Eigen stalling, met school en werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chant_xx

Eigen stalling, met school en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:43

Ik heb een vraagje voor de gene die dit ook hebben. Over 2 weken heb ik een paard, ik heb een stukje grond met stal uitloop etc. Nu was me vraag hoe jullie het doen? Want in de ochtend en avond moet er gevoerd worden en natuurlijk de rest van de verzorging.. Nu zit ik nog op school en werk ik.. Op m'n rooster zitten er Welleens dagen dat ik denk.. Hoe ga ik dat doenhet is ongeveer 20 minuutjes met de auto.. Hulp vragen kan natuurlijk altijd.. Maar dan voel ik me ook weer bezwaard om dat te doen.. Dan zat ik te denken als ik voor de avond het hooi genoeg aanvul dat ze in de middag hun biks krijgen.. Of voor de avond hebben jullie tips en ervaringen.. Ik hoor ze graag( ook ter gerust stelling voor mezelf) en misschien hebben jullie tips waar ik nog niet aan heb gedacht

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:45

Vroeg opstaan en een goede hoofdlamp mee nemen :)
Wij hebben ondertussen een voerschema omdat het niet te doen is om 2 keer per dag zelf te voeren maar mijn man staat als hij wel in de ochtend gaat voeren al om 6 uur op en in de middag direct na het werk. 1 keer per dag voeren lukt hier echt niet; dan zijn de hooinetten allang leeg in de ochtend en water controleren wij ook altijd; soms gooien ze hun speciebak om en kunnen ze niet bij de sloot dus dat willen wij graag op tijd ontdekken.

T is maar tijdelijk, ooit komt het voorjaar weer en staan ze op gras en voeren ze zichzelf en drinken ze weer uit de sloot :')

_Barbara_

Re: Eigen stalling, met school en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:48

Dit bedenken voordat je een paard koopt :) inderdaad misschien een voerschema.. Staan er meerdere mensen met hun paard?

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:49

Dat is wel fijn.. Als ze aan huis stonden hihi. Ja de ochtenden is een stuk makkelijker! Maar bijv ik ben om half 5 klaar met school en van 5 tot 9 werk ik.. Dan moet het voer later komen.. Maarja dat vind ik dan sneu :( nee staan 2 paarden van mij dan ik heb wel familie daar aan de overkant wonen gelukkig

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:51

Over het brok voeren zou ik me niet heel druk maken, dat kan ook prima één keer per dag (neem tenminste aan dat ze geen kilo's krijgen) dus als je er wel iedere avond kunt zijn maar niet iedere ochtend, voer je gewoon 's avonds krachtvoer. Eventueel met wat extra's nadat je gereden hebt ofzo.
Minder hooibeurten zou kunnen mits je een goede voerplek hebt. Als je veel voert is de kans groot dat ze er doorheen gaan lopen bijvoorbeeld dus het is wel belangrijk dat je zo voert dat het hooi ook echt nog eetbaar is de volgende dag. Dan moet dat prima kunnen lijkt me.

Waar ik me wel druk over zou maken is het toezicht. Ik zou er niet mee kunnen leven als ik in de middag of avond er ben en dan pas de volgende middag weer. Er kan ontzettend veel gebeuren in een paar uur, denk aan waterbak omtrappen, dekens los/stuk/af, omheining stuk, paard gewond/ziek. Dus als ik zelf niet zou kunnen voeren in de ochtend zou ik absoluut zeker willen zijn dat er wel toezicht is op het paard. En dan heb ik het niet over voorbijgangers maar over iemand met verstand van zaken die het ook ziet als het paard uit zijn doen is of als er iets niet in orde is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:54

Een voerautomaat overwegen voor het eventuele krachtvoer? Die kan je zo instellen dat er meerdere keren per dag gevoerd wordt. Hooi kan je in een grote slowfeeder doen en dan hopen dat ze daar genoeg aan hebben.
Als je meer dan een kilo krachtvoer geeft kan je dat niet in 1x geven, dat is een te grote portie voor de maag van het paard. Wij gebruiken al jaren voerautomaten ( staan ingesteld op 5 x per dag) en een grote slowfeeder voor hooi. We hebben de paarden weliswaar bij huis staan maar als we werken dan worden de paarden toch op tijd gevoerd en hooi wordt altijd zo aangevuld dat ze er een flinke tijd mee voort kunnen.
Anders hulp vragen aan iemand, daar ontkom je uiteindelijk toch niet aan, als je vaker lang weg bent en geen automaten hebt. Staan er meerdere paarden, dan kan je de voerbeurten toch verdelen onder de eigenaars?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:54

