Paard aan huis.. oplossingen mest afvoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sillyent

Paard aan huis.. oplossingen mest afvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 00:23

Hoihoi,

Ik ben op het moment bezig met onderhandelingen voor een huisje waar het mogelijk is mijn paard aan huis te laten staan.
Ze heeft hier een stal en een weide
Nu vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn voor het afvoeren/verwerken van de mest die geproduceerd wordt.
Hoe doen degene met een paard aan huis dit?
Hebben jullie een mesthoop of brengen jullie het 1 x per week weg?

Brand maar los!

Cinderella

Re: Paard aan huis.. oplossingen mest afvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:25

Meeste mensen die ik ken met een eigen plekje hebben een mesthoop en brengen het 1x in de zoveel tijd weg. :)
Je gaat toch hopelijk niet maar 1 paard aan huis stallen?

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 00:28

nee, ze krijgt echter ook een vriendje of vriendinnetje ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:31

Ik heb achter op he land een mesthoop. Deze wordt 1x per jaar opgehaald door mijn hooileverancier.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:33

Ik ken iemand die elke dag na het uitmesten naar een boerderij in de buurt loopt met de kruiwagen. Zij mag het daar op de mestbult gooien. Mss kun je zo iemand vinden?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:35

Wij hebben een mestbult (zelf gemaakt met varkensschotten) en rijden de mest gewoon een paar keer per jaar over t land uit. Nooit wormen en prima land(bemesting) voor paarden.. Ik weet niet hoeveel land je hebt, maar indien het meer dan een hectare is lijkt het mij een goed idee dat je investeert in een trekkertje met aanhangspul zodat je zelf kunt maaien, vlakken en bemesten. Toch niets mooiers dan rondkomen van en op je eigen land?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:35

Niemand met maïsland in de buurt?
Ik mag het op het maïsland van mijn verhuurder gooien.
Dat gooien ze er wel weer onder tegen die tijd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:47

mestopslag moet al heel lang aan bepaalde eisen voldoen.
sowieso waterdichte opvang.
zomaar ergens neerkiepen, of met alleen schotten mag zeker niet..

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:48

Een boer vinden in de buurt die het wil hebben. Wij krijgen ook wel eens mest van mensen die het niet kwijt kunnen.

Een klein tipje: je mag niet zomaar een mestbult aan leggen. Daar zijn strenge eisen aan verbonden. Zo moet je een betonplaat aanleggen met betonnen wanden. Volgens mij ook nog een put onder de betonplaat.
Lees de regels goed Door, dit bespaart je dikke boetes.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:59

Wij hebben een ijzeren container en laten die legen voor 50,- per keer adresje via via gevonden, we zijn gewoon wat rond gaan vragen

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:03

Die mestplaatsen met eisen geld voor bedrijven met meerdere paarden.
Particulier is dat niet zo...... Dacht ik hoor.

Ik heb het op een aanhanger liggen en breng het als ie vol is naar mijn hooi boer.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:20

Vroeger reden wij het op een klein aanhangertje en brachten dat 1x per week weg. Nu hebben we een lage (vrachtwagen) containerbak staan die 2x per jaar opgehaald en geleegd wordt.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:28

Weet niet of dit nog zo is maar voor particulieren gelden die eisen rondom mestplaats volgens mij niet.

Ik heb zelf een mest kuil. Loonwerker gat laten graven en vier wanden van beton. Kruiwagen legen is gewoon kwestie van tot de rand rijden en omkiepen. Geen gedoe om met kruiwagen aan het eind van de winter je mestbult op te rijden.

