Ik zit even met iets. Ik heb sinds kort mijn haflingerveulen van 6 maadnen staan bij iemand op stal. Eigenlijk bevalt het niet zo. Ten eerste, omdat hij buiten in een groep zou komen te staan met een 2 merries, veulen van zijn eigen leeftijd en nog een shetlander. Echter staat hij nu steeds alleen in een kleine modderige paddock.
Na steeds maar weer aandringen gebeurd het nog steeds niet dat hij bij de anderen staat. Verder staan ze in mijn ogen te veel op stal. Als het regent en als de stalhouder niet thuis is. Verder vind ik de bemoeienissen en de manier hoe er met mij om gegaan wordt erg vervelend. Maar dat laatste zou ik op de koop toe nemen als mijn veulen er goed zou staan.
Ik ben dan ook verder aan het kijken naar een betere plek. Opfok ben ik geen voorstander van. Nu belde mijn oude buurman mij gister of ik interesse heb om mijn veulen op zijn land te zetten. Daar kan hij in een kleine groep staan en 24/7 buiten. Wat voor mij een bijkomend voordeel is, is dat het land bijna in mijn achtertuin ligt. Het land is mooi 'droog' het hele jaar door (dwz geen modder en mooi gras). Maar nu komt het....er is een schuilstalletje aanwezig, maar die is zo klein dat de pony's daar echt niet in zullen gaan, op de mini-shets en geiten die daar ook staan na dan. De grotere staan altijd buiten. Er is verder geen beschutting op een paar huizen aan een kant na dan. Verder kan iedereen zo bij dat land komen. Hoewel mijn zorgen daar minder groot om zijn, omdat hier in het dorp goede sociale controle is en er al lange tijd pony's staan en die worden goed met rust gelaten. Verder kan ik dus ook vaak genoeg even een kijkje nemen.
Het enige nadeel is dus eigenlijk de schuilmogelijkheid. Verder alleen maar voordelen voor zowel mijn veulen als voor mij. Dat ik zelf zou moeten gaan voeren is geen probleem, omdat ik met een paar stappen bij het land ben. Ik zou evt. het afdak in mijn achtertuin dicht kunnen maken en bij echt heel slecht weer hem zo binnen kunnen zetten. Niet bepaald een legale manier, maar wel een mogelijkheid. Bij navraag bij de buren zullen zij denk ik niet moeilijk gaan doen als ik hem zo nu en dan met erg slecht weer daar zet. In de zomer zou ik evt. iets van een schaduwdoek kunnen ophangen in het land voor schaduw (mits ik daar tijdelijk een paar palen mag plaatsen).
Nou ja, een heel verhaal....ik neig ernaar om het gezien de voordelen hem op het land te zetten, maar heb zo toch nog mijn twijfels. Hij heeft nu trouwens een flinke wintervacht en staat elke dag weer te zweten in stal, maar ook buiten als het zonnetje een beetje goed schijnt.
Als ik jou zo hoor klinkt het alsof je diep van binnen al de beslissing hebt gemaakt. Als het mijn veulen was geweest, zou ik hem op het land, bijna achter je huis neer zetten. Misschien kan je in overleg met de buurman wel een schuilmogelijkheid maken? Het lijkt me alles beter dan een veulen alleen in een paddock te laten staan. Hij heeft behoefte aan soortgenoten en die situatie die je nu schetst lijkt me verre van ideaal voor het paardje. Succes met de beslissing maken!
friesiszwart
een hengstveulen zou ik zo wie zo naar een opfok doen waar hij in een koppel leeftijdsgenootjes zal staan. Zo wie zo op een locatie waar ze ook in de wintermaanden naar buiten kunnen. Daarbij niet in de blub zullen staan en voldoende beweging en goede voeding hebben.
fique
Geplaatst: 17-11-14 16:50
Ik zou hem daar iig weghalen. Hij hoort nog niet binnen te staan. Zou anders eens met je buurman overleggen of er geen mogelijkheid is om de schuilstal te vergroten.
Waarom zou een hengstveulen hoe dan ook in de opfok moeten? Ben ik het niet mee eens. Hij is heel sociaal en kan het met elk ander paard vinden tot nu toe. Ook ben ik van mening dat een veulen beter niet met alleen maar leeftijdsgenootjes moet staan, maar buiten het spelen om, waar ze natuurlijk ook een groot stuk sociaal gedrag van mee krijgen, ook van oudere paarden moeten kunnen leren. Opfok zie ik als een plek voor veulens die echt nergens anders goed kunnen staan, dus evt wel een tijdelijk alternatief.
Op het land van mijn buurman staan ook helemaal geen merries, maar wel pony's van verschillende leeftijden. En erg speels ook, zoals ik al vaker gezien heb. verder hoeft hij daar niet in de blubber te staan. Het land is op enkele plekken na droog. Het is dus alleen de schuilstal waar ik mee zit. De buurman gaf me al te kennen dat het niet mogelijk is om een grotere schuilstal te plaatsen ivm gemeente die dat niet wil. evt. is het natuurlijk te bespreken dat er een alternatief komt dat wel mag (een oude trailer in het land of iets dergelijks). Ik wil in ieder geval hem weg hebben waar hij nu staat. Dus...hem naar dat land brengen en verder kijken of laten staan als dat zonder problemen gaat van de winter. Of hem zolang laten staan waar hij nu staat en verder kijken naar iets beters. Ik ben er in ieder geval erg veel mee bezig en mocht ik daar niet binnen afzienbare tijd in slagen dan zou ik altijd nog uit kunnen uitwijken naar de opfok.
Toch heel erg balen als je denkt een goed plekje te hebben gevonden en dat dan helemaal niet waar gemaakt wordt wat er is beloofd.
Shenavallie
Geplaatst: 17-11-14 18:40
Negen van de tien keer gaan paarden niet in een schuilstal staan, maar zoeken beschutting bij elkaar, bomen of muurtjes. Ik zou zelf wel kiezen voor degene bij jou achter, omdat je paardje dan eindelijk echt de hele dag naar buiten kan. Eventueel is een extra stukje schuilstal zo gemaakt, mocht het nodig zijn. Haflingers zijn winterhard, dus ik zou met niet zo snel zorgen maken. Ik ben het trouwens heel sterk met je eens dat je je paardje niet in de opfok wilt doen. Een kleuterklas kan zichzelf niet opvoeden en een gemengde leeftijden-groep daarentegen wel.
Dat klopt inderdaad wel dat ze meestal buiten staan. Dat is in ieder geval wel zo bij mijn vroegere bijrijdpaard. Maar misschien moet ik toch wat meer vertrouwen hebben in mijn haffie die nog niet veel gewend is. Toch ook wel fijn dat iemand ook mijn mening over de opfok deelt.