Onbeperkt hooi gaan voeren en maar 1X per dag brok, dan hoef je maar 1X per dag naar je paard. Zo valt het prima te combineren met school en werk (ervaring)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:55

Als je niet bereid bent 2x daags naar je paard toe te gaan moet je hem niet op deze wijze stallen. Zoek dan stalling waar het of voor je gedaan wordt of je de diensten kan delen met andere mensen.

Vergeet niet dat het ook een stukje toezicht is, als je paard gewond of ziek is moet hij in dat geval bijna een dag wachten tot je weer langs kan komen, lijkt mij niet wenselijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:55

Gewoon na je werk voeren dan :) geef je in de ochtend extra hooi in slowfeeders en dan na je werk weer. Gebeurt hier ook wel, soms kan het gewoon even niet anders.

Iets anders is als je paarden op een groot stuk land staan, onbeperkt toegang hebben tot water (bv sloot) en je zet dan zo'n grote hooibaal neer zodat ze onbeperkt kunnen eten. Maar als ze ook echt bij een stal staan is 2 keer per dag wel nodig.

Ook als het hard vriest vind ik het wel noodzaak om minimaal 2 keer op de dag langs te komen.

Overigens: t is ons wel erg tegengevallen om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. T vraagt veel van je planning en t is niet altijd fijn om nog veel vroeger op te moeten staan en eigenlijk altijd in het donker te voeren.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:05

Ik fiets voor ik ga werken naar mijn " stal" toe om de paarden brok en hooi te geven, waterbakken vullen en dan na het werk weer.
De ene keer fiets ik vanuit mijn werk gelijk door zodat ik eens een avond thuis kan zijn en de andere keren voer ik meestal tussen half8 en half 9.
Uitmesten doe ik alleen in het weekend, ze staan 24/7 buiten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:13

Heeft je paard verder nog gras? Is er water? Of moet je met bakken enz werken? Dan dien je zeker met warm weer goed op te letten. stroom om wat te zien? En anders met een hoofdlamp. JE zegt familie woont er tegenover? Dus die zien het paard staan? Dus stukje controle daarin? Kan het paard droog staan? Ook met zijn voeten?

Verder zou ik me niet druk maken over hoe je het indeeld. Denk dat het belangrijkste het stukje toezicht is en dat er voldoende water is. Hooi enz zorgen dat het er zoveel mogelijk aanwezig is dat het dier altijd kan eten.

Neem aan dat je het dier niet alleen zet? Zet er iets bij? Desnoods van iemand anders dat jullie in schema werken? Dat maakt het makkelijker want ook bij ziekte moet je gaan en zorgen enz.

Maak anders afspraken met de familie of zij afentoe ook even hooi of iets willen doen? Wel duidelijke afspraken maken:)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:18

Ik heb de paarden ook thuis.
Half 6 sta ik op en laat ze naar buiten.( moety om 7 uur beginnen)
Rond 5 uur maak ik de stal schoon ( elke dag).
Rond 8 uur gaan ze naar binnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:19

Ik ben blij dat bij ons de staleigenaresse de ochtend dienst doet. In ons geval is dat enkel het buiten zetten van de paarden.
Wij voeren ze in slowfeeders en die vullen we eind van de middag/ 's avonds weer zodat ze de volgende dag voldoende hebben. Hier gaan ze winters wel 's avonds op stal. Die boxen maken we klaar voordat ze er weer in gaan. Krachtvoer krijgen ze 1x per dag.
Zomerdag staan ze 's nachts in de bak met hooi en overdag op het gras.

