Te vochtig in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Te vochtig in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:20

De laatste dagen merkte ik dat het in de stal van de paarden wat vochtiger is.
Het hooi en stro wat ik pak voelt soms aan de bovenkant wat klammig aan ( zeker niet nat ofzo).

Het is een goed geventileerde stal, maar met metalen dakprofielen.

Hier voelde ik vanmorgen aan, de onderkant was wat bevroren.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
En kan je dat verhelpen met bv een zeil eronder te spannen?

Of is het normaal dat deze tijd van t jaar het wat vochtiger is? En zou dit niets met de dakprofielen te maken hebben, hebben deze stal al meer dan vijf jaar in gebruik en het is me nooit zo opgevallen.

Het is toch het beste dat hooi en stro opslag in een goed geventileerde ruimte ligt??

Kan dit trouwens kwaad voor het hooi? Ik heb nu zo een grote baal helemaal uit elkaar gehaald ( was al heel droog gewikkeld hooi), in tweetal weken heb ik die wel opgevoerd denk ik....

joyce B

Re: Te vochtig in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:06

condens krijg je als de buitenkant kouder is dan de binnenkant. En met staal eerder dan met hout omdat hout van zichzelf vocht op kan nemen en af kan staan. Goed ventileren is belangrijk. het is niet raar dat droog ruwvoer klam wordt. Het neemt het vocht uit de lucht op. Vlot opvoeren geeft de minste kans op schimmelvorming, en met kleine pakjes alles in een zo groot mogelijke bult laten liggen zodat de pakken binnenin goed droog blijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:55

Habore schreef:
Het is toch het beste dat hooi en stro opslag in een goed geventileerde ruimte ligt??
....

Dat werd mij ook altijd verteld, dus had ik een goede open/geventileerde ruimte gemaakt.
Helaas moet ik er van terug komen, want ik merk geregeld dat mijn hooi aan de buitenkant van de balen die blootgesteld zijn aan de lucht schimmelig worden. Met droger weer droogt dit wel weer op, maar ik sta regelmatig met een mattenklopper deze schimmel van de zijkant af te slaan.
Mijn andere opslag is helemaal afgesloten en hier heb ik nooit last van dit verschijnsel.

joyce B

Re: Te vochtig in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:45

Wel goed geventileerd maar ook droog. Mijn hooizolder gaat prima. Die is dicht maar met ruimte onder het dak. Lucht wel door maar is mooi droog. Beneden wordt het wel vochtig. Die stal is heel open.