Strookbegrazing of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarieskaBo

Strookbegrazing of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 10:19

Hallo allemaal,

Sinds 1 februari 2013 wonen wij in een prachtig huis met grond voor onze paarden. Het huis is verbouwd en de stallen worden nu aangepakt!

We hebben nu 1,5 winter en 2 zomers gehad en ik ben er nog niet uit wat het beste is voor mijn weiland en de conditie van mijn paarden.

Gegevens:
- Ollie, Welsh ruin van 27, kan eten als de beste *\o/* en ‘werkt’ een tot 2 keer per week met mijn neefje
- Gerrit, KWPN van 7 jaar is goed op gewicht te houden, staat nu licht in het werk. Volgend jaar gaat hij weer naar 4 a 5 dagen in de week werken ( heb nu te weinig tijd en geen goede bak tot mijn beschikking)
- Gerrit jaagt Olli weg bij het eten (maar Olli pakt hem vaak op een andere manier terug)
- Weiland is 0.5 hectare groot
- Paarden gaan in de winter van 6.00 tot 19.00 uur naar buiten ongeveer en in de zomer van 6.00 uur tot 23.00 uur (of zo laat als we naar bed gaan).
- Ze krijgen op stal wat brok en een hoeveelheid hooi om de nacht door te komen. In de winter krijgen ze voordat ze naar buiten gaan ook hooi.
- Tot op heden heb ik genoeg gras, in de winter voer ik ze bij in slowfeeders, maar het gras is in de zomer niet ‘op’.
- Land kan helaas niet bemest worden met drijfmest, dus ik strooi handmatig speciale paardenwei-kunstmest.
- Wei is 50 jaar gebruikt voor 3 schapen, dus het was hult en bult, dit is nu redelijk wel, wei heeft een hele natte plek, dus daar staan ze niet als het nat is.
- Weiland heeft veel ‘onkruid’ en andere soorten gras en kruiden, dus daar ben ik erg blij mee, paarden eten alles op en wat ze niet mogen of kunnen eten, steken we regelmatig uit. We hebben hiermee al een groot deel van het niet gewenste spul (zuring, brandnetels enz.) verwijderd.

Nu is mijn vraag: is het beter om strookbegrazing te doen, of mijn weiland in 4 stukken te delen en die delen evenredig te gebruiken (bijvoorbeeld een week en dan rouleren)? De vraag is zowel voor mijn weiland (bij welke manier blijft de wei over langere tijd het beste), als voor mijn paarden ( hoe houdt is Ollie op gewicht en ze overdag wel tevreden?).

Ollie is een veelvraat, die blijft eten, dus daarvoor is strookbegrazing een uitkomst. Maar ik merk dat met de strookbegrazing de wei bruin wordt doordat het lange gras snel kortgegeten wordt. Dit komt overigens meteen weer goed zodra de paarden er niet meer op grazen en het land rust heeft. Het ziet er alleen zo troosteloos uit.

Dus, brand maar los!

Rizette

Re: Strookbegrazing of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:32

Ik vind het heel bijzonder dat je het gras niet op krijgt met maar 0,5 hectare gras . Goede grond w.s. 4 stukken maken van een halve hectare lijkt me klein . Zit dan aan hooguit 2 te denken . Of gewoon strookbegrazing dat werkt altijd .Maar als je 2 stukken zou hebben kun je dat stuk voor stuk doen en kun je ze ook nog apart zetten ( wel naast elkaar) als ze niet evenveel gras moeten krijgen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:50

Hier hebben we nu de wei in 2 stukken verdeelt. Hij is wel wat groter ;)
Voor de zomer hebben we 2ha en voor de winter 1ha wat iets hoger ligt dan het winter stuk maar eigenlijk net zo nat is dus waarom we het doen weet ik ook niet eigenlijk ;)

Maar het idee is dat de onderste 2ha anders helemaal stukgelopen wordt omdat er helemaal bovenaan de wei een bron zit die zeer actief is in de natte maanden. Dit water loopt van boven naar beneden over 3/4 van de lengte van de wei.

Terwijl dit stuk dicht is in het voorjaar kan het gras weer lekker groeien en groeien en groeien.. We laten het dus doorschieten voordat de paarden er op gaan.

Als dat stuk open is gaat het andere stuk dicht zodat dat een beetje kan bijkomen van de winter. Dit maaien we 2 keer en laten daarna het gras ook weer groeien voor de winter.

