Stroom bij hek onder grond laten doorlopen; materialen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Stroom bij hek onder grond laten doorlopen; materialen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 16:32

Ik heb in mijn weide en paddock een aantal hekken. Daar wil ik graag het stroom door laten lopen van het lint aan de éne kant v/d poort naar het lint aan de andere kant van de poort.

Nu weet ik dat dit kan via een verbinding onder grond. En dan zou het gaan om zo'n soort kabel:
http://www.agradi.nl/ako-grondleiding-p ... ne-25m.htm

Heeft iemand hier ervaring mee? Want hoe sluit ik die grondkabel dan goed aan op mijn schriklint? Met lint-koord verbinder? Want daar zit ook weer kabel tussen....

Kan ik die grondkabel van 25 meter lengte ook in kleine stukken knippen? En dan de ijzeren kern om het schriklint winden, kabel onder de grond en aan de andere kant van de poort weer de ijzeren kern om het schriklint doen?

Angela

Re: Stroom bij hek onder grond laten doorlopen; materialen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:40

Ja, dat kun je op die manier doen. De ijzeren kern wikkelen maakt hem echter wel zwakker, en geeft kans dat hij breekt als je hem daarna nog eens moet bewegen (heb ik zelf ook gehad met aansluiten van grondkabel op koord). Zet de kabel dus niet te strak vast.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 16:42

Oké, maar hoe zou het dan anders kunnen? Met een koord/draadverbinder?

Want eigenlijk wil ik de ijzeren kern dus verbonden hebben met mijn 4 cm. breed lint, op een zo goed mogelijke manier........

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:46

Ik heb overal stroomsnoer onder de grond door getrokken , werkt prima Afbeelding

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:46

Onder de grond door leggen, aan beide uiteinden bij een paal omhoog leiden en daar aan een isolator in de paal bevestigen. Aan diezelfde isolator maak je het lint en zie daar: een solide, stevige bevestiging. Dus een hoek-isolator/eind-isolator waaraan dus het 4 cm lint ook vast gezet kan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:48

Op plekken waar je de stroom onder de grond laat lopen heb je over het algemeen een doorgang, daar eindigt je kabel / lint in principe dus al een een eindplaatje of poort-anker. Daar kan je de ondergrondse draad gewoon aan vast zetten :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 16:57

Ik maak geen gebruik van plaatjes of ankers, maar van isolatoren. Poortgrepen bevestig ik direct met de haak op een ander stuk lint of koord, of ik doe de poortgreep in een ronde isolator waar schrikdraad doorheen loopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:03

Nouja, dan doe je dus hetzelfde met je grondkabel toch :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:43

Ik heb een grondkabel met daardoor een ijzerdraadje..die wikkel je dan om je stroomdraad heen aan beide uiteinden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:37

JoyCiej007 schreef:
Ik maak geen gebruik van plaatjes of ankers, maar van isolatoren. Poortgrepen bevestig ik direct met de haak op een ander stuk lint of koord, of ik doe de poortgreep in een ronde isolator waar schrikdraad doorheen loopt.

En dan gaan klagen dat de omheining niet overal onder spanning staat.

Als ik jouw huis op die manier zou installeren (ja, ik was installateur) dan had ik een rechtszaak aan mijn broek hangen waar de honden geen brood van lusten!!

En jij gaat verwachten dat jouw omheining met dit soort prutswerk wel gaat werken :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:55

@JoyCiej007: en hoe diep was je van plan die kabel te gaan leggen en hoe wil je die beschermen tegen mogelijke 'invloeden van bovenaf' ??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:34

Ikke; mijn hemel :oo ........... dat het officieel niet zo hoort, dat snap ik zelf ook heus wel. Het betreft een gehuurd weiland waar iedere keer weer 'iets anders moest', dus had ik geen zin om gloednieuwe isolatoren en gloednieuw koord etc. daarvoor te gebruiken, als de eigenaar met een paar maanden weer zonder pardon die palen uit de grond gaat jassen.

Heb jij mij ergens horen klagen dat de omheining niet overal onder spanning staat?. Nee dus. Ik doe het al jaren zo en geloof mij, er staat écht een mooie klap stroom overal. Heb zo'n leuk apparaatje en meten is weten. Kom vaak uit op 7 Kv. Dat mijn stroomdraad dan eerder kans heeft om door te branden, is mijn eigen probleem, en daar weet ik van, dus dat scheelt.