Ik denk dat het mij 7 dagen in de week twee keer per dag heel snel op zou gaan breken. Naast dat het je een hoop benzine gaat kosten. Zou echter wel die controle willen hebben 2x daags.
Verder zou je kunnen werken met slowfeeders dat scheelt heel erg in het tempo van eten. En misschien een stapgenoot/bijrijder/verzorgster erbij die overdag kan? Of juist 's avonds?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:35

deed het jaaren zelf school en werk.
gewoon voor je werk/school gaan, (de rest als je in de middagals je gaat) daarna alles voor de avondstalling gereedmaken.
meestal ging ik 2x per dag soms 3 maar die paarden vermaken zich prima zonder jou is mijn ervaring!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:49

Als ik om 8:30u moet beginnen, moet ik om 8:00u weg en dus moet ik dan om uiterlijk 7:45u naar mijn pony toe. Omdat het zo'n twee minuutjes van mijn huis is ben ik aan reizen niet veel tijd kwijt. Ik zet 's ochtends de pony's buiten, geef brok en hooi. 's Middags uit school ga ik terug om te wandelen, de wei te mesten en de stal te doen. Dan leg ik meteen het hooi klaar voor die avond zodat de eigenaresse van de andere pony ze alleen binnen hoeft te zetten.

Het is wel veel plannen en met lange schooldagen in combinatie met het vroeger donker worden niet altijd even gemakkelijk, maar het is zeker te doen wanneer je het echt wilt.

Heb je wel een back-up voor als je een keer ziek bent?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:54

Zorgen dat je een slowfeederbak neerzet, die hoef je maar 1x per dag te vullen, doe je de hele dag mee (of zelfs 2 dagen als je er genoeg hooi in doet). Biks is wat minder boeiend, zolang ze maar genoeg ruwvoer te knabbelen hebben :j.

elseegberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:16

Ik ga 's ochtends altijd voor school of werk naar de paarden en zet ze buiten. 's Avonds voer ik biks, hooi en leg ik hooi voor 's ochtends klaar, zodat ik dan tijd bespaar. Je kan ook iemand in de buurt van je stal heel lief aankijken en vragen of diegene ze buiten wil zetten.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:31

chant_xx schreef:
ik heb wel familie daar aan de overkant wonen gelukkig

Niet toevallig een neefje/nichtje het voor je doet, op momenten dat jij niet kan, in ruil voor 2 euro (oid) per keer?

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 17:49

Ja maar geen paardenliefhebbers hihi! Nee ik zou het dan inderdaad even aan familie leden kunnen vragen. Maar dan voer ik 1x per dag biks. En verder de hele dag hooi.. Staan zeker handige tips die ik kan gebruiken !

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 17:52

Hij heeft een verharde uitloop en een stal met voor een afdak. Water is aanwezig uiteraard als het vriest heb ik jerrycans dan haal ik thuis het water. En weidegang heeft hij mits het droog is( zomers mag hij 24/7 natuurlijk)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:05

Oei, verkijk je vooral niet op het water. Als je het hooi op een droge plek neer kan leggen hoef je daar niet twee keer per dag voor te komen in principe. Maar als het flink vriest.... Dan mag je aardig sjouwen met water!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:07

Ik heb een eigen weide. Ik kan met een paard (andere paarden van de buren staan ernaast) nu af met 1x pd te gaan. Heb een grote kuubkist als slofeeder en gooi ik vol met hooi. Hier kan ze meer dan een dag mee af. Ik heb nu een verwarmde waterwak elektrisch waardoor ik als het goed is niet meer met water moet sjouwen. Anders is 2x per dag echt minimaal nodig voor het water, liefst vaker. Krachtvoer krijgt ze minimaal dus maakt niet uit of dit in een keer is.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 21:17

Een elektrische verwarmde waterbak is echt heel handig! Ja ik schaf genoeg jerrycans aan en dan ga ik elke avond zowieso even controleren en ochtend en middag haha. ☺️

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:43

Sommige dagen ben ik al om 5 uur daar en nu het zo vroeg donker is heb ik een hoofdlamp en tl lamp met oplader
is niet altijd rozegeur en maneschijn maar vaak lastig met 2 kleine kinderen en een mann die in ploegen werkt
Voor het water heb ik een 1000 litervat, vul die en kom er een week mee uit met 4 paarden. he wel een benzinepomp maar had voorheen een handpomp