Verhuizen naar een stal met alleen een buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

salamaleque

Verhuizen naar een stal met alleen een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:59

Eens in de zoveel tijd wil ik weer verhuizen met mijn paard. Ik sta op een grote pensionstal van alle gemakken voorzien maar ook een hoop drukte en beperkingen dus dan ben ik het zat en wil ik weer verhuizen :D Ik durf alleen niet goed want ik ben als de dood dat het een strenge winter wordt en dan .... ik heb geen trailer(rijbewijs) dus ik ben echt van de locatie zelf afhankelijk. Ik zie in veel berichten dat mensen dan buitenritten gaan maken maar goed dat moet wel kunnen. Soms hoor je van die horrorverhalen van winters waarin er helemaal niet gereden kan worden en dan denk ik "laat ik het maar niet doen" en dan neem ik alle irritaties maar op de koop toe omdat ik in ieder geval binnen kan rijden en overdekt kan longeren. Voor mezelf (qua comfort) vind ik niet zo'n punt maar ik wil wel mijn paard fatsoenlijk beweging kunnen geven. Overigens woon ik in de Randstad dus in de winter weidegang is hier niet.

Wat zijn jullie ideeen hierover? Zie ik teveel bezwaren?

RedRoses

Re: Verhuizen naar een stal met alleen een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:04

Kleed je warm aan! Wij kunnen prima rijden als het winter is! En afgelopen winter was zo streng toch niet? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:06

Zomers een rustige stal met onbeperkt weidegang en een buitenbak (zonder lampen). Heerlijk rustig en veel vrijheid.
's Winters een grote pensionstal met een binnenbak en voorzieningen.

Zo doe ik het. Zo heffen ze elkaars beperkingen op. In de zomer heb ik geen binnenbak nodig en in de winter wel. Zo kan ik altijd genieten van me hobby. En in de zomer spaar ik voor de winter.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:06

Ik (of nouja de eigenaresse van mijn bijrijdpaard) gaan per 1 december naar een stal verhuizen met alleen buitenbak.

Toen ik zelf nog paarden had heb ik altijd gekozen voor een binnenbak (ik ken mezelf, ben echt een mooiweer ruiter) maar met deze verhuis ben ik toch wel erg blij.

We staan nu op een stal met manegelessen. Een drama (wat mij betreft dan). Telkens vreemde mensen op de poetsplaats tegenkomen. Ik kom er nu een jaar en heb nog steeds regelmatig iets van 'wie ben jij nou weer'. Altijd manegelessen op prime-time (tussen 18.30 en 20.30). Paarden gaan 's middags naar binnen.

We gaan naar een kleine stal (vier klanten waaronder mijn beste dinnetje) waar de paarden altijd buiten staan behalve bij extreme omstandigheden.

Tja... bij echt erg weer zullen we minder rijden. Ik neem het voor lief. Als het echt baggerweer is wil ik toch op de bank blijven hangen ;)

EDIT: wat hierboven staat zou denk ik ook mijn aanvalsplan zijn als ik ooit weer een eigen paard kan betalen. Half jaar ene stal en half jaar andere stal. (maar nooit die stal waar ik nu sta haha)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:11

Als je een echte wedstrijdruiter bent, dan is alleen een buitenbak onhandig.

Maar ik zelf sta al 10 jaar op een stal met alleen een buitenbak en vind over het algemeen prima.
Ja, als het regent/ vriest/ sneeuwt is een binnenbak fijner.

En ja, ik heb wel eens winters gehad dat ik enkele weken niet heb kunnen rijden. En dat is balen.
Maar ik hoef tenminste niet met 10 man of meer tegelijk een binnenbak te delen. En dat is mij ook heel veel waard.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:24

Ik ben van manege naar een stal met alleen buitenbak naar stal met alleen maar buiten (thuis) gegaan. Ik had op de manege 2 rijbakken maar een ongelukkig paard. Op de 2e stal was het al iets beter maar kwamen ze swinters weinig buiten. Daarna naar thuis verhuisd met een inloopstal en een redelijke rijbak. Swinters kan ik hem niet altijd gebruiken..bij vorst of langdurige regen kan ik niet in de bak rijden.

Maar ik heb een bak en ik gebruik hem weinig haha..rij voornl buiten. Als je wedstrijdambities hebt en geen vervoer om binnen te trainen ja dan zul je concessies moeten doen..maar als je daar blijer van wordt is de keus snel gemaakt toch?

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:24

Ik sta op een stal ook alleen met een buitenbak.
Deze wordt in de winter een aantal keer per dag getrokken als het vriest.

