Stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nudion

Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:54

Hoi bokkers,

Ik zit met het volgende. Ik heb een paard gekregen van mijn opa, maar de stalling bevalt me niet. Hij wil er niets van hebben omdat hij de mensen graag mag, maar ik ga met tegenzin naar mijn paard hierdoor. Ik heb de punten van beide stallen hier onder op een rij gezet.

Huidige stalling
Mijn paard staat van een uur of twee tot vijf uur buiten op zand. Zomers een paar weken overdag op het land. Er is geen keuken of iets dergelijks om bijvoorbeeld water te koken. Ik kan 's avonds rijden van zes tot negen, maar de lessen hebben voorrang. Mijn paard staat nu vrijwel de hele week stil, ik longeer haar misschien een avond in de week een half uurtje puur als uitlaatklep voor haar energie. Ze krijgt hier een kilo brok per dag en een kilo kuil, wat ik persoonlijk te weinig vind, zeker gezien haar onder gewicht. Ik moet elke dag mesten en op eens per week de bak of zomers dan het land. Ik heb redelijke uitrijmogelijkheid, maar kan hier geen gebruik van maken omdat ze onbeslagen is en de eigenaren van mijn stal niet willen dat ze dan op de verharde weg loopt. Kleine metalen zadelkast. Op 8 minuten fietsen. €220,00 per maand.

Andere stalling
Mijn paard staat van een uur of zes tot twee buiten op zand. Zomers een paar maanden op het land en bij mooi weer ook 's nachts. Er is een keuken. Het is vrij rustig op stal door oudere paarden of paarden die niet heel intensief kunnen worden gereden. Ik heb vanaf twee uur de tijd om te rijden tot elf uur 's avonds. Er is springmateriaal wat ik mag gebruiken en een longeerbak. Het voer is onbeperkt. De stallen worden gemest en zomers moeten in groepsverband een keer per week het land mesten. Ik heb uitrijmogelijkheid en mijn beste vriendin en mijn oude verzorgpony die zij nu verzorgt staan daar op stal. Grote houten zadelkast. Op 20 minuten fietsen. €200,00 per maand.

Ik zou zelf erg graag willen veranderen van stalling omdat mijn paard nu niet de aandacht en beweging krijgt die zij nodig heeft en dat vind ik heel erg. Mijn opa wil hier echter niets over horen, omdat hij het wel oké vind zo ondanks dat ik wel steeds het verwijt van hem krijg dat ik niets met mijn paard doe. Ook stalgenoten die haar bijvoorbeeld buiten zetten 's middags, geven aan dat ze veel te veel energie heeft, zeker in combinatie met de brokken die ze nu krijgt.

Mijn moeder en ik zijn radeloos omdat er veel ruzies ontstaan hierdoor met mijn opa. Zo zei hij bijvoorbeeld tegen mijn moeder dat ze beslagen zou worden, zodat ik zou kunnen buiten rijden maar tegen mij dat hij dit nooit heeft gezegd en het niet nodig vindt ondanks dat hij geen verstand heeft van paarden en dit ook toe geeft en dit soort dingen gebeuren wekelijks waardoor wij onderling ruzie krijgen of ik op stal. Ik weet dat hij het niet breed heeft ook al roept hij dat hij al het geld van de wereld heeft en daardoor denk ik dat ze geen hoefijzers krijgt, terwijl hij op de huidige stal wel meer betaald en vaak nog moet bij betalen voor grondbedekking of voer.

Ik hoop dat jullie me misschien advies kunnen geven, want ik ben ten einde raad. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om haar te koop te zetten omdat ik niet vind dat ze dit verdient. ;(

jengelhardt

Re: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:56

Ik zou je wel willen helpen, maar waar woon je?

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:16

als het paard van jou is, dan beslis je toch zelf over, of je zonder hoefijzers naar buiten gaat?
als het dan toch blijkt dat het paard hoefijzers nodig heeft, kun/mag je die niet zelf regelen?

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:19

Mona2008 schreef:
als het paard van jou is, dan beslis je toch zelf over, of je zonder hoefijzers naar buiten gaat?
als het dan toch blijkt dat het paard hoefijzers nodig heeft, kun/mag je die niet zelf regelen?