Ik knoop ook al jaren stroomdraad, koort of lint aan elkaar (wel beperkt, en zoveel mogelijk alles aan 1 stuk). Ja, dat hoort officieel met allemaal verbinders. Maar zo gaat het ook. Dat ik dan een beetje stroomverlies heb, boeit me niet zoveel, zolang er maar genoeg op de draad staat en dat is zo.

En nu, nu de buitenomheining aan de slootkant vernieuwd gaat worden en straks klaar is, en de nieuwe stal is klaar, dan wil ik langzamerhand mijn omheining 'echt goed' gaan maken, met nieuw stroomapparaat en alles.

Dat jij dit vergelijkt met het installeren van stroom in een huis........... tsja, zo hoog neem ik het niet op.

@ Dubbeldun: Gewoon een cm. of 20 oid de grond in, niet diep dus. beschermen evt. met een pvc buis er om heen (idee van mijn broertje), of gewoon niet beschermen en als hij minder wordt, graaf ik 'm er uit en zet ik er weer een nieuw stuk in.

Zo heeft mijn weidebuurman het ook, grondkabels zijn toch bedoeld om onder de grond te leggen??

@ Happinez; dankjewel, volgens mij heb ik nog ergens een afval stuk liggen van de bouw v/d stal, misschien dat ik die zolang even kan gebruiken.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:39

Wat ik erg vervelend vind van deze kabel is dat ie uit hele kleine dunne draden bestaat. Je kunt ze niet nergens omvast draaien en het breekt gauw bij beweging als je hem onder een klem ofzo vast zet.
Kunt beter een ander draad gebruiken
Zoiets als happinez

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:40

Wij hebben de stroomdraad gewoon in een stuk tuinslang en dan de uiteinden van de tuinslang boven de grond en naar beneden gericht zodat het niet kan inregenen. Gaat al jaren goed en kost geen drol.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:43

Dus een normaal stroomkabel is misschien zelfs beter? Dank tinkersjakie voor je bijdrage.

Eileen: ook bedankt voor je bijdrage, dat is ook een hele goeie. Tuinslangen heb ik hier te over, dus daar kan ik best even een stuk vanaf knippen. Goed idee!
Maar jij bedoeld ook gewoon stroomkabel toch, en geen stroomdraad zoals het draad voor de afrastering? Neem ik aan?

Bescherming is dus wel nodig? Mijn weidebuurman heeft het dacht ik wel zonder.

Het gaat trouwens ook maar om 2 poortjes van ieders hooguit 1 meter breed, dus geen lange stukken.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 30-11-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:44

@@JoyCiej007: paarden zijn erg gevoelig voor stroom en met deze ondiepte heb je kans dat ze hem voelen als je ze er overheen laat lopen. Ik zou hem echt iets dieper doen (40 cm ??) en als je een oude plank hebt liggen zou ik die er overheen leggen en dan pas weer aarde er over.

En normale kabel is niet geschikt voor in de grond, die kun je beter niet gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:48

Vreemd dat men het hier duidelijk niet eens is met elkaar :+ DubbelDun; als ik 'gewone kabel' zoals die van Happinez (en zoals meerderen het hier aanraden) gebruik, beschermd met tuinslang of pvc, waarom zou dat dan niet goed gaan?

Ik kan kijken of ik hem wat dieper kan krijgen. Vrees wel dat ik 'm bij het ene hek niet zo diep ga krijgen ivm. worteldoek wat onder het zand ligt.

Scheelt overigens ook dat mijn paarden niet op ijzers lopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:53

En als het niet jáaaren houdbaar is, geeft dat ook niet, want dit stuk paddock zal van het voorjaar toch weer worden veranderd.... dat is dus ook de reden waarom ik niet constant in (dure) dingen ga investeren en die helemaal op maat maak, want vaak wordt het toch weer anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:56

Dat lopen mijn paarden ook niet, maar toen ik ze eens in het (wat vochtige) land van de buren had die ook een stroomkabel onder het gras hebben had ik wel ineens 2 springende paarden aan de hand :D
Een tuin/pvc slang kan vol water lopen en voor kortsluiting zorgen, verder is tuinslang niet bestand tegen scherpe voorwerpen die misschien eens onbedoeld de grond in gaan :D
Natuurlijk staat er geen 220 op, maar zoals eerder gezegd paarden kunnen érg weinig hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:01

