Sterkte lamp paddock (voor uitmesten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Sterkte lamp paddock (voor uitmesten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:37

Ik wil bij onze net gerenoveerde paddock een goede lamp ophangen zodat we ook in de donkere uurtjes fadsoenlijk kunnen uitmesten zonder dat we elke zandkorrel voor mestbal aanzien. Maar het hoeft nou ook geen daglicht te zijn.

Nu wordt het dus waarschijnlijk een led of bouwlamp. Maar er zijn aardig wat verschillende wattages/lumen te krijgen.

Welke sterkte hebben jullie of raden jullie aan?

Cookies

Re: Sterkte lamp paddock (voor uitmesten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:19

Een ledbouwlamp. Wij hebben deze ook gehad voordat we verlichting kregen. Geweldig ding. Kun je overal neerzetten/hangen. Gewoon opladen en je kunt er echt uren mee aan de gang. Ik vond het een ideaal ding.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:32

Wij willen echte een vaste ophangen. En vooral benieuwd naar het vermogen wat men gebruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:16

Vermogen is afhankelijk van de grote/diepte van je paddock :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:19

Wij hebben een bouwlamp aan de jongvee stal gehangen. Geen idee wat voor een sterkte, maar heb genoeg licht tot achterin de paddock.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:23

Hoofdlamp (als ik er aan denk), maar meestal ben ik er overdag en heb ik enkel voor nood een klein lampje bij me. Lampen met genoeg licht voor mensen om te kunnen uitmesten verblinden je paarden en die zijn dan zeker een half uur blind nadat die lamp uit gaat (aanpassen aan donker duurt vrij lang bij een paard, normaal met schemering geen probleem, maar deze overgang is abrupt). Niet fijn en mogelijk gevaarlijk.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:25

Oh, dat heb ik nooit geweten, maar zet de lamp eigenlijk pas aan als de paarden eruit zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:30

Hier hoofdlampje maar sinds kort ook 2x500 watt op een 5 meter hoge paal. Die worden in de toekomst vervangen door Led-schijnwerpers met zelfde lichtopbrengst. Die zijn veel zuiniger (lager wattage). Rond de stal hebben we led-lakpen van 3 en 5 watt. Die kun je rustig een avondje laten branden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:25

Hier ook een bouwlamp, daarmee kan ik de zandpaddock uitmesten (de paarden staan daar dan niet, ik mest altijd uit als ze net hooi staan te vreten. Staan ze tenminste niet in de weg) Maar de paden liggen grotendeels buiten bereik van die lamp. En weet je: met gewoon een klein draagbaar ledlampje mest ik zo veel fijner uit. Zie ik gewoon veel meer mee.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:40

gasontladingslamp 400 watt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:04

Als ik s' avonds mest doe ik dat met een bouwlamp (geen idee hoeveel watt) en een lampje voor op je hoofd van de lidl :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:09

Je kunt ook overwegen helemaal geen lamp te gebruiken. Het duurt even maar als je ogen goed gewend zijn aan het donker is dat soms nog wel makkelijker dan een lamp met schaduwen ed. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:35

Hoofdlampje, 3 euro van de aldi, heb er toen een heel stel ingeslagen. Worden op bepaalde paardenwebshops voor het 4voudige verkocht :')

Gaat echt prima, en als je goede oplaadbare batterijen gebruikt, is het licht echt prima fel genoeg om in het stikkiedonker gewoon lekker uit te mesten en aan te rommelen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:39

TurdusMerula schreef:
Je kunt ook overwegen helemaal geen lamp te gebruiken. Het duurt even maar als je ogen goed gewend zijn aan het donker is dat soms nog wel makkelijker dan een lamp met schaduwen ed. :)

Poepen jouw paarden dan lichtgevend ??? Want ik zie echt verschil niet tussen en hoop en het zand van de paddock :D

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:45

Wij hebben hier thuis de nodig gasontladingslamp a 400 watt staan.
Deze geven licht voor 1000 watt en ook nog eens daglicht effect...
Vind t ideaal.
Kan er mijn rijbak mee verlichten, deze is 20 bij 46, en de weilanden erom heen, staan
ook nog in t licht...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:51

DubbelDun schreef:
TurdusMerula schreef:

Poepen jouw paarden dan lichtgevend ??? Want ik zie echt verschil niet tussen en hoop en het zand van de paddock :D

_O- _O- Ja misschien wel, zou wel heel handig zijn.

Ik zou wel voor een led lamp gaan, die hebben er geen moeite mee als ze een keer aan of uit gezet worden binnen een paar minuten. En ze hebben een goed licht opbrengst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:53

Goed punt. En 'vreten' geen stroom/batterijen/accu :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:16

DubbelDun schreef:
TurdusMerula schreef:

Glow in the dark :Y)

Ok dit klinkt raar, maar de vorm van een hoop stront is anders dan van een hoop zand... Daar kun je het wel aan zien, mits je ogen genoeg gewend zijn aan het donker.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:22

Wij gebruiken op stal van een ledlamp voor op je hoofd. Handig want hij schijnt waar je kijkt en verbruikt bijna niks. En je kan verschillende felheid van licht instellen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:11

Volgens mij wil de TS een permanente oplossing. Dus een hoofdlampje is niet echt een oplossing.

TS ik zou ook zorgen dat je de lamp hoog ophangt, zodat je geen last hebt van je eigen schaduw. Dan zie je nog geen drol. :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:13

Ledlamp gebruikt het minst qua stroom en is in gebruik goedkoper zeker dan gasontladingslampen.
Aanschaf led lamp is wel duurder maar ledlamp gaat ook lang mee.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:23

Haha , letterlijk. Ik zoek inderdaad een permanente oplossing omdat ook meerdere personen gaan uitmesten.

In het donker is niet echt te doen. De verse hopen wel (en ook weer niet als je niet een halve kuub zand wil meenemen) maar enkele paarden zijn ook zo lief om alles overdag te vermengen met zand en hooi. Dus dat is nauwelijks te onderscheiden van de rest.

Ik zit nav enkele reacties 1 led van 20 watt te overwegen. Gaslampen duren me te lang met opwarmen. verbruiken led ook minder dan gas? Want de volgende stap is de bak verlichting en ik geloof dat de meesten Nog steeds gaslampen hebben. Maar ik kies bij gelijke lichtsterkte toch liever een lager verbruik.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:23

http://www.gasontladingslamp.nl/led-of-gasontladingslamp.html

hier staat een vergelijk tussen LED en gasontladingslamp, ik heb deze gasontladingslampen, die schijnen diect heel fel, hebben amper opwarmtijd nodig.

ik wil voor het mestruimen een oplaadbare LED bouwlamp kopen, ik heb een track om mijn weide dus ga het niet redden met een vaste lamp, dus dan monteer ik een oplaadbare lamp op mijn kruiwagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:28

Dat idee had ik ook, maar ik kreeg daarna een veel beter idee...met pensioen gaan :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 16:24

Delphi2 schreef:
http://www.gasontladingslamp.nl/led-of-gasontladingslamp.html

hier staat een vergelijk tussen LED en gasontladingslamp, ik heb deze gasontladingslampen, die schijnen diect heel fel, hebben amper opwarmtijd nodig.

ik wil voor het mestruimen een oplaadbare LED bouwlamp kopen, ik heb een track om mijn weide dus ga het niet redden met een vaste lamp, dus dan monteer ik een oplaadbare lamp op mijn kruiwagen.

Nou, wij mesten alleen de voer-paddock en de stal uit (hebben ook PP), maar de stal kan elk weekend. De paddock moet toch wel eigenlijk elke dag gebeuren.