Hoe paddock goed houden bij sneeuw/vorst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Hoe paddock goed houden bij sneeuw/vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 08:32

Hee bokkers,

Hoe kan je een paddock goed houden bij sneeuw/vorst?

Er is nog geen sneeuw en hopelijk komt het ook niet :+ maar ik wil me toch al wel voorbereiden. We staan sindskort namelijk op een stal waar ze overdag in de paddock komen.. maar wat is de beste manier dat het niet keihard wordt etc. Ze staan allebei rondom op ijzers.

Hopelijk hebben jullie een idee!

Groetjes!

Tammy_

Re: Hoe paddock goed houden bij sneeuw/vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:37

regelmatig slepen, zodat er geen water op ligt. De middag voordat het gaat vriezen ook slepen zodat ie mooi vlak is, kuilen die opvriezen kunnen voor ongelukken zorgen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:40

Forget it but. Als het gaat vriezen, wordt een paddock hard. Een rijbaan, was een paard gemiddeld maar een uurtje per dag in loopt, kun je nog ontdooid houden door flink zout door het zand heen te mengen voordat het gaat vriezen, maar met een paddock waar ze de hele dag in staan wil je dat niet. De hoeven komen namelijk ook in contact met dat zout...

Enige dat je kunt doen, is de weersvoorspelling goed in de gaten houden en net voordat de vorst invalt, 's avonds als de paarden er af zijn, de paddock netjes slepen, zodat ie niet vol met bulten en kuilen opvriest. Verder zijn paarden niet achterlijk, ik zie aan die van ons in ieder geval dat ze er in hun gedrag wel degelijk rekening mee houden als de ondergrond bevroren is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:42

Inderdaad......je kan slepen voor het hard word en verder houd het op.
Als je ijzers hebt en de sneeuw komt kan je altijd nog de losse sneeuwringen gebruiken.
Die breng je zelf aan in 1 minuut en haal je er ook zo weer onder uit, ideaal die dingen en dan kunnen ze toch mooi los staan ondanks de ijzers.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 08:48

Ja ik was al bang dat er niet veel anders op zit dan idd slepen. Zout is idd geen optie..
Sneeuwringen komen er sowieso, dus dat scheelt wel! Gelukkig ligt er meestal alleen
de eerste water in als het geregend heeft, hij is altijd wel snel droog.

Ik zie er zo tegen op :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:07

SV -> VSW

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:01

Ook ik sleep de dag van te voren goed aan en zorg dat de kuilen etc goed weg zijn. De paddock gaat dan dicht tot dat deze hard genoeg is zodat ze geen nieuwe gaten kunnen maken die ik niet meer kan dichten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:02

Inderdaad slepen voordat het gaat vriezen. En dan hopen dat het zo hard is dat je de dag daarna niet weer moet slepen, en dan met een half bevroren ondergrond zit.

Hier thuis liepen de paarden dag en nacht buiten, en dat ging eigenlijk vanzelf goed. Het pad waar de paarden regelmatig overheen liepen was al redelijk recht, en doordat ze erover heen liepen tijdens "halve vorst", werd het alleen maar rechter (ze liepen er geen gaten meer in, maar de bergjes werden wel afgevlakt als je begrijpt wat ik bedoel).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:11

Voor de vorst slepen zodat de bodem vlak bevriest.
Sneeuw schuiven wij er met de tractor en grondbakje zoveel mogelijk af.