Bij welke temperaturen paard s'nachts op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zet je je paard s'nachts op stal?

vanaf s'nachts minder dan 15 °C
1 (1%)
vanaf s'nachts minder dan 10 °C
3 (3%)
vanaf s'nachts minder dan 5 °C
9 (10%)
vanaf s'nachts minder dan 0 °C
6 (7%)
vanaf s'nachts minder dan -5 °C
6 (7%)
vanaf s'nachts minder dan -10 °C
3 (3%)
Nooit
54 (65%)

Totaal aantal stemmen: 82

foscy

Bij welke temperaturen paard s'nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:25

Hallo,

Vanaf volgende zakken de temperaturen tot 1 °C volgens het weerbericht.
Mijn paarden staan voorlopig nog 24/7 buiten, ik ben eens benieuwd vanaf welke temperaturen jullie je paarden s'nachts op stal zet :)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:27

Zelf heb ik ze altijd op stal 's nachts maar indien ze buiten zouden lopen zou ik denk ik meer naar neerslag kijken dan naar temperatuur.

Amaris

Re: Bij welke temperaturen paard s'nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:29

Waarom zouden paarden naar binnen moeten als het koud wordt?

Gitana

Idd als het t hele jaar neerslagvrij zou zijn dan zou ze t hele jaar buiten lopen :)

Sure_lee

Hier gaan ze nooit op stal. Ik heb een inloopstal dus de bloterikjes kunnen zelf kiezen wanneer ze binnen gaan staan. Wat bijna nooit is.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:32

Ik heb ook een schuilstal op mijn weide, maar van het moment dat het echt begint te vriezen haal ik ze toch meestal op stal s'nachts weet ook niet wat het beste is :D
Mijn paard met artrose staat bijvoorbeeld al enkele maanden s'nachts op stal ivm het vochtige weer.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:33

Sure_lee schreef:
Hier gaan ze nooit op stal. Ik heb een inloopstal dus de bloterikjes kunnen zelf kiezen wanneer ze binnen gaan staan. Wat bijna nooit is.

Heb je stro in de inloopstal liggen of niet?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:33

Ook bij ons is het op stal gaan niet afhankelijk van de koude maar van de hoeveelheid neerslag. Helaas hebben we hier kleigrond en is het nu nog wel aardig te doen in de wei (paddock is drijf) maar als het de hele dag regent, zet ik ze 's nachts binnen.

Met de wintervachten die de heren en dames al hebben aangemaakt, zullen ze juist helemaal in hun nopjes zijn met de aankomende kou! :D

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:34

Mijn twee en een half jarige blijft dit jaar nog 24/7 buiten, wel met een inloopstal.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:35

Hier ook alleen op stal als het langdurig regent, ze kunnen wel schuilen.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:38

Om welke reden moet een paard dan binnen als het s'nachts regent?
Mijn paarden staan soms in het schuilhok als het niet regent en als het dan begint te regenen gaan ze juist buiten staan :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:45

foscy schreef:
Sure_lee schreef:

Heb je stro in de inloopstal liggen of niet?

Nee, niks. Vorig jaar de hele winter niet. Maar het is ook niet echt goed koud geweest.
Als het echt heel hard gaat vriezen dit jaar dan gooi ik er wel wat in.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:50

foscy schreef:
Om welke reden moet een paard dan binnen als het s'nachts regent?
Mijn paarden staan soms in het schuilhok als het niet regent en als het dan begint te regenen gaan ze juist buiten staan :D

Ik heb geen schuilmogelijkheid in de weide/paddock (mag niet van de gemeente) De voornaamste reden is echter dat, door onze kleigrond, er niets van mij weide overblijft als het langdurig regent en ik het ook niets vind om ze dag/nacht in een zwembad aka paddock te laten staan dus gaan ze dan 's avonds op stal.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:26

oh ok dan denk ik dat die van mij toch nog niet naar binnen gaan,
Ze hebben al een goede dikke vacht :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:27

Ze kiezen hier..ik heb een inloopstal met stro. Ik mest elke dag uit maar als het kouder wordt snachts strooi ik dik op. Is toch warmer dan stro op beton..lekker warm isolerend laagje..heb ik dan wel spijt van als ik 1x per week de stal uot mest hoor...dan breekt je rug zo ongeveer doormidden..maar alles voor de paarden he haha

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:27

Voorlopig is de enige aanpassing die ik heb gedaan een dikker stro bed in de (inloop) stal. Dan kunnen ze kiezen of ze liever droog/beschut liggen tov in het zand liggen.

