Winterwatervoorziening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Winterwatervoorziening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 17:29

Wie kent dit? http://drinkbak.com/weidepomp-winterhard-model-803/

Ben erg benieuwd of er ervaringen met zo'n ding zijn. Hoe werkt het in de praktijk? Hoe plaats je dit? En hoe vaak moet het interne kacheltje bijgevuld worden? Het lijkt een wereldoplossing voor vorst, maar ik heb dit nog nooit in het echt gezien!

tamary

Re: Winterwatervoorziening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:01

Als ik het zo zie plaats je deze op een veeput, die moet je dus al hebben. En ik kan niet uit de omschrijving opmaken of deze weidepomp voor paarden geschikt is (die voor koeien zijn zwaarder). Of het werkt en hoeveel het verbruikt zal ook afhangen van waar dit ding staat, want vol in een snijdende oosten wind is stukken kouder dan in een schuilstal of andere beschutte plek (let dan echter wel op de zuurstoftoevoer en brandveiligheid, want paarden blijven rare ideeën hebben).

Zelf zit ik nu op deze te wachten (de handpomp koppel ik in de winter af, zonder water er in bevriest er niks en blijft die bruikbaar):
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... steel.html
Pomp staat nl onbeschut en daarnaast snappen die van mij niks van zo'n veepomp. Ze krijgen dus gewoon water uit een grote bak.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:33

Tamary, deze moet je dan dus wel met de hand vullen? Maar er zit een soort verwarmingselement onder, zodat de vulling niet bevriest? Ziet er goed uit, maar wij willen juist een oplossing voor het een paar honderd meter met water moeten kruien: we hebben voor een stuk of 7 paarden een groep speciekuipen staan en vervolgens kruien we bij vorst met van die grote zakken water van de stal naar de kuipen. Dat lopen is niet eens zo'n probleem, wel het wachten tot zo'n enorme zak vol is ;-) Er staat niet zoveel druk op de leidingen, dus 1 zak van 80 liter kost zomaar een kwartier.... (en aan die druk kan ik niet heel veel doen, 't is verder niet mijn waterleiding). 4 zakken kost je dus een uur en dan moet je ze ook nog heen en weer brengen.
Eén zo'n iso-emmer zal ook niet genoeg zijn voor 7 paarden, dan zouden we er zomaar 3 neer moeten zetten vrees ik. Ze staan dag-en-nacht buiten.

De dames zijn overigens al gewend aan een superzware pomp, wat ze nu hebben staan is vermoedelijk ook een "koeienpomp" (ik wist niet dat daar verschil tussen zat, maar er gaat me nu wel een lampje branden: we staan in een weiland bij een voormalig koeienboer ;-)).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:07

Die moet inderdaad met de hand gevuld worden, voor de antivries gaan er dikke stompkaarsen onder.

Voor zoveel paarden zijn er meerdere opties mogelijk, aangezien die meestal op een minimum van 8-10 dieren werken om bevriezen te voorkomen. Bij de pomp waar jij naar linkt vraag ik me af wat voor watervoorziening daar op past qua wat je hebt. Mail de verkoper daar over.

Als 1 zo'n zak vullen zoveel tijd kost is 2 zakken en 2 kruiwagens een optie. 1e Vullen en die kant op terwijl nummer 2 ondertussen vult.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:20

Ik heb zo'n grondwaterpomp op de wei.Ik heb er 1 hier thuis liggen voor als de pomp op de wei helemaal bevroren is.Ik neem de pomp van thuis mee naar de wei,draai de bevroren pomp er af en zet de andere pomp er weer op.Neem de bevroren pomp mee naar huis om te laten ontdooien.Kost weinig tijd en je hebt altijd water in de winter.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:10

tamary schreef:
Als 1 zo'n zak vullen zoveel tijd kost is 2 zakken en 2 kruiwagens een optie. 1e Vullen en die kant op terwijl nummer 2 ondertussen vult.

**grinnik** Dan moet er niets tegenzitten ;-) Die truc gebruikten we wel, maar het is meer dan eens mis gegaan. En dan heb je een plas water in de stal...

Gohya, die pomp die wij hebben staan is loodzwaar. Dat neem je niet even mee naar huis. Dan zouden we zelf 2 door onszelf verplaatsbare pompen met een praktische koppeling aan moeten schaffen (de eigenaar van de wei heeft pomp en slang nu aardig "aard en nagelvast" aan elkaar gekoppeld ;-)). Nou is dat ongetwijfeld goedkoper dan dit gevaarte. Vind het een oplossing die het overwegen waard is in ieder geval!

Kijk, zo kom je toch weer op nieuwe ideetjes, dank!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:13

1000 litervat en dan een bal er in doen zou goed werken.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:16

Ik heb een wintervaste drinkbak ,kan tot -30 al heb ik dat gelukkig nog niet meegemaakt
is aangesloten op drinkwatervoorziening
Model met zo'n bal die ze weg drukken,in de zomer lekker koel.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:17

lukka63 schreef:
Ik heb een wintervaste drinkbak ,kan tot -30 al heb ik dat gelukkig nog niet meegemaakt

Dit zouden we graag willen, maar dat werkt niet in combinatie met het zelf op moeten pompen van water. Voor zover ik weet moet zo'n ding aangesloten worden op een "echte" waterleiding (corrigeer me als het niet zo is en dan weet ik ook graag gelijk hoe het dan wel werkt!) en dat gaat 'em helaas echt niet worden... Drinken alle paarden gemakkelijk met zo'n bal overigens? Is ook weer echt iets wat ze moeten leren, toch?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:41

mandymonica schreef:
lukka63 schreef:

Dit zouden we graag willen, maar dat werkt niet in combinatie met het zelf op moeten pompen van water. Voor zover ik weet moet zo'n ding aangesloten worden op een "echte" waterleiding (corrigeer me als het niet zo is en dan weet ik ook graag gelijk hoe het dan wel werkt!) en dat gaat 'em helaas echt niet worden... Drinken alle paarden gemakkelijk met zo'n bal overigens? Is ook weer echt iets wat ze moeten leren, toch?

klopt wij hebben toen hier een hek geplaatst werd in de sleuf drinkwater en stroom aangelegd.

het drinken op zich hebben ze snel door er is altijd 1 slimmerik die het meteen door heeft,en de anderen volgen :)