Hoe goedkoop een rijbak aanleggen op weide (kleigrond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Hoe goedkoop een rijbak aanleggen op weide (kleigrond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:40

Hoi bokkers!

Ik wil graag een rijbaan aanleggen, nu is het stuk zeg maar afgetrapt weiland, en het is niet vlak.

Nu is mijn vraag dus hoe ik zo goedkoop mogelijk een rijbaan aan kan leggen. Hoe hebben jullie dit gedaan en wat heeft het jullie in totaal gekost?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groetjesss *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:43

Niet. :)

Alleen op zand zal het je lukken om een rijbak goedkoop aan te leggen.
Op kleigrond is dat kansloos.

Afgraven, sleuven trekken, doek erop, drainagebuizen erin naar lager punt/water leggen, grind erover, onderlaag zand en dan de toplaag met ander zand gemend met snippers.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:46

Suzanne F. schreef:
Niet. :)

Alleen op zand zal het je lukken om een rijbak goedkoop aan te leggen.
Op kleigrond is dat kansloos.

Afgraven, sleuven trekken, doek erop, drainagebuizen erin naar lager punt/water leggen, grind erover, onderlaag zand en dan de toplaag met ander zand gemend met snippers.

Er is ongeveer 10 jaar geleden ook op hetzelfde stuk grond een rijbaan aangelegd. dit is nooit meer bijgehouden en er zit dus weer gras op.

Ik ben der vergeten bij te zetten dat de ondergrond gemengd is met stierenzand / kleigrond.

pien_2010

Re: Hoe goedkoop een rijbak aanleggen op weide (kleigrond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:49

ED → VSW

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:52

pien_2010 schreef:
ED → VSW

sorry :o ik zat al te twijfelen waar het moest...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:55

Ik zal zo even een foto maken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 14:05

Afbeelding

[URL=https://imageshack.com/i/f005RBYmj]Afbeelding[/URL

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:17

Zo te zien is de klei helemaal omhoog gekomen en vermengd met het zand.
Tja weet je, het is net voor welk doel je een rijbak wilt aanleggen. Is dat voor recreatie een paar uur per week in rijden en de rest buiten? Of is dat trainen voor wedstrijden en serieus gaan sporten?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:47

Je zou met een palenboor kunnen kijken (verschillende plekken) Hoe het eronder uit ziet.
Op het eerste gezicht lijkt het een geval van uitgraven en opnieuw opbouwen. Als het vooral zand is wat je met de palenboor omhoog haalt, dan hoef je maar een klein beetje af te graven en aan te vullen.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:05

Wij hebben een bak op zware kleigrond liggen. De klei was bij regen altijd supersnel nat en glad, en bij droogte keihard. We hebben tot ruim 2,5 meter diep grond laten omkeren door een bedrijf. De klei ligt dus nu onder, en ongeveer 2,5 meter zand boven. Bak is altijd droog, moet echt wel heel veel regen vallen wil er een plas water inliggen. Heeft ons geloof ik €1200 euro gekost. We hebben er verder geen drainage/doek o.i.d onder liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:12

Als je geen zand in je bodem hebt maar het alleen maar volvette klei is dan kan je niet keren, want er is simpelweg geen zand om naar boven te halen.

Je zal dan altijd zelf zand op moeten brengen en de prijs van zand kan best tegenvallen...dan heb je daarnaast nog te maken met afgraven en het aanleggen van drainage....

Maar je kan ook voor een goedkoper versie gaan en simpelweg een hoop zand bovenop je wei gooien, dat wordt ook veel gedaan. krijg je meestal maar een matig bakje van, het zand zakt na verloop van tijd weg in de klei / gaat mengen met de klei maar het water wil nog best redelijk weg lopen als je toplaag hoger ligt dan omliggend weiland want water zoekt toch het laagste punt op.

Dergelijke simpele bakken met tapijtsnippers door het zand liggen er vaak toch nog heel aardig bij, VEEL beter dan met alleen maar zand :j

Maar tapijtsnippers moet je ook maar willen, is toch weer een investering en als je het later af moet voeren om welke reden dan ook dan kan dat best een gedoe zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:44

Alleen zand erop is best zonde van je geld.
En met snippers heb je ook afwatering nodig.
Heb zelf ook snippers in mijn matige bak laten leggen.(wel wat afgegraven en er zit drainage in)
Toen ik een paar weken geleden bij een paard ging kijken en zij ook een bak met snippers hadden, was die van hen echt drijfnat (niet fijn ) en die van mij gewoon goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:49

Ik heb in de loop der jaren verschillende bakken met snippers gezien waarbij men naar eigen zeggen gewoon zand + snippers bovenop de wei (klei) had gegooid, en die bakken lagen er echt wonderlijk goed bij :)

Meeste dagen prima te rijden, en met vorst ook heel lang goed omdat die snippers blijkbaar niet zo snel bevriezen. Het water zakte er ook aardig doorheen waardoor het er onder wel nat was maar de snippers toch een soort buffer vormden.

