Ervaringen kunststof roosters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Ervaringen kunststof roosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:04

Ik ben voor de paddock op zoek naar een beter oplossing, nu ligt er worteldoek en daar bovenop 20cm zand alleen is dit zeer lastig uit te mesten en de paarden graven ook nog weleens een kuil en dan zelfs tot aan het worteldoek, ze trekken zelfs het worteldoek af en toe stuk met de tanden.

Mij lijken kunststof roosters (grindrooster) ideaal, ik vind het alleen behoorlijk prijzig en kan tot nu toe weinig ervaringen vinden. Ik ben dus benieuwd of er mensen zijn die ze gebruiken en zo ja wel merk en hoe bevalt het tot nu toe? Ik vraag me vooral af of de roosters wel stevig blijven liggen en of de doorlaatbaarheid van water echt goed blijft.

Hoop dat iemand ervaringen heeft, andere ideeën zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Anniekskie

Re: Ervaringen kunststof roosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:11

Hoe kunstof roosters werken weet ik niet, hier staan de paarden op varkensroosters. Makkelijk mest af te halen en het laat water door dus werkt ideaal.
Hier hebben ze de roosters toen gratis opgehaald bij een varkensboer die zijn stallen vernieuwd had.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:11

Ik heb vroegah op een camping gestaan waar ze dit hadden bij de ingangen van de veldjes.
Dat was een rooster waar ze gras in geplant hadden, dit was wel op zandgrond.
Je mocht daar enkel het veld op voor ophalen van je caravan met met zware spullen, maar het bleef mooi droog!
De ingangen van de veldjes ontstonden toch kuilen en dat was gauw nat, sinds die roosters niet meer, de andere uitgang had dit niet en dat was met een plensbui echt wel lang nat.
Ik denk dat het zeker een hele goede optie is voor je paddock.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:13

Ik vind het ideaal, maar te duur om nieuw aan te schaffen. We hebben wel ene paar stukken met roosters en dat is echt heerlijk vlak & stevig vergeleken met de stukken zonder roosters.

Je hoort er ook wel negatieve verhalen over, stallen die ze er weer uit hebben gehaald. Is een kwestie van zoeken op o.a. Bokt, volgens mij ook bij een Hit-actief stal in Arnhem gebeurt :)

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:24

Wij hebben kunsstof roosters in onze waterpartij/vijver op de bodem en de schuine kanten zodat ze niet wegzakken of er een grote modderboel van maken. Ook bij een doorgang van de schuilstal naar de paddock hebben we ze nu liggen, opgevuld met zand en daar is het nu ook geen modderpoel meer. Ideaal!
Wij hebben het Ecoraster E40 van Bosrubber.
Ik zou het nog wel op meerdere plekken willen hebben maar het is inderdaad niet goedkoop! Nu dus alleen op de "kritieke" plekken en dat bevalt erg goed. Ze klikken aan elkaar vast en daardoor verzakken ze ook niet.
Laatst was ik bij een Hit-actiefstal en daar hebben ze ook ecorasters op een heel groot gedeelte van de paddock, het zag er netjes en schoon uit, geen verzakkingen oid, en dat met een grote groep paarden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:07

Hoe schuin kun je ze leggen ivm de hoek en aan elkaar liggen? Ik wil ze ook graag voor mijn waterbuffer die dient als waterbak om doorheen te lopen en natuurlijke drinkplaats. Ze trappen de zijkanten stuk en op de bodem ligt zwarte grond en daar zakken ze in weg en dat wordt modder.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:24

Zit er onder de roosters nog iets van worteldoek of zo? Wil ze ook bij de overgang verhard/zand in de paddock leggen volgend jaar, maar vroeg me af of er nog iets onder moet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:05

joyce B schreef:
Hoe schuin kun je ze leggen ivm de hoek en aan elkaar liggen? Ik wil ze ook graag voor mijn waterbuffer die dient als waterbak om doorheen te lopen en natuurlijke drinkplaats. Ze trappen de zijkanten stuk en op de bodem ligt zwarte grond en daar zakken ze in weg en dat wordt modder.

Hier liggen ze behoorlijk schuin

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:15

Ik heb ze in de paddock met een dun laagje zand er over bij de eetplaatsen liggen.
Op mijn vorige stal hadden we echt goede zandgrond en stonden ze altijd droog op de roosters.
Waar ik nu sta is wat slechtere grond (oude boerderijgrond) en daar blijft er bij veel regen wel water op staan, maar ze zakken er niet in weg, dus ze staan alleen met hun hoeven dan in de plassen die er op blijven staan met niet tot hun kogels in de bagger, wat daarvoor wel zo was bij de eetplaatsen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:28

@dubbeldun: ik bedoel ivm de overgang van horizontaal naar schuin vlak :D als die hoek te scherp is kunnen de platen misschien knakken en van elkaar losraken. Het is dan maar net hoe flexibel ze zijn om dat op te vangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:05

Dat is waar. Ik denk dat je dan beter een grote flexibele rubber mat met gaten kunt gebruiken.

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:16

Wij hebben de bodem van de "vijver" vrij vlak en dan loopt het geleidelijk aan schuin op. De paarden kunnen nu prima vanaf die kant het water in en de tegels blijven goed op hun plek. Wij hebben er geen doek of grind oid onder, de bodem was hier vrij stevig vanwege de oerlaag die hier in de grond zit. De roosters kunnen best wat hebben..maar ik denk dat je inderdaad een geleidelijke overgang moet maken en niet echt een knik..