Nieuw: Schrapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lausas

Nieuw: Schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:00

Hi,

ik heb het een en ander meegemaakt met mijn paard en nu eindelijk heb ik een stal waar hij wel wil eten, waar hij weer goed in zijn vel zit (tenminste dat denk ik als ik zie hoe hij is opgeknapt)

Ik heb een erg gevoelig paard. Verandering kan hem erg van slag brengen.
Nu heeft hij van de zomer lekker op het land gestaan ('s nachts op stal) en nu het winter wordt kunnen ze het land niet meer op. Hij komt iedere dag twee tot soms 3x zijn box uit maar hij heeft iets nieuws ontwikkeld: schrapen.

We stonden in een box bij de spuitplaats maar dacht dat hij het daar te onrustig vond. Of juist soms te stil. Nu staat hij in een rijtje met paarden naast en tegenover hem (moest iets proberen). Helaas hebben de boxen geen luiken maar hij kan wel zijn overburen zien.

Schrapen is een aandachtspunt omdat hij dat nog nooit heeft gedaan (hij is al 15 jaar) en als hij binnen staat doet hij dit steeds vaker.

Nogmaals, denk dat hij het verder wel naar zijn zin heeft want hij eet beter dan ooit en glimt echt super. Rijden gaat ook weer met grote sprongen vooruit.

Hij staat dus dagelijks sowieso 2 uur in de paddock en wordt ook nog gereden oid. Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen. Hij staat wel meer binnen dan op de oude stal... Daar stond hij zeker 4 uur buiten.
Dat gaat hier helaas niet, maar proberen hem zo veel mogelijk uit zijn box te krijgen. En het is hier onregelmatiger, de ene keer in de ochtend, andere keer in de middag...

Wat kan ik nog meer doen om dit te onderbreken?
Ik kan een maand in de buitenbox proberen, die heeft wel een luik. Is alleen wel donker maar kan wel met zijn hoofd naar buiten. Hij is super nieuwsgierig dus vindt het vast leuk om naar buiten te kijken (hoop ik tenminste!!!) We hebben een liksteen opgehangen, hooinet..

Veearts zegt dat het verveling is.

Wie heeft tips?????

DinaxUllie

Re: Nieuw: Schrapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:03

Hoevaak krijgt je paard hooi?
Kan zijn dat als hij meer te knabbelen heeft het ook al minder word

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:04

Ik denk inderdaad ook verveling.
Hij komt wel erg weinig buiten. 3/4u per dag? En de overige 20/21u staat hij dus binnen?
Ik zou de buitenbox inderdaad proberen, en een slow feeder ophangen. Mocht hij het dan nog steeds doen dan op zoek naar een plekje waar hij meer naar buiten kan.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:05

Lausas schreef:
Hij staat dus dagelijks sowieso 2 uur in de paddock en wordt ook nog gereden oid. Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen.

'Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen?' Hij kan de paarden alleen zien?
Hij staat dus met andere woorden 22 uur per dag alleen op stal, zonder mogelijkheden om sociaal te zijn met soortgenootjes..
De tip lijkt me heel duidelijk, paard de mogelijkheid geven om contact te hebben met andere paarden en dan veel meer dan die twee uurtjes per dag.

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:09

Verspreid over de dag.
3x biks /hooi (ochtend middag avond) en na het rijden meestal nog een beetje lucerne.
Er hangt nu ook een net die gevuld is zodat hij altijd iets kan eten.
Het is niet zo'n grote eter en hij is ook niet fan van hooinetten helaas. Maar het proberen waard..
Geloof dat hij zo wel echt de hele dag iets te eten kan hebben.. Hij heeft zwakke darmen dus sowieso goed om hem vaker per dag een beetje te laten eten dan paar keer heel veel. Hij eet ook super langzaam, dus vaak is het nog niet eens helemaal op...

(Darmen heeft hij al vanaf dat hij veulen dus dat zou een ander onderwerp zijn ;) )

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:14

Bliksem schreef:
Lausas schreef:
Hij staat dus dagelijks sowieso 2 uur in de paddock en wordt ook nog gereden oid. Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen.

'Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen?' Hij kan de paarden alleen zien?
Hij staat dus met andere woorden 22 uur per dag alleen op stal, zonder mogelijkheden om sociaal te zijn met soortgenootjes..
De tip lijkt me heel duidelijk, paard de mogelijkheid geven om contact te hebben met andere paarden en dan veel meer dan die twee uurtjes per dag.

Nee dat is gelukkig niet zo. Heb ik missch niet duidelijk uitgelegd. Hij staat standaard 2 uur in de paddock dagelijks. (dus ik bedoel, dat is vast) Daar bovenop rijden we, poetsen, wandelen etc. Per dag is hij minstens 6 uur uit zijn box. En dat verspreid over de dag. Als hij in de ochtend in de paddock staat gaat hij er in de middag/begin van de avond nog uit. Dus nooit langer dan een paar uur achter elkaar op zijn box.
Als het lukt halen we hem er 3 x uit en gaat hij bijvoorbeeld even in de stapmolen of samen met een ander paardje in de paddock (EXTRA) .