Ik ben niet zo erg van het strookbegrazen omdat het veel werk is om telkens het draadje te verzetten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:01

Ik heb mijn weiland in kleine stukjes verdeeld. Er is een pad vanwaar er toegang is tot elke mini weide. Afhankelijk van de grootte van het stukje gras, de hoeveelheid gras, het weer,... zet ik telkens een ander landje open variërend tussen 1 dag en 7 dagen. Als ik ze er een week op laat, hebben ze alles opgegeten en ziet het er troosteloos uit. Als ik ze er kort op laat, eten ze enkel het lekkerste op en krijgen de stukken dus minder rust. En qua werk is het dus simpel: S'morgens poortje open, s'avonds poortje dicht.

Strookbegrazing heb ik ook gehad. Maar vond dat een gedoe met het telkens verplaatsen van prikpaaltjes en draadjes. Vond dit er vanuit het huis ook niet zo netjes uitzien. Nu alles met vaste bedrading en palen is, valt het meer weg in de omgeving dan die witte prikpaaltjes en vaak slap hangende draad.

Verschillende voerbehoeften: dit zou je ook kunnen oplossen door ze s'nachts apart te zetten en apart te voeren. De ene gewoon hooi, de andere graszaadhooi of hooi gemengd met stro.

Dit jaar heb ik mijn mini-weitjes in goede conditie kunnen houden: niet te lang hetzelfde weitje laten gebruiken, dus sneller een nieuwe open zetten. Dan enkele keren het gras maaien op de hoogste stand met een weidemaaier. Om dan +- 2 weken vooraleer ze er terug op komen er niets meer aan te doen. En dan in september ruim bemesten en de pony's er niet meer op te laten. Ik heb niet alle weitjes bemest. Enkel die die het slechtste groeiden, en die stukken krijgen nu rust tot als het weer volop lente is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:49

Ik lees ook even mee, sinds kort heb ik de paarden ook aan huis.
De wei is nu verdeeld in 2 delen, en nog wat losse stukken die we er op termijn bij aan willen trekken. Dan zal ik het denk ik in 3'en delen.
De paarden moeten binnenkort naar de grotere wei en ik vroeg me inderdaad af of strookbegrazing zinvol was. In de grote wei hebben we trouwens laatst al de lange stukken uit gemaaid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:01

Echte strookbegrazing doe je ook door aan de ene kant iets bij te geven en aan de andere kant iets af te nemen. Dan kan het gras aan de achterkant ook weer bijtrekken. Ik merk dat dat echt positief werkt als ik ons kleine perceel gebruik. Dan kan het echt een keer extra mee tov alles open stellen.
Ik geef dan iedere dag iets er bij en eens in de zoveel dagen haal ik aan de achterkant een heel stuk weg. Naar mijn idee is strookbegrazing in combinatie met mest opruimen, bemesten (dierlijke of kunstmest) en onkruid ruimen de manier om je wei zo goed mogelijk te houden.

Als je de wei permanent opdeelt krijg je op ieder stukje ook echt van die graaf, loop en sta plekken. Dat heb je bij strip begrazing alleen bij de hoofd doorgang.

B485: Over slordig: groene paaltjes en donkere draad scheelt al heel erg veel. Ben het overigens wel met je eens. Van dat wapperende lint ziet er niet zo verzorgd uit.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:47

Alles openstellen is ook bij mij inderdaad geen optie. In mijn geval heb ik +-een kwart hectare, voor 2 A-pony's. Dit is opgedeeld in weitjes van +-300m².
Graaf, loop en sta plekken heb ik niet. Als de poort openstaat, staan ze hoofdzakelijk met hun hoofd naar beneden in het gras. Ze hebben altijd toegang tot een kaal gelopen stuk en daar gaan ze dan ook heen om te rollen/graven. En, de stukjes krijgen best wel lang om te herstellen tussendoor (+-1 maand). Voldoende rust is volgens mij echt belangrijk om het weiland goed te houden.

Bij mij was vooral het werk van de strookbegrazing dat mij tegenstak. Elke dag dat geprul aan die draad. Pony's die staan te dringen en naar elkaar slaan omdat het niet snel genoeg gaat,... De vorm van mijn weiland was ook niet ideaal: driehoek met dan nog rare hoeken in. Dus moest telkens opnieuw de tussendraad langer, korter maken en moest een dubbeldraadje zijn (de ene spring er anders over en de andere kruipt er onderdoor. Moest ook altijd zorgen dat er voldoende stroom opzat of ze gingen er alsnog onderdoor (met geknapte draad en kapotte prikpaaltjes tot gevolg).

Maar net zoals pol013 zegt: uitmesten, bemesten en onkruid ruimen blijven in beide gevallen belangrijk.

Tip: probeer het eens een jaar (vaste delen of strookbegrazing). Ik heb ook eerst alles met prikpaaltjes uitgezet en het zo 4 seizoenen uitgeprobeerd voor ik alles vervangen heb door vaste omheiningen. Elke situatie is anders: bodem, paarden, oppervlakte,....