Zo heb ik de laatste strenge winter (2012-2013) maar 3 dagen niet kunnen rijden en de rest van de tijd wel. Goed dik in pakken en gaan :D

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:51

Mijn ponys staan ook aan huis, ik men met ze.
Ik heb niet eens een buitenbak, ik rij dus altijd buiten.
Ik rij daarnaast veel wedstrijden, het is dus niet zo dat ik ze met slecht weer gewoon vrij geef.
Mijn kledingkast is dan ook vrij uitgebreid als het om winterkleding gaat haha.
Ik vind het prima zo, goed inpakken en gaan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:12

Ik sta op een stal met alleen een buitenbak. Deze is altijd te rijden en nooit zwaar. En als het echt slecht weer is rijd ik niet. Die enkele keer niet rijden vind ik niet zo erg omdat er tegen over staat dat de paarden veel buiten staan met hooi in de paddock. En in de zomer op het land. Ik vind het welzijn voor het paard belangrijker zoals veel buiten staan, niet te lang zonder hooi en schone stallen met een goede bodembedekking dan luxe voor de ruiter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:15

Vroeger hadden we niets anders dan een buitenbak. Kwestie van goede kleding aan en als de bak om wat voor reden ook te nat of diepgevroren is wordt je vanzelf creatief in plekken vinden om dressuuroefeningen te doen. Desnoods op straat heen en weer rijdend, een paar dagen niet draven en galopperen kan geen kwaad voor een training.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:28

Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van de bodem van de buitenbak en het onderhoud dat gepleegd wordt.

Ik sta op een kleine stal met een bak die snel onder water staat, dan zijn je mogelijkheden in een natte of koude winter erg beperkt.
Gelukkig hebben wij wel een goede buitenbak van de vereniging in dezelfde straat en heb ik nog een jong paard dat best een keer een extra dagje vrij mag in de wintertijd.
Ze staan hier de hele dag buiten, dus dan kan dat ook zonder problemen en zonder schuldgevoel.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:43

RedRoses schreef:
Kleed je warm aan! Wij kunnen prima rijden als het winter is! En afgelopen winter was zo streng toch niet? :)

Nee afgelopen winter was perfect! Ik rij veel in de buitenbak maar mijn paard is wel erg schrikachtig in het donker dus ga dan vaak naar binnen daar zal hij dan aan moeten wennen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:44

Lis_Ol schreef:
Ik sta op een stal ook alleen met een buitenbak.
Deze wordt in de winter een aantal keer per dag getrokken als het vriest.

Zo heb ik de laatste strenge winter (2012-2013) maar 3 dagen niet kunnen rijden en de rest van de tijd wel. Goed dik in pakken en gaan :D

Nou dat lijkt mij dan prima te doen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:46

zo vaak komt het niet voor dat je niet kunt rijden vanwege het weer, tenminste... dat is mijn ervaring. Twee winters terug ofzo, toen heb ik idd twee weken niet kunnen rijden ofzo, maar dat vind ik niet erg, dan heeft het paard een paar weken vakantie!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:51

Wesco schreef:
Ik sta op een stal met alleen een buitenbak. Deze is altijd te rijden en nooit zwaar. En als het echt slecht weer is rijd ik niet. Die enkele keer niet rijden vind ik niet zo erg omdat er tegen over staat dat de paarden veel buiten staan met hooi in de paddock. En in de zomer op het land. Ik vind het welzijn voor het paard belangrijker zoals veel buiten staan, niet te lang zonder hooi en schone stallen met een goede bodembedekking dan luxe voor de ruiter.

Nou ik vind het welzijn van mijn paard ook heel belangrijk! Kennelijk staat stal met faciliteiten (vaak) niet gelijk aan de optimale zorg voor paarden. Stallen vaker niet schoon, hooi maar zeer beperkt of de paarden komen heel weinig buiten. Ik heb alleen geen rijpaard om hem in de winter de hele dag in een zompige paddock te zetten en er niets meer mee te kunnen doen omdat de bak ook verzopen is. Op zoek dus naar een stal met een goede buitenbak! En waar ze een paar uur buiten komen ...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:52

Staat je paard op ijzers of is het een paard dat wat 'wiebelig op de benen' staat? (snel uitglijden etc.) Dan is het 's winters meestal wel een stukje lastiger bij vorst.
Ik zou (a.s.) stalgenoten vragen hoe hun ervaringen zijn met de bak.
Buitenritten rijden kun je alleen overdag tussen 9 en 4.
Trouwens... paarden lijden er meestal niet aan als je een tijdje wat minder/niet rijdt.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:06

senna21 schreef:
Staat je paard op ijzers of is het een paard dat wat 'wiebelig op de benen' staat? (snel uitglijden etc.) Dan is het 's winters meestal wel een stukje lastiger bij vorst.
Ik zou (a.s.) stalgenoten vragen hoe hun ervaringen zijn met de bak.
Buitenritten rijden kun je alleen overdag tussen 9 en 4.
Trouwens... paarden lijden er meestal niet aan als je een tijdje wat minder/niet rijdt.

