Is dit een geschikte stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Googel

Is dit een geschikte stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 15:29

Hallo allemaal *\o/*

Ik vroeg me af of dit een geschikte stal is.
De bedoeling is om een soort van carport te zetten met een plat dak van 4x9/10m met 3 zijden dichtgemaakt. Daar onder komen 3 stallen een zadelkamer en een poetsplaats (evt. voeropslag)
De hoogte denk ik zo'n 2-2,5.

Bhodi

Re: Is dit een geschikte stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:31

Hoe groot worden de stallen dan? Qua afmeting denk ik dat het beter is om 2 grote stallen te maken :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:35

als je de stallen naast elkaar zet en je maakt ze 3x3 (wat een mooie maat is) dat heb je aan de voorkant maar een gang van 1 meter over. Lijkt me te krap om ook nog te poetsen en de zadels kwijt te kunnen.
Ik zou niet "bezuinigen" op het formaat van de stallen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:36

Het lijkt me klein, maar ook erg laag

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:06

2,50 is hoog genoeg. Maar je kunt geen 3 stallen en poetsplaats en zadelkamer onder 4-9 of 4-10 maken als je stallen minimaal 3 bij 3 zijn. En dat is de maat voor grote pony's. Paard is minimaal 3-3,50.

Je hebt dakoverstek nodig tegen het inregenen.
Je kunt ook 1 inloopstal overwegen, Dan is er wel ruimte voor een poetsplek en evt. kleine zadelkamer of kasten aan de achterwand (buitenkant stal)

4 bij 7 of 8 zou kunnen als inloopstal

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:25

2,5 meter vind ik erg laag voor een flinke pony, maar voor een shetje zou het moeten kunnen. Als het echt 2 meter is dan is dat sowieso te laag.
Ik ben het met de rest eens over de afmetingen: 3 normale stallen én een poetsplaats én een zadelkamer gaat niet passen.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:41

De bedoeling is dan om een grote stal (3x4) en 2 kleine(2x3) poetsplaats hoeft niet zot groot gewoon zodat het paard kan vaststaan iets bewegen en zodat ik netjes kan opzadelen en bandageren. De zadelkamer wordt niet mega hoor ik dank dan 2x2

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:44

Vjestagirl schreef:
2,5 meter vind ik erg laag voor een flinke pony, maar voor een shetje zou het moeten kunnen. Als het echt 2 meter is dan is dat sowieso te laag.
Ik ben het met de rest eens over de afmetingen: 3 normale stallen én een poetsplaats én een zadelkamer gaat niet passen.

echt vind je dat te laag? Dan vraag ik mij af wat jij een flinke pony vindt. Denk dat je er prima een pony in kan zetten hoor.

lxb is toch wel 2 a 2,5 x stokmaat. Dus een stal met een breedte 2,5 meter is dan echt wel klein.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:48

Klinkt op zich goed maar je moet even de normen voor een paardenstal opzoeken. Geloof dat stallen die je nu bouwt al 3x4 moesten zijn.
Hier in België toch.

2 meter is wel laag voor een paard. Als hij omhoog schiet mijn kop zit hij meteen tegen het dak op..

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:51

Heb gekeken wat de afmetingen minimaal zijn:

Paarden met een schofthoogte tot 1.55 meter hebben een minimale vloeroppervlakte nodig van 9 vierkante meter
Bij een hoogte van 1.55 tot 1.64 meter geldt een minimale oppervlakte van 9,60 tot 10,75 vierkante meter
bij een hoogte van 1,64 tot 1,74 is het minimum vloeroppervlak 10,75 tot 12,11 vierkante meter
hoger dan 1,75 meter moet het vloeroppervlak minstens 12,25 vierkante meter bedragen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:06

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:06

Knert schreef:
Vjestagirl schreef:

echt vind je dat te laag? Dan vraag ik mij af wat jij een flinke pony vindt. Denk dat je er prima een pony in kan zetten hoor.

lxb is toch wel 2 a 2,5 x stokmaat. Dus een stal met een breedte 2,5 meter is dan echt wel klein.

Ja, dat vind ik te laag. Vanaf zeg 1.40 vind ik t te klein. Aan het dak moeten vaak ook nog lampen worden gehangen, een TL neemt al snel 10cm. En dan moet je pony veilig het hoofd kunnen bewegen (ook in een schrikreactie omhoog) of zelfs iets omhoog kunnen komen met de voorbenen, zonder direct z'n hoofd te stoten of de lamp kapot te stoten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:19

Quinteee schreef:
De bedoeling is dan om een grote stal (3x4) en 2 kleine(2x3) poetsplaats hoeft niet zot groot gewoon zodat het paard kan vaststaan iets bewegen en zodat ik netjes kan opzadelen en bandageren. De zadelkamer wordt niet mega hoor ik dank dan 2x2

Ik heb eventjes snel 2 voorbeeldjes gemaakt van mogelijkheden. Deze zijn op schaal, en gaan er vanuit dat je 4 dichte wanden hebt.
Afbeelding
Zoals je ziet, als je er 3 stallen in zet van een beetje redelijk formaat (waarbij er geen enkele reden is om de achterste stal niet 3x4 te maken) hou je geen ruimte over voor een poetsplaats en een zadelkamer.

