigen paard om... saaaaaai ;)

Maar idd... de issues die jij aangeeft zijn er wel om rekening mee te houden. Daarom vind ik de situatie van pension met heel schappelijke prijs in ruil voor arbeid en meedenken(de meeste beslissingen worden hier genomen in goed overleg maar het meest schokkende is dat we met een heel setje mensen grofweg op 1 lijn zitten) qua voer is het ook lekker simpel, krachtvoer word minimaal gegeven... dus de issues van bijvoorbeeld werken na voer is er eigenlijk ook niet.
Maar je kunt er idd niet van uit gaan dat iedereen hetzelfde denkt over... of dieren heeft die overeen komen met elkaar qua voedingsbehoeftes.
Daar moet je echt geluk mee hebben... ook met de hoeveelheid verantwoordelijkheidsgevoel dat mensen hebben trouwens.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:07

Klopt hoor. Als je een fijn groepje hebt zal het zeker wel zijn voordelen hebben.

Alleen zijn de mensen in mijn buurt van een andere planeet als het over paarden en verzorging gaat. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:12

Je moet het echt treffen idd.. ken genoeg voorbeelden van minder succesvolle pogingen.
Ik ben ook erg blij met mijn stekken(degene waar paard vanuit opfok weer naar toe gaat en mijn oude stek) allemaal redelijk op 1 lij , goed ogerleg en goed gevoel van verantwoordelijkheidsgevoel.
Dat we daarnaast ook nog eens dikke pret hebben onderling is helemaal mooi meegenomen.

WhiteTea216

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:39

Oké! Het lijkt me wel wat :) mitst alles goed afgesproken natuurlijk!
Ik ga binnenkort met een pensionhouder hierover praten, voor wat meer algemene informatie.