Juiste winterdeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

Juiste winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 17:34

ten eerste sorry als ik dit verkeerd plaats! heb ook eerlijk gezegd geen idee waar ik het zou moeten plaatsen :')
maar ik heb al een week een eigen paardje en een vraag die mij eigenlijk al veel langer bezig houd! namelijk wat is nou de juiste winterdeken!

Ik wil namelijk niet met 3 dekens ofzo lopen slepen als dat ook niet nodig is, maar als ik op de site van bijvoorbeeld Epplejack kijk zie ik allemaal verschillende maken en gewichten van dekens :? ik zie zo onderhand door de bomen het bos niet meer! :')

Ik heb een draver merrie van ongeveer 1.58 hoog! ze heeft bij de vorige eigenaar 24/7 op het land gestaan en daar volgens mij geen deken op gehad, hoe het bij de eigenaar daarvoor ging weet ik niet maar gezien ze daar ook nog koerste neem ik aan dat ze daar wel op stal stond of een deken op had. Bij mij staat ze ook 24/7 buiten maar omdat ik haar swinters ook nog rij en er niet altijd plek is in stal leek het mij misschien verstandig (is mij overigens ook aangeraden door iemand anders die daar zijn paard heeft staan) om een winterdeken aanteschaffen zodat haar wintervacht niet echt komt en ze na het rijden wat sneller weer naar buiten kan!
Maar welke maat en welk gewicht heb ik dan precies nodig? Want zoals ik al zei loop ik liever niet de hele winter met een aantal dekens te zeulen :') O:)

Flabbergast

Re: Juiste winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:25

Als ze nu zonder deken nog geen dikke wintervacht heeft zal er ook wel niet veel meer bijkomen. Als je er dan een deken op wil leggen moet je met 200 gram waterdicht prima toe kunnen lijkt me.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:36

Als ze al een dikke vacht heeft en altijd zonder heeft gestaan, ben ik persoonlijk geen fan van een deken er nog eens bij doen.
Ik zou het of scheren en dan een deken op doen (slepen met 3 dekens hou je toch niet tegen, meestal een dunnere winterdeken, een dun onderdekentje en een wat dikkere. Of zelfs een regendeken, met een dunnere winterdeken en dan nog eens 1 of meer onderdekens etc.)
Of je paard goed uitstappen, zorgen dat hij niet meer opwarmt (door hem bijv. buiten af te zadelen en voeren) en daarna lekker even laten rollen en dan hup naar buiten.

Het is best lastig ;-) Doe wat goed voelt en bij je paard past.. Vaak is dat gewoon even aftasten ;-)
Succes, en uiteraard veel plezier met je nieuwe paard!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:42

Als je met dekens gaat werken dan ontkom je niet aan meerdere dekens.
Of loop jij begin herfst ookal in je vriezende ijskoukloffie ? Nee dacht ik al ;)

Veel Dravers hebben de neiging om vooral in de winter moeilijk op gewicht te blijven.
Een deken is dan geen overbodige luxe.

Ik heb voor begin najaar (en voorjaar) een regendeken, dan als het minder dan 10 graden is een 200 grams deken en als het nog kouder word krijgt hij een 300 grams op.

Je kunt er ook voor kiezen om een horseware regendeken te nemen en dan met speciale onderdekens te werken met verschillende diktes.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:13

Je zou kunnen kiezen voor een bucas smartex deken, erg gemakkelijk als je niet met veel verschillende dekens wil werken. Of inderdaad, zoals melaniepk zegt de horsewaredekens met linersysteem.