Per 1februari hebben we een ander stuk land met stallen, bak en veel weiland.
Nu staan de paarden voornamelijk op de zandpaddocks. In het voorjaar stonden de paarden 9-12 uur op de wei, dit is altijd rustig op en af gebouwd. Nu staan de paarden nog maar 2 uurtjes per dag op de wei.
Het is bedoeling dat de paarden dan 24/7 weer de wei op gaan met een looptrack naar de stallen.
We hebben zowel het huidige land als toekomstige land in eigen beheer dus er is veel mogelijks, maar het moet niet te gek worden, dat ik opeens 3/4x op een dag naar de stalling moet, stalling is namelijk niet aan huis.
Nu hebben we net iets meer dan 2 maanden om het gras op te bouwen, maar hoe pak ik dit het beste aan? En hoe merk ik dat ik het toch te snel opbouw?
Mijn ervaring is dat de voeding in het gras nu erg weinig is, je hoeft nu eigenlijks niet bang te zijn voor bevangenheid. Denk dat je het per 2uren rustig kan opbouwen.
Nandos
Geplaatst: 27-11-14 19:03
Met het bovenstaande ben ik het niet helemaal eens, juist als het gaat vriezen maakt het gras meer fructaan aan (als anti-vries)! Ik zou dus zeker voorzichtig zijn en goed kijken naar je paarden
Nikass
Geplaatst: 27-11-14 19:06
Ja klopt, zon met temperaturen onder de vijftien graden is juist gevaarlijk. Ik zou gewoon de fructaanindex in de gaten houden.
Kans op HB is juist erg groot op dit moment! Door de koude nachttemperaturen en het mooie weer overdag schiet het fructaangehalte omhoog. Weinig voeding, ja. Maar nog wel veel suikers en dus kans op HB. Met een uurtje of hooguit 2 kun je het wel prima opbouwen. En als het echt goed vriest/er sneeuw ligt, is mijn ervaring dat je best gelijk 24/7 kunt doen. Wat dan is het gras bijna alleen nog maar 'knabbelvoer'. Zelfs mijn IR en HB-gevoelige merrie heeft dan nooit problemen.
ja ik weet inderdaad dat het fructaan nu juist gevaarlijk is voor de paarden met HB.
Vandaar dat ik op zoek ben naar tips. Ik heb nu 2 maanden de tijd om het alvast wat op te bouwen. En zodra ze op het nieuwe land staan zullen ze echt niet gelijk het hele land tot hun beschikking hebben, ze krijgen eerst een kleine strook en bouw dat langzaam op, maar wil graag tips van andere.
Meer mensen hebben natuurlijk meer ervaring dan een persoon, dus vandaar.
Je kunt de tijd dat ze op het gras staan per week gaan uitbreiden toch? Je geeft aan dat ze nu twee uur op de wei staan, maak er volgende week 3 uur van, gaat dit goed? Die week erna 4 uur, gaat dit goed? Dan steeds een uur erbij (als dit je lukt). En als je merkt dat het niet goed gaat, dan blijf je iets langer bij dat aantal uur hangen of zelfs een uurtje minder.
Mijn paard heeft voorheen ook zo'n beetje de hele dag op stal gestaan en nu 24/7 op de wei. dit was afgelopen voorjaar. Ik heb het ook wel een beetje opgebouwd maar ze is vrij snel de hele dag op wei gebleven. Het is fijn dat je twee maanden de tijd hebt om dit op te bouwen. Ik zou inderdaad iedere week wat uurtjes langer op de wei laten en je paard goed in de gaten houden.
we gaan het heel rustig opbouwen en hopelijk gaat het ook goed met mijn oudere merrie en anders verzinnen we iets anders voor haar.
cissie
Geplaatst: 30-11-14 22:22
Ruim een jaar geleden heb ik mijn paardje verhuisd naar een 24 uurs weide omdat ze een hekel had om op stal te staan. Ik was in het begin bang voor koliek, zandkolik en op termijn een modder vette pony maar daar bleek na verloop van tijd geen sprake van.
Waar ik niet aan gedacht had was hb, ik rij veel en ze kreeg nauwelijks krachtvoer dus geen probleem dacht ik. Verkeerd gedacht blijkt achteraf ze is ir en niet een beetje ook. Momenteel is ze nog steeds ernstig hb en ik kan mezelf wel voor mn kop slaan.
10 Jr een pony gehad die kerngezond leek en nooit wat mankeerde is veranderd in een wrak......
Als ik ooit in de toekomst een paard op en 24 uurs weide laat lopen laat ik eerst testen op ir en cushing. De ellende die deze aandoening veroorzaakt in combinatie met 24 uur buiten lopen wil ik niet meer meemaken. Zo'n test is peanuts wbt de kosten in vergelijking met de behandeling van een hb paard en de zorg die je ervan hebt.
