Paard eet bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Paard eet bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 17:16

Hallo,

Willen bokkers misschien even meedenken met een probleem :D?
Een paard hier op stal geeft wat problemen, hij eet bodembedekking op, wat we tot nu toe geprobeerd hebben. Helaas heeft ze daardoor al meerdere keren koliek gehad.
Alle paarden staan hier op stro, maar ze eet net zo lang door tot ze op het beton staat.
Gehakseld stro eet ze op. Vandaag hebben we vlas erin gedaan en ze begon direct weer te eten. Niet een beetje maar ze zou binnen een paar uur de stal leeghebben.
Op dit moment hebben we haar even op het beton gezet, omdat ook vlas voor koliek kan zorgen.
Onbeperkt voeren is geen optie omdat ze ook te dik is en ze gewoon door blijft eten.

We willen graag een andere bodembedekking proberen omdat het echt een probleem is. Maar weten niet wat nu een goede optie is om te proberen. Iemand tips/goede ervaringen ergens mee?

Azijn hebben we ook geprobeerd, maar daar eet ze gewoon doorheen.

We zitten te denken aan zaagsel of houtkrullen?
Rubberen matten is misschien ook een idee, maar dan moet er alsnog een bodembedekking op.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard eet bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:23

Meer arm hooi voeren, graszaadhooi bv

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:31

Ik heb eens stallen gezien die bedekt waren met zand. Maarja, als je paard dat ook gaat eten, kan hij ook koliek krijgen..

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:34

Mijn paard eet ook de hele stal leeg, al het stro nooit problemen is juist goed voor ze,
mijn vorige merrie kreeg koliek van heel goed en stokkerig hooi maar dat gaven we dan niet en stro at ze nooit

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:45

Misschien korrels? En anders is het misschien verveling ofzo?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:46

zaagsel met azijn er door heen. dit deed een kennis een x bij haar werkte het.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:49

Korrels zou ik zeker niet doen. Als ze die gaat eten kunnen ze wel eens al het vocht aan de maag ontrekken..

Hier vreten de paarden ook de stal leeg. Daarom staan ze op zaagsel. Hierdoor doen ze het niet meer. Het zijn echte vlas en stro eters.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:50

Houtkrullen al geprobeerd ?
En dan in elk geval een flink hooinet vullen met hooi, dat het paard altijd te knabbelen heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:16

Dat is vaak het probleem met paarden die te dik zijn...die blijven vreten :Y) Heeft te maken met de ontregeling van het leptine hormoon...een soort van leptine-resistentie zeg maar.
Paardje op dieet zetten is een begin, maar inderdaad niet éénvoudig...in elk geval de volhouder wint :D
Voor in de stal rubber matten met wat stro ? En een fijnmazig hooinet gevuld met stro en hooi om te knabbelen ?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:57

Ik denk dat ik in zo'n geval zou gaan voor stalmatten. Mocht de urine niet goed weg kunnen (echt de stal uit), leg er dan een dunne laag zaagsel op (er goed in vegen) en daarop wat stro om te kunnen eten. Is wel veel werk omdat je de matten er regelmatig uit moet halen ivm de urine die eronder komt, maar op beton vind ik niet diervriendelijk.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:43

Sababber schreef:
Korrels zou ik zeker niet doen. Als ze die gaat eten kunnen ze wel eens al het vocht aan de maag ontrekken..

Oh echt waar? Sorry, dan heb ik niets gezegd.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:44

Hier ook een paard wat stro eet nu op hemparade goed veel azijn er over en blijft er vanaf :)

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:06

Ja, hennepstrooisel met azijn is ook een optie, of het 'oude' droge hennepstrooisel mengen met het nieuwe strooisel dat doe ik en ik gebruik geen Hemperade, maar Hempbed en dan met de toevoeging van Eucalyptusolie. Beide is het hennepstrooisel alleen heeft Hempbed iets meer kg., de toevoeging van Eucalyptusolie is meer en langer aanwezig en het is goedkoper in aanschaf dan Hemperade :j

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:07

meer de wei op of in de bak? Groepsstalling?
Bij mij op stal hetzelfde probleem, daar komt de muilkorf de hoek om, maar die vreet dat paard ook al op.
Lastig probleem zeg!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:15

Geef eens een kuurtje pronutrin. Best kans dat ze zo doorblijft eten omdat ze maagproblemen heeft. Door het kauwen maakt ze speeksel aan en dat verdunt het maagzuur.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:17

Ik zou toch voor rubberen matten gaan. Wij hebben de paarden daar ook op staan, werkt prima.

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:33

Tierwohl super, verkrijgbaar bij wielens Haaksbergen, bezorgt volgens mij ook. Mijn ruin heeft er ivm blessure tijdje op gehad en at het niet. Steekt wel zijn neus in huidige bedekking ( mix van vlas en krullen) , succes!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:57

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard en hoe lang staat hij binnen?

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:43

Je kan ook eens proberen wat Dettol op de bodembedekker te spuiten, helpt soms beter als azijn :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:15

rubber matten er in ?
dan is er toch een zachte bodem om op te liggen, evt wat houkrul er op om het spetteren wat tegen te gaan tijdens het piesen , daarnaast gewoon goede portie hooi en een plakje stro extra voor de knabbel.
(dus goed stro als onderdeel van het ruwvoer voor knaagvoer zonder al te veel voeding)

wel goede matten/tegels, dus dik en vocht doorlatend , die worden ook niet glad, wat de dichte matten wel hebben

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 00:16

Bedankt voor alle reacties! Ik heb het een en ander doorgesproken met anderen en we hebben besloten dat we zaterdag houtkrullen gaan proberen *D!
Anders misschien een hooinet ophangen zodat ze langer met haar voer bezig is.
Rubberen matten hebben we nog ergens liggen, daar ga ik nog even na kijken.

Wisselen van stalling is geen optie, aangezien ze een manege paard is :D.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:28

Gewoon zorgen dat je in haar natuurlijke kauwbehoefte voorziet. Het maag-darmstelsel van een paard is erop gemaakt om 14 - 16 uur per dag bezig te zijn met eten, logisch dus als ze haar portie op heeft verder wil gaan met kauwen ergens op. Zorg voor een (fijnmazige) slowfeeder met arm hooi zodat ze daar lekker van kan blijven dooreten, liksteentje erbij en stro als bodembedekking (das nog het minst schadelijk als ze daar af en toe een hapje van neemt).

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:44

Als geen enkele bodembedekking helpt, zou ik haar gewoon een een wei/paddock zetten als dat mogelijk is. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:47

Sowieso inderdaad proberen onbeperkt te voeren, eventueel via slowfeeder. Dit is voor alle paarden belangrijk, maar zij geeft het in ieder geval aan. Een paard hoort niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer te staan.

Houtkrullen kan inderdaad een goede optie zijn. Maar het blijft behelpen als je het werkelijke probleem niet oplost.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:53

Ik denk dat je niet alleen naar strooisel moet kijken, maar ook naar de leefomstandigheden van het paard. Dat hangt samen met het eten. Eten kan een behoefte zijn, maar ook door verveling bijvoorbeeld. Verdiep je eens verder in stalling, beweging, behoefte en eten van een paard.