Wat je ook kan doen, is niet onder de grond door, maar over de poort heen ;)
Gewoon aan 2 kanten van de poort een paaltje die hoog genoeg is zodat je er onderdoor kan, en dan bovenaan het draad er langs trekken.
(Hier kan je ook gewoon kaal staaldraad voor gebruiken als je hem door isolatoren laat lopen)

En een gewoon stroomdraad, daar zijn uiteraard 2 variaties is.
De snoeren/kabels die aan apparaten zitten, die bestaan uit meerdere kleine draadjes.
En de installatie draden die van je meterkast naar de stopcontacten bijvoorbeeld lopen, deze hebben 1 dik draad en geleiden beter en zijn makkelijker vast te maken.

Onder de grond zou ik er idd wel iets omheen doen, ook tegen aanvreten van dieren onder de grond. Hier kan je tuinslang, tyleen buis, elektrabuis etc voor gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:13

palousa_boy; zo heb ik het op dit moment ook, het zijn 2 houten palen waar een ijzeren hekje in zit. Alleen komt het draad vind ik, niet hoog genoeg om de pony's er veilig doorheen te laten lopen als ik het hek open zet. Daarbij zit het me in de weg soms, omdat ik een hooinet aan dat hekje vast maak als het hek dicht zit. Ik doe het al langer op deze manier, en maak dan gewoon even het lintje los van 1 paal als de pony's er door heen moeten.

Toch heb ik het liever op een andere manier, en door de grond leek mij dan fijner/mooier/handiger.

Dubbeldun; 1 van mijn 2 shetten weet anders héel goed wanneer er wel of geen/zwak stroom op staat :o Mijn Welsh merrie is wel een stuk gevoeliger :j Maar ik zal proberen het zover mogelijk de grond in te krijgen.

Edit: Er komt straks ook een nieuw stroomapparaat (deze heb ik in bruikleen van mijn weide-buurman) en die gaat in de nieuw gebouwde stal hangen. Dan zal ik ook een grondkabel moeten trekken van stroomapparaat naar de lintafzetting van de paddock, waar ook de rest v/d wei aan zit. Daar zet ik dan een schakelaar tussen zodat ik weiland en paddock onafhankelijk van elkaar onder stroom kan zetten.

Mijn stroomapparaat hangt nu ergens aan de zijkant v/d paddock, de grondpen zit nog geen halve meter in de grond, de aansluiting vormt nu 2 ijzerdraden waarvan 1 met poortgreep, die gewoon recht op het stroomlint wordt gehaakt als ik de stroom er op wil hebben. Dus alles zoals het eigenlijk net niet hoort, maar dit was ook een tijdelijke oplossing, omdat er daar gebouwd werd. En ja, het werkt nog steeds prima voor zo tijdelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:57

JoyCiej007 schreef:
Vreemd dat men het hier duidelijk niet eens is met elkaar :+ DubbelDun; als ik 'gewone kabel' zoals die van Happinez (en zoals meerderen het hier aanraden) gebruik, beschermd met tuinslang of pvc, waarom zou dat dan niet goed gaan?

Ik kan kijken of ik hem wat dieper kan krijgen. Vrees wel dat ik 'm bij het ene hek niet zo diep ga krijgen ivm. worteldoek wat onder het zand ligt.

Scheelt overigens ook dat mijn paarden niet op ijzers lopen.

Nee, men heeft gewoon geen verstand van zaken. Dat dingen op het oog goed lijken te gaan, wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.

Voor in de grond gebruik je grondkabel zoals aanbevolen, echter met een goede bescherming, zoals ook wordt geadviseerd. Die grondkabel werk je vervolgens netjes af op een kabelschoentje, dat je met een RVS boutje vastzet op een koppelplaatje. Wil je het heel netjes doen, doe je een krimpkousje om het kabelschoentje en de kabel.

Grondkabel ligt minimaal op 60cm diep, dat geldt ook voor dit soort kabel.

palousa_boy schreef:
En een gewoon stroomdraad, daar zijn uiteraard 2 variaties is.
De snoeren/kabels die aan apparaten zitten, die bestaan uit meerdere kleine draadjes.
En de installatie draden die van je meterkast naar de stopcontacten bijvoorbeeld lopen, deze hebben 1 dik draad en geleiden beter en zijn makkelijker vast te maken.

