Zware paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amukela

Zware paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:51

Onze paddock heeft 30 cm zand en is best erg los. Hij is gedraineerd en hoeveel het ook regent, hij blijft erg zwaar. Onze vierjarige merrie kan soms erg uit haar dak gaan en ik ben bang dat ze een keer een peesblessure oploopt. Wat kan ik doen om m steviger te maken? M'n vader wil geen materiaal erin dat als afval beschouwt kan worden, zoals bv tapijtsnippers.

joyce B

Re: Zware paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:25

Je kunt via, ik geloof, zandbestellen een advies krijgen door een zakje met het huidoge zandbop te sturen. Dan analyseren ze dat en samen met omschrijving probleem en je doel kunnen ze dan advies geven hoe je het kunt verbeteren.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:29

Heb even op de site van zandbestellen gekeken, maar daar vind ik niks

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:08

heb voor je gezocht maar kan de juiste site ook even niet terugvinden. Volgens mij een zandwinbedrijf uit Zeeland omgeving die levert door hele land. Als ik hem weer tegenkom zet ik de link hier wel neer.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:49

Als het paard die bodem gewend is en vrij kan bewegen, dus niet opgejaagd word, zie ik het grootste probleem nog niet. Paarden die een wat zwaardere bodem gewend zijn hebben het vaak in het rijden op een beter bodem eigenlijk makkelijker waardoor hun pezen en dergelijke in het rijden makkelijker de klappen opvangen omdat ze sterker zijn gemaakt.
Zoals ik laatst van iemand hoorde, als je altijd op het asfalt gaat hardlopen en je gaat dan eens een keertje op het strand denk je op een gegeven moment, jemig wat gaat dit zwaar.
Als je nu altijd op het strand gaat hardlopen en je gaat dan op het asfalt denk je, wow dit gaat als een speer.
Dus als je paard het zo gewend is, zijn de pezen van je paard hier ook zo aan gewend. Als je paard altijd op een goede bodem heeft gelopen (zoals de hardloper die altijd op het asfalt liep) dan heeft die het als deze op zo'n zwaardere bodem komt wel zwaar en dan kunnen er ook blessures ontstaan.
Waarmee je dit het beste aan kan pakken weet ik niet.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 07:31

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:34

Ja! Dat is 'm!

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:18

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:03

voordeel van de dikke laag zand is wel dat de paddock goed droog blijft. Als je paddocks bekijkt die vlak en ,,dicht,, gelopen zijn blijven vaak water in staan ondanks ze gedraineerd zijn.
Ik zelf heb dan liever een zware, droge paddock dan één die onder water staat na regen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:46

dure oplossing is paddockroosters. Die kunnen altijd weer veilig verwijderd worden. De ondergrond is drainerend, de roosters als drainerende tussenlaag en daar boven een dun laagje goed doorlatend zand zodat de bodem niet te zwaar is maar ze ook niet op de kale roosters staan. Kosten al snel 10 euro per m2.