Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:38

De tijd gaat alweer snel richting de feestdagen en ook oud en nieuw komt alweer in beeld. Nu weet ik nog wat voor drama dit vorig jaar was met 1 van mijn normaal zo rustige paarden en ik wil niet graag een herhaling hiervan. Dus, wil ik graag alvast vooruitdenken om te bekijken hoe ik het voor haar wat makkelijker kan maken.

Afgelopen jaar begon ze eigenlijk al een dag of 2 a 3 voor oudjaarsavond angstig te worden. Onrustig, heen en weer lopen, zowel buiten als op stal. Oudjaarsdag heb ik ze op stal gehouden, omdat er achter ons op het land met carbid wordt geschoten en omdat er heel veel vuurwerk in de buurt is (we wonen in de bebouwde kom van het dorp).

Mijn paard heeft letterlijk 18 uur lang heen en weer gelopen, rondjes gedraaid, haar stal in stamppot hooi en strooisel en mest veranderd, helemaal in paniek. Ik ben constant naar haar toe gegaan, hooi gegeven, gepraat, gerustgesteld, geprobeerd om watten in haar oren te doen en een oornetje erover (wurmde ze weer uit tot 3x toe) enzovoort.

Ze staan bij ons in buitenstallen en kunnen dus naar buiten kijken (geen bovenluik), dus helemaal afsluiten van de buitenwereld lukt ook niet. Buiten in de paddock laten staan durf ik niet wagen, ik denk dat ze dwars door de omheining heen komt.

Nu wil het ook nog eens dat ik dit jaar met oud en nieuw niet thuis ben, ik moet namelijk tot 01.00 's nachts werken en ben dan pas rond half 3 thuis. Mijn man is geen paardenman (hij voert wel, monitoren en observeren kan hij wel, maar hanteert de paarden niet), dus ik vind het heel lastig om hem hiermee op te zadelen.

Zou het wijs zijn om haar met oud en nieuw even tijdelijk naar een andere stalling te brengen (in het buitengebied, waar niet veel vuurwerk is)? Maar dan heeft ze ook stress, omdat ze niet thuis is, en ik ben bang dat mijn andere paard dan ook heel erg gestrest wordt omdat zij weg is.

Wie heeft er ideeën over?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:40

In het buitengebied is nog meer vuurwerk (hier) := hele dagen carbietschieten enz.....

Oornetje en flink oorproppen erin?

edit zie net dat je het al geprobeerd hebt, maar niet goed vastgezet aan halster (met frontriem)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 24-11-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:41

Als je haar verplaatst voor het vuurwerk dan samen met vriendje. Scheelt een hoop stress voor haar en geen achterblijver die gaat stressen door het alleen achter blijven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:42

Dat heb ik dus vorig jaar geprobeerd en ik weet niet hoe ze het doet, maar ze wurmt het echt eruit. Ik had er een oornet omheen, die weer goed stevig vast aan het halster, maar zowel het halster als het oornet als de wattenproppen kon ik tot drie keer toe van de grond rapen.

Ik heb thuis nog een paard en een shetlander, het andere paard is 9 maanden drachtig eind december dus die wil ik liever niet verplaatsen naar een andere stal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:44

Murosch schreef:
Dat heb ik dus vorig jaar geprobeerd en ik weet niet hoe ze het doet, maar ze wurmt het echt eruit. Ik had er een oornet omheen, die weer goed stevig vast aan het halster, maar zowel het halster als het oornet als de wattenproppen kon ik tot drie keer toe van de grond rapen.

Ik heb thuis nog een paard en een shetlander, het andere paard is 9 maanden drachtig eind december dus die wil ik liever niet verplaatsen naar een andere stal.

frontriem aan je halster doen (zon stuk van vliegenmaker) en vastnaaien met pektouw ;) komt dan echt niet meer los

(+ halster strak genoeg doen)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:45

Heb je al eens homeopathische stress druppels/bach rescue geprobeerd?
Ik had ze wel altijd op de paddock en daar waren zichtbaar rustiger dan binnen. Dan sloeg ik de laatste voerbeurt over en die kregen ze dan om kwart voor 12. Dan was het even een kort sprintje om 12 uur en aten ze weer verder(en daar zat 1 enorme angstige pony bij, vond vuurwerk ook ellende).
Misschien toch een overweging waard? maar snap dat je dat niet aandurft als je zelf niet thuis bent.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:47

Ik zou er niet te lang over hoeven nadenken, hop met zn allen uit logeren!
Geen stress zo laat in de dracht! Verplaatsen lijkt mij minder stressy dan 3 dagen vuurwerkstress.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:49