Nope, dat is niet waar. Sterker nog, vele dunne draden geleiden beter dan een dikke draad. Stroomverdringing heet dat en hoewel dat in onze huis- tuin- en keukeninstallaties niet zomaar optreed, is het er wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 14:26

Ikke, bedankt voor je uitleg, op een ditmaal wat vriendelijkere toon.

Ik heb straks toch een stuk te overbruggen van stroomapparaat in/op de stal, naar het stroomlint. Dat zal gaan om hoogstens een meter of 5, schat ik zo even. Ik denk dat het handig is om die aansluitkabel het grootste gedeelte (4 meter ong.) bovengronds te laten lopen, verwerkt in de houten tussenomheining (soort schutting idee, daar tussenin leggen, kunnen paarden niet bij), en dan de laatste meter schuin in de grond (daar loopt namelijk een hek) naar het stroomlint.

60 cm. diep weet ik niet of dat haalbaar is, dat is meer dan een halve meter, er ligt worteldoek en dat wil ik niet kapot maken. Paddock is net weer bijgevuld met duur geel/wit zand, dat ga ik niet helemaal overhoop trekken omdat er volgens bepaalde regeltjes een kabel op bepaalde diepte moet zitten, terwijl het minder diep ook werkt.

Die aansluiting zal op dat moment zo netjes mogelijk gemaakt worden, maar het moet wel haalbaar zijn. Als dat betekent dat ik iets meer weerstand heb en daardoor wat stroom verlies, so be it. Ik heb toch altijd een heel krachtig apparaat, terwijl mijn weide maar zon 2400 m2 is en zonder veel begroeiing.

De kleine stukjes onder de grond waar ik het nu over heb zullen slechts tijdelijk zijn en hoeven geen jáaaren mee te gaan, dan leg ik hem gewoon weer opnieuw een keer aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:05

JoyCiej007 schreef:
Ikke, bedankt voor je uitleg, op een ditmaal wat vriendelijkere toon.

Ik heb straks toch een stuk te overbruggen van stroomapparaat in/op de stal, naar het stroomlint. Dat zal gaan om hoogstens een meter of 5, schat ik zo even. Ik denk dat het handig is om die aansluitkabel het grootste gedeelte (4 meter ong.) bovengronds te laten lopen, verwerkt in de houten tussenomheining (soort schutting idee, daar tussenin leggen, kunnen paarden niet bij), en dan de laatste meter schuin in de grond (daar loopt namelijk een hek) naar het stroomlint.

Ik zou dat stuk in het hek wel beschermen, vooral als de zon erop staat. UV-straling wil de boel nog weleens vroegtijdig laten verouderen, zou zonde zijn. Kijk even hoe de zon zich gedraagd op de beoogde plek.

JoyCiej007 schreef:
60 cm. diep weet ik niet of dat haalbaar is, dat is meer dan een halve meter, er ligt worteldoek en dat wil ik niet kapot maken. Paddock is net weer bijgevuld met duur geel/wit zand, dat ga ik niet helemaal overhoop trekken omdat er volgens bepaalde regeltjes een kabel op bepaalde diepte moet zitten, terwijl het minder diep ook werkt.

Als je niet onder het worteldoek door kunt zonder schade, leg het er dan bovenop. Extra tip: let er een stukje rood-wit lint op als waarschuwing.
JoyCiej007 schreef:
Die aansluiting zal op dat moment zo netjes mogelijk gemaakt worden, maar het moet wel haalbaar zijn. Als dat betekent dat ik iets meer weerstand heb en daardoor wat stroom verlies, so be it. Ik heb toch altijd een heel krachtig apparaat, terwijl mijn weide maar zon 2400 m2 is en zonder veel begroeiing.

De kleine stukjes onder de grond waar ik het nu over heb zullen slechts tijdelijk zijn en hoeven geen jáaaren mee te gaan, dan leg ik hem gewoon weer opnieuw een keer aan.

Ik zou gewoon van die RVS plaatjes gebruiken en de boel met RVS boutjes vast zetten, geeft toch het beste resultaat, zonder exorbitante kosten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:44

Opzich heb je wel gelijk ikke, maar ik zie het verschil niet op m'n testapparaat of ik nu het bijgeleverde klemmetje gebruik, of gewoon een simpel stukje installatiedraad (omdat het bijgeleverde snoertje te kort was).