Wat is nou beter, water of modder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Wat is nou beter, water of modder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 23:01

Deze vraag spookt nu al een aantal dagen door mijn hoofd.
Uiteraard liggen de weilanden er niet meer ideaal bij en ik wil mijn paard toch zo veel mogelijk buiten hebben, wat resulteert in benen die tot over de koot onder een dikke laag modder zitten.
Nu heeft hij niet heel veel sokken maar toch, er blijft flink wat kleven.
Ik spuit het nu in principe altijd eraf, omdat ik dacht van 'water droogt sneller/makkelijker dan modder' maar ik las ergens dat het niet goed is als je dit (te vaak) doet.

Wie kan me hier advies over geven? Is het beter om hem met vieze voeten terug in de stal te zetten of kan ik ze toch beter afspuiten en eventueel met een handdoek nadrogen?

Sim

Re: Wat is nou beter, water of modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:15

Ik spuit de voeten/onderbenen ook altijd af en droog ze na met een handdoek. Benen en voeten zijn toch al nat van de modder dus dat maakt imo niet uit Nooit geen problemen mee. Ik heb ook ergens gelezen hier op bokt dat je niet moet afspuiten maar dat geldt voornamelijk voor paarden met flink behang (tuinkers ed).

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:17

_Sim_ schreef:
Ik heb ook ergens gelezen hier op bokt dat je niet moet afspuiten maar dat geldt voornamelijk voor paarden met flink behang (tuinkers ed).

Tuinkers doet het anders best goed op water :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:18

Modder duurt langer voor het droog is dan water.
Ik zou modder er zeker af spuiten al is het maar omdat de benen dan eerder drogen.
Bij mijn vorige paard die erg mok gevoelig was droogde ik ze ook na met een handoek, dat scheelde enorm.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:19

Sybelle schreef:
_Sim_ schreef:
Ik heb ook ergens gelezen hier op bokt dat je niet moet afspuiten maar dat geldt voornamelijk voor paarden met flink behang (tuinkers ed).

:')

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:19

Water is altijd beter dan modder imo. Het droogt sneller, en modder is niet iets schoons (als er 1 mok heeft kan je paard door modder besmet worden). Mocht je zorgen maken over de huid en vocht kan je altijd insmeren met vet of olie als de benen goed droog zijn. Je geeft op die manier een laagje vet waarop minder blijft hangen.

Het probleem komt eerder als anderen jou paard gaan binnen halen. Ik kan me goed voorstellen dat ze geen zin hebben om een aantal paarden schoon te spuiten. Of jullie moeten het om toerbeurt doen :P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:27

Sybelle schreef:
_Sim_ schreef:

Hahahaha! Leuk die autocorrect. :j

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:28

Het zit hem erin hoe je afspuit. Als je er een harde spuit opzet dring je echt door tot de huid terwijl in principe alleen de sok nat is en de huid nog droog. Daarmee maak je de huid kwetsbaarder. Als je het water er langs laat lopen is er voor zover ik weet geen probleem.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:37

Ik heb 1 jaar de benen van mijn fjord afgespoten (denk zo'n 15 jaar geleden) als ze uit de wei kwam en dat jaar had ze mok, ik doe het sindsdien eigenlijk nooit meer en ze heeft ook nooit geen mok meer gehad.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 00:01

Xjosee schreef:
Het zit hem erin hoe je afspuit. Als je er een harde spuit opzet dring je echt door tot de huid terwijl in principe alleen de sok nat is en de huid nog droog. Daarmee maak je de huid kwetsbaarder. Als je het water er langs laat lopen is er voor zover ik weet geen probleem.