Loe_Loe schreef:
Ik zou er niet te lang over hoeven nadenken, hop met zn allen uit logeren!
Geen stress zo laat in de dracht! Verplaatsen lijkt mij minder stressy dan 3 dagen vuurwerkstress.

verhuizen is voor veel paarden ook vaak stress :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:50

Oke, heb je heel misschien een foto van hoe zoiets eruit komt te zien? Zit het oornet dan ook vast daaraan? En hoe dik moet die prop watten ongeveer zijn en hoever steek je dat in het oor? Ik vind dat ook best griezelig, ik wil niets verkeerd doen snap je?

Tuurlijk is verhuizen voor de drachtige merrie veel stress, dat ga ik niet doen sorry. Zij is ook niet zo angstig voor vuurwerk.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:52

Mee eens!
En sorry verkeerd gelezen, ik begreep dat de drachtige merrie angstig is

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:52

De bereden politie heeft van die oorproppen met touwtjes eraan om ze er weer uit te trekken. Zij doen ze er behoorlijk ver in. Eens gezien op tv. Misschien zijn die dingen ergens te koop?
En misschien inderdaad de bach rescue.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:54

ijssnuiver schreef:
Heb je al eens homeopathische stress druppels/bach rescue geprobeerd?
Ik had ze wel altijd op de paddock en daar waren zichtbaar rustiger dan binnen. Dan sloeg ik de laatste voerbeurt over en die kregen ze dan om kwart voor 12. Dan was het even een kort sprintje om 12 uur en aten ze weer verder(en daar zat 1 enorme angstige pony bij, vond vuurwerk ook ellende).
Misschien toch een overweging waard? maar snap dat je dat niet aandurft als je zelf niet thuis bent.

Dank je voor je tip, inderdaad, als ik er zelf was geweest dan had ik dit best willen proberen, maar ik kan geen oogje in het zeil houden en wanneer het wel misgaat kan mijn man ze niet op stal zetten.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:59

Kan je ook niet tijdelijk een bovendeur of iets dergelijks maken ?

En proberen van te voren flink moe te maken mischien.

Van die proppen zoals hierboven bedoelt worden worden ook in de draf sport gebruikt :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:00

Eigenlijk door haar veel aandacht te schenken bevestig je haar gedrag. Oornetje met watten, radio hard aan en evt een camera ophangen om haar te zien, maar vooral niet teveel bij gaan staan en geruststellend praten. Daarmee beloon je haar gedrag.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:35

Als je bang ben dat je de watten er te ver in duwt kun je ze in een panty doen, twee voeten/benen afknippen, watten er in en weer aan elkaar binden. Dan kun je ze er altijd uittrekken.

Er zijn bij ons gummi oren te koop en orenkappen. Die kunnen zelfs met een stoffen ' masker' over het hoofd, no way dat die af gaan :)

Edit: zoals de blauwe met gele oogranden hier:
http://www.vdrp.nl/main.php?page=213&pagina=1

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:55

Mijne hebben 5 jaar aan huis gestaan in Zwartebroek, de oude was altijd erg bang op pensionstallen en hebben ze meerdere malen gesedeerd.
Hier heb ik ze de 1e keer op stal gehouden maar dat werkte niet, vanaf toen alles open gehouden.
Ze bleven in de buitenbak staan kijken, bij erg harde knallen renden ze de box in ( toen konden ze opeens wél met zijn 2 in 1 stal) en daarna gelijk weer naar buiten.
Ben regelmatig gaan kijken maar je kunt toch niks doen.
Ging eigenlijk ieder jaar beter.

Ik ging echter NOOIT weg met oudjaar.... hebben huis met rieten kap,stallen ook.
En voor de veiligheid ging ik gewoon niet weg. Paarden, honden en katjes zijn bang dus ik blijf thuis.... iedereen mocht altijd langskomen om oudjaar bij ons te vieren....dat deden ze ook..hihihi

Amaris

Re: Alvast vooruitdenkend aan oud en nieuw, bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:04

Ik zou ook een stal in buitengebied zoeken.

Carbid is hier helemaal niet bekend en wordt niet gedaan. Ik vier al jaren oud en nieuw op een pensionstalling, deze ligt buiten het dorp en hier is wel vaag geknal te horen vanuit het dorp maar niets in de buurt. De paarden draaien een keer een rondje in de stal en dat was het.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:08

Tsja, het lastige aan deze situatie is dat je er zelf niet bent en dus eigenlijk niks 'nieuws' wil proberen omdat je niet weet hoe ze hierop gaat reageren.