Dat willen ze niet hebben op de stalling, dan heb ik een hoop problemen. Ik heb daar zelf het geld momenteel niet voor, dus dat zal nu niet kunnen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:23

Waarom 2 dezelfde topics, maar dan ander fora?

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:39

Ess_Ramona schreef:
Waarom 2 dezelfde topics, maar dan ander fora?

Ik wist niet waar het moest.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:48

Dus eigenlijk is het paard van je opa en mag jij er op rijden?
Als het mijn eigen paard is en ik wil verhuizen verhuis ik.Is het paard van je Opa dan zal jij het toch zelf met je opa moeten regelen.Daar kan nu eenmaal niemand wat aan doen.

Stalling 2 klinkt wel goed ,ondanks dat je ver moet fietsen.

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:49

wat is de reden dat de stalling niet wil dat je zonder ijzers naar buiten gaat? dat is toch je eigen beslissing? :o?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:55

jeetje 1 kg krachtvoer en 1 kg kuil per dag >;)

als dat echt zo is snel weg daar, paard moet minstens 7 kg ruwvoer krijgen

maar ik begrijp dat het paard niet van jou is maar van je opa en opa is beetje onwetend wat paarden aangaat?

ook raar dat de stalhouder bepaald of je ijzers wil of niet :?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:56

Ik snap ook niet zo goed dat een stal beslist over wel of geen ijzers terwijl het hun paard niet is...
Wat ik mij afvraag is of het jou paard is in de zin van betaal jij de stalling of je opa?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:57

Hm dan zou ik als ik jou was eens regelen om eens serieus om de tafel te gaan.
Op deze manier is het niet leuk voor jou en niet leuk voor je moeder en opa vanwege de ruzies die ontstaan..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:57

Ohh arm paard. Een kilo kuil per dag... :(

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:02

Zoals ik in het andere topic al vroeg: je bent 20 jaar (wat in je profiel staat), dan kan je toch wel een baan zoeken? Ik verdiende met paar 5 uur per week werken al redelijk veel geld.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:16

beatje schreef:
Dus eigenlijk is het paard van je opa en mag jij er op rijden?
Als het mijn eigen paard is en ik wil verhuizen verhuis ik.Is het paard van je Opa dan zal jij het toch zelf met je opa moeten regelen.Daar kan nu eenmaal niemand wat aan doen.

Stalling 2 klinkt wel goed ,ondanks dat je ver moet fietsen.

Nee, het is mijn paard. Ik heb haar kado gehad.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:17

mirgino schreef:
jeetje 1 kg krachtvoer en 1 kg kuil per dag >;)

als dat echt zo is snel weg daar, paard moet minstens 7 kg ruwvoer krijgen

maar ik begrijp dat het paard niet van jou is maar van je opa en opa is beetje onwetend wat paarden aangaat?

ook raar dat de stalhouder bepaald of je ijzers wil of niet :?

Nee, het paard is van mij, maar mijn opa betaald de stalling. Ik betaal de overige kosten.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:17

hhensens schreef:
wat is de reden dat de stalling niet wil dat je zonder ijzers naar buiten gaat? dat is toch je eigen beslissing? :o?

Het zou schadelijk zijn voor de hoeven.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:18

Een kilo brok en een kilo kuilvoer per dag kan niet, dan was je paard allang dood omgevallen. Of krijgt ze hiernaast nog hooi?
Als je niet van stal kan wisselen zou ik in ieder geval de stalhouder vragen om voorlopig maar geen brok te voeren.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:19

Voor alle bokkers die het nodig vinden om mij te berichten in de trand van "Hey verwend rot kind, ga werken dan kun je zelf je stalling betalen en kiezen waar je wilt staan, houd gewoon je mond.", ik ga hier niet op in. Dit is het hele punt ook niet, maar wat goed zou zijn voor het paard qua stalling en hoe ik dit met mijn opa aanpak.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:20

NenaC schreef:
Een kilo brok en een kilo kuilvoer per dag kan niet, dan was je paard allang dood omgevallen. Of krijgt ze hiernaast nog hooi?
Als je niet van stal kan wisselen zou ik in ieder geval de stalhouder vragen om voorlopig maar geen brok te voeren.