Geloof me, mijn beeld bij een paard is dat hij zoveel mogelijk buiten staat MET SOORTGENOTEN. Het kan alleen niet altijd.

En ik bedoel 'alleen' als in dat er altijd paarden om hem heen staan, niet in een verlaten stal.
Laatst bijgewerkt door Lausas op 27-11-14 13:21, in het totaal 3 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:15

hoe komt het dat zijn darmen slecht zijn? Zou hij misschien ook een maagzweer kunnen hebben?

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:20

mystery1980 schreef:
hoe komt het dat zijn darmen slecht zijn? Zou hij misschien ook een maagzweer kunnen hebben?

Dat is een lang verhaal. Te lang hengst geweest en vreselijk last gehad van zijn hormonen (daardoor darmwand beschadigd denken ze). Gelukkig hebben ze hem gecastreerd en dit is een probleempje dat hij met zich mee draagt. Al meerdere onderzoeken laten doen. Wat hij heeft kun je vergelijken met de ziekte van Crohn bij mensen. Daar heeft hij soms last van, soms niet. We zijn dat ook aan het aanpakken. Gaat al een stuk beter.

Kortom: we proberen hem er echt helemaal bovenop te krijgen dus tips zijn welkom!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:27

Lausas schreef:
Nee dat is gelukkig niet zo. Heb ik missch niet duidelijk uitgelegd. Hij staat standaard 2 uur in de paddock dagelijks. (dus ik bedoel, dat is vast) Daar bovenop rijden we, poetsen, wandelen etc. Per dag is hij minstens 6 uur uit zijn box. En dat verspreid over de dag. Als hij in de ochtend in de paddock staat gaat hij er in de middag/begin van de avond nog uit. Dus nooit langer dan een paar uur achter elkaar op zijn box.
Als het lukt halen we hem er 3 x uit en gaat hij bijvoorbeeld even in de stapmolen of samen met een ander paardje in de paddock (EXTRA) .

Geloof me, mijn beeld bij een paard is dat hij zoveel mogelijk buiten staat MET SOORTGENOTEN. Het kan alleen niet altijd.

En ik bedoel 'alleen' als in dat er altijd paarden om hem heen staan, niet in een verlaten stal.
Ik begreep al dat je dat ermee bedoelde, maar je paard staat dus wel alleen in zijn stal.
Hij heeft er in principe niet heel veel aan dat hij door de tralies heen andere paardjes ziet staan een paar meter verderop.
Zelfde als dat jullie hem poetsen/rijden/in de stapmolen zetten. Jij bent geen vervanging voor de interactie die het paard nodig heeft met soortgenoten. Ook al staat hij soms eventjes extra met een ander paardje in de paddock, dan nog kom ik uit op 3 uur per dag. Dit is dus alsnog 21 uur dat hij alleen staat. Ik snap dat je andere, makkelijkere oplossingen wilt horen, maar een slowfeader oid biedt in dit geval geen uitkomst.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:29

Nog steeds staat het paard 18 uur op stal.. Dan is het toch simpel? Schrapen is verveling? Pak de oorzaak aan of leef er mee. Hooinetten, likstenen.. allemaal symptoombestrijding.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:30

Dat doet hij omdat paarden niet op stal horen te staan. Zo ver van hun natuurlijke behoefte aan beweging en onbeperkt eten.
De oplossing is dus het paard veel meer uren buiten.
Zoek een goede plek waar hij 24/7 buiten kan met onbeperkt ruwvoer, een kudde en ruimte om te bewegen. Ben je nog goedkoper uit dan stallinggeld te betalen ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:32

Dat onregelmatige programma is ook niks, staat hij niet op dezelfde tijdstippen buiten?

Dat 24/7 buiten kan gewoon niet overal, maar meer dan 2 is overal haalbaar :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:32

Ik zou een ander plekje zoeken....
Paard is duidelijk niet blij binnen.

Vervelend voor jou natuurlijk, maar je wil ook niet dat het probleem verder uit de hand loopt....

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:34

Op de stal waar ik stond stonden de paarden de hele dag buiten maar we hadden er toch nog een paar schrapers bij.
Wij legde dan rubberen matten op de plaats waar het paard schraapt dan slijten de hoeven niet zo.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:34

De uren die hij uit de de stal is, zijn dan ook geen paard-zijn uren. Dat zijn dan met mijn mens-zijn uren. Dat kan ook best fijn zijn voor je paard, of hij lijdt daar niet onder, maar hij heeft ook uren, liefst grootste gedeelte van de dag tijd nodig om paard te zijn. Dus te kunnen eten, te kunnen bewegen en in contact (neus tot neus) met soortgenoten te zijn.

