Ik zit met het volgende. Ik heb een paard gekregen van mijn opa, maar de stalling bevalt me niet. Hij wil er niets van hebben omdat hij de mensen graag mag, maar ik ga met tegenzin naar mijn paard hierdoor. Ik heb de punten van beide stallen hier onder op een rij gezet.
Huidige stalling
Mijn paard staat van een uur of twee tot vijf uur buiten op zand. Zomers een paar weken overdag op het land. Er is geen keuken of iets dergelijks om bijvoorbeeld water te koken. Ik kan 's avonds rijden van zes tot negen, maar de lessen hebben voorrang. Mijn paard staat nu vrijwel de hele week stil, ik longeer haar misschien een avond in de week een half uurtje puur als uitlaatklep voor haar energie. Ze krijgt hier een kilo brok per dag en een kilo kuil, wat ik persoonlijk te weinig vind, zeker gezien haar onder gewicht. Ik moet elke dag mesten en op eens per week de bak of zomers dan het land. Ik heb redelijke uitrijmogelijkheid, maar kan hier geen gebruik van maken omdat ze onbeslagen is en de eigenaren van mijn stal niet willen dat ze dan op de verharde weg loopt. Kleine metalen zadelkast. Op 8 minuten fietsen. €220,00 per maand.
Andere stalling
Mijn paard staat van een uur of zes tot twee buiten op zand. Zomers een paar maanden op het land en bij mooi weer ook 's nachts. Er is een keuken. Het is vrij rustig op stal door oudere paarden of paarden die niet heel intensief kunnen worden gereden. Ik heb vanaf twee uur de tijd om te rijden tot elf uur 's avonds. Er is springmateriaal wat ik mag gebruiken en een longeerbak. Het voer is onbeperkt. De stallen worden gemest en zomers moeten in groepsverband een keer per week het land mesten. Ik heb uitrijmogelijkheid en mijn beste vriendin en mijn oude verzorgpony die zij nu verzorgt staan daar op stal. Grote houten zadelkast. Op 20 minuten fietsen. €200,00 per maand.
Ik zou zelf erg graag willen veranderen van stalling omdat mijn paard nu niet de aandacht en beweging krijgt die zij nodig heeft en dat vind ik heel erg. Mijn opa wil hier echter niets over horen, omdat hij het wel oké vind zo ondanks dat ik wel steeds het verwijt van hem krijg dat ik niets met mijn paard doe. Ook stalgenoten die haar bijvoorbeeld buiten zetten 's middags, geven aan dat ze veel te veel energie heeft, zeker in combinatie met de brokken die ze nu krijgt.
Mijn moeder en ik zijn radeloos omdat er veel ruzies ontstaan hierdoor met mijn opa. Zo zei hij bijvoorbeeld tegen mijn moeder dat ze beslagen zou worden, zodat ik zou kunnen buiten rijden maar tegen mij dat hij dit nooit heeft gezegd en het niet nodig vindt ondanks dat hij geen verstand heeft van paarden en dit ook toe geeft en dit soort dingen gebeuren wekelijks waardoor wij onderling ruzie krijgen of ik op stal. Ik weet dat hij het niet breed heeft ook al roept hij dat hij al het geld van de wereld heeft en daardoor denk ik dat ze geen hoefijzers krijgt, terwijl hij op de huidige stal wel meer betaald en vaak nog moet bij betalen voor grondbedekking of voer.
Ik hoop dat jullie me misschien advies kunnen geven, want ik ben ten einde raad. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om haar te koop te zetten omdat ik niet vind dat ze dit verdient.