Sinds 1 februari 2013 wonen wij in een prachtig huis met grond voor onze paarden. Het huis is verbouwd en de stallen worden nu aangepakt!
We hebben nu 1,5 winter en 2 zomers gehad en ik ben er nog niet uit wat het beste is voor mijn weiland en de conditie van mijn paarden.
Gegevens:
- Ollie, Welsh ruin van 27, kan eten als de beste
en ‘werkt’ een tot 2 keer per week met mijn neefje- Gerrit, KWPN van 7 jaar is goed op gewicht te houden, staat nu licht in het werk. Volgend jaar gaat hij weer naar 4 a 5 dagen in de week werken ( heb nu te weinig tijd en geen goede bak tot mijn beschikking)
- Gerrit jaagt Olli weg bij het eten (maar Olli pakt hem vaak op een andere manier terug)
- Weiland is 0.5 hectare groot
- Paarden gaan in de winter van 6.00 tot 19.00 uur naar buiten ongeveer en in de zomer van 6.00 uur tot 23.00 uur (of zo laat als we naar bed gaan).
- Ze krijgen op stal wat brok en een hoeveelheid hooi om de nacht door te komen. In de winter krijgen ze voordat ze naar buiten gaan ook hooi.
- Tot op heden heb ik genoeg gras, in de winter voer ik ze bij in slowfeeders, maar het gras is in de zomer niet ‘op’.
- Land kan helaas niet bemest worden met drijfmest, dus ik strooi handmatig speciale paardenwei-kunstmest.
- Wei is 50 jaar gebruikt voor 3 schapen, dus het was hult en bult, dit is nu redelijk wel, wei heeft een hele natte plek, dus daar staan ze niet als het nat is.
- Weiland heeft veel ‘onkruid’ en andere soorten gras en kruiden, dus daar ben ik erg blij mee, paarden eten alles op en wat ze niet mogen of kunnen eten, steken we regelmatig uit. We hebben hiermee al een groot deel van het niet gewenste spul (zuring, brandnetels enz.) verwijderd.
Nu is mijn vraag: is het beter om strookbegrazing te doen, of mijn weiland in 4 stukken te delen en die delen evenredig te gebruiken (bijvoorbeeld een week en dan rouleren)? De vraag is zowel voor mijn weiland (bij welke manier blijft de wei over langere tijd het beste), als voor mijn paarden ( hoe houdt is Ollie op gewicht en ze overdag wel tevreden?).
Ollie is een veelvraat, die blijft eten, dus daarvoor is strookbegrazing een uitkomst. Maar ik merk dat met de strookbegrazing de wei bruin wordt doordat het lange gras snel kortgegeten wordt. Dit komt overigens meteen weer goed zodra de paarden er niet meer op grazen en het land rust heeft. Het ziet er alleen zo troosteloos uit.
Dus, brand maar los!

.
zolang je goed bemest en het rust geeft blijft het ook goed