Kijk, theoretisch gezien is het "ruk" om geen drainage te hebben, maar wil je simpel en betaalbaar dan is gewoon de hoogte in (zodat water naar omliggende lagere gronden wil) ook goed te doen. Er zal best wel een factor mazzel bij gezeten hebben bij die bakken verder, maar heb wel vaker gehoord dat een simpele laag sippers + zand er beter bij lag in ervaring van ruiters dan dure "echte" bakken die uit allerlei laagjes opgebouwd waren.

Dus tja, just my 2 cents :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:56

Ben daarvoor nog een hele slechte met snippers tegen gekomen, als voorbeeld bij verschillende gaan kijken.
Volgens de manege kinderen was hij een stuk beter dan daarvoor. (Zat dus wel verkeerd zand in) Zelf zou ik er niet in durven rijden. (Nat en diep wegzakken)

Ik zou dat risico niet durven nemen zonder iets aan de ondergrond te doen..
wel fijn dat er sommige zijn met goede ervaringen. Hoop dat ze er nog heel lang gebruik van kunnen maken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 23:24

Bedankt voor jullie reacties ! Erg nuttig ! Waar hebben jullie het zand en de snippers vandaan gehaald ? En wat is daarin de goedkoopste/voordeligste variant ?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:14

All weather tufft hebben wij. Vooral vanwege ervaring. Zij gebruiken nieuw tapijt (resten van automatten) die aan strenge milieu eisen moeten voldoen en daarom niet "verontreinigend" zijn voor de grond.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:28

Er zijn natuurlijk meer vragen die je moet stellen.

Hoevaak ga je rijden?
Moet het ook als paddock dienen?
Rij je ook in de winter?
Wordt het in de zomer niet te zwaar?
Hoe is de huidige bodem?

Maar goedkoop en paarden gaan vaak niet samen. Dat leverd eigenlijk alleen maar teleurstellingen op.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 08:30

Ik moet nu elke dag met trailer naar rijvereniging om te rijden. Dus als ik er zn 3 a 4 keer in de week wat in kan doen ben ik al blij. We hebben wei genoeg dus hij hoeft niet als paddock te dienen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:09

Wat noem je goedkoop trouwens?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:45

Omkeren zou ik niet aan beginnen, dit is even leuk,maar na een paar jaar is de doorlatende laag dichtgeslibt omdat je daar de donkere grond hebt gestopt,en krijg je dus juist een enorme bende.

All weather tuft ken ik ook,vond dat vreselijk spul,stonk erg en zit een of ander goedje in wat blijft zitten op de hoeven van de paarden. In de zomer lesgeven op die rommel is helemaal ellende, geeft enorme hitte af.

Ik zou toch ook kiezen voor een goed drainage systeem, of als je gewoon recreatief rijd, bak een keer laten doortrekken (niet te diep) en vlak laten maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:56

In de de werkelijk heel erg prima bakken die ik kende waren het in ieder geval donkere tapijtsnippers, zou prima AWT geweest kunnen zijn.

Absoluut geen last van stank of iets dat afgeeft op de hoeven :n

Maargoed dan hebben we het ook wel over een jaar of 15 geleden en bakken die al jaren en jaren lagen.
Zelfs iemand die verhuist was en zoals ik het begreep het zand + tapijtsnippers van oude stek af had laten graven en in nieuwe stek op de wei had laten gooien zodat daar ook weer een bak lag :P

Wanneer anderen met hun mooie zandbakkies niet goed konden rijden door te veel nattigheid of vorst, konden wij daar nog prima uit de voeten terwijl de wei er omheen op de veel belopen stukken echt kniediep bagger was :=

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:07

CM_ schreef:
Omkeren zou ik niet aan beginnen, dit is even leuk,maar na een paar jaar is de doorlatende laag dichtgeslibt omdat je daar de donkere grond hebt gestopt,en krijg je dus juist een enorme bende.

All weather tuft ken ik ook,vond dat vreselijk spul,stonk erg en zit een of ander goedje in wat blijft zitten op de hoeven van de paarden. In de zomer lesgeven op die rommel is helemaal ellende, geeft enorme hitte af.

Ik zou toch ook kiezen voor een goed drainage systeem, of als je gewoon recreatief rijd, bak een keer laten doortrekken (niet te diep) en vlak laten maken.

Toen het net nieuw was, rook het als een nieuwe auto, maar was snel weg. En er blijft niks op de hoeven zitten hoor!
Ja, het wordt wel warm in de zomer, maar niet heet voor je schoenen of voor de paarden voeten. Met les geven is het idd minder, dan krijg je het wel warmer gezien de warmte ook van de grond komt. Met rijden merk je er niks van.

Denk eerder dat het gewoon oud tapijt is geweest is ipv AWT, met lijmresten die aan de hoeven blijven plakken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 19:51

Waar hebben jullie het zand vandaan en welke is daarin de goedkoopste variant ? Wij zitten in n-h

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:02

Welk zand je moet gebruiken, hangt af van je bodem. Als je kijkt naar prijs, kun je wel eens een onrijbare bak krijgen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:32

Nieuwsgierige ikke aan de andere, wat als het wel als paddock word gebruikt?