Afbeelding
Met 1 grote en 2 (erg) kleine stallen kan het wel. De stal waar 3x3 in staat is ook 2x3, typfoutje. Je zadelkamer moet dan wel heel smal zijn om de poetsplaats er nog in te passen.

Ik zal nog wel even verder schuiven
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-11-14 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:25

TS hoe groot zijn de paarden/pony's die er op stal moeten staan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:28

Hij blijft aan 1 kant open toch? Dan kun je alles toch doortrekken tot aan voor en hoef je geen looppad vrij te laten? Overigens klopt de 3x3 van je tweede tekening niet.

Ik reageer overigens op de tekeningen van Vjestagirl :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:34

Ik ga er in iedere tekening vanuit dat je een korte kant open laat om zo min mogelijk tocht en inregenen te hebben en zo veel mogelijk warmte vast te houden

Dit is ook nog een optie.
Afbeelding
Je poetsplaats is hier gewoon open, en is dus eigenlijk alle vrije ruimte

http://www.bokt.nl/wiki/Stal
Standaard hoogte van een stal is 3 meter, maar nogmaals: afhankelijk van hoe groot het dier is wat erin moet staan.

@Pacific: er staat bij dat het een typfout was.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:38

Oh, I'm sorry. Lief dat je voor TS zo aan het puzzelen bent :)

Ik zal ook nog even nadenken over opties.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:46

Waarom perse een poetsplaats? Je kan toch ook poetsen in de stal? Die ruimte kan je mooi weer voor de stallen gebruiken ;)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:02

Voor drie paarden is dat toch wel klein? Of ben ik nou blond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:04

en ipv een aparte zadelkamer evt ruime kasten , je die 2 kleinere stallen evt iets ruimer maken, weet niet welke maat paardjes je hebt maar mocht je ooit een groter paard willen stallen heb je dan erg kleine stallen en weer hoop gedoe om dat aan te passen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:16

Nou, 2x3m lijkt me toch echt wel klein, moeten dan echt maximaal C-pony's zijn.

Maar waarom wil je een carport zetten, en kijk je niet naar stallen in zelfbouwpakket? Volgens mij valt dat niet veel duurder uit, en is dat toch nog een pak steviger en duurzamer (carport hout zal je zeker goed moet behandelen, of ze vreten de pijlers zo kapot).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:19

Bij kleinere stallen is het ook heel fijn als je de bovenkant open laat. Hierdoor kunnen de paarden hun hals ook nog over de boxwand heen leggen en voelt het voor hun toch ruimer.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:29

Misschien kan je (als je de plattegrond hetzelfde voor je ziet als die van Vjestagirl) : Bovenin de stal van 3*4 en helemaal onderin ook 3*4 (dus 2 stallen van 2*3). in het 'midden' een poetsplaats en open zadelkamer (kasten met sloten o.i.d), misschien kan je in een hoek ofzo dan ook nog een voerton kwijt.
2,5 m is wel erg laag, mochten ze gaan steigeren...

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 20:20

Vjestagirl schreef:
Quinteee schreef:

Ik heb eventjes snel 2 voorbeeldjes gemaakt van mogelijkheden. Deze zijn op schaal, en gaan er vanuit dat je 4 dichte wanden hebt.
[ Afbeelding ]
Zoals je ziet, als je er 3 stallen in zet van een beetje redelijk formaat (waarbij er geen enkele reden is om de achterste stal niet 3x4 te maken) hou je geen ruimte over voor een poetsplaats en een zadelkamer.

[ Afbeelding ]
Met 1 grote en 2 (erg) kleine stallen kan het wel. De stal waar 3x3 in staat is ook 2x3, typfoutje. Je zadelkamer moet dan wel heel smal zijn om de poetsplaats er nog in te passen.

Ik zal nog wel even verder schuiven

Hartstikke bedankt! Zo had ik het nog niet bekeken het is inderdaad moeilijk om dan 3 stallen er onder te zetten.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:31

Eventueel kan je de poetsplaats en zadelkamer ook combineren, je poetsplaats wordt namelijk waarschijnlijk 3 meter diep, dus dan kun je best tegen de achterwand je spullen kwijt in kasten, scheelt weer behoorlijk wat ruimte doordat je er geen aparte ruimte voor hoeft te maken