Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lausas schreef:Hij staat dus dagelijks sowieso 2 uur in de paddock en wordt ook nog gereden oid. Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen.
Bliksem schreef:Lausas schreef:Hij staat dus dagelijks sowieso 2 uur in de paddock en wordt ook nog gereden oid. Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen.
'Tussendoor staat hij dan binnen maar nooit alleen?' Hij kan de paarden alleen zien?
Hij staat dus met andere woorden 22 uur per dag alleen op stal, zonder mogelijkheden om sociaal te zijn met soortgenootjes..
De tip lijkt me heel duidelijk, paard de mogelijkheid geven om contact te hebben met andere paarden en dan veel meer dan die twee uurtjes per dag.
mystery1980 schreef:hoe komt het dat zijn darmen slecht zijn? Zou hij misschien ook een maagzweer kunnen hebben?
Lausas schreef:Ik begreep al dat je dat ermee bedoelde, maar je paard staat dus wel alleen in zijn stal.Nee dat is gelukkig niet zo. Heb ik missch niet duidelijk uitgelegd. Hij staat standaard 2 uur in de paddock dagelijks. (dus ik bedoel, dat is vast) Daar bovenop rijden we, poetsen, wandelen etc. Per dag is hij minstens 6 uur uit zijn box. En dat verspreid over de dag. Als hij in de ochtend in de paddock staat gaat hij er in de middag/begin van de avond nog uit. Dus nooit langer dan een paar uur achter elkaar op zijn box.
Als het lukt halen we hem er 3 x uit en gaat hij bijvoorbeeld even in de stapmolen of samen met een ander paardje in de paddock (EXTRA) .
Geloof me, mijn beeld bij een paard is dat hij zoveel mogelijk buiten staat MET SOORTGENOTEN. Het kan alleen niet altijd.
En ik bedoel 'alleen' als in dat er altijd paarden om hem heen staan, niet in een verlaten stal.
Freya6 schreef:Dat doet hij omdat paarden niet op stal horen te staan. Zo ver van hun natuurlijke behoefte aan beweging en onbeperkt eten.
De oplossing is dus het paard veel meer uren buiten.
Zoek een goede plek waar hij 24/7 buiten kan met onbeperkt ruwvoer, een kudde en ruimte om te bewegen. Ben je nog goedkoper uit dan stallinggeld te betalen
Freya6 schreef:De uren die hij uit de de stal is, zijn dan ook geen paard-zijn uren. Dat zijn dan met mijn mens-zijn uren. Dat kan ook best fijn zijn voor je paard, of hij lijdt daar niet onder, maar hij heeft ook uren, liefst grootste gedeelte van de dag tijd nodig om paard te zijn. Dus te kunnen eten, te kunnen bewegen en in contact (neus tot neus) met soortgenoten te zijn.
ruitje schreef:Dat onregelmatige programma is ook niks, staat hij niet op dezelfde tijdstippen buiten?
Dat 24/7 buiten kan gewoon niet overal, maar meer dan 2 is overal haalbaar
Freya6 schreef:Als je alle mogelijkheden die meer paard-gericht zijn al hebt geprobeerd, dan kun je als symptoombestrijding idd misschien wat doen met een slowfeeder, en evt. krachtvoer (als hij dat krijgt) minderen. Of zo'n bal ophangen. Wilgentakken kunnen geloof ik ook om op te knabbelen, niet teveel geloof ik. (Zou je ff na moeten zoeken voor de zekerheid) In een slowfeeder kan evt ook stro.