Ik vind het ook nogal wat dat je als 'staleigenaar' de paarden met oud&nieuw gewoon in de steek laat, zeker als je er 1 bij hebt die ook nog helemaal over de toeren gaat en er niet iemand in de plaats is met paardenverstand. Soms is het gewoon niet anders maar mijn eerste idee is toch om te kijken of je zelf thuis kan blijven.

Mijn pony brak trouwens de hele stal af met oud&nieuw (in buitengebied) maar in de paddock geeft ie geen kick. Een angstig paard opsluiten verergert eigenlijk alleen maar de situatie. Als ze het gevoel hebben te kunnen vluchten is een groot deel van de stress vaak al weg. Maargoed, dit is geen optie want je bent er niet dus ik zou niet zonder toezicht dit dier zomaar naar buiten gooien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:20

Ik ben niet weg omdat ik ergens een feestje aan het vieren ben natuurlijk he.. Ik moet werken en daar kom ik echt niet onderuit al zou ik het willen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:21

Kun je niet met zeil/hout oid de bovenkant van de deuren dicht maken?
Lichten aan laten en een radio aan?

Zo doen wij het altijd. Beide stal deuren dicht. Zo kunnen ze niet naar buiten kijken,we laten de lichten aan + radio en zekrijgen om kwart voor 12 nog voer en hooi.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:25

Hier ook twee zenuwpezen maar vorig jaar heb ik de lampen aan gehouden en de radio lekker hard aan....ze vonden het zalig en lagen zelfs plat lekker te slapen....de dames zijn al 18 en 15 en was het eerste jaar dat ze rustig gebleven zijn....Dit jaar maar weer een disco er van maken hihi

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:33

Ik geloof dat ik bijna alles zou doen. Dus proppen in dr oren, radio aan, luik dichtmaken, licht aan en rescue. het kan geen van allen kwaad. Verhuizen is voor veel paarden veel stress dus of ze daar nou blij van wordt. Plus dat overall wel vuurwerk te horen is. Succes in ieder geval, lijkt me voor jou ook niet rustig werken!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:34

Nu alvast beginnen met een vuurwerk cd? Zachtjes opzetten en dan elke keer weer ietsje harder. Zo kunnen ze wennen aan het geluid. Inderdaad proberen de bovenkant met zeil oid dicht te maken.
Anders misschien toch uit logeren?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:41

in dierenwinkels zijn CDs te koop met vuurwerkgeluiden om honden en katten te desensibiliseren. Dat kun je ook gaan proberen. Nu gaan beginnen, CD aanzetten op een laag volume en gewoon je dagelijkse routine volgen en haar ook aan het werk zetten met die geluiden op de achtergrond en weinig aandacht besteden aan het gedrag. Iedere keer als ze 'gewoon' raakt op de geluiden, volume een tandje harder zetten, net zolang tot je voluit alles kunt doen en ze niet of nauwelijks nog reageert. Oudjaarsdag CD vanaf een uur of 6 's avonds op 'repeat' en op vol volume zetten, dan gaat het geleidelijk over in echt vuurwerk. zorg dat ze die avond ook voldoende te eten heeft.

Hopelijk werkt dit, je hebt gelukkig nog tijd genoeg om haar te proberen op deze manier te desensibiliseren!

Edit: Femia was me net voor met dezelfde tip :-)

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:43

Wij hebben ook een angstige pony gehad met vuurwerk. Is een keer fout gegaan op een pensionstalling, konden de mensen van de stal zelf niets aan doen.

Nu we ze thuis hebben gaat de radio rond 11 harder, staat altijd een radio aan. Lampen houden we aan en ze krijgen laat hun hooi portie voor de nacht. Luiken blijven open en de staldeuren houden we dicht. Als we aan de buitenkant staan kunnen we genoeg horen van de paarden. Wonen ook in het buitengebied en daar wordt ook genoeg afgestoken.

Met die angsthaas is het ook goed gekomen. 1x ook met watten geprobeerd maar dat werkte echt niet. Hij moest het echt kunnen zien en langzaam werd hij met de jaren "rustiger" helaas is hij 2 jaar geleden ingeslapen door koliek.

Als je de mogelijkheid hebt om een hooinet hoog op te kunnen hangen zou ik daar het hooi in doen. Kan het niet vertrapt worden. En idd niet steeds kijken, op een afstandje kan wel

Sterkte ermee!!