Jammer genoeg weet ik heel goed hoe je je voelt. Een van mijn merries heeft dit probleem ook gehad.
Mijn dierenarts voorziet geen problemen, zolang ik het maar rustig aan opbouw en het zal om strookbegrazing gaan. Ze hebben gelukkig ook veel extra ruimte waar geen gras is.
En paar maanden terug heeft deze merrie noodgedwongen voor 3 weken 24/7 op het gras gestaan vanwege een dracht die helemaal verkeerd is gelopen. Haar bloed is toen elke week afgenomen en haar waardes waren toen goed.
Alleen wil ik het nu gewoon rustig opbouwen voor alle zekerheid en vroeg me af hoe ik het het beste aan kon pakken.
cissie
Geplaatst: 01-12-14 10:04
Gelukkig ben je je bewust van de gevaren die op de loer KUNNEN liggen. Er staan in onze weide 15 paarden waarvan er 2 ir blijken te hebben waarvan de mijne dus. Meestal gaat het gewoon goed gelukkig.... Maar je zult die ene maar zijn.
Het is fijn dat je strookbegrazing aan kunt bieden en wat jezelf ook al aangaf goed in de gaten houden.
Misschien kun je bij de inloop stallen of op een andere lokatie slowfeeders neerzetten en deze goed volproppen met hooi in de periode waarin er niet voldoende gras aanwezig is.
Ja we zaten te denken om er ook hooi bij te voeren, slowfeeders flink vol proppen is een goed idee ja.
Koper
Geplaatst: 01-12-14 22:47
Ze in de bak zetten, track aanleggen, je paarden track + bak (of anders een ander stuk zonder gras) aanbieden. En van daaruit kun je ze gras gaan geven, zo'n beetje vanaf eind mei/juni. Niet de boel op het gras zetten als dat gras nog niet gebloeid heeft.
En niet je slowfeeders te vol proppen maar juist heel veel van die dingen ophangen (of neerzetten) met ongeveer een plakje hooi erin. Dan doen ze er langer over voor ze alles op hebben en het is gezonder voor ze als ze niet zo staan te hangjongeren rondom zo'n bak.
Iedereen heel erg bedankt! Ik ga nog eens overleggen met mijn dierenarts en met de mensen daar uit de buurt. Denk dat we het volgende gaan doen:
We mogen door omstandigheden daar de track nog niet uitbreiden en kunnen niet zomaar palen in de grond slaan vanwege veel leidingen enzo die er in de grond lopen.Er komt een track in de toekomst maar die mogelijkheid is er nu jammer genoeg nog niet. Dus ze hebben een lang breed verhard pad in de lengte van het perceel, van de stallen naar het begin van het perceel. Een voor de stallen is een stuk bestraat en een stuk zand.
Er komen in ieder geval 4 slowfeeders verdeeld over het paardengedeelte waar ze hooi in zullen krijgen.
Daarnaast heb ik het nog even nagevraagd over het land. Het land is niet bemest met (kunst)mest afgelopen 2 jaar, alleen gekalkt/nog iets en onkruid gespoten,uit bodem onderzoek bleek dat genoeg te zijn zeggen ze.En het achterste stuk waar nog veel en lang gras staat blijkt dat daar al zo'n jaar geen paarden op hebben gestaan en dat stuk zullen we als eerst gebruiken voor de strookbegrazing en bouwen het heel langzaam op met het gras.Ze zullen voorlopig de bak erbij krijgen als extra ruimte tot ze meer ruimte hebben op de wei enzo. Daarna zal de bak alleen gebruikt worden voor rijden en nood.
Daarnaast hebben we gelukkig kunnen regelen dat de eerste maanden extra gecontroleerd word door familie en vrienden om te kijken of het goed gaat met de paarden en zullen met hun ervoor zorgen dat mijn oudere merrie het rustiger aan kan opbouwen dan de rest met het gras en als het niet gaat dan nemen we een paar stappen terug.
Dit is wat ik nu voor ogen heb, natuurlijk sta ik open voor nog andere ideeen;)
Hier ook rustig opgebouwd van stalling naar 24/7 buiten. We hebben ze in het begin alleen overdag in de wei gehad. In januari zijn de dagen niet heel lang dus dat ging prima. Ook zijn we begonnen met een klein stukje en elke week een stukje er bij. (Tot er een keer een in het draad heeft gehangen, toen hebben we het losse draadje met prikpaaltjes weg gehaald)
Toen hadden ze meteen de hele wei van 3ha waar al een goed jaar niets op had gestaan.
Naarmate we verder in het jaar kwamen hebben we ze gewoon buiten laten staan, eerst 1 dag, daarna 2 volle dagen etc tot we aan de hele week waren en ze gewoon rustig stonden te slapen elke avond.
Nu hebben we eigenlijk meer paarden dan stalruimte dus moeten ze wel buiten blijven