Dit klopt wel hoor. Ze moet verplicht brok krijgen van de stalhouder.

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:22

Tja, zolang je opa de stalling betaald, kun je sws weinig. Tenzij jij en/of je moeder in staat is om de stalling te betalen. Zou het heel rustig allemaal nog eens aan hem voorleggen? Of misschien meenemen naar stalling twee ( die overigens erug tof klinkt). Vaak scheelt het 'zien' van hoe goed de andere stalling is al een hoop! Zolang hij de gene is die de stalling betaald, is hij helaas ook de gene die bepaald ( of zo zeggen ze dat hier altijd :(:) )

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:23

Nudion schreef:
mirthheee schreef:
Je bent 20? (staat in je profiel) Dan kan je neem ik aan toch wel aan een baantje komen?

Nee, dat klopt niet. Maar dit is het hele punt niet.

Maar wel mijn punt. Ik bedoel dit niet gemeen, maar wat voor antwoord zoek je? Ik bedoel we geven allemaal opties en op sommige reageer je niet of kap je af. Jouw opa geeft jou een paard cadeau, jij vind de stalling niet goed en blijkbaar word jouw opa niet overtuigd als je met hem gaat praten. Je mag dingen niet doen van je stalling, terwijl het jouw paard is. Nou zijn er opties gegeven om een goed gesprek met je opa aan te gaan of gewoon doen wat jij wilt met jouw paard en gewoon buiten rijden. Dan zijn er naar mijn idee niet veel opties over toch? Daarom dacht ik (omdat dat in jouw profiel staat) dat je 20 bent en dan vind ik dat het wel mogelijk moet zijn om een baantje te nemen en zelf de stalling te betalen? Ik heb het ontzettend druk met school en had met een simpel supermarkt baantje best veel kunnen verdienen.

Ik denk dus echt dat je of een goed gesprek moet aangaan met je opa en je moeder erbij. Of dat je gewoon je ding moet doen wat jij wilt en je niks aantrekken van de staleigenaren (zij hebben het recht niet te bepalen wat jij met je paard doet, wel?) of dus kijken of je het zelf kan financieren. Ik vind je geen verwend rot kind hoor, het is alleen maar een mogelijkheid :)

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:25

Nicksel schreef:
Tja, zolang je opa de stalling betaald, kun je sws weinig. Tenzij jij en/of je moeder in staat is om de stalling te betalen. Zou het heel rustig allemaal nog eens aan hem voorleggen? Of misschien meenemen naar stalling twee ( die overigens erug tof klinkt). Vaak scheelt het 'zien' van hoe goed de andere stalling is al een hoop! Zolang hij de gene is die de stalling betaald, is hij helaas ook de gene die bepaald ( of zo zeggen ze dat hier altijd :(:) )

Wij zijn niet in staat om de stalling te betalen, ik ga hier verder niet over in discussie. Dit bedoel ik overigens niet bot, maar ik vind het niet fijn om dat soort prive omstandigheden op een open forum te schrijven.
Bedankt voor je berichtje overigens. Eens langs gaan kan inderdaad nooit kwaad. Maar hij kent de stalling en de mensen redelijk, dus ik ging er van uit dat dit niet nodig was.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:26

Wauw, die stalhouder, wat een persoon!!!

Die bepaald en dat je paard brok MOET en dat je niet buiten mag rijden zonder ijzers!!!!!! Als ik zo'n stalhouder had, nou die had het geweten. Was meteen weer weggeweest, is hij helemaal van de pot gerukt zeg

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:27

Nudion schreef:
NenaC schreef:

Dit klopt wel hoor. Ze moet verplicht brok krijgen van de stalhouder.

Er wordt voor volwassen paarden met 11 kg hooi per dag gerekend. En de jouwe krijgt maar 2 kg per dag, dat kan niet, dan zou ie allang dood zijn.

Vervelende situatie dat wel. En wat zou er gebeuren als je het paard gewoon verplaatst zonder dat opa het weet? ( in eerste stantie). Kan misschien je moeder iets betekenen in deze situatie?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:27

Laat je weten hoe het is gegaan als je langs bent gegaan? :p Hoop dat je opa zich toch wel bedenkt..