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:39

Freya6 schreef:
Dat doet hij omdat paarden niet op stal horen te staan. Zo ver van hun natuurlijke behoefte aan beweging en onbeperkt eten.
De oplossing is dus het paard veel meer uren buiten.
Zoek een goede plek waar hij 24/7 buiten kan met onbeperkt ruwvoer, een kudde en ruimte om te bewegen. Ben je nog goedkoper uit dan stallinggeld te betalen ;)

Heb ik geprobeerd maar daar was hij al helemaal ongelukkig... At niet meer, werd kaal, noem maar op. De hele dag in de kudde heeft hem toen teveel stress opgeleverd omdat hij vindt dat hij alle problemen moet oplossen.
Ben blij dat jullie meedenken maar pas op met vooroordelen. We doen ons uiterste best hem te helpen en zoeken niet naar een makkelijke oplossing, ben niet voor niets al eerder verhuisd omdat hij niet kon aarden.

Vroeger stonden we op een stal waar hij standaard in de middag van 12:30 tot 17 uur in de paddock stond. En dan kwam hij er 's avonds uit om geknuffeld te worden en om te rijden. Daar heeft hij 10 jaar lang prima op geleefd. Helaas is dat nu te ver weg, ben verhuisd.

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:40

Freya6 schreef:
De uren die hij uit de de stal is, zijn dan ook geen paard-zijn uren. Dat zijn dan met mijn mens-zijn uren. Dat kan ook best fijn zijn voor je paard, of hij lijdt daar niet onder, maar hij heeft ook uren, liefst grootste gedeelte van de dag tijd nodig om paard te zijn. Dus te kunnen eten, te kunnen bewegen en in contact (neus tot neus) met soortgenoten te zijn.

Klopt zijn veel mens-uren. Maar ook dan geven we hem de ruimte om te neuzen met de andere paarden op stal. Wellicht niet genoeg nee....

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:41

Arrabel schreef:
Op de stal waar ik stond stonden de paarden de hele dag buiten maar we hadden er toch nog een paar schrapers bij.
Wij legde dan rubberen matten op de plaats waar het paard schraapt dan slijten de hoeven niet zo.

Gelukkig liggen er matten!

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:57

ruitje schreef:
Dat onregelmatige programma is ook niks, staat hij niet op dezelfde tijdstippen buiten?

Dat 24/7 buiten kan gewoon niet overal, maar meer dan 2 is overal haalbaar :)

Wel mee eens, regelmaat is denk ik ook beter voor hem.

Ik ben wel al heel blij dat hij nu tenminste gewoon eet en zijn lichaam is bijzonder soepel (masseur geweest afgelopen zondag) . Hij glimt de pan uit.. Is wel eens anders geweest.

We kijken wel rond naar eventuele andere stallen maar dat is ook niet zo 1,2,3, geregeld natuurlijk.
Tips zijn welkom tussen Hoofddorp en Amsterdam!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:57

Als je alle mogelijkheden die meer paard-gericht zijn al hebt geprobeerd, dan kun je als symptoombestrijding idd misschien wat doen met een slowfeeder, en evt. krachtvoer (als hij dat krijgt) minderen. Of zo'n bal ophangen. Wilgentakken kunnen geloof ik ook om op te knabbelen, niet teveel geloof ik. (Zou je ff na moeten zoeken voor de zekerheid) In een slowfeeder kan evt ook stro.

Lausas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:59

Freya6 schreef:
Als je alle mogelijkheden die meer paard-gericht zijn al hebt geprobeerd, dan kun je als symptoombestrijding idd misschien wat doen met een slowfeeder, en evt. krachtvoer (als hij dat krijgt) minderen. Of zo'n bal ophangen. Wilgentakken kunnen geloof ik ook om op te knabbelen, niet teveel geloof ik. (Zou je ff na moeten zoeken voor de zekerheid) In een slowfeeder kan evt ook stro.

Er hangt nu ook een slowfeeder, sinds gisteren. Hopelijk wil hij daar wat mee doen. Er wordt dagelijks opgestrooid dus heeft ook altijd stro te knabbelen als hij zou willen (doet hij amper moet ik zeggen).

Zijn ook op zoek naar een bal. Weet alleen niet, hem kennende of hij dat leuk vindt en belangrijker: of zijn probleem er minder van wordt.

Thanks voor de tips! We gaan het onderzoeken!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:04

Het schrapen is toch wel een teken dat het paard nu niet meer zo blij is op de stal. Houdt je paard dan ook goed in de gaten, de winter gaat nog wel even duren.... voor je het weet veranderd het schraapgedrag weer in slecht eten, en zich niet fijn voelen.

Probeer toch om meer regelmaat te krijgen in het wanneer buiten. Is met de staleigenaar niet te overleggen dat buiten een vaste tijd is? Hij/zij zal ook niet blij worden van een schrapend paard op stal, en regelmaat kan dit verminderen.

Op stal zorgen voor afleiding. Geef de brokjes eens uit een voerbal, daar zijn ze weer een tijd zoet mee. Sommige paarden houden van zo'n appelspeelbal, en probeer het ruwvoer inderdaad zoveel mogelijk over de dag te verspreiden dmv een slowfeeder, of onbeperkt ruwvoer.