Mijn buurman leegt hem ieder voorjaar voor een fles berenburg *\o/*

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:34

Ook voor een particulier met maar 1 paard geld de regel dat de mest niet zo maar op de grond gegooid mag worden. Een dichte , geen waterdoorlatende , bak is vereisd.
Zolang niemand het weet en er geen haan naar kraait is er niet veel aan de hand, maar je zal maar een lastige buur hebben die het aan geeft. Dan heb je een boete aan je broek en die is niet mis.
Bij ons vorige huis hadden we geen mestplek en wij gooiden het op een aanhanger die we wekelijks leegden bij een boer.
Nu hebben we een mestput en deze wordt eens per jaar geleegd. Nu ik strokorrel gebruik heb ik veel minder mestafval en volstaat ongeveer eens per twee jaar legen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:38

Mijn schoonouders hebben een stuk of wat composthopen die ze voor de tuin gebruiken, daar gaat een hoop mest in. Ook hebben ze 3 groene emmers. De mest op de wei slepen ze. Nu moet ik wel zeggen dat zij een paddock met inloopstal hebben, in de stal ligt vlas. Dit scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid afval.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:55

tinkersjakie schreef:
Die mestplaatsen met eisen geld voor bedrijven met meerdere paarden.
Particulier is dat niet zo...... Dacht ik hoor.

Ik heb het op een aanhanger liggen en breng het als ie vol is naar mijn hooi boer.

Zo doen mijn overburen het ook. Hun paarden staan op zaagsel en zij haalt de mestballen er met de hand uit om zo min mogelijk schoon zaagsel mee te nemen. Vlas of zaagsel scheelt sowieso enorm in je hoeveelheid mest.

Zelf hadden wij een grote mesthoop en die mest werd 1x per jaar over ons land uitgereden maar wij hebben een agrarisch bedrijf dus dat ging makkelijk.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:08

Wij hebben de mest in een silo zitten.
Eén keer in de zoveel maanden laten wij die dan leegmaken.
(De mest wordt dus opgehaald.)
Maar, wij hebben de ruimte, als je niet een boerderij of een groot erf hebt kan dit best wel gaan stinken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:11

Wij hebben een betonnen mestbak laten plaatsen door bosch beton, heb hier veel schik van. zo'n 2x per jaar wordt de mest opgehaald door een loonwerker hier om de hoek voor een paar tientjes.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:19

Wij zitten in de buurt van een hele grote bomenkwekerij, die graag onze mest wil hebben.

Wij brengen onze mest dus een keer per maand weg (in de wintermaanden en in de tussentijd ligt het in de mesthoop. In de zomer kan het langer liggen, dan heb ik minder mest.

De mesthoop is zo groot als de aanhanger, dus als de mestput vol is, scheppen we de aanhanger vol en rijden we een keer naar de boomwekerij.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:06

IK heb 2 grote paddocks waar de paarden 24/7 rond lopen en dus ook mesten, in iedere paddock heb ik 2 plaatsen waar veel gemest word en de rest van de mest gooi ik daarbij.

2x per jaar laat ik de grond losrijden en dan is de mest ook gelijk verdwenen. Een ideale oplossing als je nergens mest kwijt kan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:09

Vriendin van mij mag het per kruiwagen uitgooien op de akker naast haar. En ze zet op MP advertenties voor mest, en geloof het of niet: daar komen mensen op af met een aanhanger. Voor de moestuin vaak.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:10

Wij doen het op een aanhanger en kiepen deze leeg bij een boer. Of zoals nu op een stuk omgeploegd land. kost ons niets alleen wat moeite.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:44

Een mestput hoort idd aan bepaalde eisen te voldoen en het maakt niet uit hoeveel paarden je dan hebt (particulier of bedrijfsmatig). Je hebt het hier over milieu-eisen en dat geldt voor iedereen.

Ik heb een mestput van betonelementen laten plaatsen. Daar gaat 12 m2 in en dat wordt opgehaald door mijn vaste loonwerker. Met 2 paarden doe ik daar 6-8 maanden mee en het kost me 75 euro om te laten legen/afvoeren.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:59

Ik heb de paarden op vlas staan en gooi de mest in kliko's.
Werkt prima voor mij, als ik uitmest zet ik gewoon een kliko voor de stal en mik ik de mest er in.
Zijn niet de grootste maat bakken want dan krijg je ze niet meer van z'n plek.
1 keer in de week rijd ik die op m'n trailer en kiep ik ze leeg bij de boer op de mesthoop.
Wij hebben geen zee van ruimte en zo ruik je helmaal niks van paarden als je ons erfje op rijdt :))

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:25

Je hebt ook containers die je via een mestophaalbedrijf kan bestellen. Zij komen het dan legen als het vol zit. Kost niet zoveel voor 1 paard.