Nee hij staat op blote voeten. Ik heb op zich een heel braaf paard dat met kou niet heel heftig wordt maar ik heb altijd op stallen gestaan waar ik hem bij slecht weer gewoon binnen zijn beweging kon geven dus ik kan het niet helemaal goed inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:06

Al jaren stal met alleen buitenbak, maar wel een die eigenlijk altijd goed is, nooit glad dus hoe nat ook gewoon te rijden. Bij extreme vorst bak te hard, maar dat in al die jaren amper gebeurd, eigenaar sleept ook altijd vlak en los

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:08

Ik zou dan in ieder geval in de wintermaanden op je huidige stalling blijven staan, indien je paard niet of moeilijk bij de andere paarden zou kunnen beperk je het paard wellicht in de beweging. Vooral ook als het een strenge winter zou worden waardoor de buitenbak niet te rijden zou zijn.

Nu op zoek gaan naar een stalling met een goede bak en andere goede voorzieningen qua voeding, stallling en paddock etc. En in het voorjaar verhuizen.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:40

Of alleen een buitenbak voldoet hangt erg af van je wensen en training. Ik sta de laatste paar jaar met alleen een buitenbak en dat gaat prima. Het helpt als je paard blootvoets loopt, je paard (alleen) buiten kan rijden, het in je training niet erg is als je een keer een paar dagen stil staat en de bak goed onderhouden wordt. Ik ben ook niet een bijzonder gemotiveerde slechtweerruiter, maar ik heb inmiddels door de regen en de sneeuw gereden en in een zwembad/bak. Het is een kwestie van bereid zijn je training af en toe aan te passen en warme kleding en een goede uitrijdeken aanschaffen. ;)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:02

friesiszwart schreef:
Ik zou dan in ieder geval in de wintermaanden op je huidige stalling blijven staan, indien je paard niet of moeilijk bij de andere paarden zou kunnen beperk je het paard wellicht in de beweging. Vooral ook als het een strenge winter zou worden waardoor de buitenbak niet te rijden zou zijn.

Nu op zoek gaan naar een stalling met een goede bak en andere goede voorzieningen qua voeding, stallling en paddock etc. En in het voorjaar verhuizen.

Daar heb ik ook sl aan zitten denken. Er zijn mensen die in de winter naar een locatie met een binnenbak verhuizen en in de zomer weer weggaan. Mij lijkt dat erg onrustig voor mijn paard en ook voor mezelf.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:07

LizzyO schreef:
Of alleen een buitenbak voldoet hangt erg af van je wensen en training. Ik sta de laatste paar jaar met alleen een buitenbak en dat gaat prima. Het helpt als je paard blootvoets loopt, je paard (alleen) buiten kan rijden, het in je training niet erg is als je een keer een paar dagen stil staat en de bak goed onderhouden wordt. Ik ben ook niet een bijzonder gemotiveerde slechtweerruiter, maar ik heb inmiddels door de regen en de sneeuw gereden en in een zwembad/bak. Het is een kwestie van bereid zijn je training af en toe aan te passen en warme kleding en een goede uitrijdeken aanschaffen. ;)

Ik ben geen ambitieuze wedstrijdruiter maar ik merk wel dat ik een blijer paard heb als hij gewoon lekker aan het werk is. Heb jaren verzorgpaarden gehad die ik alleen in het bos en de duinen reed, softshellbroeken, lange regenjassen en waterdichte uitrijdekens zijn aanwezig ;)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:18

Bij ons in de buurt ben je gewoon je plek kwijt hoor als je in de winter weggaat. De stallen met goede buitenbak zitten niet te wachten op iemand die elke winter weer vertrekt.
Ik ben van stal met hele slechte buitenbak verhuist omdat ik zowat 6 mnd niets met paardlief kon doen naar een duurdere stalling met een perfecte buitenbaan. Het is het dubbel en dwars waard geweest.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:19

salamaleque schreef:
Ik ben geen ambitieuze wedstrijdruiter maar ik merk wel dat ik een blijer paard heb als hij gewoon lekker aan het werk is. Heb jaren verzorgpaarden gehad die ik alleen in het bos en de duinen reed, softshellbroeken, lange regenjassen en waterdichte uitrijdekens zijn aanwezig ;)

Het klinkt alsof je het wel aan kunt. :)

De dagen dat ik echt niets heb kunnen doen in de winter vallen mij alles mee. Alleen dat betekent soms wel dat je moet dressuren in het bos of dat je eigenlijk alleen kunt stappen in de bak (ivm harde bodem). En dat je na een uur stappen bezweet van je paard komt, omdat het toch wel een heel intensief training was. De dagen dat ik geen zin had om te rijden ivm slecht weer kwamen vaker voor. O:)

Maar voor een niet te dure, kleinschalige pensionstal, met veel weidegang en een relaxte eigenaar is het mij dat wel waard.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:36

Haha thanks LizzyO. Ik rij Klassieke Dressuur dus ik kan best heel veel ook in stap doen.

@Sandra8: hier ook hoor alleen Bepaalde stallen hebben nog plek en dat zal niet voor niets zijn :D