Mijn gevoel zegt ook dat ik ze bij erg koud weer 'veilig' op stal wil zetten maar de logica van 'kunnen bewegen is ook warmte' houdt mij voorlopig wel tegen. In principe blijven ze wel buiten. Wel met een dikkere deken als het nog kouder wordt.

Enige reden die ik kan bedenken is het glad houden van de paddock en rijbaan. Dan zouden ze bij de eerste echte vorst misschien een nachtje binnen moeten blijven zodat de bodem helemaal egaal vastvriest ipv met allemaal gaten van de paardenhoeven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:31

vroeger op zandgrond altijd buiten met loopstallen , en op veengrond gaan ze naar binnen als ze een hoef wegzakken
en dat was afgelopen week.............. -O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:39

Hier kunnen ze zelf kiezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:41

Ik heb ze nu weer snachts op stal. Ik denk sinds het uur verzet is zo ongeveer. De dagen zijn nu zo kort en het is ook kouder en natter, en ze zijn er ook heel tevreden mee zo. Het was hun eerste zomer 24-7 buiten, vroeger stonden ze altijd snachts op stal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:59

pol013 schreef:
Voorlopig is de enige aanpassing die ik heb gedaan een dikker stro bed in de (inloop) stal. Dan kunnen ze kiezen of ze liever droog/beschut liggen tov in het zand liggen.

Mijn gevoel zegt ook dat ik ze bij erg koud weer 'veilig' op stal wil zetten maar de logica van 'kunnen bewegen is ook warmte' houdt mij voorlopig wel tegen. In principe blijven ze wel buiten. Wel met een dikkere deken als het nog kouder wordt.

Enige reden die ik kan bedenken is het glad houden van de paddock en rijbaan. Dan zouden ze bij de eerste echte vorst misschien een nachtje binnen moeten blijven zodat de bodem helemaal egaal vastvriest ipv met allemaal gaten van de paardenhoeven.

Ja inderdaad. Lekker in een 'warme' stal is ook maar relatief. Ik ken stallen waar het binnen kouder is dan buiten.

Buiten kunnen ze dan nog lopen en zichzelf warmer bewegen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:43

Ik kijk eerder naar neerslag dan naar kou. Ik heb een grote stal die uitloopt op de weide die altijd
open staat. Als het erg regent gaat de deur dicht voor de avond/nacht en doe ik hem smorgens weer
open. Dus de temperatuur heeft er niet zoveel mee te maken :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:57

Hier inderdaad ook neerslag dat een groter effect heeft dan echt de koude gevoelstemperatuur.

Wij halen ze niet naar binnen op basis van temperatuur, maar op basis van daglicht. Op een gegeven moment kunnen we niet meer de drollen vinden in de weide/paddock en de netten niet meer bijvullen. Dit is meestal ook rond de tijd dat het harder en vooral vaker aan het regenen is en we hebben geen schuilstal. Dan gaan ze op stal 's nachts en overdag in de bak. Hier staan ze tot een uurtje of 20.00 's avonds (kan ook wel eens 22.00 worden) buiten en komen dan in hun eigen box waar ze een nachtje op kunnen drogen en we gericht hooi kunnen voeren aan ieder paard. En we hebben licht bij de bak zodat uitmesten en aanvullen van de netten zichtbaar is.

En natuurlijk heb ik wel eens de neiging ze wat korter buiten te houden, vooral als het weer met bakken uit de hemel komt. Maar als ik ze dan controleer is ze warm en alleen de bovenkant van haar vacht nat en staat ze lekker op d'r hooi te knabbelen, dus blijft ze alsnog buiten staan.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:00

Hier staan ze nooit in de stal. Als het echt koud is hebben ze een dik deken op, genoeg ruwvoer (ook 1x pd krachtvoer) en genoeg schuilmogelijkheden (1 grote inloopstal en 2 gewone stallen waar ze in/uit kunnen lopen) als ze binnen staan gaan ze zich vervelen, en heel erg last van de kou hebben ze niet. Dus daarom is binnen staan ook geen must.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:06

die van mij gaan altijd snachts naar binnen,lekker droge ,schone windvrije stal.Niet warm nee,maar dat hoeft niet,ze hebben een deken op.Het is wel een open stal,dus veel frisse lucht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:14

Indien de paarden niet meer droog kunnen liggen staan zij zo wie zo in de nachten op stal.