Fabel of feit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amylizz

Fabel of feit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 01:15

Hallo bokkers,

Mijn paard heeft een zielig bosje manen..nou heb ik wel eens gehoord dat afscheren helpt omdat de manen dan dikker terug groeien... nu is mijn vraag, is dit een fabel of een feit? Ik wil namelijk niet voor niks haar manen afscheren.. zijn hier mensen die er daadwerkelijk zelf ervaring mee hebben? Vlechten is geen optie, die schuurt ze eruit, een echt meisje meisje, ze wil losse haren ;) ohja en crèmetjes e.d. daar begin ik niet aan :p

Ik hoop op reacties!

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 01:23

Zijn de manen dun van zichzelf of van het schuren ?
Manen zitten in haarzakjes in de huid, (net als bij mensen) en het aantal haarzakjes en de dikte van de haren die daar uitgroeien is per paard verschillend.
Je kunt niet meer haarzakjes maken, dit heeft je paard gewoon.
Dus van afscheren komen er zeker geen meer haren.
Vaak lijkt het zo omdat alles op 1 lengte terug groeit.
Als het van het schuren komt zou je het dus kunnen doen, zodat het op gelijke lengte terug groeit.
Maar dat haar meer wordt als je het afschreert is een fabeltje!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 02:25

Het wordt feitelijk niet meer haar, maar ziet er vaak wel stukken mooier uit.

Anoniem

Re: Fabel of feit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 02:30

Ja ik heb wel eens een pony met hele dunne manen en veel happen eruit kort geknipt. Daarna kwam er een shetland coupe voor terug (pony was wel 50% shet gefokt). Door alles in 1x kort te maken gaat er weer een groei prikkel naar de haarzakjes.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 03:03

Het is natuurlijk wel zo dat het haar dat terug groeit 'gezonder' oogt en vaak ook dikker :j maar Meer zal t niet Worden. Je kan ook biotine bij gaan voeren, dat is heel goed voor manen en hoeven, wij merken bij onze paarden (en onszelf :p) echt verschil!!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 03:17

Is echt een fabel.

Als een haar wordt geschoren of geknipt, wordt alleen dat gedeelte van de haar weggehaald wat te zien is. Haren groeien vanuit de haarwortel. Daar worden de haarcellen gemaakt. Door te scheren beïnvloed je de haarwortel dus niet. En dus veranderd er niets.

Maar...

Als je ze allemaal tegelijk scheert komen de haren allemaal in een gelijke (groei)fase. Hierdoor lijkt het alsof er meer haren zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:28

klopt inderdaad echter ik heb een paard die altijd hele korte manen had, niet langer dan de breedte van een handpalm. Nadat de manen gedeeltelijk waren afgebeten door een hengstveulen, nu drie jaar geleden, zijn de manen bij de merrie langer dan dat zij ooit geweest zijn.

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 14:54

Okee dank jullie! Ik dacht zelf: als ik mn benen of oksels scheer of een man zn baard scheert (haha wat een vergelijking) zijn de haren die ervoor terug komen dikker.. ik heb haar manen al eerder kort geknipt maar daar werd het niet bepaald voller van..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:58

amylizz schreef:
Okee dank jullie! Ik dacht zelf: als ik mn benen of oksels scheer of een man zn baard scheert (haha wat een vergelijking) zijn de haren die ervoor terug komen dikker.. ik heb haar manen al eerder kort geknipt maar daar werd het niet bepaald voller van..

Dat klopt wel, als je je benen scheert komen de haren dikker ( en vaak donkerder ) terug.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:01

Tessa_93 schreef:
amylizz schreef:

Dat klopt wel, als je je benen scheert komen de haren dikker ( en vaak donkerder ) terug.

Dit komt omdat de haren langzaam afslijten en hierdoor dunner en lichter worden.
Als je je dan scheert, komen de haren terug zoals ze in oorspronkelijke staat waren.
Ze zijn dus niet dikker en donkerder, dit lijkt zo, omdat de vorige haren afgesleten waren :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:19

Bij ons lijken de merries wel mooiere manen te krijgen als ze drachtig zijn.

Maar om nou een veulen te fokken voor mama's coupe? :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:06

Bij ons op stal staat een paard waarbij de manen nadat alles eraf is gegaan echt veel mooier geworden. Het waren altijd een beetje zielige sprietjes, maar nu zijn er echt veel mooiere manen voor terug gegroeid :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:42

amylizz schreef:

De haren zijn niet dikker. Wel is het uiteinde van een gewone, "hele" haar dunner. Het puntje zeg maar. Als je dan ergens halverwege de haar die haar afknipt/scheert zie je aan wat nu het uiteinde is hoe dik de haar halverwege is, en niet hoe dik hij aan het uiteinde is (als hij nog helemaal heel zou zijn)