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:46

Bedankt voor jullie antwoorden!

Inderdaad, elke dag verzetten is een werk, maar voor een goede wei en langdurig plezier heb ik dat er zeker voor over.

@B485, ik wilde volgend jaar het eens proberen met de verdeling in 4 stukken, om zo te komen tot een eigen conclusie :-).

Mijn land is heel goed, veel soorten gras en kruiden. Ik haal elke dag de mest uit de wei, ze poepen heerlijk op een hoop (lekker makkelijk) en ongeweste platen steken we regelmatig uit.

Iemand nog ervaring met het bruine gras op de langere termijn??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:51

Als je het gras rust geeft en bemest, trekt het wel weer bij in het voorjaar.

Wij hebben altijd strookbegrazing, maar de wei is wel verdeeld in 4 stukken. Dus 3 stukken hebben tijd om te herstellen en wij rouleren dus zodat elk stuk behoorlijk veel tijd krijgt om te herstellen. Nu staan ze op een klein verhard stuk zodat alle 4 de stukken nu rust krijgen en voordat de paarden er weer in het voorjaar; is het keurig bemest en even gesleept. Wij hebben altijd keurig gras weer :)

Nu is ook maar 1 land (waar ze tot gister op stonden) nog modderig en kaal maar in het voorjaar is het weer groen :)

Wij hebben 1 hectare grond, maar kunnen altijd minimaal 0,5 hectare zelfs maaien voor hooipakjes!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:04

Ik heb 5/6 paarden op een krappe 1,5 hectare (dus zelfde verhouding als jij).
1e jaar strookbegrazing, 2e jaar begonnen met kleine weitjes als test, maar snel weer naar strookbegrazing gegaan en nu het nu 3e jaar strookbegrazing achter de rug.

Met weitjes open zetten hebben ze dat stuk veel sneller kort en krijg je sneller plekken die ze niet willen eten, of ze trappen een deel plat. Bovendien eten ze dan ook meer 'gestresst' gras (kort gras met veel suikers, wat ze lekkerder vinden).
Inderdaad hetzelfde beeld: ze eten het érg kort, daar ziet het dus tijdelijk kaal/bruin uit, maar het trekt in 2 weken weer bij. Na 3 jaar 'bruin gras' gezien te hebben, groeit het nog steeds goed terug.

Ik heb overigens het weiland in 8 vakjes verdeeld, die ze in stroken opeten. Ieder voorjaar begin ik met een ander vakje, zodat 2 of 3 vakjes helemaal in bloei komen en zich kunnen uitzaaien. Per vakje eten ze 1 a 2 weken, dus het gras krijg snel (en lang!) tijd om te herstellen is nooit heel lang helemaal kort/bruin.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 14:09

Nog even een toevoeging:

Het bruine gras is inderdaad snel weer groen, zodra ze er niet meer op staan, zie je het groener worden. Maar ik vroeg me dus af of het voor de langere termijn veel kwaad kon.

En met strookbegrazing gebruik ik elke keer een kwart van het land, dus een strook nieuw gras een eenmaal per week neem ik een afgegraasd stuk weer af. Ik verzet de draad vanaf het midden steeds een paal van de omheining en dan eenmaal per week 6 of 7 palen van het afgegraasde stuk. Het is wel wat meer werk, maar gaat eigenlijk heel goed, op dat bruine na.

Voordeel van de strookbegrazing is dat ik stukken uit kan laten bloeien. Mijn grote Gerrit krijgt hooi bijvoert zoveel nodig en die kleine dikke :-) heeft voldoende zo aan het gras en de pluk hooi voor de nacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:41

Ik doe het al ruim 10 jaar zo en het gras is nog steeds harstikke goed :j zolang je goed bemest en het rust geeft blijft het ook goed :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:00

callippo schreef:
Met weitjes open zetten hebben ze dat stuk veel sneller kort en krijg je sneller plekken die ze niet willen eten, of ze trappen een deel plat. Bovendien eten ze dan ook meer 'gestresst' gras (kort gras met veel suikers, wat ze lekkerder vinden).

Hier toch een andere ervaring. Met beide systemen had ik plekken die ze niet graag eten/aten. En in beide gevallen stukken die ze plat trappen. En het gras was in beide gevallen niet gestresst doordat ze er niet lang opstaan en er voldoende hersteltijd is.

Bij mij eten ze eerst het lekkerste op en gaan dan toch al snel over naar platgetrapte en minder lekkere stukken. Enkel de mestplekken blijven staan.

Bij strookbegrazing zag ik zelfs dat ze harder bleven dooreten tot het op was. Bij kleine weitjes liepen die van mij wel eens vaker enkele meters verder naar een volgend plekje om te zien of het gras daar lekkerder was.