Hoe gaas strak krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Hoe gaas strak krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 13:51

Ik ben een gedeelte van de wei af aan het rasteren met tuingaas (1.20 m hoog):
Afbeelding

Het gaas heb ik nu op de eerste paal bevestigd met en aantal krammen. Het probleem is nu alleen als ik het naar de tweede paal span, het niet goed strak komt te staan. Er blijft een rare bobbel in zitten en mooi strak wordt het dus niet. Ik heb het daarom ook niet vastgemaakt aan de tweede paal.

Wie heeft de gouden tip om het super strak te kunnen spannen?

truselientje

Re: Hoe gaas strak krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:53

Heb je een trekker ter beschikking? Daarmee strak trekken en dan kun je het zo op alle palen vast maken.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:53

Wij hebben vorige week een stuk afgezet net schapengaas. Op de eerste paal cast geslagen, door het einde een stok en die met een touw vast aan de trekhaak van de auto. Heel langzaam vooruit rijden tot het gaas strak staat en dan vast maken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:55

Wij deden het idd op ongeveer dezelfde manier als IndyPascalle, anders is het quasi onmogelijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 17:17

Op dat stuk kunnen we niet met een auto of trekker komen... Dus die optie komt te vervallen helaas...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:18

Paar sterke mannen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:29

Metaaldraad erdoor vlechten zowel boven, onder als in het midden. Zo hebben wij het jarenlang gehad.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:59

fjordnina schreef:
Metaaldraad erdoor vlechten zowel boven, onder als in het midden. Zo hebben wij het jarenlang gehad.

Maar dat doe je pas als het gaas vast zit op de palen lijkt me, of niet? Want het punt is nu meer om het gaas zo strak mogelijk van de ene paal naar de andere paal toe te krijgen.
En inderdaad, extra spierballen zijn niet verkeerd. :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:53

Je het eerste deel van de draad vast op de paal aan de bovenkant samen met het gaas. dan vlecht je er een draad doorheen richting de volgende paal. In plaats van paal voor paal ga je nu draad voor draad strak zetten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:56

Even met spanbanden werken. Om een boom, paaltje, hek etc spannen en dan aantrekken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:59

Ik heb hier met 1 persoon flink aangetrokken en de ander krammen erin geslagen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:09

Spanbandjes zijn inderdaad handig...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:13

Als je het alleen of met zn 2tjes moet doen dan idd op de eerste paal goed vast zetten en dan de draad bij de 2e paal spannen dmv een stevige stok in een vakje van de draad en dan dmv die stok om de tweede paal "draaien" dan span je het prima wel heb je dan het gaas ietsje verbogen maar zo erg is dat niet.
Zo doe ik het altijd en werkt super!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:08

Neem een mestvork en steek die door het gaas, nu plaats je de tanden van de vork achter een paaltje en laat de steel als hevel werken om het gaas strak te trekken.
Je moet wel met 2 man zijn, want terwijl de ene de boel strak houdt moet de ander het gaas vast zetten.

Overigens zou ik bovenstaand gaas nooit als afrastering voor paarden gebruiken; veel te slap en er kunnen te makkelijk hoeven door heen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:52

DubbelDun schreef:
Overigens zou ik bovenstaand gaas nooit als afrastering voor paarden gebruiken; veel te slap en er kunnen te makkelijk hoeven door heen.

Gaas met paarden kan wel maar dan moet je niet van dat wapperspul van de bouwmarkt nemen.
Wij zetten eerst de palen, dan boven en onder 2 spandraden strak spannen, gaas erlangs en vastzetten met speciale klemmen (Filiac) en dan pas gaas aan de palen vast slaan. Dan staat het gegarandeerd super strak

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:09

@juloi: het gaat niet alleen om het strak staan, maar ook om het feit dat de gaten te groot zijn en er dus een paarden hoef in kan komen. Voor grote paarden kun je 5x5 maas gebruiken, maar ook bij veulens en ponies moet je dat niet doen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:15

DubbelDun schreef:
@juloi: het gaat niet alleen om het strak staan, maar ook om het feit dat de gaten te groot zijn en er dus een paarden hoef in kan komen. Voor grote paarden kun je 5x5 maas gebruiken, maar ook bij veulens en ponies moet je dat niet doen.

Ligt inderdaad aan welk soort paarden je erin doet, mini veulens zouden er door kunnen slaan. Gewone rijpaarden kunnen echt niet met de hoef door tuingaas. Wat wel een gevaar kan zijn is dat een paard met de takken van het ijzer achter een draad van het gaas blijft hangen en dan in paniek raakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:17

Dit gaas heeft een maaswijdte van 5x10 en je onderschat de kracht van een paardenhoef .
Geloof me die gaat er echt wel door(maar dus niet meer terug zonder verwondingen).
Het heet ook niet voor niets TUINgaas :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:31

DubbelDun schreef:
Dit gaas heeft een maaswijdte van 5x10 en je onderschat de kracht van een paardenhoef .
Geloof me die gaat er echt wel door(maar dus niet meer terug zonder verwondingen).
Het heet ook niet voor niets TUINgaas :)

Zeker als je dat wapperspul van de foto van TS bedoelt, dat is echt chinees wapperspul.
Wil je het echt veilig hebben moet je dassen of nertsen gaas nemen, dat is echt sterk maar zit op bijna € 300,00 per rol van 50 meter

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:53

Wij hebben overlaatst onze tuin ook omheind met vrij buigzame tuingaas. Ook wij liepen tegen hetzelfde probleem aan :-).
Uiteindelijk hebben we een ijzeren staaf door de draad gevlochten en aan de boven en onderzijde van deze staaf een spanband vastgemaakt. Indien je een boom in de buurt hebt staan of de trekhaak van een auto kan je op deze manier de draad goed strak trekken zonder dat deze stukgaat.

Een heel werkje maar bij ons ziet het er toch vrij deftig uit op deze manier :-) Succes!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 19:50

juliomariner schreef:
DubbelDun schreef:

Gaas met paarden kan wel maar dan moet je niet van dat wapperspul van de bouwmarkt nemen.
Wij zetten eerst de palen, dan boven en onder 2 spandraden strak spannen, gaas erlangs en vastzetten met speciale klemmen (Filiac) en dan pas gaas aan de palen vast slaan. Dan staat het gegarandeerd super strak

Heb je een foto van die klemmen? Ik heb er niet echt een idee bij namelijk ;) Ik heb vandaag wel hetzelfde geprobeerd (spandraadje strak trekken), maar dan met tyraps het gaas er aan vast maken, maar dat lukte ook niet echt mooi.

Bedankt voor de tips allemaal! Er zijn dus wel verschillende mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:39