Nouja t is een haflinger met zeer weinig sok, eigenlijk alleen een pluisje, dus de binnenkant van de koten is ook gewoon vol met modder en nat.
Denk dat ik inderdaad fijn blijf afspoelen dan!
Hoe zit het inderdaad als anderen hem binnen halen en ik doe het enkele uren later afspoelen? Heeft het dan geen effect meer of maakt dat niet uit?

kaatjeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:11

Sybelle schreef:
_Sim_ schreef:

Whoeahahahah _/-\o_

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:13

Water is beter dan modder, maar als het gaat om het afspuiten NA land in de modder staan, dan kan je dat beter niet doen. Je maakt het alleen maar natter/weker en de vacht wordt van dat afspuiten minder goed waterafstotend. Ik heb de paarden heel veel buiten, ook in de nattigheid, en wij hebben er nooit één met mok. Ik heb in de herfst eens een pony gekocht met mok en die bleef bij ons 24/7 buiten in de nattigheid (wel goede en grote schuilstal). Daarvan is de mok heel snel genezen. Hoewel het veel netter zou staan en het me veel poetswerk zou schelen, ik spuit de benen niet schoon!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:22

T lijkt mij fijner als je t afspuit ipv opgedroogde modderklonten. Al zou ik vooral de kootholtes wel goed afdrogen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:26

Mijn enorme sokkenman staat in de modder, dat is namelijk veel leuker dan droog staan en hij heeft nooit mok. Schoonspuiten doe ik niet. Ik heb mij laten vertellen dat die haren er juist zitten zodat modder niet tot de huid komt (correct me if I'm wrong) en het zou een beetje zonde zijn om alsnog de huid nat te maken met water.

@fique, die van mij heeft geen klonten hoor. Valt er vanzelf uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:27

_Lorette_ schreef:
Water is beter dan modder, maar als het gaat om het afspuiten NA land in de modder staan, dan kan je dat beter niet doen. Je maakt het alleen maar natter/weker en de vacht wordt van dat afspuiten minder goed waterafstotend. Ik heb de paarden heel veel buiten, ook in de nattigheid, en wij hebben er nooit één met mok. Ik heb in de herfst eens een pony gekocht met mok en die bleef bij ons 24/7 buiten in de nattigheid (wel goede en grote schuilstal). Daarvan is de mok heel snel genezen. Hoewel het veel netter zou staan en het me veel poetswerk zou schelen, ik spuit de benen niet schoon!

Ik spuit ze eigenlijk ook niet schoon terwijl ze bij ons toch echt van 6.00 tot 18.00 (van nov tot maart, daarna weer het land op) in de modder staan. Zet ze wel in een superschone stal met een dik pak stro. De volgende ochtend hebben ze eigenlijk altijd weer schone pootjes...

Ik denk dat al dat extra water en gewrijf met handdoeken eerder voor een beschadigde huid zorgt. Vaak blijft er nl nog wel wat zand tussen de haren zitten en die wrijf je er dan weer lekker in met een handdoek.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:33

Ik was het nooit af. Gewoon op laten drogen en afborstelen.
Mok etc komt van binnenuit en normaal niet van buitenaf.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:34

Ik heb zo weinig ervaring met mok dat ik dat niet eens weet. :+

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:41

Mok komt juist meestal wel van buitenaf en vooral van natte voeten met een zonnetje er op.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:43

Maar denk dat het ook meetelt of het klei of veengrond is

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:31

Dit jaar valt het bij ons heel erg mee met de modder.
Alle paarden lopen overdag nog in de wei en ze zakken niet verder dan hun hoef weg.
Vorig jaar liep alleen de Tinker overdag nog in de wei, de rest stond in de zandpaddock.
De Tinker spoot ik alleen schoon voor "speciale gelegenheden" zoals naar de binnenbak gaan of les.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:24

Fique dat denkt iedereen....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:28

ElCamino schreef:
Fique dat denkt iedereen....

Zetmeel is toch de boosdoener?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:40

Dat ligt eraan, mok is slechts een verzamelnaam voor huidandoeningen onder de kogel. Kan dus van alles zijn, mok kan bijvoorbeeld komen van binnenuit, het kan komen van een bacterie, het kan komen van een schimmel, het kan komen van mijt etc.

Vocht en modder is NOOIT een oorzaak van mok, het kan er wel voor zorgen dat de natuurlijke beschermlaag van de huid wordt aangetast waardoor schimmels e.d. makkelijker de huid kunnen aantasten.